چند حرکت ورزشی برای تقویت عضلات و درمان افتادگی رحم

تقویت عضلات رحم

بهترین و موثرترین ورزش های تقویت عضلات رحم و کف لگن

تقویت عضلات رحم: عواقب بی تحرکی

رحم نیز مانند اعضای دیگر بدن به ورزش نیاز دارد. اگر بدنمان بی تحرک باشد، جریان خون کافی به رحم نمی رسد. سرخرگ اصلی رساننده خون به پاها، خون را به رحم، تخمدان ها و واژن می رساند. بی تحرکی سبب آسیب بافت رحم و یا تولید زائده و انتقال زائده ها به مثانه می شود. منظور از بی تحرکی همان ورزش نکردن است.

حرکت ورزشی مخصوص رحم، مثانه  و کف لگن برای اصلاحِ tipede uterus (انحراف رحم) خوب است. شکل رحم در حالت طبیعی صاف و عمود (بالا یا پایین) است. در برخی موارد رحم به سمت عقب یا جلو منحرف می شود. یعنی، جابجا می شود. جابجایی رحم سبب درد قاعدگی، پریود نامنظم، عفونت مجاری ادرار و درد در نزدیکی می شود.

آموزش نکاتی درباره درمان افتادگی یا جابجایی رحم
تفاوت بین رحم نرمال و رحم جابجا شده یا دچار انحراف شکل

تقویت عضلات رحم: افتادگی رحم و نیاز به ورزش

قاعدگی دردناک یا افتادگی رحم درون واژن به معنیِ ضعف رباط ها و عضلات لگن می باشد. به افتادگی رحم اصطلاح prolapsed uterus گفته می شود. ورزش هایی برای تقویت و افزایش انعطاف پذیریِ عضلات رحم وجود دارد. ورزش های زیر نیز برای تقویت رحم مفیدند.

پیاده روی، ورزش یوگا یا رقص (برای مثال، زومبا)

پیاده روی باید سریع باشد. طوری که ضربان قلب بیشتر شود. افزایش ضربان قلب جریان خون را در بدن و از جمله رحم افزایش می دهد.

حرکات باسن در رقص (چرخش دایره ای، پرش و جهش ملایم) برای تقویت کف لگن مفید است.

تقویت عضلات رحم: پوزیشن قایق

آموزش و توضیح ورزش قایق برای تقویت عضلات رحم

پوزیشن قایق برای تعادل رحم در دوران بارداری مفید است. همچنین، این حرکت برای تقویت باسن و ران نیز مفید است. بدن در این حرکت V شکل است. این حرکت رحم افتاده را سر جایش بر می گرداند.

تقویت عضلات رحم: قفل شکم به سمت بالا

آموزش و توضیح ورزش قفل شکم برای تقویت عضلات شکم
ورزش قفل شکم برای تقویت عضلات شکم

اندام شکمی در قسمت پایین را درگیر می کند. این حرکت یک تکنیک تنفسی نیز می باشد. کمر خم می شود. زانوها کمی خم می شوند. دم و بازدم با بینی انجام می شود. هنگام بازدم، عضلات شکم را سفت به داخل بکشید و هوا را از ریه ها بیرون برانید.

تقویت عضلات رحم: ایستادن روی شانه

آموزش ورزش تقویت عضلات رحم
ایستادن روی شانه

این حرکت را اگر گردنتان درد نمی گیرد انجام بدهید. با کف دستها وسط کمر را نگه دارید. هر بار سه دقیقه نگه دارید. این حرکت برای برگرداندن رحم یا مثانه سرجایش خوب است.

تقویت عضلات رحم: حرکتی برای کاهش درد قاعدگی

آموزش یوگا برای کاهش درد قاعدگی

این حرکت برای درمان قاعدگی مفید است. به مانند تصویر، یک ستون نرم زیر کمر قرار دهید.

تقویت عضلات رحم: حرکت اسکوات

آموزش نکات حرکت اسکوات برای تقویت عضلات رحم

اسکوات برای تقویت پایین تنه مفید است. بسته به توانایی خود، از 15 تا 20 دقیقه حرکات را تکرار کنید. در ابتدا از تعداد کم شروع کنید و به تدریج افزایش دهید. برای انجام راحت ترِ اسکوات، به دیوار یا تکیه گاهی تکیه دهید. در هر روز سه ست کافیست. بین ست ها استراحت کنید. در صورت زانو درد، از یک فیزیوتراپیست یا مربی توانبخشی کمک بگیرید.

[su_button url=”https://www.livestrong.com/article/362293-effective-yoga-postures-for-uterus-strength/” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff”]لینک منبع[/su_button]

برای دیدن دو مقاله قبلی مربوط به عضلات و رحم اینجا کلیک نمایید.

نگارنده: مریم اکبری زاده
از اینکه با ما همراه شدید، خوشحالم.

بهترین گل

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا