از فیزیوتراپی چه انتظاری دارید؟

فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه ها در درمان دردهای مزمن (طولانی مدت) یا صدمات است. فیزیوتراپی به شما کمک می کند قویتر باشید، بهتر حرکت کنید و احساس بهتری داشته باشید.

از پزشکتان بخواهید یک فیزیوتراپ به شما معرفی کند. احتمالاً شما به یک سری از جلسات فیزیوتراپی و انجام برخی تمرینات ورزشی در منزل نیاز دارید.

فیزیوتراپها تمرینات ورزشی و برنامه های ورزشی بسیاری برای کمک به بیماران دارند. فیزیوتراپ با توجه به بیماری شما نوع تمرینات و تعداد جلسات لازم مراجعه برای فیزیوتراپی را تعیین می کند.

فیزیوتراپ چگونه درد را درمان می کند؟

فیزوتراپ نه تنها در درمان درد تخصص دارد بلکه منشاء درد را نیز به خوبی می شناسد. فیزیوتراپ شما نواحی ضعیف یا سفت و گرفته که ممکن است باعث اعمال استرس و تنش بیشتری در محل آسیب دیده و درد شده اند را جستجو می کند. سپس برای درمان آن نواحی و کاهش درد از تمرینات ویژه ای استفاده می کند وبه این ترتیب درد کاهش یافته و شما بهتر می توانید حرکت کنید.

در یک جلسه فیزیوتراپی ممکن است بیش از یکی از موارد زیر را انجام دهید:

تمرینات ورزشی با شدت پائین.

این تمرینات ضربان قلب شما را بالا می برند ولی در عین حال انجام آنها فشار زیادی به مفاصل وارد نمی کند. به عنوان مثال قبل از انجام تمرینات تقویتی، به جای دویدن، ممکن است سریع راه بروید یا از دوچرخه ثابت استفاده کنید.

تمرینات تقویتی

در این تمرینات ممکن است شما از دستگاه های موجود در مطب فیزیوتراپی استفاده کنید یا تنها تمریناتی را انجام دهید که وزن بدنتان را تحمل می کنند (نظیرحرکات لانژ، اسکوات و پوش آپ). ممکن است روی عضلات مرکزی بدنتان (شکم، بالا وزیر شکم و پشت) یا دیگر عضلات بدنتان کارکنید.

تمرینات کاهش درد

این حرکات روی نواحی از بدن که شما احساس درد می کنید متمرکز هستند بنابراین با انجام این حرکات شما قویتر و انعطاف پذیرتر بوده و کمتر احساس درد می کنید که ادامه زندگی را برای شما راحت می سازند.

حرکات کششی

این حرکات بسیار نرم و ملایم هستند. فیزیوتراپ شما از گرم شدن بدن شما و عدم کشش زیاده از حد اطمینان حاصل می کند.

همچنین فیزیوتراپ ممکن است یک سری تمرینات ورزشی برای انجام در منزل برای شما تجویز کند.

فیزیوتراپی

چه موارد دیگری ممکن است انجام شود؟

در طی جلسات فیزیوتراپی، ممکن است فیزیوتراپ شما موارد زیر را استفاده نماید:

بسته های یخ و گرمایشی

یخ التهابات را آرام می کند. گرما عضلات را گرم کرده و آنها را برای بهترحرکت کردن آماده می کند. هم یخ و هم گرما درد را کاهش می دهند.

ماساژ

توجه داشته باشید که ماساژ نواحی صدمه دیده، ضخم یا درناک ممکن است احساس آرامش بخش به همراه نداشته باشد. ولی فیزیوتراپ نهایت توجه را در بی خطر بودن و کمک کننده بودن ماساژها بکار می برد. همواره قبل از جلسات ماساژ در صورت احساس درد در نواحی خاص، ماساژ دهنده خود را در جریان بگذارید.

TENS و اوتراسوند (ultrasound)

با استفاده ازدستگاه تحریک عصب از طریق پوست (transcutaneous electrical nerve stimulation-TENS) جریان الکتریکی با ولتاژ پائین به نواحی دردناک فرستاده می شود. اولتراسوند امواج ماورا صوت را به محلهای دردناک می فرستد. هر دو این روشها با ممانعت از ارسال پیامهای درد به مغز، احساس درد را کاهش می دهند.

تحریک نخاع

در این روش با استفاده ازالکترودهای کوچکی کهوارد بدن می شوند، جریان الکتریکی با ولتاژ پائین به نخاع فرستاده می شود و مانع از احساس درد می شوند.

آیا فیزیوتراپی آسیب وارد می کند؟

فیزیوتراپی آسیبی وارد نمی کند و کاملاً بی خطر است. ول یبا توجه به اینکه قسمتهایی از بدن که صدمه دیده اند یا دچار دردهای مزمن هستند در فیزیوتراپی بکار می روند، فیزیوتراپی می تواند چالش برانگیز و حتی بسیار سخت باشد.

ولی فیزیوتراپ با توجه به نیازهای شما یک برنامه ویژه برای شما درنظر می گیرد. گاهی برای قویتر شدن لازم است شما تمرینات سختی را انجام دهید که این تمرینات شما را به حرکت و بهتر شدن وا می دارد ولی نباید از حدی فراتر روند.

واکنش افراد در مقابل فیزیوتراپی متفاوت است. نوع بدن، فعالیتهای روزانه، سطح هماهنگی بدن و عادات شخصی، همه در برنامه فیزیوتراپی و درجه تاثیرگذاری آن مهم هستند. برنامه فیزیوتراپی را در حد عالی رعایت و انجام دهید، قطعاً نتایج مفید آن را خواهید دید.

 

نگارنده: زری هاشمی

منبع: WebMD

لینک منبع:  http://www.webmd.com/a-to-z-guides/condition-15/pain/physical-therapy

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا