اختلالات لگنی ( مشکلات مفصل ران)

Hip

اختلالات لگنی ( مشکلات مفصل ران)

اختلالات لگنی (مشکلات مفصل ران) مشکلاتی هستند که مفصل ران را تحت تأثیر قرار می دهند .  مفصل ران یک مفصل سینوویال از نوع گوی و کاسه ‌ای است که باعث می شود استخوان ران در جهت های مختلف حرکت کند.

این مفصل همچنین در انتقال وزن بدن از کمربند لگنی به اندام‌های تحتانی نقش مؤثری دارد.

مفصل ران داخل کپسول سفتی که حاوی مایع روان کننده ای می باشد، قرار دارد . وجود این مایع باعث می شود  که  مفصل ران به راحتی حرکت کند.

این مفصل گوی و کاسه ای توسط لیگامنت های سفتی به همدیگر متصل هستند. رباط ها از خارج شدن گوی مفصلی محافظت می کنند .  عضلات پا در اطراف این لگامنت ها قرار گرفته اند.

اختلالات مفصل ران (هیپ) می تواند هر یک از این قسمت ها از جمله رباط و یا غضروف را تحت تأثیر قرار دهد .

چه عللی موجب بروز اختلالات مفصل ران (هیپ) می گردد؟

اختلالات هیپ اغلب به دلیل شرایطی مانند آسیب ها، بیماری های مزمن یا عفونت ها ایجاد می گردد .

استئوآرتریت (آرتروز)

Image result for ‫مشکلات مفصل ران‬‎

از بین رفتن  غضروف در مفصل باعث استئوآرتریت (آرتروز) می گردد.   استئوآرتریت موجب ترک خوردگی  و شکنندگی غضروف ها می شود . در برخی موارد ، قسمتی از غضروف در مفصل ران خرد می شود.  هنگامی که غضروف آسیب زیادی می بیند  قادر به حفاظت از استخوان های لگن نیست در نتیجه دچار درد و التهاب  می گردد .

دیسپلازی پیش رونده

دیسپلازی پیش رونده زمانی اتفاق می افتد که یک نوزاد تازه متولد شده دچار جابه جایی لگن باشد  یا به راحتی دچار جابه جایی لگنی شود. گاهی اوقات کم عمقی کاسه ی لگنی باعث می شود  که گوی به آسانی در داخل و بیرون لغزش داشته باشد و موجب  دیسپلازی پیش رونده می گردد .

بیماری پرتس

بیماری پرتس معمولاً در کودکان 3 تا 11 ساله دیده می شود . بیماری پرتس در نتیجه کاهش خون رسانی به سلول های استخوانی ایجاد می شود . کاهش خون رسانی به سلول های استخوانی موجب می شود برخی از سلول های استخوانی در استخوان فمور از بین بروند  و استخوان قدرت خود را از دست بدهد .

سندرم مفصل ران تحریک پذیر

سندرم مفصل ران تحریک پذیر پس از یک عفونت تنفسی  در کودکان بروز می کند.  این بیماری موجب درد های  لگنی و در نهایت موجب لنگیدن می شود.  این عارضه در بیشتر موارد به خودی خود بهبود می یابد.

درد بافت نرم و درد های ارجاعی

گاهی اوقات درد در مفصل ران ممکن است به علت آسیب یا نقص باشد که بر بافت نرم خارج از ران تأثیر می گذارد. این بیماری به عنوان درد ارجاعی شناخته شده است.

لغزندگی سر استخوان ران در ناحیه لگنی

Image result for ‫مشکلات مفصل ران‬‎

جابجایی و لغزش اپي فيزم فمورال به علت ضعيف بودن غضروف صفحه رشد موجب جدا شدن سر استخوان ران به سمت عقب می شود.  این فقط در کودکان رو به رشد دیده می شود. عمل جراحی برای پایدار کردن مفصل با پین یک درمان مؤثر می باشد.

علائم اختلالات مفصل ران (هیپ)   

مفصل ران (هیپ) مفصل پیچیده ای است که از استخوان ، غضروف ، لیگامان ، عضلات و یک مایع روان کننده متشکل می شود .   در نتیجه علائم اختلالات لگنی با توجه به علل اختلال و بخشی از مفصل ران که باعث ایجاد این مشکل شده است  ، متفاوت خواهد بود.

علائم شایع اختلالات لگنی عبارت هستند از:

  • درد در مفصل ران
  • لنگیدن
  • کاهش حرکت در مفصل ران
  • درد های ارجاعی (ممکن است فقط در پا احساس شود)
  • سفتی عضلات
  • درد پا زمانی که وزن خود را روی آن پا می اندازید.

افراد مبتلا به آرتریت ممکن است هنگام راه رفتن  درد های مزمنی را تجربه کنند .  اگر بر اثر زمین خوردن و یا تصادف پای شما دچار آسیب شد و دچار تورم یا درد  در ناحیه لگنی شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تورم یا درد شدید در ناحیه لگنی ممکن است علائم  شکستگی باشند. عدم درمان شکستگی می تواند منجر به عوارض جدی و خطرناکی گردد .

اختلالات لگنی چگونه تشخیص داده می شود؟

Image result for ‫مشکلات مفصل ران‬‎

ممکن است تشخیص اختلالات لگنی با توجه به علت بیماری ، همراه با انجام تست ها و آزمایشات متعددی باشد.  بعضی از این تست ها شامل موارد زیر می باشند:

  • بررسی سوابق پزشکی
  • انجام معاینات فیزیکی
  • تصویر برداری با اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • آرتروگرام
  • اسکن سونوگرافی
  • اسکن استخوان
  • بیوپسی
  • آزمایش خون

چگونه می توان  اختلالات لگنی را درمان کرد ؟

داروها

استفاده از دارو های خاص ممکن است التهاب ناشی از آرتریت را درمان کند. همچنین داروها باعث کاهش درد ناشی از اختلالات لگنی (هیپ) می شوند.

داروهای تسکین دهنده  درد اغلب در درمان سندرم تحریک پذیر لگنی و درد بافت نرم مفید و مؤثر می باشند.

اگر درد های لگنی از بین نرفتند ، یا اگر تورم ، قرمزی یا گرما را در اطراف مفصل خود تجربه کردید و یا همچنین اگر کمر درد در شب یا هنگام استراحت به سراغتان آمد خیلی سریع  به پزشک معالج خود مراجعه کنید .

عمل جراحی

Image result for ‫جراحی مفصل ران‬‎

انجام جراحی  معمولاً می تواند شکستگی ها و آرتریت شدید را بهبود ببخشد. اما در موارد شدید، به ویژه در افراد مبتلا به آرتریت یا آسیب های جدی  ممکن است مفصل ران طی جراحی تعویض شود .

این عمل آرتروپلاستی هیپ نام دارد.   پروتز مفصل ران از جنس فلز یا نوع سرامیکی یا پلی اتیلن (نوع پلاستیکی) ساخته شده است و دارای چندین قسمت از جمله گوی و کاسه  است.

این نوع پروتزها در برابر ضربه ، ساییدگی و پارگی مقاوم هستند.

جراحی تعویض مفصل ران از اهمیت بالایی برخوردار است . اکثر افراد بعد از شش تا هشت هفته پس از جراحی به حالت طبیعی خود باز می گردنند و می تواند مجدداً به فعالیت های روزمره خود بپردازند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

 لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

 

 

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا