درمانهای بهتر آسیبهای تاندون از طریق ژنتیک

همانطور که اکثر ورزشکاران می دانند صدمات وارده به تاندونها، اغلب به آسانی قابل درمان نیستند و محققان بسیار علاقه مند به کشف دلیل این امر هستند. هم اکنون، تحقیقات جدید روی جانواران، منجر به پیشنهاد ژنی شده است که نقش مهمی در پرورش تاندون در دوران اولیه زندگی دارد و همچنین این ژن نقش کلیدی در سلامت نگاه داشتن بافتها ی تاندونها در دوران پیری بازی می کند.

گروهی متشکل از محققانی از دانشگاه پزشکی و دندان پزشکی توکیو و آژانس علم و صنعت ژاپن یافته های خوشان در این رابطه را در مجله آکادمی علوم ملی (PNAS) گزارش دادند.

نویسنده ارشد این مقاله هیروشی آساهارا، استاد پزشکی مولکولی و تجربی در انستیتو تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا، همچنین متصدی پستهایی در هر دو مرکز تحقیقاتی ذکر شده در ژاپن است.

تاندونها  از فیبرهای کلاژن و الاستین محکمی ساخته شده اند که الاستیک بودن فیبرها به قدرت و انعطاف پذیری تاندونها کمک می کند.

به هر حال، به محض اینکه تاندون به طور کامل در بزرگسالی شکل می گیرد، سلولهای زیادی مابین این فیبرها وجود ندارد.

عدم وجود سلولها به معنی آن است که تعداد کمی ” تولید کننده های پروتئین” برای تولید پروتئین لازم در درمان هر نوع بافت آسیب دیده وجود دارد.

ژن Mkx تاندونها را در بزرگسالی قوی و سالم نگاه می دارد.

مطالعه جدید ادامه یافته های تحقیقات قبلی در این زمینه است که نشان می دهد یک ژن موسوم بهMkx در دوران شکلگیری جنین فعال است و سلولهایی برای تبدیل شدن به بافتهای تاندون می سازد.

پروفسور آساهارا و همکارانش با استفاده از انجام آزمایشات روی موشهای آزمایشگاهی، کشف کردند ژن Mkx در دوران بزرگسالی نیز فعال است که به سالم و قوی نگاه داشتن تاندونها کمک می کند. محققان کشف کردند که عدم وجود ژن Mkx شکلدهی غضروف و سلولهای استخوانی را تسریع می کند که منجر به ” استخوان سازی” می شود یک عارضه تضعیف کننده که بافتهای  تاندون  توده هایی استخوانی شکل می دهند.

مشاهده جالب دیگر این بود که ژن  Mkxدر دوران بزرگسالی، برای حس کردن فشارهای مکانیکی و عکس العمل تاندونها که آنها را قوی نگاه می دارد بسیار مهم است.

این گروه دریافتند زمانیکه تاندون کشیده می شود، ژن Mkx با تولید سلولهایی که فیبرهای تاندون را حفظ می کنند پاسخ می دهد.

محققان اعتقاد دارند که یافته هایشان منتهی به درمانهای ژنتیکی خواهد شد که ژن Mkx را به عنوان روشی در تقویت تاندونها استفاده کنند.

در این تحقیق دانشمندان از یک روش جدید برای استفاده از ژن Mkx در موشهای آزمایشگاهی استفاده کردند که این خود یک دستاورد مهم محسوب می شود چرا که سلولهای بنیادی جنین موشهای آزمایشگاهی به سختی برای اینگونه تحقیقات قابل دستکاری هستند.

ایده این دانشمندان این است که اگر آنها به درک درستی از مکانیزم مولکولی رشد تاندون برسند در این صورت می توانند یافته هایشان را برای ایجاد درمانهای احیا کننده در بیماریها و آسیبهای تاندونها استفاده نمایند.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: Medical News Today

لینک منبع:http://www.medicalnewstoday.com/articles/311662.php

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا