این علائم آرتریت روماتوئید را هرگز نادیده نگیرید!

این علائم آرتریت روماتوئید را هرگز نادیده نگیرید!

علائم آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید را همه می شناسند و شما احتمالاً همه چیز را در مورد علائم و نشانه های آن می دانید.  از قبیل تورم و درد مفاصل که در هنگام بیماری بروز می کند. اما علائم غیر معمول آن را که در قسمت های دیگر بدن شما ایجاد می شود ، هرگز نادیده نگیرید.  این علائم می توانند نشانه هایی از بیماری شما و یا عوارض جانبی آن باشند.

مراقب این علائم باشید و در صورت مشاهده نشانه های زیر با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

 

شماره 1. تب

تب به علت آرتریت روماتوئید

بعضی از داروهای آرتریت روماتوئید  مانند داروهای بیولوژیک  بر سیستم ایمنی بدن شما در برابر میکروب ها تأثیر می گذارند. در این صورت ممکن است شما قادر نباشید  به راحتی با بیماری خود مبارزه کنید.

به همین دلیل باید مراقب باشید که اگر تب کردید حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید.  کاترین مک لین ، یک متخصص روماتولوژی می گوید:  تب می تواند یک مشکل جدی ، یا بیماری بسیار فعال یا عفونت را نشان دهد.

او می گوید : اگر شما از دارویی استفاده می کنید که مانع از فعالیت سیستم ایمنی بدن می شود ، عفونت ها می توانند به سرعت شدید تر بشوند. بنابراین مهم است که درمان را خیلی سریع شروع کنید.

 

شماره 2. مشکل تنفسی

اگر به آرتریت مبتلا هستید ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلرژی  در بافت های ریه قرار خواهید داشت.  بنابراین اگر دچار سرفه شدید هستید یا در حین انجام فعالیت های طبیعی دچار تنگی نفس می شوید ، این موضوع را بلافاصله با پزشک خود بررسی کنید.

 

شماره 3. درد معده یا مشکلات گوارشی

درد معده در افراد مبتلا به آرتریت

آرتریت روماتوئید احتمال ابتلا به  زخم معده ، خونریزی معده و بیماری هایی مانند کولیت و دیورتیکولیت را افزایش می دهد.  این مشکلات ممکن است به علت التهاب آرتریت مفاصل یا به علت عوارض جانبی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا کورتیکواستروئیدها اتفاق بیفتد.

همچنین احتمال دارد که دچار یبوست یا اسهال بشوید.  که می تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد که تعادل باکتری های خوب و بد در روده شما به هم خورده است.

 

شماره 4. بی حسی و سوزش

وقتی که مفاصل  شما متورم می شوند ، می توانند به اعصاب اطراف خود فشار بیاورند.  در نتیجه می تواند باعث ایجاد احساس سوزش در قسمت های مختلف بدن شما شود. این سوزش معمولاً در آرنج ، مچ پا و مچ دست اتفاق می افتد.

التهاب رگ های خونی ، به نام واسکولیت ، می تواند هم زمان با آرتریت روماتوئید اتفاق بیفتد که باعث بی حسی می شود.  بیماری واسکولیت از بیماری های نادر است که باعث التهاب عروق خونی می شود. این بیماری بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شود. ولی کودکان و جوانان هم ممکن است به این بیماری مبتلا بشوند.

واسکولیت ممکن است هر یک از رگ های خونی بدن را تحت تأثیر قرار دهد. و باعث  علائم و عوارض بالقوه شود.  التهاب باعث تورم دیواره رگ های خونی ، کاهش و یا حتی مسدود کردن جریان خون به بافت ها و اندام می شود.

 

شماره 5. مشکلات چشم

مشکلات چشم در افراد مبتلا به آرتروز

التهابی که به علت  بیماری آرتریت روماتوئید ایجاد می شود ، ممکن است  به بخش هایی از چشم های شما آسیب برساند. از جمله اسکلرا (سفیدی چشم) و قرنیه (لایه نازک محافظ چشم).

MacLean  می گوید: ” درد چشم یا قرمزی چشم که به تازگی بروز کرده و بد تر می شود باید بلافاصله مورد ارزیابی قرار گیرد.”

در صورتی که متوجه  تغييراتی در چشم های خود شدید که در عرض چند روز يا چند هفته اتفاق افتاده است ، با پزشک خود صحبت کنيد.

 

شماره 6. شکستگی استخوان  

برخی از داروهای آرتریت روماتوئید می توانند باعث از دست رفتن استخوان ها بشوند که خطر شکستگی را افزایش می دهد. اگر ورزش نکنید و فعالیت بدنی نداشته باشید ، ممکن است استخوان هایتان نیز ضعیف تر شوند.

شکستگی استخوان ممکن است نشانه ای از این باشد که شما در حال ابتلا به پوکی استخوان هستید.  پوکی استخوان بیماری ای است که استخوان ها را نازک تر می کند.  بیماری پوکی استخوان را پس از آزمایش و تشخیص ، می توان درمان کرد.

 

شماره 7. خشکی دهان و دندان ها

خشکی دهان و دندان ها در افراد مبتلا به آرتروز

برخی از افراد مبتلا به رماتیسم  به سندروم شوگرن مبتلا می شوند. که یکی دیگر از بیماری های التهابی است.  این سندرم موجب بروز اختلال در عملکرد غدد بزاقی از جمله خشکی دهان ، زخم‌ های دهانی ، پوسیدگی دندان‌ ها ، فیسور (شیارهای زبان و لب) ،  دیسفاژی ( دشواری و اختلال در بلع) ، ریفلاکس محتویات معده به مری ، تورم غدد پاروتید یا غدد ساب مندیبولر (غدد بزاقی فرعی) می شود.  اگر شما به این سندرم مبتلا شوید ، ممکن است دچار مشکلاتی در جویدن و بلعیدن بشوید.  یا ممکن است احساس کنید چیزی شبیه شن در چشم تان است.  همچنین زنان  خشکی و درد واژن را در طول رابطه جنسی تجربه خواهند کرد.

هیچ درمانی برای سندرم شوگرن وجود ندارد.  اما استفاده از داروها یا به وجود آوردن تغییراتی در شیوه زندگی ممکن است در درمان نشانه ها به شما کمک کند.

 

شماره 8. تغییرات خلق و خو

گاهی اوقات تغییرات خلق و خو از قبیل افسردگی یا اضطراب با بیماری التهابی آرتریت همراه است.  این اتفاق برای حدود یک سوم از افراد مبتلا به آرتریت می افتد.  اگر تغییراتی در خلق و خوی خود مشاهده کردید ، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند گزینه های درمان یا داروهایی  را برای کمک به درمان افسردگی یا اضطراب به شما توصیه کند.

 

شماره 9. از دست دادن شنوایی

برخی تحقیقات نشان می دهد که بیماری آرتروز یا داروهای مورد استفاده برای درمان آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در شنوایی بیماران شود. اگر شما یا خانواده تان تغییری در توانایی شنیدن احساس کردید ، ممکن است پزشک دوز داروهای شما را تنظیم کند یا استفاده از سمعک را به بیمار توصیه کند.

 

شماره 10. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه در افراد مبتلا به آرتروز

مطالعه انجام شده در سال 2015 توسط جفری اسپارک ، MD  روماتولوژیست در بیمارستان بریگهام  نشان داده است که افرادی که مبتلا به آرتروز هستند ، در مقایسه با افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند ،  بیشتر احتمال دارد که از مشکلات مربوط به قلب فوت کنند.  او می گوید: ” درد قفسه سینه ، به ویژه هنگام انجام فعالیت ها ، حتماً باید توسط پزشک بررسی شود.” ” امید ما این است که بتوانیم بیماران را قبل از اینکه به این مرحله از بیماری برسند ، درمان کنیم.”

به طور کلی  حدود 40٪ از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید علائمی در بدن خود و در اطراف مفاصل مبتلا به این بیماری دارند.  از جمله در پوست ، عضلات ، استخوان ها ، چشم ها و ریه ها.   اگر علائم خفیفی دارید که به تدریج بیشتر شده اند ، در طول مراجعه بعدی خود به پزشک معالج تان اطلاع دهید.

در صورتی که تغییراتی ناگهانی یا جدی در نحوه احساس یا چگونگی واکنش به درمان داشته باشید ، به پزشک مراجعه کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا