آرتریت روماتوئید و لوپوس چه تفاوتی با هم دارند؟

آرتریت روماتوئید و لوپوس چه تفاوتی با هم دارند؟

آرتریت روماتوئید و لوپوس

آرتریت روماتوئید و لوپوس بیماری های خود ایمنی هستند. این بیماری ها به علت حمله اشتباهی سیستم ایمنی به بدن بروز می کنند.

در بیماری آرتریت روماتوئید  سیستم ایمنی شما به مفاصل تان حمله می کند. و باعث می شود که در حدود 2 نفر از هر 3 نفر از افراد به این بیماری مبتلا شوند.  اما علائم لوپوس می تواند به طور گسترده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این بیماری بر بسیاری از بخش های بدن نیز تأثیر می گذارد.

از آنجا که هر دو این بیماری ها مفاصل شما را درگیر می کنند.  بنابراین اشتباه گرفتن این دو بیماری با یکدیگر کار سختی نیست.  در واقع لوپوس یک مقلد بزرگ نامیده شده است. به دلیل اینکه به نظر می رسد که نه تنها بسیار شبیه به  RA ، بلکه شبیه به بسیاری از بیماری های دیگر نیز هست. بنابراین مهم است بدانیم که RA و لوپوس چگونه عمل می کنند و ارتباطی با یکدیگر ندارند. سپس شما با نظر دکتر معالج تان می توانید تشخیص درست و درمان مناسب را دریافت کنید.

هر دو بیماری در زنان بسیار رایج هستند. زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان به آرتریت مبتلا می شوند. و تا 9 برابر احتمال ابتلا به لوپوس دارند.

 

علائم آرتریت روماتوئید

مهم ترین علائم آرتریت روماتوئیدRA  معمولاً مفاصل انگشتان کوچک تر دست و پا را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین می تواند در مچ دست ها ، آرنج ها و سایر قسمت های بدن نیز ظاهر شود. ممکن است علائم بیماری را در مفاصل مختلف و در زمان های مختلف مشاهده کنید. علائم معمولاً متقارن هستند. به این معنی  که اگر مفاصل دست راست شما صدمه ببینند یا احساس سفتی کنید ، همین علائم  را در دست چپ خود نیز خواهید داشت.

علائم این بیماری گاهی اوقات آنقدر آرام می آیند که شما نمی توانید متوجه آنها بشوید.  اکثر مردم دوره هایی را تجربه می کنند که مشکلات آنها بد تر می شود. اینها دوره عود بیماری هستند.  وقتی علائم خاموش هستند ، این مرحله را رمیشن  می نامند.  برخی از علائم و نشانه های کلاسیک این بیماری عبارتند از :

  • درد ، تورم و التهاب و حساس شدن معمولاً در بیش از یک مفصل ؛
  • خشکی مفصل ، که باعث می شود حرکت آن سخت باشد. به ویژه در ابتدای صبح و بیدار شدن از خواب ؛
  • تغییر شکل مفاصل ، اگر چه معمولاً این عارضه در شروع بیماری اتفاق نمی افتد.

آرتریت روماتوئید می تواند بر سایر قسمت های بدن نیز تأثیر بگذارد. که باعث بروز مشکلات زیر می شود :

  • خشکی چشم ها و خشکی دهان ؛
  • گره های رماتیسمی یا توده های زیر پوست در نزدیکی مفاصل شما که معمولاً خطرناک نیستند.
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه ؛
  • خستگی ، که گاهی اوقات ، اما نه همیشه اگر گلبول های قرمز خون تان کم باشد ، اتفاق می افتد. (کم خونی)
  • کاهش وزن ،
  • بی حسی و سوزش در دست ها.

 

علائم لوپوس

علائم لوپوس

لوپوس ممکن است به آرامی یا خیلی ناگهانی ظاهر شود. این بیماری می تواند خفیف یا شدید باشد. دوره های بیماری بین دوره عود و دوره خاموشی تغییر می کند.

هنگامی که لوپوس مفصل را تحت تأثیر قرار می دهد ، علائم آن بسیار شبیه به مواردی است که برای آرتریت وجود دارد. از قبیل  : درد ، سفتی و تورم. همچنین ممکن است نشانه های دیگری از قبیل : تب خفیف ، کاهش وزن و خشکی چشم ها نیز وجود داشته باشد.

لوپوس می تواند نشانه های خاصی از خود ایجاد کند. این علائم که بثورات “پروانه ای”  نامیده می شود  (راش مالار) ، بر روی گونه ها و بینی دیده می شود. سایر علائم عبارت هستند از: سردرد ، و مشکلات کلیوی .

 

تشخیص آرتریت روماتوئید  RA

تشخیص آرتریت روماتوئید

برای تشخیص این بیماری پزشک شما با بررسی علائم و سابقه خانوادگی بیمار ، معاینه فیزیکی و انجام  برخی آزمایشات و تصویربرداری بیماری را تشخیص می دهد.  در طول معاینه فیزیکی ، پزشک مفاصل شما را از نظر  تورم و خشکی بررسی می کند.

اگر آزمایشات وجود یک آنتی بادی به نام پپتید سیترولین  anticyclic  را نشان دهد ، به احتمال زیاد به رماتیسم مبتلا هستید.  اگر تست دیگری پروتئین سیستم ایمنی را به نام فاکتور روماتوئید (RF) تشخیص دهد ، احتمال 80٪  ابتلا به RA یا یک بیماری التهابی وجود دارد. تصویر برداری با اشعه ایکس ، اولتراسوند و سایر آزمایش های تصویربرداری می تواند آسیب مفاصل را تشخیص دهد. اما این در صورتی است که مدت زمان طولانی از بروز بیماری گذشته باشد.

 

تشخیص لوپوس

تشخیص لوپوس

تشخیص لوپوس دشوارتر از تشخیص RA است. گاهی اوقات ممکن است سال ها طول بکشد تا حضور لوپوس را تایید کنند.

اگر 4 تا یا بیشتر از این علائم دارید ،  ممکن است به لوپوس مبتلا باشید :

  • بثورات پروانه ای شکل بر روی گونه ها و بینی ،
  • تکه های قرمز که بر روی پوست افزایش یافته است ،
  • بثورات پوستی ناشی از نور خورشید ،
  • زخم ، یا زخم های باز، در دهان یا بینی که معمولاً بدون درد هستند ،
  • آرتریت در حداقل دو مفاصل که باعث التهاب و تورم شده باشد ،
  • تجمع مایع در اطراف قلب یا ریه یا هر دو ،
  • تشنج یا روان پریشی ، مانند توهم زدن یا هر دو ،
  • مشکلات کلیوی ، مانند پروتئین بیش از حد در ادرار ،
  • اختلالات خونی ، از جمله کاهش تعداد سلول های سفید یا پلاکت ها ،
  • اختلالات ایمنی ،
  • آزمایش مثبت برای آنتی بادی های ضد هسته ای.

 

درمان آرتریت روماتوئید

درمان آرتریت روماتوئید

هیچ درمانی برای RA یا لوپوس وجود ندارد. اما بسیاری از داروها می توانند یک یا هر دو بیماری را درمان کنند.

برای  RA، اغلب پزشکان با داروهای ملایم تر شروع می کنند که می تواند نشانه ها را از بین ببرد.  این شامل داروهای تجویزی یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند NSAID ها مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin)  و ناپروکسن  (Aleve)  برای هر دو بیماری می باشد.

داروهای دیگری که می توانند پیشرفت RA را کند کنند عبارت هستند از :

  • کورتیکواستروئیدها که به کنترل التهاب کمک می کند.
  • DMARD ها که برای داروهای ضد رماتیسمی اصلاح کننده بیماری مانند methotrexate (Trexall) و سولفاسالازین (Azulfidine) است. آنها سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف تر می کنند ، در نتیجه از حمله این سیستم به مفاصل شما جلوگیری می کند.
  • داروهای بیولوژیکی که قسمت های خاصی از سیستم ایمنی را هدف قرار می دهند. به طور مثال adalimumab (Humira)  و  etanercept (Enbrel)
  • جدید ترین بیولوژیک به نام مهار کننده های JAK یک بخش متفاوت از سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد. adalimumab (Humira) and etanercept (Enbrel)   متعلق به این گروه است.

تمرینات سبک مانند پیاده روی و یا یوگا می تواند زمانی که علائم شما شدید نیستند ، به شما کمک کند. در زمان عود بیماری استراحت کردن بهترین گزینه است. اگر آسیب های مفصلی زیادی داشته باشید ، پزشک ممکن است عمل جراحی را به منظور جایگزینی مفصل یا مفاصل فیوز انجام دهد.

 

درمان لوپوس

درمان لوپوس

درمان لوپوس می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.  بسیاری از داروهای RA  می توانند لوپوس را نیز درمان کنند.  NSAIDs ممکن است اولین چیزی باشد که اگر به مشکلات مفصلی مبتلا هستید ، آنها را مصرف می کنید. در نهایت شما احتمالاً از چندین روش مختلف درمان به صورت همان زمان استفاده خواهید کرد.

داروهای مورد تأیید برای لوپوس شامل کورتیکواستروئیدها هستند. این داروها بسیار قوی هستند و شما باید حداقل مقدار لازم برای تسکین علائم خود را مصرف کنید. پزشک شما احتمالاً هیدروکسی کلروکین  (Plaquenil)، داروهای ضد مالاریا را تجویز خواهد کرد.

گزینه های دیگر عبارتند از کلروکین که به طور معمول برای درمان مالاریا و بیومیف (بنلیستا) استفاده می شود. یک داروی بیولوژیک است که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد.

همچنین ممکن است پزشک شما از داروهایی مانند DMARD ها مانند متوترکسات نیز برای درمان استفاده کند.  بهترین درمان برای لوپوس استراحت و ورزش یه طور منظم است.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا