زانو درد در جوانان و نوجوانان به چه عللی می تواند باشد؟

زانو درد در جوانان و نوجوانان به چه عللی می تواند باشد؟

زانو درد در جوانان

درد در بخش جلو و مرکز زانوی جوانان    

یک نوجوان یا جوان بالغ که از لحاظ جسمی فعال است و در برنامه های ورزشی شرکت می کند ممکن است گاهی در قسمت جلو و در مرکز زانوی خود ، در زیر کشکک زانو (پاتلا) ، احساس درد کند. این  زانو درد در ورزشکاران جوان و نوجوان ، به ویژه دختران رخ می دهد.

درد زانو در جوانان معمولا ناشی از اختلالات فیزیکی در زانو نیست ، بلکه به علت استفاده بیش از حد در تمریناتی که شامل تمرینات کششی و تقویت عضلات نمی باشد ، بروز می کند.  در اغلب موارد ، اقدامات ساده مانند استراحت ، مصرف مسکن و تمرین های تقویت کننده عضلات ، درد زانو را کاهش می دهد. و ورزشکاران جوان می توانند مجدداً به ورزش های مورد علاقه خود ادامه دهند.

 

آناتومی زانو

زانو بزرگترین و قوی ترین مفصل در بدن شما است

زانو بزرگترین و قوی ترین مفصل در بدن شما است. که از انتهای پایینی استخوان ران (فمور) ، قسمت فوقانی تیبیا (شین بون) و پاتلا (کشکک زانو) تشکیل شده است. انتهای این استخوان ها با غضروف مفصلی پوشیده می شود. که یک ماده ی لغزنده است که از استخوان ها محافظت می کند و باعث خم و راست شدن زانو می شود.

لگامنت ها و تاندون ها ، استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کنند. چهار رباط عضلات جلوی زانو را به استخوان ها متصل می کنند و مانند طناب های قوی عمل می کنند تا استخوان ها را با هم نگه دارند.

ماهیچه ها ، تاندون ها را به استخوان ها متصل می کنند. تاندون ها عضلات چهار سر در جلوی ران را به کشکک زانو  وصل می کند.

علل زانو درد در جوانان

ضعف در عضلات چهارسر در جلو ران ممکن است به درد جلوی زانو منجر شود.

در بسیاری از موارد ، علت واقعی درد جلوی زانو روشن نیست. آناتومی پیچیده ی مفصل زانو که باعث می شود زانو هنگام برداشتن بارهای سنگین خم شود. اما زانو نسبت به مشکلات کوچکی که در فعالیت ها و تمرینات اتفاق می افتد  و استفاده بیش از حد از آن بسیار حساس است.

به عنوان مثال ، ضعف در عضلات چهارسر در جلو ران ممکن است به درد جلوی زانو منجر شود. هنگامی که زانو خم و راست می شود ، عضلات چهار سر ران به کشکک زانو کمک می کند تا  زانو را در انتهای استخوان ران حفظ کند.  اگر عضله چهار سر ران  ضعیف باشد ، باعث وارد آمدن فشار اضافی بر روی تاندون ها می شود که می تواند به طور بالقوه منجر به تاندونیت بشود.  یا باعث التهاب غضروف در قسمت زیرین کشکک زانو بشود.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به درد زانو در جوانان و نوجوانان کمک کند.  این عوامل عبارت هستند از :

  • عدم تعادل ماهیچه های ران (چهار سر و همسترینگ) که از مفصل زانو حمایت می کنند ،
  • سفت شدن عضله چهار سر و عضلات همسترینگ ،
  • مشکلات بین هماهنگی پاها و لگن ،
  • استفاده از تکنیک های آموزشی ورزشی مناسب یا تجهیزات مناسب ،
  • تغییر کفش یا تغییر سطح محل بازی ،
  • فعالیت های ورزشی بیش از حد و یا تغییر در نوع آموزش تمرینات.

 

علائم و نشانه های زانو درد در نوجوانان

علائم و نشانه های درد زانو در نوجوانان

شایع ترین علامت  زانو درد در  جوانان در بخش جلوی زانو درد مبهمی است که به تدریج شروع می شود و اغلب  با انجام فعالیت های تکراری مرتبط است. سایر علائم رایج این عارضه عبارتند از :

  • شنیدن صدا از زانو هنگام بالا رفتن از پله ها یا بلند شدن و راه رفتن پس از نشستن به مدت طولانی ،
  • احساس درد در شب ،
  • درد در طول فعالیت هایی که زانو بارها و بارها خم می شود.  مانند پریدن ، وزنه برداری ، دویدن، و سایر تمرینات مربوط به بلند کردن وزنه ،
  • درد مربوط به تغییر شدت فعالیت ، تغییر سطح زمین بازی یا تغییر دادن تجهیزات.

سندرم درد زانو در جوانان معمولاً باعث تورم در اطراف زانو نمی شود. نشانه هایی مانند صدا دادن ، قفل شدن ، خالی کردن زانو غیر معمول هستند. این علائم نشان دهنده یک مشکل مکانیکی در زانو است و باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

معاینات پزشکی

معاینات پزشکی برای درد زانوی نوجوانان شامل معاینه فیزیکی  ،  تصویر برداری با اشعه ایکس ،  تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)  می باشد.

 

درمان زانو درد جوانان

روش های ساده ای وجود دارد که با انجام آنها شما می توانید درد زانوی خود را کاهش دهید.  از جمله :

فیزیوتراپی برای کشش و تقویت عضله چهار سر ران

تغییر فعالیت های خود

متوقف کردن فعالیت هایی که سبب درد زانو شما می شود تا زمانی که درد از بین برود.  این توقف می تواند شامل تغییر دوره های تمرینات شما باشد.  انجام فعالیت های کم اثر در هنگام درد باعث کاهش استرس و فشار در مفصل زانوی شما می شود. دوچرخه سواری و شنا  گزینه های کم اثر و مناسبی هستند. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن نیز به کم شدن فشار بر روی زانوی شما کمک می کند.

درد زانو شما ممکن است مربوط به تمرینات ورزشی شما باشد. یک مربی آموزش دیده می تواند به شما در ارزیابی و بهبود تکنیک ها کمک کند. به طور مثال نحوه پرش یا فرود کردن.  سایر فعالیت های ورزشی با تأثیر گذاری بالا از قبیل دویدن را به تدریج شروع کنید.

تمرینات فیزیوتراپی

تمرینات خاص به شما کمک می کند که دامنه حرکات ، قدرت و استقامت بدن خود را بهبود ببخشید. این موضوع به خصوص در کشش و تقویت عضله چهار سر تأثیر دارد.  زیرا این ماهیچه ها نگهدارنده اصلی کشکک زانوی شما هستند.

پزشک معالج شما یا خودش تمریناتی برای تقویت عضلات به شما می دهد و یا شما را به یک مرکز فیزیوتراپی معرفی می کند.   متخصص فیزیوتراپی می تواند یک برنامه ورزشی – تمرینی برای بهبود انعطاف پذیری و تقویت عضلات ران برای شما برنامه ریزی کند.

بسیار مهم است که تمرینات درمانی خود را تا زمانی که پزشک یا فیزیوتراپیست تجویز کرده ادامه دهید. زیرا درد زانو قابل برگشت است.

یک تمرین مؤثر برای تقویت عضلات چهارسر ران بالابردن پا به صورت صاف است.

کمپرس یخ

کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس یخ پس از فعالیت بدنی ممکن است باعث احساس راحتی شود.  اما یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید.  یک بسته یخ  یا یک بسته سبزیجات یخ زده را در یا یک حوله بپیچید و برای در حدود 20 دقیقه روی موضع بگذارید.

 ارتوپدی و کفش

پزشک شما ممکن است استفاده از کفی های کفش مخصوصی را به شما  توصیه کند.  حمایت از قوس کف پا به وسیله کفی های مناسب می تواند به جلوگیری از بروز زانو درد و کاهش درد و خستگی پاها کمک کند. شما می توانید انواع مختلفی از کفی های پشتیبانی از قوس پا را از داروخانه محل خود خریداری کنید.

اطمینان حاصل کنید که کفش ورزشی شما برای فعالیت های ورزشی که انجام می دهید مناسب است و از پای شما بخوبی محافظت می کند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  (NSAIDs)

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است به کاهش درد کمک کنند. همیشه این داروها را همراه با غذا مصرف کنید تا از عوارض بالقوه و ناراحتی معده جلوگیری شود. اگر NSAID داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  درد شما را  تسکین نمی دهند ، برای بررسی بیشتر و  دقیق تر، با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوره ریکاوری

گرم کردن کامل بدن قبل از شروع فعالیت های بدنی

درد زانو در نوجوان معمولاً با اقدامات ساده از بین می رود. با این حال ، اگر دوباره به فعالیت های قبلی خود بازگردید ، این احتمال وجود دارد که مشکل شما مجدداً باز گردد.  حفظ و مراقبت مناسب از عضلات اطراف زانو ، به ویژه عضلات چهارسر و همسترینگ ضروری است.

گام های دیگری وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از عود درد زانو انجام دهید.  این گام ها عبارت هستند از :

  • کفش هایی متناسب با فعالیت های خود بپوشید.
  • گرم کردن کامل بدن قبل از شروع فعالیت های بدنی.
  • برای گرم کردن بدن خود قبل از ورزش تمرینات کششی انجام دهید . همچنین پس از فعالیت های جسمانی بدن را سرد کنید.
  • کاهش فعالیت هایی که در گذشته باعث آسیب دیدگی زانوی شما شده اند.
  • محدود کردن مسافتی که می دوید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا