تنگی کانال نخاعی و مواردی که باید راجع به آن بدانیم

تنگی کانال نخاعی و مواردی که باید راجع به آن بدانیم
تنگی کانال نخاعی و مواردی که باید راجع به آن بدانیم

تنگی کانال نخاعی چیست؟ نشانه های ساده ی پاسخ به این سوال در خود معنی این عارضه نهفته اند. SPinal به طناب عصبی یا ستون فقرات بر می گردد و استنوزیز (اصطلاح پزشکی است) که برای توصیف وضعیتی به کار می رود که در آن بازه ای با اندازه ی نرمال و طبیعی تنگ می شود. تنگی کانال نخاعی می تواند در ناحیه ی گردن، قفسه سینه و یا کمر پدیدار شود. اما شایع ترین بروز این بیماری در ناحیه ی ستون فقرات گردنی اتفاق می افتد.

تنگی کانال نخاعی به چه شکلی پدیدار می شود؟

برای این که بتوانید از آناتومی و تنگی کانال نخاعی تجسم بهتری داشته باشید بهتر است، یک لوله ی نازک را در نظر بگیرید. با گذر زمان زنگ و ریزه های شیمیایی به دیواره ی آن رسوب می کند و باعث تنگ شدن گذرگاهی می شود که اجازه ی ورود و خروج آزادانه ی آب را می دهد.

در کانال نخاعی نیز گذرگاه ها، کانال های نخاعی هستند که به صورت عمودی و توخالی هستند و درون آن ها نخاع قرار دارد.

علل ایجاد تنگی کانال نخاعی :

در اکثریت موارد تنگی کانال نخاعی در نتیجه بیماری یا آسیب دیدگی ستون فقرات است. علت اصلی آن می تواند پارگی و یا ساییدگی مهره های ستون فقرات به علت افزایش سن و پدیده ی پوکی استخوان باشد.

بسیاری از افراد نیز از نظر ژنتیکی مستعد هستند و اصولا نسبت به سایر افراد نرمال کانال نخاعی شان به صورت عادی تنگ تر است.

بیماری های دیگری که می تواند ایجاد تنگی کانال نخاعی می کند عبارتند از :

_ آسیب و تروما به ستون فقرات

_ دیسک های کمر

روش های غیر جراحی برای درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

البته هیچ کدام از روش هایی که ذکر می کنیم به تنهایی نمی تواند موثر باشد اما می توان طب سوزنی، ماساژ را برای بهبود کیفیت زندگی مناسب دانست.

بعضی از روش های آسان نیز برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات سفارش می شود که می تواند به کاهش درد کمک کند. شنا یکی از ورزش های خوب برای مبتلایان این بیماری است.استفاده از داروهای غیر استروئیدی باعث کاهش التهاب و درد می شود.

آسپرین، ایبوپروفن، ایندومتاسین، ادویل و ناپروکسن دسته ای از این داروهاست.

دکتر حتما طریقه ی استفاده از آن ها را برای شما طبق دستور العمل لازم مشخص می کند، چنان چه تنگی کانال نخاعی شما شدید حاد باشد، پزشک حتما استروئید اپی دورال را به بافت اطراف نخاعی و ریشه های عصبی آن تزریق می کند. این کار باعث کاهش التهاب ریشه های عصبی می شود.

متخصصین کلینیک فیزیوتراپی شایگان مهر آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان است.

مقالات بعدی ما را دنبال کنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا