کفش هایی که باعث بروز کمردرد می شوند!

کمردرد

بسیاری از ما دچار کمردرد شده ایم. بیش از 80 درصد مردم سالانه به دلیل بروز کمردرد به پزشک مراجعه می کنند. معمولا این کمردردها به دو دلیل بروز می کنند.

گاهی علت کمردرد کاملا مشخص است، ممکن است به دلیل آسیب های ورزشی یا خم شدن های نادرست و ناگهانی بروز کند. در برخی موارد دیگر کفش های نامناسب عامل بروز دردهای کمر هستند و انتخاب کفش مناسب می تواند مشکل کمردرد را حل کند.

ارتباط بین کمردرد و نوع کفش ها

گرچه کفش ها و کمرتان از یکدیگر دور به نظر می رسند، اما در واقع کفش ها تاثیر مستقیم بر روی بروز کمردرد و در همچنین خستگی و استرس دارند. این مسئله زنجیره جنبشی نامیده می شود، به این معنا که حرکت یک قسمت از بدن بر روی دیگر بخش های بدن نیز تاثیر می گذارد.

بسیاری از افراد تصور می کنند هر چه پاشنه کفش کوتاه تر و پا به زمین نزدیکتر باشد، راه رفتن و دویدن برای فرد راحت تر خواهد بود. برخی دیگر ادعا می کنند کفش های دارای پاشنه بلند، برای محافظت از کمر بهتر هستند. به هرحال انتخاب کفش مناسب و سالم کمی گیج کننده و البته مسئله مهمی است. در ادامه این مقاله به بررسی کفش های مناسب می پردازیم.

کفش ها نقش مهمی در حفظ تعادل دیگر بخش های بدن دارند. مشکل اکثر مردم این است که برای حل هرگونه مشکل در پاهای خود به کفش های خود اکتفا می کنند.

به عنوان مثال شخصی که دارای کف پای صاف است، زمان زیادی را صرف تمرین برای درست راه رفتن یا درست ایستادن نمی کند، در حالیکه کفش نامناسب خیلی زود باعث بروز کمر درد می شود. این افراد پس از مدتی کفش هایی که باعث بروز کمردرد می شوند را شناسایی کرده و از خرید آنها اجتناب می کنند.

زمانی که قوس کمر بدی دارید و الگوی راه رفتن شما نیز نامناسب است، این الگو به سمت کمر حرکت کرده و باعث وارد شد فشار به کمر می شود.

انتخاب نامناسب کفش و درد کمر با هم در ارتباط هستند؛ به عنوان مثال کفش های پاشنه بلند باعث بر هم خوردن تعادل شده و فشار زیادی به قسمت پایین کمر وارد می کنند. از طرف دیگری دمپایی هایی که دارای کف کاملا مسطح هستند، به دلیل مسطح بودن سطح و عدم محافظت از کف پا، منجر به کمر درد، درد پاشنه پا، درد مچ پا و درد زانو می شوند.

چه زمانی لازم است به متخصص مراجعه کرد؟

کمر درد علل مختلفی دارد که کشف علت آن و برطرف کردن مشکل موجود می تواند به رفع کمردرد کمک کند. اگر دچار کمردرد آزار دهنده ای شده اید که نسبت به علت بروز آن آگاهی زیادی ندارید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. برای آمادگی و ملاقات پزشک سوالات خود را از قبل آماده کنید، تمام علائم خود را یادداشت کنید، سوابق پزشکی خود را به پزشک اعلام کنید و تمام داروهایی که مصرف می کنید را برای پزشک یادداشت کنید. به علاوه اگر کمردرد شما در زمان راه رفتن یا ورزش کردن بدتر می شود، حتما کفش های خود را به همراه داشته باشید تا به پزشک نشان دهید.

بنابراین بهتر است از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و همچنین دمپایی ها و سندل های خیلی مسطح (به ویژه دمپایی های بین انگشتی) اجتناب کنید و اگر دچار اختلالی در پای خود هستید، بهتر است کفش های خاص بپوشید که پزشک نوع کفش را تعیین می کند. تصویر دو کفش نامناسب را در زیر مشاهده می کنید: 

برای پیشگیری یا کاهش کمردرد لازم است کفشی بپوشید که از پاهای شما و همچنین انحنای طبیعی کف پا محافظت می کند. بهترین کفش ها برای پیشگیری از کمردرد دارای ویژگی های زیر هستند:

  • کنترل کننده حرکت: کفش هایی که برای کمردرد مناسب هستند در هنگام راه رفتن به تنظیم حرکت عضلات پا کمک می کنند. کفش هایی که دونده ها استفاده می کنند، بهترین نمونه است.
  •  کفش مناسب مانع تماس پاشنه پا با زمین می شود. با پوشیدن این نوع کفش پیاده روی های طولانی مدت خسته کننده نخواهند بود.
  • کفش مناسب از پا محافظت کرده و از بروز حرکات غیرطبیعی در کمر پیشگیری می کند، این حرکات معمولا باعث بروز کمردرد می شوند.

چند روش ساده برای برطرف کردن کمردرد

  • خواب شبانه – خواب نامناسب شب یا کمبود خواب باعث بدتر شدن التهاب و درد می شود.
  • ورزش سبک و منظم – تصور می شود کمر درد با استراحت بهبود پیدا می کند، اما در واقع این تصور اشتباه است. استراحت زیاد باعث بدتر شدن کمردرد و کاهش قدرت عضلانی می شود. تقویت کردن و کشش عضلات در واقع باعث کاهش کمردرد می شود.
  • وزن مناسب – اضافه وزن فشار زیادی به کمر وارد کرده و باعث بدتر شدن کمردرد می شود.
  • یوگا – طبق بررسی های انجام شده یوگا یک روش درمانی مناسب برای افراد مبتلا به کمردرد است.
  • داروهای ضد درد – گاهی مصرف برخی داروهای ضددرد، مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی توصیه می شود. رایج ترین نوع داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی عبارتند از: آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن.
  • مکمل ها و داروهای گیاهی – برخی مکمل ها و داروهای گیاهی برای بهبود کمردرد عبارتند از:
    • گلوکوزامین سولفات که به کاهش کمر درد ناشی از آرتریت کمک می کند. به هرحال مصرف این مکمل نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
    • کلسیم و منیزیم، این دو مکمل باعث کاهش اسپاسم عضلانی می شوند.
    • درمان های موضعی، مصرف برخی ژل ها و پمادها باعث کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود کمردرد می شوند، علاوه بر اینکه هیچگونه تداخل دارویی و غذایی نیز به دنبال نخواهند داشت.

در صورتی که تصمیم دارید از هر یک از این روش ها و مکمل ها استفاده کنید بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

  • گرم یا سرد کردن عضلات – می توانید از کیسه آب گرم یا آب سرد بر روی عضلات استفاده کنید و حس به وجود آمده را بررسی کنید، ممکن است گرم کردن یا سرد کردن عضله ها باعث بهبود کمردرد شود.
  • آب درمانی – معمولا متخصصین توصیه می کنند فرد مبتلا به کمردرد ورزش هایی را در استخر آب گرم انجام دهد. شناور بودن در آب فشار وارد شده به مفاصل را کاهش داده و کشش و استحکام عضلات را تقویت می کند.
  • تحریک الکتریکی – دستگاه های الکترومغناطیسی پوست (TENS) دستگاه های کوچکی هستند که جریان الکتریکی کم ولتاژ را از طریق الکترودهایی که به پوست متصل هستند، به عضلات انتقال می دهند. نظریاتی در مورد این دستگاه ها وجود دارد، یکی از این نظریه ها به این شکل بیان می شود که ارسال پیغام درد به مغز مسدود می شود. نظریه دیگری به این شکل بیان می شود که پالس های الکتریکی ناشی از این دستگاه باعث آزادسازی اندورفین و در نتیجه کاهش درد می شود.

منبع شماره 1

منبع شماره 2

منبع شماره 3

مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر، بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران، با حضور متخصصین و پزشکان مجرب ارائه دهنده بهترین خدمات می باشد. برای برقراری تماس با این مرکز صفحه تماس با ما مراجعه کنید و برای آشنایی با تیم پزشکی مرکز شایگان مهر صفحه درباره ما ببینید.

نگارنده و محقق: سمیه محمدی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا