کلینیک آرتروز | آرتروز (استئوآرتریت) یا ساییدگی مفاصل چیست؟

آرتروز (استئوآرتریت) یا ساییدگی مفاصل چیست؟

آرتروز (استئوآرتریت) یا ساییدگی مفاصل چیست؟

آرتروز (OA) شایع ترین بیماری مزمن مفاصل است که گاهی اوقات به علت بیماری مفصلی دژنراتیو یا پارگی و سائیدگی مفاصل ایجاد می شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد  که غضروف بین مفاصل از بین می رود و منجر به درد ، سفتی و تورم می شود.

آرتروز می تواند بر روی هر یک از مفصل تاثیر بگذارد ، اما اغلب در زانو ، لگن ، کمر و گردن، مفاصل کوچک انگشتان دست و مفصل اصل انگشت شست پا مشاهده می شود.

در مفاصل نرمال ، ماده ای به نام غضروف انتهای  هر استخوان را پوشش می دهد. غضروف یک سطح صاف و صیقلی را برای حرکت مفصل فراهم می کند. در بیماری استئوآرتریت غضروف تجزیه شده و  باعث درد ، تورم و مشکلات حرکت مفصل می شود. همان طور که OA در طول زمان بدتر می شود، استخوان ها ممکن است از بین بروند و باعث رشد   اسپور بشوند.

خرده های استخوانی یا غضروف ممكن است از بین بروند و در مفصل شناور شوند. در بدن ،  یک فاکتور التهابی رخ می دهد و سیتوکین ها (پروتئین ها) و آنزیم ها باعث ایجاد آسیب بیشتر به غضروف می شوند. در مراحل نهایی OA، غضروف از بین می رود و استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند که باعث آسیب بیشتر و دردناکی ناحیه می شود.

چه کسانی بیشتر به آرتروز دچار می شوند؟

اگر چه استئوآرتریت در افراد مختلفی اتفاق می افتد ، اما در افراد بالای 65 سال رایج تر است. عوامل خطر عمومی عبارتند از:

  • افزایش سن ،
  • چاقی ،
  • آسیب جراحی قبلی ،
  • استفاده بیش از حد از مفصل ،
  • ضعف عضلات ران ،
  • ژن ها.

از هر دو بزرگسال یک نفر علائم OA زانو را در طول زندگی خود تجربه می کند.

پس از 85 سالگی علائم آرتروز در یک نفر از هر چهار بزرگسال پیشرفت می کند.

یکی از هر 12 نفر بزرگسال پس از  60 سالگی به آرتروز دست مبتلا می شود.

علائم استئوآرتریت چیست؟

شایع ترین علائم استئوآرتریت سفتی مفاصل است

شایع ترین علائم استئوآرتریت سفتی مفاصل است ، که به ویژه  در اول صبح یا بعد از استراحت و درد اتفاق می افتد.  مفاصل آسیب دیده پس از فعالیت های طولانی ممکن است دچار تورم شوند.

علائم استئوآرتریت با توجه به مفصل مبتلا و شدت بیماری متفاوت است.  درد و خشکی مفاصل به خصوص مفاصل لگن ، زانو ، پشت به دبنال بی تحرکی و یا استفاده بیش از حد

علائم آرتروز به مرور زمان و به تریج ظاهر می شوند  برخی از علائم شایع عبارتند از:

  • محدود بودن دامنه حرکات و سفتی ،
  • شنیدن صدای کلیک در هنگام خم شدن مفصل ،
  • تورم ملایم در اطراف مفصل ،
  • درد پس از فعالیت یا در پایان روز بدتر است

درد ، تورم و یا سفتی ممکن است انجام وظایف عادی در محل کار یا در خانه را برای فرد مبتلا به این بیماری دشوار کند.  حتی انجام کار هایی ساده مثل پهن کردن ملافه تخت ، باز کردن در ظرف غذا ، گرفتن موس کامپیوتر یا رانندگی  می تواند تقریباً غیرممكن باشد.

هنگامی که مفاصل بدن در معرض آسیب قرار می گیرند  فعالیت هایی مانند راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و بلند کردن اشیاء ممکن است مشکل باشد. هنگامی که انگشت و مفاصل دست تحت تأثیر قرار می گیرند حتی نگه داشتن اشیاء مانند مداد یا انجام کارهای ظریف مانند سوزن  دشوار می شود.

علل ابتلا به استئوآرتریت چیست؟

استئوآرتریت علت خاصی ندارد عوامل متعددی به پیشرفت بیماری آرتروز کمک می کنند. از جمله اضافه وزن بیش از حد ، آسیب ها و یا استفاده  بیش از حد از مفاصل و همچنین ژن ها ، و سایر موارد از قبیل  اختلالات استخوانی و مفصلی مانند آرتریت روماتوئید ، اختلالات متابولیک خاص مانند هموکروماتوز که موجب جذب بیش از حد آهن و یا آکرومگالی می شود که  باعث تولید  بیش از حد  هورمون رشد در بدن می شود.

تشخیص استئوآرتریت

تشخیص استئوآرتریت شامل بررسی سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی است. سپس گاهی نیز برای تأئید تشخیص   آزمایش های خون ، تصویر برداری اشعه ایکس و یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  (MRI)  باشد.

درمان استئوآرتریت

از دست دادن وزن می تواند باعث کاهش درد های آرتروز شود

استئوآرتریت یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است و درمانی برای آن وجود ندارد. اما گزینه هایی برای درمان علائم در دسترس است. مدیریت بلند مدت این بیماری شامل چندین عامل می شود:

  • مدیریت علائم مانند درد، سفتی و تورم ،
  • بهبود حرکت و انعطاف پذیری مفاصل ،
  • حفظ وزن سالم ،
  • فعالیت بدنی و ورزش ،

یکی از مفید ترین روش های مدیری بیماری آرتروز، حرکت دادن مفاصل است.  تحرکت به عنوان بخش مهمی از برنامه درمان در نظر گرفته می شود. حتی فعالیت های ساده ای مانند راه رفتن در اطراف محل زندگی و یا رفتن به  یک کلاس ورزشی در کاهش  درد و کمک به حفظ   وزن سالم مإثر است.

انجام تمرینات تقویت عضلات در اطراف مفاصل آسیب دیده ، به کاهش فشار بر روی این مفاصل و کاهش درد کمک می کند.  ورزش برای افزایش دامنه  حرکتی به حفظ و بهبود انعطاف پذیری مفصل و کاهش سفتی کمک می کند.  ورزش های هوازی سطح استقامت و انرژی را بهبود می بخشد و همچنین به کاهش وزن بدن کمک می کند. قبل از شروع تمرین ، با یک پزشک صحبت کنید.

مدیریت وزن

وزن اضافی فشارهای اضافی را به مفاصلی مانند مفصل ران ، زانو، پا و لگن و کمر اضافه می کند. از دست دادن وزن می تواند باعث کاهش درد های آرتروز شود و آسیب مفصلی را به حداقل برسانند. قانون مهم برای کاهش وزن ، خوردن کالری کمتر و افزایش فعالیت بدنی است.

تمرینات کششی

انجام تمرینات آرام ، کشش ملایم مفاصل ، انعطاف پذیری ، سفتی و کاهش درد را بهبود می بخشد. تمرینات مانند یوگا و تای چی راه های عالی برای کنترل خشکی مفاصل است.

داروهای ضد التهابی

تزریق اسید هیالورونیک به مفصل زانو

داروهای استئوآرتریت به صورت قرص ، شراب ، کرم  یا لوسیون در دسترس می باشند و یا به صورت مفصلی تزریق می شوند. این دارو ها عبارتند از:

داروهای ضد درد  : استامینوفن ، داروهای نارکوتیک و داروهای مخدر غیر آتیپیک به نام ترامادول.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). این داروها رایج ترین داروها برای کاهش التهاب و درد است وشامل آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن و سلکوکسیب است.

کورتیکواستروئیدها : کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی قوی هستند. آنها از راه دهان یا تزریقی استفاده می شوند

اسید هیالورونیک. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در مایع مفصلی وجود دارد و به عنوان یک جذب شوک و روان کننده عمل می کند.  اما به نظر می رسد در افراد مبتلا به استئوآرتریت از بین رفته است.  پزشک برای کاهش درد بیمار و پیشگیری از ساییدگی استخوان ها به همدیگر این دارو را به مفصل مبتلا تزریق می کند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی  

درمانگران فیزیکی و کاردرمان گران می توانند طیف وسیعی از گزینه های درمان برای کنترل درد را ارائه دهند:

  • راه های مناسب استفاده از مفاصل ،
  • گرما و سرما درمانی ،
  • تمرینات حرکتی و انعطاف پذیری ،
  • دستگاه های کمکی.
  • آپوس تراپی.

دستگاه های کمکی می توانند به عملکرد و تحرک مفصل کمک کنند. این موارد شامل مواردی مانند واکر، اسپلیت ، کفش ارتوپدی هستند.

درمان های طبیعی و جایگزین

هیدروتراپی برای درمان علائم و بهبود وضعیت بیماران مبتلا به آرتروز

بسیاری از افراد مبتلا به OA از درمان های طبیعی یا جایگزین برای درمان علائم و بهبود وضعیت کلی خود استفاده می کنند. که شامل موارد زیر می باشد :

  • مکمل های غذایی ،
  • طب سوزنی ،
  • طب فشاری ،
  • ماساژ ،
  • تکنیک های آرام سازی ،
  • هیدروتراپی ،

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا