آیا گودی کمر دارید؟

آیا گودی کمر دارید؟
آیا گودی کمر دارید؟

آیا گودی کمر دارید؟

قبل از هر چیزی لازم است ستون مهره ها را بشناسید.هر چیزی که باعث شود تغییری در راستای ستون فقرات ایجاد شود موجب درد در ناحیه می گردد.

تقعرتحتانی در ناحیه کمر را لوردوز کمر نامیده و تحدب بالایی آن را کیفوز می نامند.انحنای مقعر دیگری نیز در ناحیه گردن وجود دارد که لوردوز خفیف گردن نام دارد.

هر تغییر حالتی در این سه ناحیه موجبات درد و ناراحتی را فراهم می کند و فشار به استخوان و در نهایت دیسک را افزایش می دهد.

گودی کمر چه عللی دارد؟

علل شایع زیادی برای افزایش لوردوز کمری وجود دارد که عبارتند از:

  • ضعف عضلات کمر و شکم
  • بزرگ شدن شکم (سبب جلو امدن مهره های کمری می شود)
  • بیماری های عصبی یا عضلانی
  • کیفوز مهره های کمری(شخص برای حفظ تعادل مجبور به افزایش لوردوز کمری می شود)
  • پوکی استخوان
  • دمر خوابیدن(جاذبه قوس کمر را به سمت پایین می کشد)
  • التهابات دیسک یا قوز در ناحیه پشتی

روش های تشخیص

با کمک دیوار و فرد:به دیوار تکیه دهید .به گونه ای که پاشنه،باسن،کتف ها و پشت سر کاملا با دیوار در تماس باشند.دست خود یا شخص دیگری را در فضای بین دیوار و کمر قرار دهید.در حالت نرمال نباید این فاصله بیشتر از یک مشت بسته باشد.

معاینه فیزیکی توسط پزشک:این معاینه شامل مراحل لمس ستون مهره ها و تعیین محدوده حرکتی بیمار از جمله قدرت کشیده شدن ،خم شدن به جلو و عقب می باشد.

تصویر برداری با اشعه ایکس:ممکن است پزشک برای تشخیص بهتر از این روش کمک بگیرد.برای انجام عکس برداری بیمار باید به حالت ایستاده قرار بگیرد و از جهت خلفی-قدامی و جانبی از وی تصویر برداری شود.

درمان

درمان موفقیت آمیز گودی کمر یا قوس کمر با آموزش بیمار درباره وضعیت کمر و نحوه کاهش اختلال و فشار وارد شده بر ناحیه گردن و کمر شروع می شود.این روش های درمانی برای کاهش گودی کمر و کشیدگی و گرفتگی عضلات انجام می شود.

  • ماساژ درمانی : این روش به کاهش فشار وارد شده به گردن یا کمر و ایجاد امکان حرکت و کشش ساده عضلات کمک می کند.
  • فیزیوتراپی:در روش درمان با فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده می شود که از طریق انجام روش هایی در خانه درد و ناراحتی را تسکین دهند.آموزش روش های خود درمانی و افزایش عدم وابستگی فرد به روش های درمان یک بخش مهم از درمان های فیزیوتراپی است.
  • ورزش و حرکات اصلاحی
  • حرکت کششی عضلات فلکسور لگن
    حرکت کششی عضلات فلکسور لگن
  1. حرکت کششی عضلات فلکسور لگن: به دلیل سفت شدن عضلات فلکسور لگن ، گروه متقابل آن یعنی عضلات سرینی ضعیف شده و هماهنگی مفاصل لگن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.این حرکت کششی می تواند در حالت ایستاده و با خم کردن زانو و گرفتن قوزک پا انجام شود.این وضعیت را 25 تا 30 ثانیه نگاه دارید.هنگامی که پا به عقب کشیده می شود لگن به سمت جلو می اید.

    کرانچ شکم
    کرانچ شکم
  2. کرانچ شکم : برای انجام این تمرین روی زمین دراز بکشید به گونه ای که کف پایتان روی زمین باشد.در ادامه عضلات لگن خود را با فشار دادن کمر به زمین جمع کنید تا ستون فقرات را به انحنای 30 درجه برسانید.این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
  3. کرانچ اریب
    کرانچ اریب

    :روی زمین دراز بکشید و کف پاهای خود راصاف روی زمین قرار دهید.با نوک انگشتان دست گوش و کناره سر را لمس کنید .سپس قسمت کمر را به زمین فشار دهید و شانه ها را از زمین جدا کنید .بعد یکی از شانه ها را به سمت داخل بچرخانید و پس از 5 ثانیه با حالت اولیه باز گشته و شانه دیگر را جمع کنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا