درد شانه و برخی از علل شایع درد شانه

درد شانه و برخی از علل شایع درد شانه

بهترین درمان درد کتف
علل شایع درد شانه

در این مقاله در مورد درد شانه و برخی از علل شایع درد شانه و برخی از گزینه های عمومی درمان  توضیح داده شده است. پزشک معالج شما می تواند به شما اطلاعات دقیق تری در مورد درد شانه ارائه بدهد.

آنچه که شما به عنوان شانه می شناسید در واقع متشکل از مفاصل متعددی است که به همراه تاندون ها و عضلات باعث می شوند تا شما بتوانید طیف وسیعی از حرکات از خاراندن کمر تا پرتاب توپ بیس بال را انجام دهید.

با این حال ، تحرک ممکن است منجر به افزایش مشکلات ناشی از بی ثباتی و یا آسیب رساندن به بافت نرم یا ساختار استخوانی در شانه شما شده و باعث درد شود. شما ممکن است درد را فقط زمانی احساس  کنید که شانه خود را حرکت می دهید. و یا اینکه همیشه درد داشته باشید.  درد ممکن است موقتی باشد و  یا اگر ادامه دار باشد ، نیاز به تشخیص پزشکی و درمان دارد.

 

آناتومی شانه

استخوان شانه شما از سه استخوان ساخته شده است

استخوان شانه شما از سه استخوان ساخته شده است :

  • قسمت بالایی استخوان بازو (استخوان هیومرس‎) ،
  • تیغه شانه یا کتف (اسکاپولا) ،
  • استخوان ترقوه یا کولار (کلاویکل).

سر استخوان بازو گرد است و با قرار گرفتن در حفره گلنوئید در قسمت خارجی کتف ، مفصل شانه را تشکیل می دهد.  ترکیبی از ماهیچه ها و تاندون ها ، باعث استقرار استخوان بازو در سوکت شانه یا همان حفره گلنوئید می شوند.  این بافت ها روتاتور کاف نامیده می شوند. آنها سر استخوان بازو را پوشانده و آن را به تیغه شانه ای شما متصل می کنند.

 

علل بیماری ها و درد شانه

علل آسیب دیدگی شانه

استخوان شانه از مفصل گوی و کاسه ای با دامنه وسیعی از حرکات تشکیل شده است. احتمال آسیب دیدگی چنین مفاصل پرتحرکی بیشتر از سایر مفاصل می باشد.  درد شانه می تواند از یک یا چند علت زیر ایجاد شود:

  • کشش بیش از حد دست ،
  • تاندونیت به علت مصرف بیش از حد از این مفصل ،
  • بی ثباتی مفصل شانه ،
  • در رفتن مفصل ،
  • شکستگی های استخوانی ترقوه یا بازو ،
  • شانه ی یخ زده ،
  • پیچ خوردگی عصب یا radiculopathy .

 

درد شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

درد شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

اشعه ایکس :  تصویر برداری به روش اشعه ایکس فضای بین دو استخوان ستون فقرات ، بیماری های آرتریت ، تومور، دیسک های تیز، باریک کانال نخاعی ، شکستگی ها و بی ثباتی ستون فقرات را نشان می دهد.

MRI تصویربرداری رزونانس مغناطیسی : یک روش غیر تهاجمی است که می تواند جزئیات مشکلات  و نیز مشکلات مربوط به تاندون ها و لیگامان ها را نشان دهد.

میلوگرایی / CT اسکن : از سی تی اسکن گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین برای MRI استفاده می شود.

مطالعات الکترودهای تشخیصی : الکترومیوگرافی (EMG) و سرعت هدایت عصبی (NCV) گاهی برای تشخیص درد گردن و شانه ، درد بازو ، بی حسی و سوزن سوزن شدن استفاده می شود.

 

هنگام مراجعه به پزشک برای درد شانه

اگر درد شانه به صورت ناگهانی و بدون هیچگونه آسیبی اتفاق بیفتد ، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است نشانه ای از حمله قلبی باشد. علائم دیگر حمله قلبی شامل تنگی تنفس ، تنگی قفسه سینه ، سرگیجه ، تعریق بیش از حد و درد در گردن یا فک است. اگر این علائم را تجربه کردید بلافاصله با مرکز مراقبت های اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر شانه شما مجروح شد و مشکلاتی مانند خونریزی و یا تورم پیش آمد و یا بافت شانه قابل مشاهده بود ، به اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

علاوه بر این اگر با تب ، ناتوانی در حرکت شانه ، کبودی طولانی مدت ، گرما و حساسیت در اطراف مفصل و یا درد بیش از چند هفته مواجه شدید ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

گزینه های درمان برای درد شانه چیست؟  

درمان درد شانه بستگی به علت و شدت درد شانه دارد. برخی از گزینه های درمان عبارتند از: فیزیوتراپی یا شغل درمانی ، اسپلینت سینه به منظور ثابت نگه داشتن سینه یا شانه ، جراحی.

اگر در شانه خود عمل جراحی انجام داده اید ، با دقت دستورالعمل های بعد از مراقبت را دنبال کنید.

 

درمان های خانگی برای درد شانه

درمان های خانگی برای درد شانه

برخی از دردهای جزئی شانه را می توان در خانه درمان کرد. استفاده از کمپرس یخ برای 15 تا 20 دقیقه سه یا چهار بار در روز به مدت چند روز می تواند به کاهش درد کمک کند. برای این کار کیسه یخ را با یک حوله بپوشانید. زیرا قرار دادن یخ به طور مستقیم بر روی پوست شما می تواند باعث یخ زدگی و سوزاندن پوست شود.

استراحت دادن به شانه برای چندین روز قبل از بازگشتن به فعالیت های عادی و اجتناب از هر حرکتی که ممکن است باعث درد شود ، مفید واقع می شود.  سایر درمان های خانگی شامل استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کمک به کاهش درد و التهاب و فشرده سازی با باند الاستیک برای کاهش تورم می باشد.

درمان های دارویی

پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا کورتیکواستروئیدها را تجویز کند. کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی قوی هستند که ممکن است دکتر شما به شانه تان تزریق کند یا به صورت خوراکی برای تان تجویز کند.

درمان مشکلات بافت نرم شانه اغلب شامل استفاده از داروهای ضد التهابی مانند ibuprofen ، Advil یا  Motrin یا ناپروکسن (Aleve یا (Naprosyn  است. همچنین ممکن است مصرف داروهای ضد درد کمکی مانند استامینوفن (تیلنول) توصیه شود.

  • با توجه به منبع درد و شدت آن داروهایی مانند آرام بخش های عضلانی و حتی ضد افسردگی ها ممکن است مؤثر واقع شوند.
  • درد همچنین ممکن است با استفاده از گرمای مرطوب یا یخ درمان شود.
  • تزریق کورتیکواستروییدی موضعی اغلب برای آرتریت شانه مفید است.
فیزیوتراپی برای برای درد شانه

تمرینات فیزیوتراپی برای شانه مؤثر و کمک کننده است.  در مواردی که در آن ریشه های عصبی یا نخاع درگیر هستند ، ممکن است روش های جراحی لازم باشد. دکتر شما می تواند به شما بگوید بهترین  روش درمان برای شما چیست.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا