آرتریت روماتوئید دارید؟ این علائم را نادیده نگیرید!

آرتریت روماتوئید دارید؟ این علائم را نادیده نگیرید!

آرتریت روماتوئید دارید؟ این علائم را نادیده نگیرید!

در صورت بروز این علائم  با پزشک خود تماس بگیرید.

زمانی که شما مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید ، احتمالاً همه چیز را در مورد تورم و درد مفاصل می دانید. اما به علائم غیر معمولی که در قسمت های دیگر بدن شما ایجاد می شود ، توجهی ندارید. علائم غیر معمولی ممکن است ناشی از مشکلات و یا عوارض جانبی داروهایی باشند که برای درمان بیماری خود استفاده می کنید.

مراقب خود باشید و در صورت بروز هر یک از این 10 مشکل  با پزشک خود تماس بگیرید.

  1. تب

بعضی از داروهای آرتریت روماتوئید از جمله دارو های بیولوژیک  بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند.  وظیفه سیستم ایمنی دفاع از بدن شما در برابر میکروب ها است و اگر این سیستم ضعیف شود بدن شما ممکن است به راحتی قادر به مبارزه با بیماری ها نباشد.

کاترین مک لین، MD ، PhD ، متخصص روماتولوژی در بیمارستان جراحی های خاص می گوید : “به همین دلیل مراقب تب کردن خود باشید. تب معمولاً نشان دهنده مشکلات جدی از قبیل بیماری بسیار فعال یا عفونت ها می باشد.”

او می گوید اگر شما از دارو هایی استفاده می کنید که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند ، عفونت ها می توانند به سرعت بدتر شوند. به همین دلیل انجام هر چه سریع تر اقدامات درمانی اهمیت بسیاری دارد.

  1. مشکلات تنفسی

اگر به  روماتیسم مفصلی مبتلا هستید ، احتمال بیشتری برای خطر ابتلا به زخم در بافت های ریه را  خواهید داشت. بنابراین اگر سرفه های شدید می کنید و یا در هنگام فعالیت های طبیعی دچار تنگی نفس می شوید ، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

  1. درد معده یا مشکلات گوارشی

آرتریت روماتوئید احتمال بروز زخم ، خونریزی معده و بیماری هایی مانند کولیت و دیورتیکولیت را افزایش می دهد. بروز این مشکلات ممکن است به علت التهاب روماتیسم مفصلی یا به علت عوارض جانبی داروهایی از قبیل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا کورتیکواستروئید ها باشد.

همچنین مبتلا شدن به یبوست یا اسهال می تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد که تعادل میزان باکتری های خوب و بد در روده شما به هم خورده است.

مفاصل متورم به اعصاب فشار می آورند که می تواند باعث ایجاد بی حسی شود
  1. بی حسی

مفاصل متورم شما می توانند به اعصاب فشار بیاورند ، که می تواند باعث ایجاد احساس سوزش در قسمت های مختلف بدن شما شود. مفاصلی که معمولاً به این مشکل دچار می شوند مفاصل آرنج ، مچ پا و مچ دست بیماران است.

اگر التهاب رگ های خونی به نام بیماری واسکولیت هم زمان با آرتریت روماتوئید بروز کند ، می تواند باعث بی حسی شود.

  1. مشکلات چشم

التهاب همراه با بیماری روماتیسم مفصلی می تواند به قسمت هایی از چشم های شما آسیب برساند ، از جمله اسکلرا (سفیدی چشم)  و قرنیه ( لایه محافظ نازک چشم).

مک لین می گوید: “درد چشم یا قرمزی چشم اگر که بد تر می شود باید بلافاصله مورد ارزیابی قرار گیرد. ” در صورت بروز هر گونه تغييراتی در بینایی خود که در عرض چند روز يا چند هفته اتفاق می افتد ، به پزشک معالج خود مراجعه کنيد.

پوکی استخوان
بیماری پوکی استخوان بیماری ای است که استخوان های شما را نازک تر می کند
  1. شکستگی استخوان ها

خطر شکستگی استخوان ها ، مصرف برخی از داروهای روماتیسم مفصلی می توانند باعث از دست رفتن استخوان شوند که احتمال شکستگی را افزایش می دهد. اگر از انجام ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید ، ممکن است استخوان های تان نیز ضعیف تر شوند.

شکستگی استخوان ها ممکن است نشانه ای از این باشد که در حال ابتلا به پوکی استخوان هستید ، بیماری پوکی استخوان بیماری ای است که استخوان های شما را نازک تر می کند. که پس از آزمایش و تشخیص ، می توان آن را درمان کرد.

  1. خشکی دهان و دندان

برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به سندرم اسجوگرن یا شوگرن نیز مبتلا می شوند.  سندرم شوگرن یکی دیگر از بیماری های التهابی است که بر روی غدد بزاقی و مجاری اشکی تأثیر می گذارد.  اگر کسی به این سندرم مبتلا شود ، ممکن است دچار مشکل جویدن و بلعیدن شود ، یا ممکن است احساس کنید چیزی شبیه شن در چشم تان است. همچنین ممکن است زنان در طول رابطه جنسی خشکی و درد واژن داشته باشند.

هیچ درمانی برای سندرم شوگرن وجود ندارد ، اما تغییر دادن داروها یا تغییرات شیوه زندگی ممکن است به شما در درمان نشانه ها کمک کند.

  1. تغییرات خلقی

افسردگی یا اضطراب از تغییرات خلقی هستند که گاهی اوقات با آرتریت روماتوئید همراه است. طبق یک مطالعه انجام شده در CDC ، حدود یک سوم افراد مبتلا به آرتریت دچار افسردگی یا اضطراب می شوند.  اگر تغییراتی در خلق و خوی خود مشاهده کردید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند درمان یا دارو هایی را برای کمک به درمان این مشکل توصیه کند.

  1. از دست دادن شنوایی

برخی تحقیقات نشان می دهد که آرتریت روماتوئید و یا داروهای مورد استفاده برای درمان آن ممکن است باعث بروز مشکلات شنوایی شود. اگر شما یا خانواده تان متوجه تغییری در توانایی شنیدن خود شدید ، به پزشک مراجعه کنید.  ممکن است پزشک بتواند داروهای شما را تنظیم کند یا مراجعه به متخصص و استفاده از سمعک را توصیه کند.

ارتباط آرتریت روماتویئد و سکته فلبی
  1. درد قفسه سینه

جفری اسپارکس می گوید: ” درد قفسه سینه ، به ویژه اگر با فعالیت تشدید شود ، باید توسط پزشک بررسی شود.”

مطالعه انجام شده توسط جفری اسپارکس و همکارانش در بیمارستان بریگهام در سال 2015  نشان داده است که احتمال بیشتری وجود دارد که افراد مبتلا به  آرتریت روماتوئید در مقایسه با افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند ، از مشکلات مربوط به قلب بمیرند.

مک لاین می گوید : “در حدود 40٪ از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید علائمی در بخش هایی از بدن به غیر از مفاصل خود دارند از جمله در پوست ، عضلات ، استخوان ها ، چشم ها و ریه ها.”

اگر علائم خفیفی دارید که به آرامی بیشتر می شوند ، در مراجعه بعدی خود به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که متوجه تغییرات ناگهانی یا جدی نسبت به درمان خود شدید ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.  هر گونه تغییر حال یا واکنش به دارو را به اطلاع پزشک خود برسانید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

این مقاله توسط آماندا مک میلان نوشته و توسط مینو شفیعی محقق و مترجم سایت پرشین فیزیو ترجمه شده است.

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا