آیا افراد مبتلا به لوپوس دچار افسردگی می شوند؟

آیا افراد مبتلا به لوپوس دچار افسردگی می شوند؟

آیا افراد مبتلا به لوپوس دچار افسردگی می شوند؟

زندگی با لوپوس می تواند تأثیر عمیقی بر ذهن و روحیه افراد داشته باشد. ممکن است شما به تازگی به لوپوس مبتلا شده باشید یا شاید سال ها است که با آن زندگی می کنید. در هر صورت ، احتمال دارد که مشکلات ذهنی و جسمی مانند عدم تمرکز یا بی خوابی را تجربه کنید.  همچنین احتمال دارد احساساتی مانند افسردگی و اضطراب و یا غم و اندوه ، و ترس را احساس کنید.

این احساسات غیر طبیعی نیستند. اما درک اینکه از کجا می آیند ، می تواند به شما در انجام  تکنیک هایی برای مقابله با آنها کمک کنند.

 

احساس افسردگی و اضطراب از کجا ناشی می شود؟  

احساس افسردگی و اضطراب از کجا ناشی می شود؟

احساسات مرتبط با لوپوس می تواند علل متعددی داشته باشد. از جمله :

اثرات بیرونی این بیماری یا درمان آن. مشکلات قابل مشاهده مانند بثورات صورت یا افزایش وزن به علت مصرف داروهای کورتیکواستروئیدهای مورد استفاده برای درمان لوپوس می تواند ظاهر فیزیکی و اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار دهد.

محدودیت های کار و فعالیت.  درد ، خستگی و سایر نشانه ها می تواند انجام کارهایی را که شما پیش از این از آنها لذت می برده اید ، دشوار کند. این بیماری یا درمان آن ممکن است باعث کاهش بازده کاری شما در محل کارتان شود.  یا اینکه مجبور شوید کار کردن را کنار بگذارید. نتیجه آن است که شما حس می کنید که دیگر هدفی ندارید.  و درآمد زایی نیز به پایان می رسد.

درد ، خستگی و سایر علائم فیزیکی.  زندگی با درد و خستگی و نشانه های دیگر بیماری در هر روز می تواند به شما آسیب برساند. و منجر به احساس ناامیدی شود.

انزوای اجتماعی. وقتی احساس بدی می کنید و یا انرژی لازم برای انجام کاری را ندارید ،  فعالیت های اجتماعی ممکن است اولین چیزی باشد که آن را کنار می گذارید.  نگران بودن در مورد تغییرات ظاهری شما ممکن است موجب انزوای شما بشود.

عدم اطمینان در مورد آینده.  ابتلا به یک بیماری مزمن و غیر قابل پیش بینی می تواند عدم اطمینان و اضطراب در بیمار ایجاد کند. شما نمی دانید که بیماری تان تا کجا پیشرفت خواهد کرد. و اینکه آیا  قادر خواهید بود که مستقل باقی بمانید. یا اینکه چطور مشکلات فیزیکی و مالی خود را مدیریت و کنترل کنید.

دشواری روابط خانوادگی.  ابتلا به بیماری مزمنی مانند لوپوس ممکن است مراقبت از خانه یا خانواده  را به روشی که دوست دارید ، مشکل کند. از آنجا که این بیماری گاهی اغلب نشانه های بیرونی ندارد ، ممکن است خانواده تان متوجه نشوند که چرا شما نمی توانید کارهای خود را که انجام  دهید.  آنها حتی ممکن است تصویر کنند که شما درگیر یک بیماری خیالی هستید.

 

اثرات روحی بیماری لوپوس

اثرات روحی بیماری لوپوس

گاهی اوقات اثرات روحی و احساسی لوپوس می تواند به خود فرآیند بیماری یا داروهای مورد استفاده برای درمان آن مرتبط باشد. مشکلات رایج که ممکن است با بیماری مرتبط باشند عبارتند از:

اختلال شناختی

بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس انواع مختلفی از مشکلات از جمله فراموشی یا ناتوانی در تفکر منطقی را تجربه می کنند. آنها ممکن است این مشکلات را به عنوان احساس ناگهانی و یا مانند مه گرفتگی مغز توصیف کنند. این مشکلات اغلب با دوره های افزایش فعالیت بیماری یا عود آن همراه می شوند. اما مشکلات شناختی می تواند نشانه های افسردگی نیز باشد.

افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب می تواند به عنوان یک واکنش روان شناختی برای داشتن لوپوس یا به عنوان اثرات جانبی درمان رخ دهد. همچنین ممکن است به عنوان نتیجه مستقیم از روند بیماری رخ دهند. اغلب پزشکان به دشواری می توانند دلیل واقعی را پیدا کنند.

نوسانات ذهنی و تغییرات شخصیتی 

افراد مبتلا به لوپوس ممکن است تغییرات غیر قابل پیش بینی در روحیه و ویژگی های شخصیتی را تجربه کنند. این تغییرات می تواند شامل احساس خشم و تحریک پذیری باشد. این حالات ممکن است مربوط به روند بیماری یا در برخی موارد استفاده از داروهای کورتیکوستروئید باشد.

 

اثرات عاطفی لوپوس را چگونه درمان کنیم؟

اثرات عاطفی لوپوس را چگونه درمان کنیم؟

اگر شما در معرض هر کدام از این مشکلات هستید ، مهم است که آنها را با دکتر خود در میان بگذارید. پزشک معالج شما می تواند به شما در پیدا کردن راه حل کمک کند. درمان این مشکل ممکن است شامل تغییر دارو برای کنترل بیماری لوپوس شما باشد. گاهی نیز ممکن است پزشک برای درمان مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی داروهایی را اضافه کند.

مراجعه به روانشناس نیز به شناسایی راه های اضافی برای مقابله با لوپوس کمک خواهد کرد.

 

آیا فرد بیمار می تواند به درمان خود کمک کند؟  

مقابله با استرس لوپوس

البته. روش هایی وجود دارد که شما می توانید برای مقابله با لوپوس بهتر عمل کنید. از جمله :

آموزش خود و دیگران. در مورد بیماری و درمان آن به هر اندازه که می توانید مطالعه کنید.  اطلاعات خود را در مورد بیماری لوپوس  با دوستان و اعضای خانواده در میان بگذارید. به طوری که آنها بیماری و تأثیرات آن را بر شما بهتر درک کنند.  حمایت اطرافیان برای موفقیت در مدیریت بیماری بسیار مهم است.

تمرین عادات زندگی سالم. به طور منظم ورزش کنید ؛ یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید ؛ استراحت کافی داشته باشید.  از نوشیدنی های الکلی ، به ویژه اگر افسرده هستید اجتناب کنید.  الکل یک عامل طبیعی مؤثر در افسردگی است. مصرف الکل می تواند افسردگی را شدید تر کند و نشانه های آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

یادگیری تکنیک های مدیریت استرس. زندگی با یک بیماری مزمن استرس زا است. یک متخصص بهداشت روان می تواند تکنیک هایی به شما آموزش بدهد. از جمله آموزش هایی برای تقویت عضلات ، تصویر سازی های ذهنی و مراقبه.  که شما می توانید به طور مرتب برای مقابله با استرس لوپوس استفاده کنید.  سایر تکنیک ها عبارت هستند از گوش دادن به موسیقی آرامش بخش ، حمام گرم و یا پیاده روی، و یا انجام برخی از تمرین های ملایم.

انجام فعالیت هایی که از آنها لذت می برید.  ابتلا به لوپوس ممکن است برخی از فعالیت های شما را محدود کند.  بنابراین ببینید از چه کاری لذت می برید و زمان بگذارید و آن را انجام دهید.  این فعالیت ها می تواند شامل خواندن یک کتاب خوب یا انجام کارهای ذهنی برای دیگران باشد.

به دنبال حامی باشید. هنگامی که احساس اندوه می کنید ، با یک دوست مورد اعتماد ،  یا مشاور مشورت کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی را در نظر داشته باشید.  برای پیدا کردن یک گروه برای بیماران مبتلا به لوپوس در نزدیکی محل زندگی خود ، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید. و یا به بنیاد آرتروز یا بنیاد لوپوس مراجعه کنید.

از خودتان قدردانی کنید.  اگر چه شما لوپوس دارید ، احتمالاً از امتیازات بسیار دیگری برخوردار هستید.   چیزهای دیگر مانند چشمانی زیبا ، لبخندی دوستانه ، استعداد موسیقی و غیره… بر استعدادها ، توانایی ها و نقاط قوت خود تمرکز کنید.

نگذارید بیماری لوپوس زندگی شما را نابود کند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع برای مطالعه بیشتر

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا