آناتومی استخوان لگن و نقش آن در زایمان زنان

آناتومی استخوان لگن و نقش آن در زایمان زنان

آناتومی استخوان های لگن شامل استخوان های بی نام لگن ، ساکروم و کوکسیکس یا دنبالچه است.

استخوان لگن پایه ستون فقرات و همچنین محل اتصال مفصل ران را تشکیل می دهد. آناتومی استخوان های لگن شامل استخوان های بی نام لگن ، ساکروم و کوکسیکس یا دنبالچه است. استخوان های ران از سه مجموعه استخوانی تشکیل شده اند که با بالا رفتن سن ما به هم متصل می شوند.  این سه مجموعه استخوانی تقریباً متقارن در طول خط  میانی بدن است.

قسمت های مختلف استخوان لگن

قسمت های مختلف استخوان لگن عبارتند از :

ایلیوم : ایلیوم بخشی از استخوان بی  نام و بزرگ ترین قسمت استخوان ران است. استخوان ایلیوم بخش عقبی استخوان بی نام است.

پوبیس : این استخوان در جلوی لگن قرار دارد و نزدیک ترین استخوان به ناحیه تناسلی است. در بین دو استخوان پرانتزی ، مفصلی به نام سمفیز پوبیس وجود دارد. این مفصل در زنان ، در اواخر دوران بارداری انعطاف پذیری بیشتری پیدا می کند تا سر نوزاد از کانال  زایمان عبور کند.

ایسکیوم : استخوان ایسکیوم در زیر ایلیوم و در کنار پوبیس قرار گرفته و همان جایی است که در موقع نشستن ما با سطح زمین تماس پیدا می کند.

ساکروم یک استخوان مثلثی است که به قسمت عقبی لگن متصل است. استخوان مثلثی شکل ساکروم از پنج استخوان متصل به هم تشکیل شده است. استخوان ساکروم در زنان کوتاه تر و پهن تر از مردان می باشد.  این استخوان به استخوان دنبالچه یا کوکسیکس متصل شده است که از چندین استخوان مهره ای در پایه ستون فقرات تشکیل شده است.

تفاوت استخوان های لگن در زنان و مردان

استخوان های لگن در زنان معمولاً بزرگ تر و پهن تر از مردان است

استخوان های لگن در زنان معمولاً بزرگ تر و پهن تر از مردان است.  به همین علت است که جنین می تواند در طی زایمان از سوراخ دایره ای شکل در وسط استخوان های لگن ، عبور کند. قوس پوبیس یا فضای زیر لگن نیز به همین دلیل در زنان وسیع تر است. لگن مرد ها به طور معمول باریک تر و کوچک تر از یک زن است.

فضای باز موجود در پایه لگن از حلقه لگن ، مفصل گوی و کاسه ای در استخوان ران تشکیل شده است. که استخوان بزرگ پا است. این مفصل و توانایی آن در چرخش در زوایای مختلف باعث می شودکه انسان بتواند راه برود

ستون فقرات یا ستون مهره ها ، یک برج از استخوان است که شامل 24 استخوان با شکل نامنظم است که همراه با 9 استخوان به هم متصل در ساکروم و کوکسیکس تشکیل شده است. ستون فقرات باعث حفظ وضعیت بدن می شود.  همچنین ستون فقرات از مرکز اعصاب مرکزی بدن محافظت می کند.

تفاوت لگن زنان با لگن مردان

لگن زنان از لحاظ مورفولوژیکی با لگن مردان متفاوت است.  اما بیشتر این تفاوت ها تا رسیدن به سن بلوغ مشخص نمی شود. استخوان های لگن در زنان بزرگ تر و پهن تر هستند زیرا این استخوان ها  برای ایجاد یک فضای بزرگ تر به منظور انجام زایمان تکامل یافته اند.

تفاوت های قابل توجه استخوان لگن در زنان با مردان یکی پهنای خروجی پوبیس ، سوراخ دایره ای در وسط استخوان  لگن ، و عرض قوس لگن یا همان فضای زیر پای لگن است.

استخوان های لگن شامل استخوان های هیپ ، ساکروم و کوکسیکس هستند. هر استخوان هیپ از سه استخوان ایلیوم ، ایسکیوم ، و پوبیس تشکیل شده است که با رشد فرد به هم متصل می شوند.   ساکروم از پنج استخوان ستون مهره ای با هم  ترکیب شده ، که به قسمت بالایی ایلیوم در لگن متصل می شود.  در زیر ساکروم ، استخوان دنبالچه یا کوکسیکس قرار دارد که بخشی از استخوان متصل شده به انتهای ستون مهره ها است. استخوان لگن از پایه ستون فقرات و همچنین سوکت مفصل ران تشکیل شده است.

مفصل ران از یک مفصل توپی یا گوی و کاسه ای تشکیل شده که  توسط استخوان ران و بخشی از لگن به نام استابولوم ایجاد می شود. این مفصل و توانایی آن در چرخش در زوایای مختلف  یکی از بخش های آناتومی لگن می باشد که امکان راه رفتن را بوجود می آورد.

بخش های خارجی دستگاه تناسلی زنان

بخش های خارجی دستگاه تناسلی زنان عبارتند از :  واژن ، کلیتوریس ، مجرای ادرار ، لابیا مینور و لابیا ماژور . این قسمت ها به طور کلی ، ولوا نامیده می شود.

مجرای ادرار نیز  در واژن قرار دارد. مجرای ادرار لوله ای است که توسط یوریترا به مثانه مربوط می شود و ادرار از آن خارج می شود.  مثانه در پشت رحم واقع شده است.

بخش های داخلی دستگاه تناسلی زنان 

بخش های داخلی دستگاه تناسلی زنان

رحم یک اندام توخالی است که جنین  قبل از تولد در آن رشد می کند. تخمک ها که همان سلول های تولید مثل زنان هستند ، در تخمدان ها تولید می شوند.  هر تخمدان با یک لوله به نام فالوپین تیوب به رحم متصل می شود.

همچنین منطقه لگن شامل چندین اندام گوارشی است. از جمله روده بزرگ و روده کوچک که هر دو برای هضم غذا و دفع حیاتی هستند. روده بزرگ در نزدیگی پلویس به مقعد ختم می شود. مقعد شامل یک عضله  اسفنکتر است که دفع مواد زائد بدن را کنترل می کند.

روده ها توسط یک سری از عضلات به نام عضلات کف لگن پشتیبانی می شوند. این عضلات همچنین به عملکرد مقعد کمک می کنند و در طی زایمان جنین را از کانال زایمان به سمت واژن فشار می دهند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا