درد سیاتیک و غذاهای مفید و مضر برای سیاتیک

درد سیاتیک و غذاهای مفید و مضر برای سیاتیک

غذاهای مفید و مضر برای سیاتیک

درد سیاتیک یک مشکل برای سلامتی است که شامل آسیب دیدگی یا فشرده سازی عصب سیاتیک می شود.  عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین عصب بدن است. اگر سیاتیک دارید ، به احتمال زیاد درد و یا حس های ناراحت کننده دیگری در طول مسیر عصب سیاتیک شما احساس می شود. درد پا ، سوزن سوزن شدن ، بی حسی و ضعف عضلانی از علائم سیاتیک است.

قبل از استفاده از غذاهای خاصی برای کمک به درمان سیاتیک ، با دکتر خود در باره مسائل مربوط به رژیم غذایی و تغذیه صحبت کنید.

 

تأثیر رژیم غذایی بر درد سیاتیک

غذاهای سرشار از منیزیم

از آنجایی که بسیاری از موارد درد سیاتیک ممکن است ناشی از اسپاسم عضلانی پیریفورمیس می باشد ، رویکرد مؤثر غذایی شامل افزایش مصرف شما از غذاهای سرشار از منیزیم می شود. بدن شما برای کمک به کاهش انقباضات عضلانی نیاز به منیزیم دارد. غذاهای غنی از منیزیم شامل محصولات لبنی ، ماهی ، گوشت ، غذاهای دریایی ، سیب ، زردآلو ، برنج قهوه ای ، دالس و لوبیا می باشد.

همچنین غذاهای حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B-12  موجود در جگر ، صدف ، گوشت بره و پنیر نیز ممکن است در درمان درد عصب سیاتیک مفید باشند.

 

غذای مفید برای تسکین درد سیاتیک

ماهی هالیبوت باعث کاهش درد عصب سیاتیک می شود

ماهی هالیبوت غذایی سرشار از منیزیم است.  این غذا در درمان سیاتیک و به خصوص دردهای مرتبط با انقباض ماهیچه ای  یا اسپاسم عضلانی مفید می باشد. ماهی هالیبوت حاوی پتاسیم و مواد مغذی متعددی است. از جمله تریپتوفان ، سلنیوم ، فسفر، منیزیم ، پروتئین ، اسید های چرب امگا 3 و ویتامین B3 ،  B6  و B-12  .  مقدار نسبتاً بالای ویتامین B-12 در این ماهی همچنین ممکن است باعث کاهش درد عصب سیاتیک شما شود. ماهی هالیبوت در طب سنتی برای درمان مشکلات قلبی – عروقی مانند آریتمی قلبی و  فشار خون بالا نیز  مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چه غذاهایی برای سیاتیک مضر است؟ 

درد سیاتیک
درد سیاتیک

سیاتیک یک علامت است نه یک بیماری. اگر درد عصب سیاتیک را تجربه کردید ، بدانید که در معرض مشکلی قرار گرفته اید که درد سیاتیک از علائم آن است. در بعضی موارد درد عصب سیاتیک ممکن است ناشی از یک مشکل جدی سلامت ، مانند تومور باشد. اگر سیاتیک دارید، در اسرع وقت با دکتر خود مشورت کنید.

پزشک شما می توانید آزمایشات مربوطه را برای کمک به تعیین علت واقعی مشکل شما انجام دهد. تحقیقات بیشتری ممکن است برای تأیید مزایای سلامتی غذاهایی که به طور سنتی در درمان سیاتیک استفاده می شود مورد نیاز باشد.

اصطلاح سیاتیک به دردی گفته می شود که در امتداد مسیر عصب سیاتیک شما ، که شامل پشت ، باسن و پاها است ، اشاره دارد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، علل بالقوه شامل شکستگی دیسک ، تومور ، اختلال دردناکی به نام پریفوریمس ، آسیب های لگن و بیماری دیسک دژنراتیو است. درد شما ممکن است با نشستن ، ایستادن ، خندیدن و یا سرفه کردن و همچنین در شب بد تر شود. رژیم سالم غذایی به علاوه جستجو برای درمان علت اصلی ، می تواند به درمان درد و التهاب کمک کند.

 

مواد غذایی مضر برای سیاتیک

دانه های تصفیه شده

مصرف مواد مغذی و فیبر، که باعث کنترل اشتها و عملکرد گوارشی می شود

اگر چه همه غذاهایی که برای سیاتیک مض هستند ، شناخته شده نیستند، اما پیروی از  یک رژیم غذایی با کمترین مواد مغذی یا یک رژیم غذایی که منجر به افزایش وزن می شود ، ممکن است باعث بروز مشکلاتی بشود. بر اساس تحقیقات دکتر جان کرشمن ویتامین B 12  برای سالم بودن بافت عصبی ضروری است. فرآیند تولید مواد غذایی غنی شده ،  شامل  مواد مغذی ارزشمند ، از جمله ویتامین های B  می باشد. برای اطمینان از مصرف مواد مغذی و فیبر، که باعث کنترل اشتها و عملکرد گوارشی می شود ، غلات کامل را به جای استفاده از  محصولات دانه ای تصفیه شده  انتخاب کنید. غلات تصفیه شده شامل نان سفید ، برنج سفید ، ماکارونی غنی شده ، غلات و مواد کم فیبر تهیه شده با آرد سفید ، و کیک می باشند.

 

غذاهایی که حاوی قند است

غذاهایی که حاوی قند است

قند های اضافه شده به مواد غذایی ، مواد تشکیل دهنده ای هستند که عطر و طعم شیرین به غذا می دهند  و کالری را اضافه می کنند. اما ارزش غذایی پایینی دارند. آنها همچنین دارای قند بالایی هستند. به این معنی که تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون شما دارند. به گفته موسسه لینوس پالینگ در دانشگاه ایالتی اورگان ، یک رژیم غذایی با قند بالا  می تواند التهاب را افزایش دهد.

همچنین رژیم غذایی غنی از قند جای کمتری برای غذاهای مفید و ضد التهاب مانند میوه های تازه و سبزیجات می گذارد. غذاها و نوشیدنی ها به ویژه با قند اضافه شده شامل نوشابه های معمولی ، آب نبات ،  شربت پنکیک ، کیک های خامه ای ، غلات شیرین ، دسر های یخ زده و کیک های آماده ، کوکی ها ، پای و براونی ها می باشد.

 

چربی های اشباع شده

چربی های اشباع شده نیز می تواند التهاب را افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند برای سلامتی کلی ، مصرف چربی های اشباع شده  را به کمتر از 7 درصد کل کالری روزانه خود محدود کنید.   منابع مشترک چربی های اشباع شده عبارتند از :

گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده ، گوشت تیره پرندگان ، پوست مرغ ،  محصولات لبنی با چربی بالا ، غذاهای سرخ شده و زرده تخم مرغ سرشار از چربی های اشباع شده هستند. برای کاهش درد و التهاب سیاتیک ، چربی های اشباع را در رژیم غذایی خود را با اسید های چرب امگا 3 ، چربی سالم با خواص ضد التهابی جایگزین کنید. منابع بالای چربی سالم با خواص ضد التهابی عبارتند از ماهی های آب سرد ، مانند ماهی قزل آلا و ماهی خاویاری ، دانه کتان ، روغن کلزا و گردو.

 

چربی های ترانس

چربی های ترانس که همچنین به نام اسیدهای چرب ترانس نیز نامیده می شود ، چربی های تولید شده شیمیایی است که می تواند باعث افزایش LDL یا کلسترول بد و پایین آوردن میزان HDL یا کلسترول خوب بشود. طبق گفته LPI، چربی های ترانس نیز دارای کمتر از 1 درصد از کالری در رژیم غذایی سالم هستند. منابع متداول ترانس چربی عبارتند از مارگارین ، غذاهای آماده و روغن های گیاهی هیدروژنه می باشد.

 

ویتامین های مفید برای سیاتیک

ویتامین های مفید برای سیاتیک

ویتامین B-6

ویتامین B-6، که همچنین به عنوان پیریدوکسین شناخته شده است ، تأثیر زیادی در کاهش درد سیاتیک دارد.

  • درد عصب سیاتیک ، بی حسی و سوزن سوزن شدن را کاهش می دهد.
  • آسیب عصب سیاتیک را بهبود می بخشد ،
  • کمک به تولید گلبول قرمز، تولید پروتئین ها و افزایش تولید دوپامین و سروتونین بدن ،

انتقال دهنده های عصبی که سیستم عصبی مرکزی شما را پشتیبانی می کند. خطر ابتلا به بیماری نوروپاتی را کاهش می دهد.  بیماری نوروپاتی وضعیتی است که وقتی  اعصاب محیطی شما آسیب دیده است ، می تواند با موفقیت اطلاعات مربوط به حس گر را به بقیه بدن برساند.  غذاهای غنی از ویتامین B-6  عبارتند از موز، لوبیا گاربانزو ، کره بادام زمینی ، آب گوجه فرنگی ، اسفناج ، سویا ، دانه  آفتابگردان ، گردو ، مرغ و سبوس گندم.

ویتامین B-9

غذاهای غنی از ویتامین B-9

ویتامین B-9، که همچنین به عنوان اسید فولیک شناخته می شود ، باعث افزایش تولید گلبول قرمز، کمک به تولید سلول ، پشتیبانی از سنتز DNA، کاهش درد عصب سیاتیک در پشت و اندام های بدن ، بهبود هماهنگی عضلات ، محافظت از عصب سیاتیک از آسیب دیدگی و زخم ، حمایت از رشد اعصاب جنینی و کمک به تشکیل لوله های عصبی می شود. که در نهایت به یک سیستم جنینی در حال رشد تبدیل می شود.

غذاهای غنی از ویتامین B-9 عبارتند از مارچوبه ، لوبیا ، نخود فرنگی ، لوبیای لیما ، دانه های کامل ، قارچ ، جگر ، کلم بروکلی ، آب پرتقال ، آوکادو و شلغم می باشد.

ویتامین B-12

ویتامین B-12، که همچنین به عنوان کبالامین شناخته می شو د، عملکرد سیستم عصبی را بهبود می بخشد.  آسیب عصب سیاتیک را بهبود می بخشد ، کمک به تولید مثل سلولی ، تقویت عضلات ضعیف ، جلوگیری از انقباض عضلات انعطاف پذیر ، بهبود هماهنگی عضلانی ، کاهش التهاب و تحریک عصب ، کاهش خطر ابتلا به نوروپاتی و درد عصب سیاتیک را در پشت و اندام های بدن کاهش می دهد.

غذاهای غنی از ویتامین ب 12 عبارتند از صدف ، خرچنگ ، ماهی تن ، ماهی آزاد ، گوشت گاو ، خرچنگ ، بره ، جگر ، پنیر سوئیسی ، پنیر ماتزارلا ، پنیر پارمسان ، تخم مرغ.

ویتامین C

غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین  C ، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و عصب سیاتیک را از آسیب دائمی محافظت می کند. همچنین ویتامین C  وظیفه آب رسانی به بدن شما را انجام می دهد. درد عصب سیاتیک را کاهش می دهد ، آسیب عصبی را ترمیم می کند ،  روند بهبودی را تسریع می کند ، عملکرد سیستم عصبی را بهبود می بخشد. و التهاب عصبی را کاهش می دهد.

غذاهای غنی از ویتامین C حاوی پرتقال ، گریپ فروت ، آناناس ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، سبزیجات خردل ، اسفناج ، توت فرنگی ، گیلاس، طالبی و کلم هستند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا