آیا آقایان هم به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟

Related image

 آیا آقایان هم به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟

آیا می دانید آقایان هم به پوکی استخوان دچارمی شوند؟ البته پوکی استخوان در زنان بسیار شایع ترازمردان است اما مردان نیزدرمعرض ابتلا به پوکی ساتخوان قراردارند.  درواقع، حدود 25%  ازمردان بالای 50 سال شکستگی ناشی از پوکی استخوان دارند.  پوکی استخوان ممکن است درمردان تشخیص داده نشود زیرا این بیماری بعنوان یک بیماری زنانه معروف شده و مردان کمتربرای این بیماری مورد معاینه قرارمی گیرند.

درصورت مشاهده موارد زیرپزشک آزمایش تراکم استخوان را به آقایان توصیه خواهد کرد:

  • سن شما بیش از 50 سال باشد و دچارشکستگی استخوان شده باشید.

  • شما مردی با سن بالاتراز50 تا 70 سال باشید.

  • ازسایرعوامل خطربرخوردارباشید.

برای اندازه گیری تراکم استخوان درلگن و ستون فقرات ازاشعه جذب دوگانه DXA   با دوز پایین استفاده می شود. این روش کمتر از 15 دقیقه طول می کشد.

  • 1تا 0  و بالاترنشاندهنده تراکم استخوان طبیعی است.

  • بین  1.0 تا2.5  نشاندهنده چگالی کم استخوان (استئوپنی) است اما پوکی استخوان نیست.

  • 2.5 یا کمترازآن نشاندهنده پوکی استخوان است.

هرچه تراکم استخوان کمترباشد، نتیجه تست پایینترخواهد بود.

درمان پوکی استخوان با  مصرف دارو

برای درمان پوکی استخوان ممکن است داروهایی نظیر biophosphonat: یا Actonel، Boniva، فوزاماکس، یا   Reclast تجویزشود.  مصرف این داروها ازدست دادن تراکم استخوان و خطر شکستگی را کاهش می دهد و حتی ممکن است به ایجاد تراکم استخوان کمک  کند.

مصرف این داروهای خوراکی ممکن است موجب بروزمشکلات گوارشی مانند زخم مری، برگشت اسید معده و تهوع  شود.

مصرف بیس فسفونات های تزریقی،  یک تا چهار باردرسال ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشد.  مصرف بیس فسفونات ها ممکن است موجب ازبین رفتن استخوان ها شده و احتمال شکستگی استخوان فک و ران را افزایش می دهد.

استئوپنی مرزتراکم پایین استخوان

استئوپنی مرزتراکم پایین استخوان است. اگردچار پوکی استخوان خفیف هستید ممکن است به بیماری استئوپنی مبتلا باشید.  همانطور که بیماری پوکی استخوان هیچ نشانه فیزیکی ندارد،  استئوپنی هم نشانه ای ندارد.  این بیماری ممکن است به پوکی استخوان پیشرفته تبدیل شود اما با تغییر  رژیم غذایی و ورزش شما می توانید این روند را کند کنید. دراین مرحله احتمال دارد پزشک برای شما دارو تجویزکند.

Related image

آیا ممکن است پوکی استخوان درمان شود؟

برای درمان پوکی استخوان امیدی وجود دارد. تحقیقات جدیدی که برروی حیوانات انجام شده نشان می دهد که یک داروی آزمایشی وجود دارد.  با استفاده ازاین دارو بلوک های سروتونین موجود در روده می توانند درساخت استخوان جدید و کاهش استخوان مؤثرباشند.

مصرف بیشتر داروهای پوکی استخوان موجب کاهش روند از دست دادن تراکم استخوان می شود. داروی پاراتاید به ساخت استخوان جدید کمک می کند. اما این دارو باید بصورت روزانه و فقط به مدت دو سال تزریق شود. زیرا پس ازاین مدت بیماردچارعوارض جانبی بالقوه خواهد شد.

پیشگیری ازشکستگی استخوان

پیشگیری ازشکستگی استخوان نکته کلیدی برای سالم نگه داشتن استخوان ها است.  به این منظورتمهیدات لازم را انجام دهید.

برای تقویت استخوان ها هرگزدیرنیست!

بسیاری از افراد پیش از60 سالگی بفکرتقویت استخوان های خود نیستند امابرای تقویت استخوان ها هرگزدیرنیست!  پیش ازرسیدن به این سن استفاده روزانه ازکلسیم  و ورزش منظم توصیه می شود.

انجام ورزش هایی از قبیل تای چی با حفظ تعادل می تواند ازافتادن شماجلوگیری کند.

کنارآمدن با پوکی استخوان

پوکی استخوان با زندگی شما تداخل ندارد.  اما بی تحرکی و یا بی حرکتی برای سلامت استخوان مضراست.  خارج ازخانه پیاده روی کنید. اززندگی خود لذت ببرید. کنارآمدن با پوکی استخوان زندگی را برایتان راحتترخواهد کرد.

 برای حمل کیسه های مواد غذایی سنگین و یا وسایل دیگر ازدیگران کمک بگیرید.  درصورت نیازازعصا یا واکراستفاده کنید.

Related image

منبع:http://www.webmd.com/

نگارنده و مترجم: مینو شفیعی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا