فلج بل و درمان و مراقبت های بعد از آن

فلج بل
فلج بل

فلج بل و درمان و مراقبت های بعد از آن

فلج بل به وضعیتی گفته میشود که در آن بر اثر آسیب و فشار عصب صورت، گوش داخلی دچار التهاب و تورم شده و باعث فلج صورت میشود.

این وضعیت اغلب به طور ناگهانی و بدون هشدار اغاز شده و ظرف چند ساعت تا 72 ساعت گسترش می یابد. این اختلال ممکن است به یک طرف صورت محدود شود ودر مواردی نیز به صورت کامل تمام آن را تحت تاثیر قرار میدهد.

افتادگی صورت میتواند بسته به میزان شدت آسیب عصب صورت متفاوت باشد.

از علایم فلج بل میتوان به :

1- دردهای شدید گوش میانی در طی بروز و حتی روزهای قبل از بروز آن

2-حساسیت به صدای بلند

3-خشکی چشم (در مواردی فرد مبتلا قادر به چشمک زدن یا بستن چشم های خود به صورت ارادی) نمیباشند.

4- اختلالات خوردن (به دلیل از دست رفتن کنترل یک قسمت از دهان و لب ها فرد مبتلا نمیتواند غذا را در دهان بچرخاند و دچار آب ریزش دهان میشود)

5- مشکلات تکلم (به ویژه هنگام تلفظ کردن بعضی از حروف مانند B , P ) اشاره نمود.

آشنایی با عصب صورت 

عصب صورت عصب 7 ام است. این اعصاب از مغز منشا گرفته و درست در زیر گوش به شاخه هایی تجزیه میشود. عصب صورت عملکردهای حرکتی و حسی را کنترل میکند. ماهیچه هایی که کنترل حرکات صورت را به عهده دارند تحت کنترل این عصب کار میکنند. عضلاتی که مسئول بستن چشم ها هستند نیز تحت تاثیر این عصب هستند.

فلج بل نسبتا نادر است و در هر 5000 نفر اتفاق می افتد.خطر ابتلای آن در مردان و زنان و نژادهای مختلف یکی است.بعضی از تحقیقات نشان داده است که احتمال ابتلا در افراد بین 15 تا 45 سال و زنان باردار بیشتر است و احتمال وقوع آن در زمستان نیز بیشتر است.

فلج بل و راه های تشخیص آن

فلج بل ایدوپاتیک است و دقیقا مشخص نشده است که چه عواملی باعث ایجاد تورم گوش میانی میشوند.اما بدون شک ارتباطی بین عفونت های ویروسی و این اختلال وجود دارد. ورود ویروس هرپس سیمپلکس و هرپس زوستر به دلیل سیستم ایمنی  ضعیف و استرس باعث بروز این اختلال میشود.

انواع مختلفی از فلج صورت وجود دارد که فلج بل یکی از شایع ترین آن هاست. پزشکان با بررسی حرکات صورت نظیر بستن چشم های بیمار،بالا بردن ابرو، حرکت لب ها قادر به تشخیص این بیماری هستند.

برای روشن شدن سایر فاکتورهای عامل این اختلال ممکن است پزشک آزمایشاتی برای تشخیص بیماری لایم،دیابت،سارکوئیدوز و اچ آی وی به عمل آمد.علاوه بر این تصویر برداری و توموگرافی کامپیوتری نیز در بعضی از موارد انجام میشود.حتی ممکن است پزشک بیمار را به متخصص گوش،حلق، بینی ارجاع داده و پس از انجام الکترومیوگرافی محل و وسعت آسیب صورت را تشخیص دهد.

خشکی چشم و زخم قرنیه

بسیاری از مبتلایان نمیتوانند چشمان خود را به طور کامل در قسمت آسیب دیده ببندند و به دلیل عدم کارکرد صحیح غده های اشکی، برای آنان اشک مصنوعی تجویز میشود.هم چنین آنها  باید پماد هایی را در طول شب روی چشمان خود استعمال کنند و برای محافظت از چشمان خود در برابر خاک و گرد و غبار در طول روز عینک آفتابی بزنند.

یکی از روش های درمانی این بیماری مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی است.حرکات کششی و ماساژهایی باید روی صورت انجام گیرد که به کمک متخصصین فیزیوتراپ قابل انجام است.

در صورتی که بهبود و روند آن بیش از 9 ماه به طول بیانجامد به منزله آسیب جدی به عصب تلقی شده و درمان های اضافی باید جایگزین آن شود.که شامل :

گفتار درمانی :آموزش،تمرینات و تکنیک های صورت

تزریق سم بوتولینوم

جراحی پلاستیک است.

بسیاری از مبتلایان به این اختلال نگران بهبودی کامل خود هستند.این بیماری دارای میزان بالایی از بهبود خود به خودی است و اکثر مبتلایان بهبود کامل می یابند.با این حال زمان بهبودی افراد مختلف است و به میزان آسیب دیدگی عصب بستگی دارد.

بعضی از بیماران نیز با درجه ای از ضعف دائمی عضلات صورت باقی می مانند. بهبودی در دو سه هفته ی اول نمود می یابد و ممکن است در بعضی بین 3 تا 6 ماه ادامه یابد. با مراجعه به متخصصین کلینیک شایگان مهر میتوانید برای درمان های کامل نزد متخصصین مجرب اقدام فرمایید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا