درمان پوکی استخوان توسط مواد غذایی استخوان ساز

 

Related image

درمان پوکی استخوان توسط مواد غذایی استخوان ساز

درمان پوکی استخوان توسط  مواد غذایی استخوان ساز شامل مصرف غذاهای غنی از کلسیم است که می تواند بدون توجه به سن به محافظت از استخوان های شما کمک کند.  شما باید هرروزحدود سه و نیم لیوان شیرمصرف کنید.  خوردن انواع  ماهی مانند ماهی آزاد، ماهی تن، شاه ماهی که حاوی ویتامین D هستند به جذب کلسیم کمک می کند.

همچنین سبزیجات دارای برگ سبزحاوی منیزیم است و به حفظ کیفیت استخوان کمک می کند.  برخی از غذاها و نوشیدنی ها سرشاراز کلسیم و ویتامین Dهستند.

درمان پوکی استخوان با استروژن

درمان پوکی استخوان با استروژن درمان جایگزینی هورمونی است که برای درمان علائم یائسگی استفاده می شود.  این روش یک گزینه درمانی برای پوکی استخوان در زنانی است که علائم یائسگی دارند اما به دلیل نگرانی در مورد خطر ابتلا به سرطان، لخته شدن خون، بیماری های قلبی  و سکته مغزی کمترازآن استفاده می شود.   Evista  یک هورمون نیست، اما می تواند اثراتی مشابه استروژن برای تقویت استخوان بدون ایجاد خطرسرطان فراهم  کند.  این خطرات شامل لخته شدن خون و افزایش گرگرفتگی است.  پاراتاید یک هورمون پاراتیروئید مصنوعی است  که روزانه  تزریق می شود و استخوان جدید می سازد.  گرفتگی عضلات پا و سرگیجه ازعوارض جانبی این دارو هستند.

درمان جایگزین بیولوژیک

 Prolia یک آنتی بادی تولید شده درآزمایشگاه است که روند تجزیه استخوان را کند می کند . این دارو دو بار در سال تزریق تزریق می شود.   Prolia برای زنان یائسه که درمعرض خطر بالای شکستگی قراردارند ونمی تواند سایر داروهای پوکی استخوان  را تحمل کنند استفاده می شود.  عوارض جانبی این داروشامل درد کمر، دردهای عضلانی، درد استخوان، احتمال ابتلا به عفونت ها وپایین آمدن سطح  کلسیم می باشد.

مصرف چه غذاهایی برای سلامت استخوان ها ضرردارد؟

مصرف برخی از مواد غذایی برای سلامت استخوان ها ضرردارد زیرا کلسیم بدن  را کاهش می دهند.  مصرف غذاهای شورمانند غذاهای کنسرو شده و گوشت های فراوری شده را به حداقل برسانید.

کافئین نیزجذب کلسیم بدن را کاهش می دهد، اما تأثیرآن اندک است.   نوشیدن بیش از سه فنجان قهوه در روزو مصرف بسیار زیاد الکل  می تواند منجربه از دست دادن تراکم استخوان شود.

کدام غذاها دارای بیشترین میزان کلسیم است؟

نوشیدن یک لیوان شیرغنی شده با ویتامین D  یکی از بهترین راه ها برای دریافت کلسیم است.  مقدار کلسیم دردیگر محصولات لبنی متفاوت است.   ماست و پنیرنسبت به  بستنی انتخاب بهتری هستند. انواع ماهی  مانند ماهی ساردین و ماهی آزاد منابع خوبی برای کلسیم هستند.  غذاهای غنی شده مانند غلات و آب پرتقال همچنین می توانند مقدار زیادی از کلسیم مورد نیازبدن را فراهم  کنند.

Related image

مصرف مکمل کلسیم برای سلامت استخوان ها

مصرف مکمل کلسیم برای سلامت استخوان ها لازم است.  پسران از سن 9 تا 13 سال، دختران ازسن 9 تا 18 سال، زنان بالای 50 سال و مردان مسن تر از 70 سال لازم است ازمکمل کلسیم استفاده کنند.  دونوع مکمل های کلسیم معمولاً در دسترس است: کربنات کلسیم و سیترات کلسیم  که هردو به یک اندازه مفید هستند.  برای بهبود جذب مکمل کلسیم دوزمصرفی خود را به دو وعده  تقسیم کنید و نیمی ازآن را در صبح و نیم دیگررا درطول روزمصرف کنید.

Related image

مصرف بیش از حد کلسیم می تواند به سنگ کلیه منجرشود.  دراین مورد با پزشک خود مشورت کنید.  مصرف ویتامین D  همراه با کلسیم به جذب آن کمک می کند.

قوی کردن استخوان ها با وزنه زدن

قوی کردن استخوان ها با وزنه زدن و ورزش موجب تحمل وزن می شود.  این کاربه شما درساخت استخوان و نگهداری آن کمک کند.   ورزش هایی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، تنیس  و فعالیت های دیگر که در آن شما  تمام بدن خود را حرکت می دهید، به شما کمک می کند.

استفاده ازوزنه سبک در بسیاری از فعالیت های مختلف به بافت استخوان کمک می کند.  زنانی که هرروز یک تا دو کیلومتر پیاده روی می کنند چهار تا هفت سال به ذخیره استخوان خود می افزایند.

Related image

چه ورزش هایی پوکی استخوان را افزایش می دهد؟

در حالی که یوگا و پیلاتیزبه حفظ  تعادل کمک می کند،  اما چرخش و یا خم شدن بیش از حد رو به جلو خطر شکستگی های فشاری ستون فقرات در افراد مبتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

فعالیت های سنگین نیز برای افراد دچارکاهش تراکم استخوان خطرناک است.  شنا و دوچرخه سواری نیزجزء  ورزشهای سنگین هستند اما وزن بدن را  تحمل نمی کنند و در نتیجه تأثیری درسلامت استخوان ندارند.

مترجم و نگارنده: مینو شفیعی

http://www.webmd.com/

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا