چرا در بالا رفتن از پله دچار زانو درد می شویم؟

زانوها مفاصلی پیچیده و پرکار هستند. اگر چه این مفاصل می توانند سائیدگی و پارگی را تحمل کنند ولی صدمات و درد زانو برای بسیاری اتفاق می افتد.

زانودرد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد بنابراین بسیار مهم است که به زمان و محل رخ دادن این درد و احساسی که داشته ایم توجه کنیم. این امر به شناسایی عامل زانودرد کمک می کند. اگر یک فعالیت خاص منجر به زانودرد می شود می تواند به یک مشکل خاص اشاره داشته باشد.

بالا رفتن از پله ها سبب ایجاد زانودرد در بسیاری از افراد می شود درحالیکه در زمانهای دیگر دردی احساس نمی شود. در بسیاری از موارد، این موضوع  به عارضه ای به نام کندرومالاسی پتلو یا کندرومالاسی کشکک (chondromalacia patellae) که به عنوان کندرومالاسی نیز شناخته می شود اشاره دارد.

شناخت زانوها و نحوه عملکرد آنها به شناخت کندرومالاسی و دلایل و عوامل آن کمک می کند.

آناتومی زانو

زانو از قسمتهای مختلفی که با همکاری هم مفصل زانو را به حرکت در می آورند تشکیل شده است. استخوانهای مرتبط با زانو عبارتند از:

  • استخوان ران- فمور (femur)
  • استخوان شین یا استخوان ساق- درشت نی یا تیبیا (tibia)
  • کاسه زانو یا کشکک (patella)

در هنگام خم کردن زانو، کشکک به سمت بالا و پائین حرکت می کند. این حرکت کشکک توسط عضلات ساق، تاندونها و رباطها (لیگامانها) حمایت و هدایت می شود. کشکک روی فمور در یک فضای خاص به نام شیار قرقره ای (trochlear groove) می لغزد. در زانوی سالم این حرکت لغزشی بدون درد است. استخوانها در چنین زانویی به آسانی و نرمی با کمک بافت لغزنده ای به نام غضروف مفصلی حرکت می کنند. غضروف در پشت کاسه زانو و در داخل حفره قرقره ای واقع شده است و به این ترتیب از سائیده شدن کاسه زانو به استخوان فمور جلوگیری می کند.

اما اگر این غضروف سائیده شود و تخریب شود، زانو مقداری از این ماده ضربه گیر را از دست می دهد که منجر به درد می شود.

چرا در بالا رفتن از پله دچار زانو درد می شویم؟1

چرا بالا رفتن از پله سبب زانودرد می شود؟

درصورتیکه زانوها بیشتر از حالت معمول در راه رفتن یا دویدن خم شوند، غالباً درد کندرومالاسی قابل توجه می شود.  همچنین درد ناشی از این عارضه  در هنگام راست کردن زانوها درست پس از خم کردن آنها  نیز رخ می دهد.

به همین دلیل است که غالباً زانوها در بالا رفتن یا پائین رفتن از پله ها اذیت می شوند.  در حین فعالیتهایی نظیر بالا و پائین رفتن از پله ها کاسه زانو مجبور به حرکات بالا و پائین بیشتر از معمول روی فمور می شود.

اگر غضروف تخریب شود یا کاسه زانو در حفره اش نلغزد، شخص ممکن است در هنگام خم و راست کردن زانو احساس درد کند و استخوانها روی سطح غضروف زبر سائیده می شوند. در هنگام راه رفتن ممکن است این درد از بین برود چرا که زانوها در حین راه رفتن حرکت زیادی ندارند.

چمباته زدن، زانو زدن یا نشستن درحالتیکه زانوها بیشتر از 90 درجه خم شده باشند نیز ممکن است سبب ایجاد کندرومالاسی و درد ناشی از این عارضه شوند.

التهاب غضروف حتی به میزان ناچیز می تواند برای شروع درد در حین این حرکات کافی باشد. برخی افراد ممکن است احساس سائیده شدن یا شکستن بعد از تمرینات ورزشی با استفاده زیاده از حد پاها و زانوها داشته باشند.

دلایل کندرومالاسی

در بسیاری از افرادی که هرگز زانوانشان صدمه مستقیم ندیده است، آسیب به غضروف زانو تعجب برانگیز است. کندرومالاسی می تواند بنا به دلایلی غیر از صدمه یا حادثه بوجود آید. دلایل شایع کندرومالاسی عبارتند از:

  • استفاده زیاده از حد از زانوها در فعالیتهایی نظیر دویدن، پریدن یا هر فعالیتی که استفاده شدید از زانوها را دربر می گیرد. به همین دلیل کندرومالاسی اغلب “زانوی دوندگان” نامیده می شود. این عارضه در هر سنی رخ می دهد و در ورزشکاران فعال و جوان شایع است.
  • میزان نبودن کاسه نیز می تواند منجر به این عارضه شود. اگر کاسه زانو در مکان درستش قرار نداشته باشد در این صورت غضروف نمی تواند در مقابل سائیده شدن از آن محافظت کند. در برخی افراد نامیزان بودن کاسه زانو مادرزادی است که منجر به این عارضه می شود.

 

  • عضلات ضعیف رانها و ساقه پا. عضلات ساق زانو را حمایت و آنرا در جای خودش نگه می دارند. اگر این عضلات به اندازه کافی قوی نباشند ممکن است زانو ازحالت میزان خارج شود. حتی کمی نامیزانی کاسه زانو به تدریج در طی زمان باعث سایش و تخریب غضروف شده و ایجاد درد می شود.
  • صدمه به زانو همانند تصادف، افتادن یا ضربه شدید به زانو. اینگونه صدمات نیز می توانند کاسه زانو را از مکان درست خارج کرده، سبب آسیب به غضروف یا هر دو مورد شوند.

دلیل دیگر عضلاتی هستند که متعادل نیستند به عنوان مثال ترکیب عضلات قوی ران با عضلات ضعیف ساق پا می تواند کاسه زانو را از جای خودش خارج کند. همچنین تر کیب عضلات قوی خارجی ران و عضلات ضعیف داخلی ران می تواند سبب نامیزانی شود. در برخی موارد، بزرگسالان در حین رشد بدن دچار عدم تعادل عضلانی می شوند که به صورت طبیعی در طی زمان به خودی خود تصحیح می شود.

 چرا در بالا رفتن از پله دچار زانو درد می شویم؟2

 

درمان و مراقبت از کندرومالاسی

افرادی که زانو درد یا علائم کندرومالاسی را دارند باید به پزشک مراجعه کنند. درمان سریع می تواند از آسیب بیشتر به غضروف جلوگیری کند و درد را تخفیف دهد.

معمولاً مراقبتها و درمانهای غیر تهاجمی برای کندرو مالاسی موفق هستند. این مراقبتها عبارتند از:

  • تمرینات ورزشی با شدت ضربات پائین. راه رفتن و شنا کردن به دلیل اینکه هیچگونه تنش و استرسی روی زانوها اعمال نمی کنند، برای تقویت پاها و عضلات انتخابهای خوبی هستند.
  • از فعالیتهایی که سبب ایجاد درد می شوند خودداری کنید. درصورتیکه استفاده از پله ها منجر به درد می شود از استفاده از آنها خودداری کرده و در عوض تمریناتی که راحت تر هستند را انجام دهید. این امر منجر به جلوگیری از آسیب بیشتر به غضروف می شود.
  • در صورتیکه عدم تعادل عضلانی وجود داشته باشد باید تمرینات خاصی که می تواند تعادل را به عضلات برگرداند و کاسه زانو را میزان کند را انجام داد. به عنوان مثال اگر عضلات خارجی قوی و عضلات داخلی ضعیف هستند تمریناتی در جهت تقویت عضلات داخلی پیشنهاد می شود.
  • فیزیوتراپ در انجام تمرینات ورزشی و کشش های ویژه ای به بیمارکمک می کند.
  • داروها. غالباً ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش درد و التهاب توصیه می شوند.
  • داشتن وزن مناسب. اضافه وزن می تواند باعث آسیب غضروف شود. کاهش وزن می تواند از شدت استرسها و تنشهای وارده به زانو جلوگیری کند.

عمل جراحی تنهادرصورتیکه درد شدید باشد و دیگر درمانها جوابگو نباشند انجام می شود. در طی عمل جراح، به منظور کاهش درد ، ممکن است جراح سطح زبر و ناهموار غضروف را بردارد. همچنین ممکن است در طی جراحی تاندونها و رباطهای ران آزاد شوند چراکه این امر به میزان شدن کاسه زانو کمک می کند.

عدم درمان کندرومالاسی، می تواند به آرتریت کشکک فمورال- آرتریت پتلو فمورال (patella-femoral arthritis) منتهی شود. این عارضه زمانی بوجود می آید که غضروف به شدت تخریب و سائیده شده است. غضروف پس از بین رفتن دوباره رشد نمی کند. در موارد شدید، ممکن است استخوانها مستقیماً به یکدیگر سائیده شوند. در این صورت درد می تواند تضعیف کننده باشد و حتی در حین استراحت نیز حس شود.

پیشگیری از کندرومالاسی

پیروی از یک سبک زندگی سالم همراه با تمرینات ورزشی برای زانوها و تمامی مفاصل مفید است. ولی زانو درد به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. بروز درد در هنگام فعالیتهایی خاص می تواند نشانه اخطار دهنده ای از کندرومالاسی یا عارضه های دیگر باشد.

برخی افراد از زانوبند در هنگام باغبانی، تمیزکاری کف زمین یا فعالیتهای دیگر استفاده می کنند.

کفشهای با حفاظت مناسب از پا نیز کمک کننده هستند. هم تراز قرار دادن دو پا در حفظ تعادل عضلانی کمک می کند. کفشهای باکیفیت در هنگام راه رفتن یا دویدن ضربه های وارده را جذب می کنند.

افرادی که کندرومالاسی در آنها تشخیص داده شده است هنوز می توانند زندگیهای فعال و سالمی داشته باشند. معالجه به موقع می تواند از تحریک یا آسیب بیشتر به غضروف جلوگیری کند. با معالجه صحیح، بسیاری از مبتلایان به کندرومالاسی از درد خلاص شده و می توانند بسیاری از فعالیتهای مورد علاقه را دوباره آغاز کنند.

 

 

نگارنده: زری هاشمی

منبع: Medical News Today

لینک منبع: http://www.medicalnewstoday.com/articles/311263.php

 

درمان بی خوابی

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا در بالا رفتن از پله دچار زانو درد می شویم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا