چرا عضلات رَحِم در لگن به تقویت و توانبخشی نیاز دارند؟

 

چرا عضلات رَحِم در لگن به تقویت و فیزیوتراپی نیاز دارند؟

مهمترین و قویترین عضلات بدن عضله رحمی

عضلات رحم: قویترین عضلات بدن

سلام به بانوان عزیز. به دنیای خانم ها: عضلات رحم، خوش آمدید. خانم های ایرانی در بات تلگرامی ما (askq_bot@) روزانه سوالات متعددی درباره رحم می پرسند. اغلب سوالات درباره افتادگی رحم و مثانه است. توانبخشی عضلات رحم و مثانه به کمک ورزش های مخصوص یک ضرورت است.
بیایید ابتدا با ساختار رحم، از جمله عضلات و رباط های آن، آشنا شویم. تا نیاز خود به ورزش های مرتب و مخصوص کف لگن را بهتر درک کنیم. در مطلب قبلی قویترین عضلات بدن را نام بردیم. عضله رحم یکی از قویترین عضلات بدن می باشد.


عضلات رحم:
از اتم تا بافت، عضله و اندام
حیات بدن ما از حیات سلول بنیادی آغاز می شود. خود سلولها از مولکولها و پروتئینها (DNA و RNA، اسیدهای آمینه) تشکیل شده اند. سلول ها در کنار هم بافت ها را پدید می آورند. بافت ها نیز دست به دست هم داده، عضلات را شکل می دهند. عضلات و رباط ها با استخوان ها اتصال یافته و اندام ها را شکل می دهند.

 

آموزش آناتومی شکل گیری اندام ها

 

عضلات رحم: سازگاری
رحم اندامی پویاست که چندین کاربرد در بدن دارد: تولید خون قاعدگی، پیوند تخمک با اسپرم، حاملگی، زایمان. رحم به تغییرات هورمونی بدن واکنش نشان می دهد. در نتیجه، رحم در مراحل مختلف رشد خود یا جنین، با تغییرات هورمونی سازگاری دارد. رحم با تغییرات تولید استروئید در تخمدان در طول قاعدگی سازگارمی شود.

عضلات رحم: عضلات نرم و رباط

رحم از عضلات نرم و رباط هایی با خاصیت کششی برخوردار است. این عضلات و رباط ها می توانند منقبض و منبسط شوند. به همین دلیل، در دوران بارداری و هنگام زایمان رشد، انقباض و انبساط پارامترهای رحمی بسیار سریع است. رحم در سال های پیش از بلوغ و پس از اتمام توانایی قاعدگی اغلب ساکن و غیرفعال می شود.

آموزش کارکرد رباط ها و عضلات رحم
رباط های رحم

عضلات رحم: آناتومی لایه اول

آناتومی رحم شامل سه لایه بافتی می باشد.

به لایه درونی رحم اندومتریوم (endometrium) گفته می شود. این لایه فعال ترین لایه است که به تغییرات هورمونی رحمی (چرخه ای) واکنش می دهد. لایه اندومتریم بسیار تخصصیست. وجود آن برای باروری و قاعدگی (پریود) ضروریست.

وقتی که باردار نیستید، رحم شما اندازه یک گلابی ست. رحم یک دیواره عضلانی ضخیم و یک حفره مرکزی با یک لایه پوششی (lining) پر از رگ های خونی دارد. به این لایه پوششی درونی اندومتریوم می گویند. نقش اندومتریوم تغذیه جنین در اوایل دوران جنینی است. اگر باردار نشوید، لایه پوشششی lining رحم هر ماه فرو می ریزد (قاعدگی).

آموزش آناتومی عضلات رحم (سه لایه رحمی)
عضلات رحم (سه لایه رحمی)

عضلات رحم: آناتومی لایه دوم

لایه میانی رحم مایومتریریوم (myometrium) نام دارد. این لایه بیشترین حجم رحم را تشکیل می دهد. لایه میانی مایومتریم از سلول های عضلات نرم تشکیل شده است. همین نرمی به رحم خاصیت انقباض و انبساط را می دهد.

آموزش مهترین نکات بافت نرم رحم
بافت نرم رحم

عضلات رحم: آناتومی لایه سوم

لایه بیرونی رحم پریمتریوم (سروسا serosa) نام دارد. یک لایه نازک بافتی که از سلول های پوششی (epithelial) ساخته شده است.

عضلات رحم: مثانه، لوله رکتوم روده و کف لگن

رحم و دهانه (گردن) رحم درون لگن در بالای واژن قرار دارند. رباط های فیبری محکمی از این ساختار حمایت می کنند. این رباط ها به استخوان های لگن وصل می شوند. این رباط ها در دوران حاملگی از خاصیت کشیدگی کافی برخوردارند. پس از حاملگی به حالت اول باز می گردند.

آموزش کارکرد رباط رحمی متصل به لگن
در برخی زنان، این خاصیت کششی رباط ها پس از اتمام توان مادری کاهش می یابد. در نتیجه، افتادگی رحم رخ می دهد.

مثانه جلوی واژن و نزدیک دهانه رحم قرار دارد. مثانه محل ذخیره و دفع ادرار است. پشت واگن لوله روده (rectum) برای دفع مدفوع قرار دارد. تمام این اندام ها توسط یک سری رباط ها و عضلات پشتیبانی می شوند. خاصیت کششیِ همین رباط ها و عضلات است که در زمان حاملگی و تولد بچه انبساط و پس از آن انقباض پیش می آید.

عضلات رحم: کف لگن (pelvic floor)

 کف لگن: رباط ها و عضلاتی که رحم، مثانه، لوله رکتوم، و دیواره واژن را پشتیبانی می کنند. اندام های باروری زن در لگن قرار دارند. رحم در مرکز لگن است. رباط های فیبری fibrous ligaments)) بسیار قدرتمندی از رحم محافظت می کنند.

مهمترین نکات درباره عضلات رحم در کف لگن و متصل به مثانه و لوله روده
عضلات رحم در کف لگن و متصل به مثانه و لوله روده

در زمان حاملگی، ورزش هایی برای تقویت عضلات کف لگن انجام می شود. زنانی که عمل جراحی لگن انجام داده اند نیز باید این ورزش ها را انجام دهند. این ورزش ها برای تقویت کارکرد مثانه و لوله رکتوم (دفع مدفوع) است.

عضلات رحم: انقباض در برابر حرکات کششی با ورزش

عضلات رحمی نرم هستند و، نسبت به عضلات دیگر، دریافت کنننده های درد (pain receptors) کمتری دارند. سیستم عصبی خودکار شما عضلات رحم سالم را کنترل می کند. زمانی که با انقباض احساس درد می کنید، عضلات رحم کشش می یابند. یعنی، این عضلات دریافت کننده درد دارند.

درحالت آرامش، تنفس عمیق و ریلکسیشن شکم، رحم شما با حداقل مقاومت انقباض می یابد. یعنی، درد کمتری حس می کنید. انقباض رحم باید طبیعی باشد. در حالت فشار غیر طبیعی، انقباضات رحمی به احساس درد می انجامد.

عضلات رحم: ریلکسیشن

تذکر مهم

هر چه قدر ریلکس تر باشید، عضلات رحم کارآیی بهتری خواهند داشت. اگر عصبی، هیجان زده یا درحالت انقباض باشید، کارکرد طبیعی عضلات رحم مختل می شود. در نتیجه، درد و تنش رحمی را احساس می کنید.

حرکات کششی و انبساطی عضلات، هورمون ریلاکسین بدنتان را آزاد می کند. با آزاد شدن این هورمون، عضلات، رباط ها و بافت های بدن، از جمله رحم، نیز نرم و ریلکس می شوند. برای ریلکس کردن رحم، ورزش های مخصوصی وجود دارد.

عضلات رحم: نیاز به ورزش و توانبخشی

هدف ما از مطلب بالا این بود که اهمیت ورزش رحم را بدانیم. در کل، ورزش مناسب و مرتب سبب افزایش گردش خون در کل بدن می شود. سلامت گردش خون در رحم نیز مهم می باشد. رحم نیز حاوی رگ های خونی ست که کاربردهای خاص خود را دارند. رحم به گردش خون سالم برای پیشگیری از التهاب عروق رحمی نیاز دارد.

ورزش های سبک، مانند یوگا، به آب شدن کیست های رحمی کمک می کنند. ورزش هایی برای کاهش اضطراب، استرس و افسردگی وجود دارند. با کاهش استرس، درد رحم در قاعدگی نیز کاهش می یابد.

عضلات رحم: ورزش های رفع افتادگی رحم و مثانه

به علاوه، ورزش های کف لگن از افتادگی مثانه یا رحم جلوگیری می کنند. زیرا عضلات و رباط های نگهدارنده مثانه یا رحم در جایِ خود تقویت می شوند. با ورزش های مخصوص کف لگن می توانید از بی اختیاری ادرار در پیری نیز پیشگیری کنید.

در مطلب بعدی ورزش های کف لگن برای تقویت عضلات رحم و مثانه را توضیح می دهیم. می توانید با مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر نیز دراین باره تماس بگیرید.

لینک منبع

از اینکه با من همراهی کردید، خوشحالم.
مریم اکبری زاده

بات تلگرامی پرسش و پاسخ سریع از پزشکان تمامی حیطه های پزشکی-درمانی: askq_bot@   علامت @  در ابتدا نوشته شود.

درمان بی خوابی

1 دیدگاه دربارهٔ «چرا عضلات رَحِم در لگن به تقویت و توانبخشی نیاز دارند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا