عسل درمانی برای استئوپروزیس یا پوکی استخوان

عسل درمانی برای استئوپروزیس یا پوکی استخوان

عسل درمانی برای استئوپروزیس

در این مقاله ، تمرکز ما بر روی آشنا کردن خواننده با مزایای سلامتی عسل و عسل درمانی برای اوستئوپروزیس یا پوکی استخوان و نحوه عملکرد عسل در مبارزه با این بیماری ویرانگر است.

استئوپروز حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. و 80 درصد از این 200 میلیون نفر زنان هستند. پوکی استخوان یک بیماری دژنراتیو استخوان است که منجر به کاهش حجم استخوان می شود. کاهش حجم استخوان سبب مشکلاتی مانند وضعیت بدنی ضعیف ، درد پشت و کمر ، افزایش احتمال ترک خوردگی در مهره ها و افزایش خطر شکستگی ها ، به خصوص شکستگی های استخوان لگن می شود.

 

چه عواملی خطر ابتلا به استئوپروز را افزایش می دهند؟

کمبود کلسیم در رژیم غذایی

عوامل خطر زیادی برای استئوپروز وجود دارد. که می توانند منجر به پوکی استخوان شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کمبود کلسیم در رژیم غذایی ،
  • کمبود ویتامین D ،
  • شیوه زندگی کم تحرک ،
  • سیگار کشیدن ،
  • مصرف الکل بیش از حد ،
  • سابقه خانوادگی شکستگی استخوان ها.
  • ریز نقشی و کوچک بودن بدن ، لاغری ، پوست روشن ،
  • یک پس زمینه از نژاد قفقازی یا آسیایی که می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد ،
  • همه گروه های قومی باید از نظر قرار گرفتن در معرض خطر بیماری متابولیک استخوانی مورد معاینه قرار بگیرند. از جمله پوکی استخوان و سایر بیماری های استخوانی.

 

اوستئوپروزیس یا پوکی استخوان

پوکی استخوان منجر به کاهش حجم استخوان می شود.

درست مانند هر نوع بیماری دیگر ، پوکی استخوان به طور معمول با داروهایی مانند آلندرونات و ریزیدرونات درمان می شود.  این درحالی است که داروها می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند. ما به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم که کسانی که از پوکی استخوان رنج می برند داروهای خود را مصرف نکنند. برعکس ، ما به سادگی استفاده از یک جایگزین طبیعی یعنی عسل درمانی را در کنار داروی مصرفی به این افراد را توصیه می کنیم.

کمبود کلسیم و کاهش توانایی استخوان برای جذب کلسیم یکی از علل اصلی این بیماری دژنراتیو است. با این حال ، در بررسی های آزمایشگاهی برای افزایش جذب کلسیم  نقش و تأثیر عسل ثابت شده است. در این مطالعه ، محققان به درمان موش ها با کلسیم و عسل  پرداختند. موش های صحرایی دارای دوزهای کلسیم و عسل بودند. به گروه دیگری از موش ها یک مخلوط فروکتوز و گلوکز  شبیه به عسل داده شد. این مطالعه به این نتیجه رسید که موش هایی که عسل می خورند جذب کلسیم را در استخوان ها افزایش دادند. گروه دیگر که محلول فروکتوز گلوکز را دریافت کردند میزان جذب قابل توجهی نداشتند.

به این ترتیب ، به لحاظ علمی ثابت شده است که عسل سلامتی و رفاه را بهبود می بخشد. و بهترین بخش این درمان طعم خوش و عالی خوردن عسل است. بنابراین ، توصیه می شود هر روز حداقل یک قاشق چای خوری عسل مصرف کنید تا از هر گونه مزایای درمانی آن بهره مند شوید.

 

مزایای عسل تولانگ برای سلامت استخوان ها

مزایای عسل تولانگ برگرفته از زنبورهایی است که کندوی خود را در بالای درخت تولانگ ، درخت بسیار بلندی که در جنگل های جنوب شرقی آسیا وجود دارد ، می سازند. این زنبورها گرده و شهد را از گل های مختلف وحشی در این منطقه جمع آوری می کنند. و بسیاری معتقدند همین باعث می شود که عسل این زنبورها اثرات بسیار مفیدی داشته باشد.

مزایای عسل درمانی

مزایای عسل درمانی

مزایای عسل درمانی عبارت است از:

  • کاهش میزان زخم سوختگی ها و کنترل عفونت های ناشی از سوختگی؛
  • اعمال فعالیت های آنتی اکسیدان بر علیه سلول های پانکراس و کاهش میزان هیپرگلیسمی در بیمار های دیابتی.

همچنین نشان داده شده است که عسل خاصیت ضد سرطان قوی دارد. و آنچه که برای خوانندگان این سایت اهمیت دارد ، نقش عسل درمانی در ساخت استخوان ترابکولار – استخوان داخلی که برای داشتن “استخوان های قوی” بسیار مهم است ، قابل توجه می باشد.

 

مرور کوتاهی بر پوکی استخوان

افزایش شکنندگی استخوان

پوکی استخوان با علائمی مانند کاهش توده استخوانی و microarchitectural deterioration  و افزایش شکنندگی استخوان همراه است. در نتیجه می تواند با محرک های مختلف مانند استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط باشد.

زنان بعد از یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.  به این علت که کاهش استروژن می تواند منجر به افزایش استرس اکسیداتیو و تجمع چربی شود که منجر به استئوپروسیز می شود.

استئوپلاست آپوپتوز.  سیتوکین های پروتئین التهابی پس از کمبود استروژن افزایش می یابند. میزان این سیتوکین ها تعیین کننده های مهمی برای تشخیص استئوکلاست ها و فعالیت جذب استخوان هستند. درمان اصلی برای پوکی استخوان پس از یائسگی درمان جایگزین استروژن است.

با وجود کارآیی درمان جایگزین استروژن باز هم این احتمال وجود دارد که این درمان می تواند منجر به عوارض جانبی بسیاری شود. بنابراین ، درمان جایگزینی که سرشار از آنتی اکسیدان ها باشد ، می تواند یک اثر ضد التهابی ایجاد کند و جایگزین درمان با استروژن شود.

عسل تولانگ یکی از بهترین گزینه های در دسترس است.  زیرا حاوی آنتی اکسیدان می باشد  و همچنین  اثر ضد التهابی دارد که می تواند به خوبی در درمان پوکی استخوان مؤثر واقع شود.

از آنجایی که رادیکال های آزاد مانند یک لاشخور سطح استرس اکسیداتیو و همچنین مهار سیتوکین پروتئین التهابی را  کاهش می دهند.  این امر منجر به زنده ماندن استئوبلاست ها ، کاهش فعالیت استئوکلاستوژنیک و در نتیجه کاهش میزان حجم استخوان می شود. از این رو، عسل تولانگ می تواند به عنوان یک درمان جایگزین برای پوکی استخوان پس از یائسگی استفاده شود. عسل درمانی با حداقل عوارض جانبی روبرو است.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا