همه چیز در مورد زانو درد (سیر تا پیاز)

همه چیز در مورد زانو درد (سیر تا پیاز)

زانو درد و ورم زانو یکی از شایعترین مراجعه افراد به پزشک متخصص می باشد که ممکن است در همه افراد و سنین مختلف حتی در جوانی و به علت و دلایل مختلفی مانند آرتروز زانو،آسیب ها و صدمات، زانوی ضربدری یا به علت پای پرانتزی، بورسیت،کیست بیکرز،آرتریت روماتوئید، درد جلوی زانو و علل دیگر به وجود بیاید به طور مثال زانو درد در کودکان و نوجوانان اغلب بر اثر انجام ورزش هایی مانند پریدن، دویدن و فعالیت های که شامل حرکات مکرر است ایجاد می شود. در هنگام ابتلا به بورسیت شما دردی مبهم و تپنده را در زانوی خود احساس می‌کنید که هنگام وارد کردن فشار به زانو در زمان پیاده‌روی یا زانو زدن یا خم‌کردن زانو، شدید‌تر می‌شود. ممکن است در زانوی خود احساس گرما کنید و این ناحیه نسبت به لمس کردن حساس باشد. همچنین ممکن است با درد پشت زانو و تورم و قرمزی زانو همراه باشد و احساس کنید حرکت دادن زانو برایتان مشکل است.

که افراد مبتلا به زانو درد، زانو ضربدری، زانوی پرانتزی و ورم پشت زانو می توانند پس از مراجعه به کلینیک درد و استفاده از روش های تشخیصی به منظور تعیین علل زانو درد از بهترین روش های درمان بدون جراحی از جمله تزریق،قرص و مسکن ،فیزیوتراپی ، حرکات اصلاحی و ورزش زانو درد  ، پی آر پی ، ماساژ درمانی، تغذیه و رژیم غذایی و همچنین عمل جراحی که پزشک برای  زانو درد آنان در نظر می گیرند استفاده کنند

زانو درد چیست؟

هر ساله تقریبا 18 میلیون بیمار به خاطر درد زانو نزد پزشک یا به بیمارستان می  روند. خوشبختانه راه های زیادی برای درمان زانو درد به طور موفق و بازگشت به یک سبک زندگی فعال  و پرجنب و جوش وجود دارد.

زانو درد می تواند هر گامی که برمی دارید را تحت تاثیر قرار دهد. از ورزش کردن گرفته تا بالا رفتن از پله ها، در هر یک از این موارد فراموش کردن زانو درد دشوار است. بسیاری از خود درمانی ها می توانند به شما کمک کنند ولی اگر دردهای مزمن یا علائمی مانند التهاب یا قرمزی مفصل ها را دارید وقت آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید.

زانو بزرگ ترین مفصل بدن انسان و ساختار زانو یک عضو پیچیده می باشد که از استخوان، غضروف و رباط ها ساخته شده است. غضروف در زانو به عنوان یک صفحه مانع اصطکاک و سطح لغزنده عمل می کند. غضروف سالم جلوی مالش استخوان های مفصل به یکدیگر را می گیرد. اما هنگامی که مفصل دچار آرتروز می شود استخوان ها با هم تماس پیدا کرده ایجاد زانو درد می کنند. صدمه دیدن، پیری و شرایط تخریبی (دژنراتیو) می توانند باعث از بین رفتن و تجزیه غضروف و آسیب های غضروفی زانو می شود.

 

ب[toggle title=”علت زانو درد چیست؟” state=”close”]سیاری از عارضه‌های ستون فقرات باعث درد پا، درد ساق پا و درد لگن تا زانو و دیگر علائم پایین‌تنه مانند خواب رفتن، گزگز، بی حسی و ضعف رفتن ساق پا می‌شود. تشخیص کالبدشناختی صحیح علت سندرم هر درد خاص لازمه درمان‌ موفقیت‌آمیز است. ژنوواروم، زانوی درون گرد،پای ضربدری، زانو پرانتزی یا پاکمانی ( واروس بیش از حد ) اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو ها از هم فاصله زیادی می گیرند. این امر باعث درد در این ناحیه می شود زانو ها مفاصل پیچیده ای هستند که اغلب در نتیجه آسیب دیدگی (تروما) یا “ساییدگی و پارگی” صدمه می بینند. در افراد بالای 50 سال، شایع ترین علت درد زانو استئوآرتریت است. علل درد زانو در افراد جوان تر عبارتند از استفاده بیش از حد از زانو و آسیب دیدگی. همچنین زانو درد می تواند ناشی از عفونت (به عنوان مثال استئومیلیت، بورسیت سپتیک) و از دیگر علت زانودرد بیماری هایی خاص می باشد.[/toggle]

علت زانو درد می تواند موارد زیادی باشد که برخی از شایع ترین آن ها عبارتند از:

  • استئو آرتریت (آرتروز زانو)

آرتروز بیماری مزمنی است که باعث التهاب مفاصل می شود. علائم آرتروز زانو عبارتند از قرمزی، گرمی، تورم، حساس شدن نسبت به لمس و درد. ممکن است بیش از 300 درصد از جمعیت  استئوآرتریت زانو یا  آرتروز ناشی از “ساییدگی و پارگی” غضروف ها داشته باشند. این به معنی تخریب (از بین رفتن) تدریجی غضروف زانو است.  استئو آرتریت که بیماری دژنراتیو مفصل هم نامیده می شود معمولا در طول چندین سال پیشرفت می کند و اغلب در بیمارانی دیده می شود که زانوی آن ها عفونت کرده یا صدمه دیده و یا دارای اضافه وزن هستند.

با ساییده شدن غضروف، استخوان های اطراف آن می توانند ضخیم تر شوند و خارهای استخوانی (استخوان های اضافه) بوجود آورند. چنین چیزی می تواند منجر به افزایش اصطکاک مابین استخوان ها و اختلال در حرکت زانو و همینطور مشکلاتی در سینوویوم شود. سینوویوم غشایی در زانو است که مایعی تولید می کند که غضروف را لغزنده نگاه می دارد. این غشا می تواند ملتهب شده مایع زیادی بسازد. چنین چیزی به تورم یا “آب آوردن زانو” منجر می شود. در بیشتر موارد شدید بیماری، درنتیجه اصطکاک مداوم استخون ها که باعت ساییدگی زانو می شود، زانو می تواند تغییر شکل پیدا کند.

علائم آرتروز زانو عبارتند از: درد، سفتی، حساس شدن به لمس، دامنه محدودی از حرکت ها و احساس ساییده شدن (استخوان ها) به هنگام خم کردن زانو.

  • بورسیت (آماس کیسه های مفصلی)

بورسیت التهاب هر یک از کیسه های پر از مایع محافظ مفاصل بدن است. این بیماری معمولا بر اثر حرکات تکراری یا بر اثر فشاری مثل فشار ناشی از زانو زدن بوجود می آید. گاهی هم یک آسیب ناگهانی می تواند باعث بوجود آمدن بورسیت  و زانو درد شود.

  • تاندونیت (التهاب تاندون)

تاندون ها یا بافت های طناب مانندی که در مفصل زانو و دیگر مفاصل  ماهیچه ها را به استخوان وصل می کنند هم می توانند به خاطر حرکات تکراری و شدید به صورتی دردناک ملتهب شوند. تاندونیت یک آسیب شایع به هنگام ورزش است که به خاطر استفاده بیش ازحد از قسمت های مشابهی از بدن بوجود می آید. تاندونیت پاتلا یا “زانوی جهندگان” التهاب یا سوزش تاندون میان کشکک زانو و علت درد ساق پا است. که منجر به آسیب تاندون زانو می شود.

  • کیست بیکر

وجود توده ای در پشت زانو می تواند حاکی از کیست بیکر باشد. کیست بیکر که کیست پوپلیته هم نامیده می شود یک کیسه حاوی مایع (مفصلی) است که باعث تورم و سفتی پشت زانو می شود و در اکثر موارد هم دردناک نیست. کیست بیکر به طور معمول با آرتروز یا پارگی غضروف که می توانند باعث شوند زانو مایع زیادی تولید کند مرتبط است. راه درمان این بیماری هم پیدا کردن علت اصلی جمع شدن مایع در کیست بیکر است.

  • سندرم درد پاتلوفمورال (PFPS)

ممکن است زانو درد به هنگام بالا و پایین رفتن از پله، پریدن یا چمباتمه زدن نشانه های سندرم درد پاتلوفمورال باشد. این مشکل شایع زانو در ناحیه جلوی زانو احساس می شود و می تواند نوعی حس ساییده شدن استخوان ها را به هنگام خم و راست کردن پا بوجود آورد و باعت شود زانو گاهی اوقات قفل کند.

  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) می تواند مفاصل دو طرف بدن (دو زانو، دو دست و یا دو مچ دست) را تحت تاثیر قرار دهد. در این نوع آرتریت سلول های بدن به بافت های خود حمله می کنند. در بیشتر افراد علائم بیماری به تدریج و در طی سال ها گسترش می یابند با این حال این علائم می توانند به سرعت هم ظاهر شوند. زنان سه تا پنج برابر بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند و این بیماری اغلب بین سن 20 تا 50 سالگی ظاهر می شود.

ممکن است آرتریت روماتوئید به ترکیبی از ناهنجاری های مربوط به ایمنی بدن و ناهنجاری های ژنتیکی و عوامل محیطی و هورمونی بستگی داشته باشد. این بیماری می تواند در طول زمان باعث ساییده شدن غضروف، تورم سینوویوم وجمع شدن مایع مفصلی اضافه در زانو شود. در مراحل بعدی بیماری هم ممکن است استخوان ها  به هم ساییده شوند.

آسیب ها و صدمات زانو

صدمات زانو می توانند در نتیجه ورزش، افتادن از جایی یا ضربه های روحی بوجود آیند. این صدمات به طور معمول رباط هایی را درگیر می کنند که دو استخوان دو طرف زانو یعنی استخوان ران و درشت نی را به هم متصل نگه می دارند. برخی از شایع ترین انواع این صدمات عبارتند از:

  • ACL 

صدمه دیدن و کشیدگی رباط صلیبی (متقاطع) قدامی (ACL) از شایع ترین و بدترین صدمات ورزشی است. ACLL مانع از حرکت بیش از حد زانو از جای خود می شود. تغییر مسیرهای خیلی سریع یا کشیدگی بیش از حد زانو می تواند باعث پارگی رباط صلیبی ACLL شود. زن ها بیشتر در معرض پارگی ACL قرار دارند. اغلب برای درمان آسیب وارده به ACLL  عمل جراحی لازم است.

  • MCL

پاتلوفمورال که گاهی “زانوی دونده” نیز نامیده می شود ممکن است به خاطر کشکک زانویی که به درستی تراز نیست یا بر اثر کار کشیدن زیاد از زانو، صدمه دیدن، اضافه وزن یا هنگامی که غضروف درون کشکک زانو به میزان قابل توجهی ساییده می شود بوجود آید.

کشیدگی یا پارگی رباط زانو جانبی داخلی (MCL) به طور معمول در اثر ضربه یا ضرب دیدگی قسمت خارجی زانو بوجود می آید و درد در امتداد قسمت داخلی زانو احساس می شود. معمولا بستن و درمان محافظه کارانه مانند استراحت و فیزیوتراپی برای التیام چنین صدماتی کافی هستند.

  • منیسک

منیسک غضروف هلالی شکل میان استخوان ران (فمور) و قسمت پایینی استخوان پا (استخوان درشت نی یا تیبیا) می باشد. شما دارای دو تا از این صفحات مانع از اصطکاک در هر یک از زانوهای خود هستید. یک صفحه درونی ( داخلی) و یک صفحه بیرونی (جانبی). در بیشتر موارد صفحه داخلی صدمه می بیند. علت پارگی مینیسک بر اثر پیچیدن و چرخاندن ناگهانی زانو که به تورم، درد و قفل شدن زانو منجر می شود می باشد. هنگامی که درمان محافظه کارانه بی فایده باشد ممکن است برای برداشتن قطعه پاره شده نیاز به عمل جراحی آرتروسکوپی شود. در اغلب موارد با گرفتن یک شرح حال دقیق از بیمار می‌توان پارگی مینیسک را تشخیص داد ،وجود درد ، مشکلات مکانیکی یا حرکتی زانو ، تورم ، حساسیت به لمس مفصل زانو ، آب آوردن زانو ، محدود شدن دامنه‌ی حرکتی زانو ازعلائم پارگی مینیسک زانو می باشد

دردهای ناحیه کشکک یا کاسه زانو

یکی از رایجترین دردها در افراد جوان و ورزشکاران دردناحیه کشکک زانو است.درداین ناحیه نام های زیادی دارد که شامل درد جلوی زانو ، patellofemoralmalalignment،    کندرومالاسی کشکک زانو، patellar hypermobility (حرکات بیش ازحدکشکک زانو)،فشارهای جانبی کششک ،کج بودن کشکک زانواست.

یکی ازدلائل اولیه patellofemoralmalalignment فشارهای نامتعادلی  است که بر روی مفصل patellofemoralایجادمیشودوباعث می شود که کشکک زانو درمرکزاستخوان trochlear groove (بریدگی زندزبرین)که یکی ازقسمت های ران است قرار نگیرد.فشارهای غیرطبیعی بر روی کشکک زانو باعث ایجاد این عارضه میشود و میتواند باعث ضعف ماهیچه های چهار سر(ماهیچه ران )ویاعدم تعادل بین قسمت های مختلف ناحیه ران شود و این مشکل سختی لیگامنت های در نواحی داخلی ،خارجی ،میانی وکناری،صافی کف پا،کجی زانو،نقص های خاص درلیگامنت ها رابه همراه دارد

تشخیص زانو درد

ww

پزشک به هنگام تشخیص هر نوع زانو دردی پیشینه پزشکی شما را گرفته معاینه فیزیکی کاملی انجام می دهد.

به منظور کمک به پزشک خود برای فهمیدن بهتر زانو درد شما لازم است اطلاعات زیر را ارائه دهید:

  • توصیف زانو درد خود (درد، حساسیت به لمس، سوزش یا تورم)
  • درد در کدام ناحیه است و چه هنگام احساس می شود
  • زانو درد از کی شروع شده است (و آیا در نتیجه صدمه یا تصادف بوجود آمده است)
  • هر چیزی که زانو درد را بدتر یا بهتر می کند

به علاوه ممکن است پزشک شما را به تست های تصویر برداری بفرستد تا مفصل را مشاهده کند.

  • اشعه ایکس

اگر مشکلات خاصی مانند زوال یا شکستگی در زانوی شما باشد اشعه ایکس می تواند آن را نشان دهد.

  • ام آر آی

 در برخی موارد ممکن است پزشک شما اسکن تصویر سازی تشدید مغناطیسی (ام آر آی) برای شما تجویز کند. ام آر آی جزییات خیلی بیشتری را درمورد بافت های نرم درون زانوی شما بدست می دهد. بافت هایی همچون غضروف روی سطح استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و ماهیچه ها.

  • سی تی اسکن

اسکن های مقطع نگاری رایانه ای، تصاویر اشعه ایکس از زوایای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده تصویر مقطعی دو یا سه بعدی ایجاد می کنند. این تصاویر “برش هایی” از استخوان ها و بافت های نرم را نشان می دهند.

درمان

بسیاری از انواع زانو دردها را می توان با  بهترین درمان های محافظه کارانه کاهش داد و یا حل کرد.درمان درد زانو مانند

  • تزریق

resized_46435_444

می توان آمپول های استروئید (با نام شناخته شده تر کورتیزون) را به زانو تزریق کرد تا درد و التهاب کاهش یابد و درمان ورم زانو حاصل گردد.

  • کرم،اسپری مسکن وبی حس کننده

مالیدن مسکن ها و بی حس کننده هایی مانند کرم ها و اسپری ها و مواد مختلف با ترکیبات متفاوت بروی موضع درد،می تواند باعث کاهش درد مفاصل و ماهیچه ها شود.

 کانترایریتانتCounterirritants: این دارو ترکیبی ازجوهرنعنا، متیل سالیسسلات methylsalicylate وکافوراست که به آنها Counterirritants کانترایریتانت گفته میشودکه درمعنی لغوی “ضدآسیب”می باشد به دلیل اینکه این دارو یک احساس خنکی و بی حسی درناحیه دردناک ایجادمی کند.

Salicylatesسالیسیلات: این مسکن دارای ترکیباتی بسیارشبیه به قرص آسپیرین است و درنوع کرم به کار برده می شود زمانیکه در روی پوست به کار برده می شود باعث کاهش درد مفاصلی که در نزدیکی محل استعمال کرم قراردارد می شودکه شامل انگشتان،زانو و آرنج است.

 Capsaicinکاپساسین : ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این مسکن فلفل تنداست کاپساسین یکی از مواد موثری است که می تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد زمانیکه برای اولین باراین مسکن استفاده می شود احساس سوختگی و سوزش های گرمی در پوست ایجادمی شودکه باگذشت زمان این احساس برطرف می شود ممکن است شما نیاز داشته باشید برای کاهش درد تا چند روز و یاچندهفته این کرم را استفاده کنید.

  • قرص

pills-main

دردهای متفاوت ناحیه زانو بوسیله داروهای متفاوتی درمان می شوند.داروهایی که برای بهبودعلائم بیماری مصرف می شوند باعث بهبود و آرام شدن و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شوند.براساس نوع آرتروز بیما رپزشک ممکن است ترکیبی از یک یا چندنوع دارو را برای بهبود بیماری توصیه کند این داروها برای کاهش درد،سختی و التهاب بیماری استفاده میشود.

آباتاسپتAbatacept:این داروبرای درمان روماتیسم ناشی از آرتروز موثر است

آسپیرین:یکی ازداروهایی است که میتواند بدون تجویز پزشک مصرف شود و برای کاهش دردهای ناشی از آرترو زموثر است.

  • استراحت

هنگامی که زانو صدمه می بیند یا ملتهب می شود مثلا در بورسیت، تاندونیت یا آرتروز استراحت دادن مفصل و خودداری از استفاده بیش از حد از آن حائز اهمیت است. چنین چیزی ممکن است به معنی راست (کشیده) نگاه داشتن زانو یا نگاه داشتن آن در وضعیت هایی باشد که امکان خم شدن آن محدود می شود.

  • یخ/گرما

گذاشتن یخ یا بسته های سرد روی زانو می تواند التهاب و تورم را به خصوص بعد از صدمه دیدن آن کاهش دهد. هر چند یخ به عنوان درمان اولیه زانو درد استفاده می شود ولی هنگامی که تورم از بین رفت می توان برای کمک به شل و راحت شدن بافت ها زانو را گرم کرد.

  • مسکن های درد

 داروهای ضد التهابی که بدون نسخه قابل خریداری هستند هم می توانند به تسکین زانو درد کمک کنند. داروهایی مانند ایبوپروفن (Advi) و ناپروکسن (Aleve).

  •  پی آرپی

این جراحی معمولا همراه با آماده شدن برای انجام جراحی وزمان ریکاوری واحیا چندساعتی طول می کشد و در مراکز پزشکی انجام می شود پی آرپی بدون هیچ گونه خطرجراحی ،بیهوشی کلی بدن،بستری دربیمارستان ودوره نقاحت طولانی، انجام میشوددرحقیقت بیشترافراد بعدازانجام این جراحی بلافاصله به فعالیت های روزانه خودمیپردازند.

به دلیل اینکه یکی ازاهداف پی آرپی کاهش درد در طول مدت بهبودی است پس نتیجه این درمان می تواند پایدار باشد. بهبودی اولیه معمولا درهفته های اول دیده میشود وبه تدریج با روند بهبودی، بیماری بهترمیشود تحقیقات پزشکی نشان میدهد که پی آر پی یکی از موثرترین درمان ها در کاهش زانو درد و بازگرداندن بیمار به حالت طبیعی است.

بعد از درمان بوسیله پی آرپی دو تست ام آرآی و فرا درمانی می توانند بهبودی بافت های آسیب دیده رانشان دهند وشما را از روند درمان مطمئن کنند.میتوان میزان انجام  جراحی را بادرمان بافت های آسیب دیده قبل از پیشرفت آسیب دیدگی ونتایج غیرقابل بازگشت کاهش داد.

  • کاهش وزن

باه ربار راه رفتن و پیاده روی اضافه وزن میت واند فشار زیادی برروی زانوها ایجاد کند برای هر فردی که 30 پوند اضافه وزن داشته باشد افزایش فشار بر روی زانوها بیشتر است کاهش وزن برابر با کاهش آسیب دیدگی های زانو هنگام قدم برداشتن است.اگربرای بالارفتن از پله استفاده می کنید از قدم کوتاه استفاده کنید و زانوهای خود را زیاد خم نکنید این عمل باعث کاهش فشار زانوها می شود.

  • زانو بند

procare-reddie-hinged-knee-brace_3

به طور کلی زانو بند دور ران و پا را می گیرد و در حالی که از زانو محافظت می کند به محدود کردن حرکات ناخواسته کمک می کند. معمولا هنگامی از زانو بند استفاده می شود که رباط های زانو ضعیف هستند و می خواهیم جلوی خم شدن و پیچیدن زانو را بگیریم. زانو بند می تواند در طول دوره بهبود یافتن زانو از آن محافظت کند ولی درمانی اولیه برای تخریب (غضروف) یا دژنراسیونی که ناشی از آرتروز است نمی باشد.

زانوبند های طبی به چهار دسته زانوبند، حمایت کننده، پایدار کننده و لولادار تقسیم‌بندی می‌شود. زانوبند ها در اندازه‌های مختلف وجود دارند و می‌توان به راحتی آن را روی زانو کشید، حال آن که حمایت کننده زانو قابل تنظیم است و غالباً دور زانو پیچیده می‌شود؛ در هر صورت هر دو نوع زانو بند طبی علاوه بر حمایت اصلی از زانو آن را گرم و فشرده نیز می‌کنند.زانو بندهای آپلودی/آف لودی توسط بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرند که آرتروز دارند و به ثابت نگاه داشتن زانو در هنگام نشست و برخاست کمک می کنند.

  •  فیزیوتراپی

Physiotherapy-Leg-knee

هنگامی که پزشک علت زانو درد شما را تشخیص می دهد ممکن است مرحله بعدی فیزیوتراپی باشد. فیزیوتراپیست ها می توانند برنامه های تمرینی ورزش زانو را به شما نشان دهد که می توانند به بهبود صدمه وارده به شما و کاهش دردی که تجربه می کنید کمک کنند. به علاوه ممکن است آن ها کشش ها و تمرینات ورزشی خفیفی را ارئه دهد که میتوانند ماهیچه های زانوی شما را تقویت کنند، ثبات و انعطاف پذیری آن ها را بهبود ببخشند و از فشار وارده به مفاصل بکاهند. فیزیوتراپیست ها می توانند تمرینات آیروبیکی خفیف و مفیدی مانند شنا و دوچرخه سواری را به شما توصیه کنند. تمریناتی که زانو درد شما را تشدید نخواهند کرد. به علاوه فیزیوتراپی بخش مهمی از دوره بهبودی بعد از جراحی زانو است.

  • حرکات اصلاحی

hhs12202

این حرکات باعث کاهش زانو درد و جلوگیری از بروز علائم بیماری در آینده میشوند.

  • بالابردن ساق پا به صورت مستقیم

بر روی زمین دراز بکشید و یکی از زانوهای خود را خم کنیدبه صورتیکه کف پایتان روی زمین قرارداشته باشدیک ساق پای خود را به صورت صاف ومستقیم بالاببرید و برای 5 ثانیه آنرا نگه داریدسپس به حالت اولیه بازگردید این تمرین رابرای هرپا 5 مرتبه تکرارکنید سعی کنید این حرکت را درهنگام شب وصبح زمانیکه در رختخواب هستید انجام دهید.

  • قدم برداشتن

برروی پله بایستید پای راست خود را بر روی پله بالایی و پای چپ شما در پله پایین قرارداشته باشد و سپس جای پاهایتان را عوض کنید و قدم بردارید این حرکت را همراه بادم و بازدم انجام دهیدبا هر بار قدم برداشتن آن را برای چندثانیه نگه دارید زمانی که بهبودی حاصل شد می توانید تعداد قدم هایتان را در یک دقیقه افزایش دهید وارتقاع پله هم می تواند افزایش پیداکند.

  • اسکوآت (جمع شدن )زانو

ازیک صندلی ویا یک ناحیه محکم برای نگه داشته بدن خود استفاده کنید زانوهای خودراطوری خم کنید که کاسه زانوی شما درست دربالای انگشت شست قرارداشته باشد وسپس به حالت اولیه بازگردید وبایستید وآنراحداقل 10 مرتبه تکرارکنید زمانیکه بهبودی حاصل شد سعی کنید که زانوهای خود را بیشترجمع کنید دقت داشته باشید که زانوهای خود راتاحدی که زاویه راست ایجاد شود خم نکنید.

  • بالابردن ساق پا به صورت مستقیم درحالت نشسته

برروی یک صندلی به طرز مطلوب و صحیح بنشیند یکی ازساق پاهایتان به صورت مستقیم بالا بیاورید آن را تا شمارش عدد10 نگه دارید وسپس پایین بیاورید حداقل این حرکت را 10 مرتبه برای هرپا انجام دهید اگربرای شما آسان است می توانید این حرکت را همراه با بستن یک وزنه سبک به زانو و قرار دادن انگشتان پا به سمت خود انجام دهید. سعی کنید ای تمرین را هر بارکه نشسته اید انجام دهید.

  • روی هم قراردادن ساق پاها

برروی لبه یک تخت یا میزبنشینید و پاهای  خود ر ابر روی یکدیگر قرار دهیدساق پای رویی رابه سمت عقب وساق پای زیرین را به سمت جلو بر خلاف یکدیگر فشاردهید تا جاییکه احساس کشش و انقباض درماهیچه ران ایجاد شود.آنرا برای 10 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید جای پاهایتان را باهم عوض کنید و آنرا تکرار کنید این تمرین رادر4 مرحله برای هر پا انجام دهید.

  • کشیدن ساق پا

بر روی زمین بنشینید ویک ساق پایتان رابه سمت جلو بکشیدو یکی از زانوهای خود راخم کنید و کف پایتان را روی زمین قراردهید ساق پای کشیده راتاجایی که احساس راحتی میکنید درمقابل خودبکشید وآنرابرای5 ثانیه نگه دارید وده مرتبه برای هرپا این حرکت را تکرارکنید.

  • بشین وپاشو

برروی یک صندلی بشینیدبدون اینکه دستتان را به جایی قراردهید برروی صندلی بشینید وبلندشویددقت کنید که حرکات به آرامی وکنترل شده باشد وبرای مدت 1 دقیقه آنراتکرارکنید زمانیکه بهبودی حاصل شد تلاش کنید که میزان مدت انجام این حرکت را افزایش دهیدوازیک صندلی با ارتفاع کمترو یا از پله استفاده کنید.

  • ورزش

hhs1219

  • استقامت ماهیچه های ساق پا

بالابردن ماهیچه ساق پا باعث استقامت عضلات چهارسر میشود ماهیچه های ران که باعث حفاظت زانو شده اند میتوانندبه صورت صاف بالابرده شوند وباعث ایجاد استفامت درماهیچه ساق پاشوند.برروی زمین درازبکشید وپای راستتان به صورت مستقیم وکف پای راست بازاویه 20درجه به سمت بیرون باشد.ستون مهره های خود را درحالت طبیعی قراردهید میتوانید یک حوله پیچیده شده رادرزیرکمرخودقراردهید کف پاهایتان با ید به صورت زاویه دارباشد وبه آرامی ساق پایتان ازروی زمین بلندکنیدوآن را باشمردن سه شماره درهمان موقعیت نگه دارید وسپس حرکت رابرای پای چپ تکرارکنید.

این تمرین باید درحدود50 مرتبه تکرارشود ویکی ازبهترین تمرینات استقامتی برای تقویت عضلات چهار سر ران است

برروی عضلات همسترینگ هم کارکنید برای توان بخشیدن به مفصل زانوی آسیب دیده قدرتمند کردن عضلات همسترینگ که درپشت ران قراردارد بسیارضروری است.

  • تغذیه و رژیم غذایی

  • سویا

darbareyesoya

براساس تحقیقات دانشگاه اوکلوهما افرادی که درطول 3 ماه هرروز ازسویا استفاده کرده اند دچاردردوناراحتی کمی درزانومیشوند سویا دارای مواد سویاولسیتین وگیاهی است که دارای خاصیت ضدالتهاب است

مطالعات نشان میدهد که مخلوط کردن 49 گرم پودرسویا دریک نوشیدنی ومصرف آن برای افراد بسیارموثراست  شما متیوانیدمیزان خاصیت سویا را دراستفاده ازموادی چون شیرسویا ودانه های سویا که برای کودکان ساخته شده است وسویا برگربدست آورید .

  • میوه

Healthy-Breakfast-2

برطبق مطالعات برروی 293 بزرگسال استرالیایی نشان میدهد که مصرف میوه وسبزیجات باعث کاهش خطرآسیب دیدگی مغز استخوانها که یکی ازعلائم بروز آرتروزودردردمفصل زانواست میشود.میوه هایی که دارای ویتامین سی هستند شامل کیوی،پرتقال،انبه،گریپ فروت وخربزه است ومحققین معتقدند که ویتامین سی موجوددراین میوه ها باعث حفاظت مفصل زانووساختارآن میشود.

  • ماهی

 

IMG15165635

بسیاری ازمطالعات نشان میدهد که مصرف ماهی وروغن ماهی باعث کاهش درد مفصل ودرمان روماتیسم ناشی ازبیماری آرتروز میشود.

مطالعات نشان میدهد که اسیدهای چرب امگا 3 درماهی نه تنها باعث مسدودشدن موادشیمیایی که باعث التهابات آترروزدربدن است میشود بلکه پروتئین موجوددرآن برای غضروف های زانومفیداست.به گفته محققی به نام آرتمیس روزی دوقاشق به صورت هفتگی ازروغن ماهی ماکرل یاسالمون استفاده کنیدویا روزی یک مرتبه ازکپسول هایی که حاوی یک گرم امگا 3 است استفاده کنید.

انواع جراحی زانو

گاهی درمان محافظه کارانه برای مشکلات زانو کافی نیست و بیماری هایی مانند استئوآرتریت در طول زمان بدتر می شوند. هنگامی که زانو درد باعث می شود شما به راحتی قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نباشید ممکن است پزشک در نهایت عمل جراحی را تجویز کند.

  • آرتروسکوپی

آرتروسکوپی عمل جراحی نسبتا جزئی است که با استفاده از یک دوربین کوچک/مینیاتوری (آرتروسکوپ) انجام می شود. جراحی آرتروسکوپیک زانو معمولا برای تشخیص و درمان زانو درد شدید انجام می شود. این عمل جراحی حدود یک ساعت زمان می برد. در طول این عمل جراح ارتوپدی می تواند پارگی بافت و غضروف را ترمیم کند یا تکه های متلاشی شده استخوان و غضروف را بزداید و بردارد تا زانو درد تسکین یابد. پیشرفت های بدست آمده در آرتروسکوپی باعث شده است که این فرایند دقیق تر و موثرتر از هر زمان دیگری در گذشته باشد.

بهبودی

آرتروسکوپی در بیشتر موارد یک عمل سرپایی است. بیماران اغلب می توانند ظرف یک هفته به سر کار و ظرف یک یا دو ماه به زندگی عادی بازگردند.  برای بهبود حرکت فیزیوتراپی حائز اهمیت است.

مزایا

در این عمل جراحی شکاف های کوچکی برای عبور آزتروسکوپ و دیگر ابزارها داده می شود که این به معنی بهبود سریع تر است. آرتروسکوپی می تواند زانو درد را تسکین دهد و حرکت زانو را بهبود ببخشد و به این ترتیب به بیمار اجازه می دهد با راحتی بیشتری به زندگی عادی و پویای خود بازگ

بیمارانی که دارای مشکلات زانو مانند پارگی ACL، پارگی مینیسک زانو و ساییدگی غضروف هستند داوطلبان خوبی برای عمل جراحی آرتروسکوپی می باشند. این عمل می تواند بسته به شرایط زانو بر روی بیماران تمام سنین انجام شود.برای 85 تا 90 درصد از افرادی که برای درمان پارگی مینیسک عمل جراحی انجام می‌دهند، نتایج رضایت‌بخشی در کوتاه مدت به دست می‌آید. اما در دراز مدت در افرادی که آسیب‌دیدگی منیسک، بزرگ و ترمیم‌ناپذیر باشد ممکن است ریسک ابتلا بهارتروز زانو افزایش یابد.

خطرات

 آرتروسکوپی زانو عمل مطمئنی است که عوارض کمی دارد. خطرات این عمل می توانند بر تورم، سفتی، خونریزی، لخته شدن خون، عفونت یا ادامه یافتن مشکلات زانو مشتمل شوند.

  • روکش زانوی کانونی

روکش کانونی

برای بیماران نیازمند جراحی زانو، روکش کردن زانو نسبت به تعویض آن گزینه بسیار بهتری است. دراین شیوه که جدیدتر است تنها بخش خاصی از سطح غضروف زانو عوض می شود. غضروف از بین رفته برداشته شده با یک امپلنت فلزی تعویض می شود. ایمپلنتی که برای بیمار ساخته شده و به استخوان چسبانده می شود.

بهبودی

بیماران را تشویق می کنند تا بعد از عمل جراحی خیلی زود راه بروند. یک یا دو هفته بعد بسیاری قادرند رانندگی کنند. برای بازگشت حرکت به زانو فیزیوتراپی بخش مهمی از دوره بهبودی است.

مزایا

ممکن است عمل روکش زانو موج جدیدی در درمان زانو درد های شدید باشد.  این عمل کمتر از عمل تعویض زانو بدن را درگیر می کند و چون استخوان کمتری برداشته می شود لذا “زانوی واقعی” تری برای بیمار به جا می ماند. به علاوه با این عمل بیمار احساس طبیعی تری نسبت به عمل تعویض زانو دارد زیرا ایمپلنت مخصوص بیمار ساخته شده  به طوری که متناسب با زانوی اوست. (در پایان) دوره بهبودی در این عمل جراحی می تواند کوتاه تر از دوره بهبودی در عمل تعویض زانو باشد.

 روکش کردن زانو می تواند برای بیماران جوان تر و فعال تر ایده آل باشد. این عمل می تواند برای بیماران با نقص کانونی زانو و بیمارانی که در آغاز مراحل میانی استئوآرتریت هستند موثر باشد.

خطرات

عوارض احتمالی (اما نادر) این عمل عبارتند از لخته شدن خون، عفونت و آسیب عصبی. عوارض بلند مدت می توانند بر تداوم درد، عفونت یا شل شدن ایمپلنت مشتمل شوند.

تداوم

روکش کردن زانو شیوه ای جدید است که پیش بینی می شود 10 تا 15 سال تداوم داشته باشد.

زانو دارای سه قسمت است. در روکش کردن تنها بخش های آسیب دیده تعویض می شوند

تعویض بخشی از زانو

تعویض بخشی از زانو

اگر بخش هایی از زانوی شما بیماری نداشته باشد یا صدمه ندیده باشد تعویض بخشی از زانو می تواند یکی از گزینه های پیش روی شما باشد. این عمل که به صورت جزئی بدن را درگیر می کند زمانی محتمل است که تنها یک یا دو قسمت از سه قسمت زانوی شما آسیب دیده باشد. در تعویض بخشی از زانو غضروف و استخوان تراشیده می شوند و ایمپلنت جایگزین قسمت (های) مبتلا می شود. این به معنی شکافتن کمتر بدن و زمان بهبودی کوتاه تر نسبت به تعویض کلی زانو است.

بهبودی

بیماران معمولا می توانند روز بعد از عمل جراحی شروع به حرکت دادن زانو کنند. فیزیوتراپی راه بهبودی و دوباره بدست آوردن قدرت حرکت است. بیماران می توانند ظرف حدود یک ماه به طور کامل به فعالیت های خود بازگردند. با این وجود، آن ها از تمرینات ورزشی شدید، پیاده روی سریع و دویدن منع می شوند زیرا ایمپلنت ها سطحی دارند که می تواند ساییده شود.

مزایا

در مقایسه با تعویض کامل زانو، در تعویض بخشی از زانو زمان بهبودی کوتاه تر، دردهای بعد از عمل کمتر، از دست دادن خون در طول عمل کمتر است و بدن را شکاف کوچک تری می دهند. به علاوه، بیشتر استخوان ها و بافت های نرم سالم بیمار حفظ می شوند که این بدین معنی است که بیمار می تواند نسبت به تعویض کامل زانو حرکت هایی بهتر داشته باشد و زانوی او بهتر کار می کند. بیمارانی که عمل تعویض بخشی از زانو بر روی آن ها انجام شده هم همچنان داوطلب تعویض کامل زانو هستند (البته) اگر در آینده به این عمل نیاز داشته باشند.

 داوطلب ایده آل این عمل استئوآرتریت شدیدی دارد (که پیشرفته نیست) و دیگر نمی توان درد او را با درمان های محافظه کارانه کنترل کرد. این عمل برای بیمارانی نیست که نقص عضو قابل ملاحظه دارند.

خطرات

عوارض احتمالی (اما نادر) ) این عمل عبارتند از لخته شدن خون، عفونت، آسیب عصبی و خطرات دیگر. عوارض بلند مدت می توانند بر تداوم درد، عفونت و خرابی، شل شدن یا جا به جا شدن پروتز مشتمل شوند.

تداوم

تقریبا 85 درصد از ایمپلنت های زانو برای مدت 20 سال دوام خواهند داشت.

  • تعویض کامل زانو

تعویض کامل

هنگامی که همه بخش های زانو نیاز به ترمیم داشته باشند تعویض کامل زانو می تواند بهترین گزینه باشد. این عمل مستلزم برداشتن غضروف و استخوان از بین رفته و جایگزین کردن آن با مفصل مصنوعی مناسب برای بیمار است. این پروتز از پلاستیک و فلز ساخته شده است و باعث حرکت روان و آزاد زانو می شود. پروتز را با چسب اکریلیک به استخوان متصل می کنند یا می توان آن را با فشار در استخوان جا زد و اجازه  داد استخوان در درون ایمپلنت رشد کند. همچنین جراحان هر گونه ترمیمی که برای رباط ها نیاز باشد را انجام می دهند. برای اینکه مفصل تازه درست کار کند نیاز است که ماهیچه ها و رباط های بیمار آن را نگاه دارند/ تحمل کنند.

تعویض کامل زانو در عصر و فرهنگ پر جنب و جوش ما به طور فزاینده ای متداول است. تخمین زده می شود که تا سال 2030 سالانه بیش از 3 میلیون عمل تعویض کامل زانو انجام شود.

بهبودی

بیشتر بیماران  مبتلا به زانو درد بعد از عمل تعویض کامل زانو تنها دو تا چهار روز را در بیمارستان می گذرانند. بیماران می توانند روز بعد از عمل بایستند و مفصل را حرکت دهند و برای چند هفته از یک عصا یا واکر یا کمکی مشابه استفاده کنند. برای بازگشت حرکت به مفصل فیزیوتراپی بسیار مهم است. بعد از شش هفته، بیشتر بیماران قادرند با استفاده از یک عصا کل وزنشان را بر روی زانو بگذارند. (البته) بهبود و توانبخشی کامل به طور معمول حدود شش ماه زمان می برد. بیماران قادرند به زندگی فعالانه خود به استثنای فعالیت های شدیدی مانند دویدن و پریدن بازگردند.

مزایا

بیشتر بیماران بهبودی و تسکین  زانو درد مشخصی را در ظرف چند هفته بعد از عمل جراحی تجربه می کنند.

 تعویض کامل زانو می تواند برای بیمارانی که زانوی آن ها دارای نواقص دردناکی است، تغییرات تخریبی (دژنراتیو) شدید دارد یا آرتروز آن ها پیشرفته یا در مراحل پایانی است گزینه خوبی باشد.

خطرات

ریسک عوارض در جراحی های تعویض کامل زانو نادر است و در کمتر از 2 درصد از بیماران اتفاق می افتد. ممکن است جراح شما رقیق کننده خون تجویز کند تا جلوی لخته شدن خون پس از جراحی را بگیرد. برخی بیماران متوجه نوعی بی حرکتی (فقدان حرکت)، سفتی یا درد می شوند. در درصد خیلی پایینی از بیماران ممکن است که مفصل بیفتد. مطالعات نشان داده است که چنین چیزی بیشتر در بیماران چاق شایع است.

 تداوم

پزشکان از اوایل دهه 1970 عمل تعویض کامل زانو را انجام داده اند و این عمل یکی از موفق ترین عمل های جراحی برای درمان آرتروز زانو می باشد. اطلاعات جدید نشان می دهند که در دوره معاصر زانوی تعویض شده می تواند برای بیش از سی سال دوام داشته باشد. تقریبا در 85 درصد از کسانی که در20 سال گذشته عمل  تعویض زانو انجام داده اند هنوز هم زانو عملکرد خوبی دارد.

زانو درد بارداری

این موضوع بسیارعجیب است که چرا زایمان باعث ایجاد درد جلو زانو می شود وپاسخ آن کاملا آشکاراست درداین ناحیه براثراضافه وزن وفشارهایی است که برروی زانو ایجادمیشود وخانمهای بارداردرآخرین ماه های بارداری 25 پونداضافه وزن پیدامیکنند واین اضافه وزنی که زانوبایدتحمل کند باعث ایجاد دردزانومیشود.

تغییرات هورمونی درزمان بارداری هم میتواند یکی ازعلت های دردزانوباشد درماه نهم بارداری هورمون ها آزادمیشوند وبه سمت لیگامنت های استخوان پلویس ناحیه لگن میروندوخودرابرای به دنیاآوردن کودک آماده میکنند.نکته :هورمون های ناحیه پلویس دچارکمبودنمیشوند واین هورمون های ازلیگامنت هاوتاندون های نواحی دیگربدن مانندهورمون هایی که اطراف زانواست گرفته میشود واین ناحیه دچارنقص هورمونی میشود.

در این مقاله ما سعی کردیم که شما بازدید کنندگان گرامی را با زانو درد و علت و دلایل به وجود آمدن آن مانند آرتروز ، بورسیت ، آسیب ها و صدمات، روماتیسم مفصلی و علل دیگر که در مورد آن ها توضیح داده شد آشنا کنیم تا مبتلایان به زانو درد بتوانند با مراجعه به موقع به کلینیک درد و (پزشک متخصص) از بهترین روش های درمان شامل تزریق ، فیزیوتراپی ، مسکن و قرص ، ورزش زانو درد و حرکات اصلاحی زانو و در صورتی که روش های فوق برای درمان زانو درد تاثیر نداشته باشد عمل جراحی که پزشک با توجه به علت به وجود آمدن درد و شرایط بیمار برای آن ها در نظر می گیرد استفاده کرده و زانو درد را درمان کنند.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا