گام آموزی (آموزش گام برداشتن)

گام آموزی چیست؟

گام آموزی (gate training) نوعی از ورزش درمانی است که به بهبود توانایی راه رفتن کمک می کند. پزشک ممکن است گام آموزی را برای کمک در بهبودی یک صدمه یا بیماری به شما پیشنهاد کند. در گام آموزی یا آموزش قدم برداشتن، ورزش درمانگر ممکن است از شما بخواهد روی ترید میل راه بروید تمرینات قدرتی یا فعالیتهای دیگری را انجام دهید.

گام آموزی نوعی از ورزش درمانی است که می تواند در بهبود ایستادن یا راه رفتن کمک کند. در صورتیکه شما به بیماری مبتلا شوید یا آسیبی دیده باشید که حرکات بدنیتان را تحت تاثیر قرار دهدپزشک ممکن است گام آموزی راپیشنهاد دهد. آموزش قدم برداشتن ممکن است به مستقل شدن شما  در راه رفتن حتی در صورتیکه نیاز به وسیله کمکی داشته باشید بیانجامد.

گام آموزی می تواند به روشهای زیر کمک کننده باشد:

در تقویت عضلات و مفاصل

بهبود تعادل و طرز ایستادن

ایجاد استقامت و تحمل

پرورش حافظه عضله

بازآموزی دوباره پاها را برای انجام حرکات تکراری

کاهش خطر افتادن و افزایش تحرک

همچنین با استفاده از آموزش قدم برداشتن، ممکن است خطر سایر بیماریها همانند بیماری قلبی وپوکی استخوان(osteoporosis) با افزایش فعالیت فیزیکی و تحرک کاهش یابد. انتخاب گام آموزی به جای عدم حرکت ممکن است به حفظ و بهبودی سلامت کلی بدنتان کمک کند.

چه کسی می تواند از گام آموزی سود ببرد

اگر شما به دلیل یک صدمه، بیماری یا عارضه ای دیگرتوانایی راه رفتن را از دست داده باشید پزشک شما ممکن است گام آموزی را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال شرایط زیر می تواند منجر به مشکلاتی در راه رفتن شود :

آسیبهای نخاعی

پا یا لگن شکسته

صدمات یا جایگزینهای مفصلی

قطع عضوی از پائین تنه

سکته ها و اختلالات عصبی

تحلیل عضلانی یا دیگر اختلالات عضلانی- استخوانی

کودکانی که نیاز به درمان بوسیله گام آموزی دارند اغلب دارای صدمات مغزی، اختلالات اعصاب، یا مشکلات اسکلتی- عضلانی هستند. پزشکان ممکن است گام درمانی را قبل یا بعد از شروع راه رفتن کودک توصیه کنند.

گام آموزی شامل چیست؟

پزشک شما ممکن است در اولین فرصت پس از یک صدمه یا بیماری که توانایی شما را در راه رفتن تحت تاثیر قرارداده، شما را برای شروع گام آموزی تشویق کند. همچنین  ممکن است انواع دیگری از ورزش درمانی و درمانها نیز توسط پزشک به شما توصیه شود. شما باید قبل از شروع فعالیت بدنی و تحرک از میزان کافی سلامتی برخوردار باشید. مفاصلتان نیز باید به میزان کافی برای حمایت و پشتیبانی شما قوی باشند.

همینکه شما به اندازه کافی برای شروع گام آموزی آماده باشید روش انجام آن، مشابه دیگر انواع ورزش درمانیهاست.گام آموزی اغلب شامل ابزارهایی است که در راه رفتن بدون خطر به شما کمک می کند. همچنین ممکن است درمانگر شما در تمرینات گام آموزی شما را به روشهای مختلف به عنوان مثال در تحمل وزن بدنتان و همچنین حفظ تعادل و پایداریتان  کمک کند.

گام آموزی به طور عمده شامل راه رفتن روی یک ترید میل و کامل کردن فعالیتهای تقویت عضلانی است. برای جلوگیری از افتادن روی ترید میل یا در هنگام انجام بقیه تمرینات ممکن است از بندهایی محافظ استفاده شود. درمانگر شما همچنین ممکن است از شما بخواهد روی اشیایی قدم بردارید یا پاهایتان را بلند کنید، بنشینید، بلند شوید یا دیگر فعالیتها را انجام دهید.

نوع، شدت و مدت زمان تمرینتان به تشخیص و نوع عارضه و توانایی بدنیتان بستگی دارد.

گام آموزی می تواند کار سختی باشد. اگر شما برای مدتی بدون تحرک بوده اید راه رفتن یا دوباره آموختن راه رفتن می تواند از نظر فیزیکی و ذهنی چالش برانگیز باشد. با پزشکتان یا درمانگر ورزشیتان درباره هر نو چالشی که دارید صحبت کنید. از آنها درباره وضعیت خاصتان، برنامه گام آموزی و چشم انداز طولانی مدت در گام آموزی سوال کنید.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: healthline

لینک منبع:

http://www.healthline.com/health/gait-training#Overview1

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا