ابتلای میلیون ها نفر در جهان به بیماری مزمن ریوی COPD پیش از بیماری قلبی!

گزارشی از دانشگاه هاروارد: اثرات متقابل بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) و بیماری قلبی

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) فراگیر شده! آیا شما هم باید تست دهید؟

نیم قرن است که سه عامل مهم مرگ و میر در آمریکا عبارتند از: بیماری قلبی، سرطان و سکته. اما نکته جالب این است که علل مرگ از سکته به بیماری های ریوی تغییر پیدا کرده اند. طبق آمار 2008 میلادی، بیماری های مزمن تنفسی سومین علت مرگ و میر در آمریکا هستند.

بسیاری از مردم دنیا با بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) آشنایی کافی ندارند. این بیماری به انگلیسی chronic-obstructive-pulmonary-disease نام دارد. از همه بیماریهای ریوی کشنده تر است. بیماری COPD ترکیبی از بیماری های برونشیت مزمن و التهاب ریوی است. برونشیت مزمن و التهاب ریوی جریان ورودی و خروجی هوا را  به/از ریه را مسدود می کنند.  در بیماری COPD، ریه ها در واکنش به غبار آلوده و گاز های مضر متورم می شوند.

بی اطلاعی افراد درباره بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)

میلیون ها نفر در دنیا به بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) مبتلا هستند و می دانند. میلیون ها نفر هم مبتلا هستند و نمی دانند. طبق گفته ی دکتر بارتولوم سِلی، پزشک دانشگاه علوم پزشکی هاروارد، “این بیماری ریوی همزمان با بیماری های دیگر در بدن وجود دارد. مردم درباره بیماری قلبی و علایم آن می دانند. اما، نمی دانند همین تورم و زوال سرخرگ ها می تواند در ریه ها نیز اتفاق بیافتد.” بیماری COPD با آسم تفاوت دارد.

عوامل تشدید کننده بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)

مصرف سیگار سبب تورم سلولی (سیستم های قلب-عروق-تنفس) و بیماری COPD و قلبی می شود.  80 درصد از بیماران یا قبلا سیگار می کشیده اند و یا می کشند. افراد در معرض دود سیگار نیز می توانند به بیماری COPD مبتلا شوند. برخی افراد به علت عیب ژنتیکی کمبود آلفا-1-آنتی تریپسین به بیماری COPD مبتلا می شوند.

گاهی علایم بیماری قلبی و ریوی (COPD) یکسان هستند: برای مثال، تنفس کوتاه و تند هنگام ورزش. علایم مشترک سبب می شود که برخی بیماری ریوی COPD را با بیماری قلبی اشتباه بگیرند.

اگر سیگاری هستید و اخلاط چسبناک و ناچیز همراه با سرفه دفع می شود، همان اثرات سیگار است.     تنفس سخت در هنگام فعالیت نیز ممکن است ناشی از افزایش سن و پیری باشد. با افزایش سن، ورزش کمتر و ملایم تری انجام می دهید.

نکته جالب: به قول دکتر سلی: “به جای پله از آسانسور استفاده می کنید. هر جایی می رسد ماشین خود را  پارک می کنید. خودتان نمی دانید که این کارها به خاطر مشکلات تنفسی شماست. ممکن است به COPD مبتلا شده اید.

حتی پزشکان ممکن است علایم COPD را نشناسند. زنان آمریکا نسبت به مردان 37 درصد بیشتر در معرض ابتلا به COPD هستند.

تشخیص بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) برای پیشگیری از بیماری قلبی

ابزاری به نام Spirometer به تشخیص بیماری مزمن انسداد ریوی COPD   کمک می کند. این ابزار سرعت و مقدار تنفس هوای ورودی و خروجی ریه شما را اندازه گیری می کند. البته این ابزار ساده یک تشخیص ابتدایی برای پزشکان عمومی ست.  برای تشخیص های تخصصی به تجهیزات و  دانش تخصصی بیشتری نیاز است.

اگر بیماری قلبی دارید و سیگاری بوده یا هستید، به پزشک بگویید با اسپایرومتر تنفس شما را اندازه گیری کند. حتی اگر سیگاری هم نیستید، تست اسپایرومتر را انجام دهید.

گرچه خیلی از افراد مبتلا به COPD هرگز سیگاری نبوده اند، کنار سیگاری ها زندگی کرده یا می کنند.  بسیاری از این افراد غیرسیگاری و مبتلا به COPD  سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های ریوی دارند.

روش های درمان بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) برای پیشگیری از بیماری قلبی

برخی داروهای قلبی-عروقی بر ریه ها اثر می گذارند. برخی داروهای درمان COPD ریوی نیز به قلب فشار وارد می کنند. برای مثال، داروهای بتا بلوکر (مسدود کننده بتا) مانند آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور). atenolol (Tenormin) and metoprolol (Lopressor), عکس

داروهای بتا بلوکر ضربان قلب را پایین می آورند. بتابلوکرها برای افراد مبتلا به حمله قلبی یا اختلال قلبی و گاهی برای فشار خون بالای قلبی تجویز می شوند. بتا بلوکرها ممکن است عضلات اطراف مجاری هوایی در ریه ها را فشرده و منقبض می کنند. در نتیجه، نفس کشیدن مشکل می شود. بتا بلوکرها آسم را بدتر می کنند. اما ظاهرا برای افراد مبتلا به COPD ایمن هستند.

داروهای استنشاقی ریه (دمیدنی) عضلات اطراف مجاری هوایی را آرام و سست می کنند. به این داروهای استنشاقی داروهای رقیق کننده برونش ها (bronchodilator) می گویند. این داروها برای درمان COPD مناسب هستند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  1. آگونیست های بتا 2 مانند سالمترول (Serevent diskus).
  2. داروهای آنتیکولینرژیک مانند ایپراتروپیوم (atrovent)
رقیق کننده استنشاقی برونش ها برای درمان بیماری COPD
اثر مثبت رقیق کننده برونش ها بر تنفس در بیماری ریوی COPD

داروهای فوق ضربان قلب را افزایش داده و به آریتمی قلب (ضربان نامنظم) دامن می زنند. با این حال، از نظر دکتر سلی و دیگر پزشکان، برای بیماران قلبی ایمن هستند. طبق تجربه پزشکی چندین ساله، این داروها در صورت مصرف درست و به موقع برای افراد مبتلا به COPD ایمن هستند.

ناچارید از داروهای رقیق کننده برونش ها برای کنترل COPD استفاده کنید. اما بهترین راه مراقبت از ریه و قلبتان با هم است. سطح اکسیژن پایین در بیماری ریوی COPD بر قلب فشار می آورد. و خطر حمله قلبی در هفته های بعدی افزایش می یابد.

احیای قلبی برای بیماران قلبی و احیای ریوی برای بیماران COPD

همان طور که احیاء قلبی برای بیماران قلبی مفید است. احیای ریوی نیز برای بیماران COPD مفید است. برنامه های روزانه ورزش تنفس به کمک یک درمانگر کمک خوبی برای احیاء ریه هاست.

همان طور که خودرو شما پس از تعمیر احیاء می شود، احیاء ریوی نیز به عضلات شما نیروی تازه ای می دهد. در نتیجه، ریه ها اکسیژن را به درستی استفاده می کنند و نفس کشیدن راحت تر می شود.

بیماری COPD

آسیب به ریه ها در بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)

مجاری هوایی داخل ریه (برونش ها یا لوله های برونشی) به لوله های کوچکتر و نازکتری (برونشیول) تقسیم می شوند. این لوله های کوچک به کیسه های هوایی کوچکِ گِردی به نام ALVEOLI منتهی می شوند. آلوئول برای تبادل گازهای تنفسی با گازهای خون کابرد دارد.

در بیماری برونشیت مزمن (A)، برونش ها متورم و پر از خلط می شوند. در بیماری التهاب ریوی  (B) (emphysema)، دیواره عروق ریوی alveolar نابود می شوند و اندازه کیسه های هوایی(alveolar) بزرگتر و تعداد آنها کمتر می شود. اغلب افرادِ مبتلا به COPD علایم ترکیبی برونشیت مزمن و التهاب ریه را با هم دارند.

خلاصه مطلب: میلیون ها نفر در جهان به بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) مبتلا هستند. بیماری COPD اکنون جزو نخستین علل مرگ و میر در جهان می باشد. این بیماری خود سبب بیماری های قلبی می شود. افرادی که در معرض هوای آلوده و دود سیگار و مخدرها هستند بیشتر به COPD مبتلا می شوند. بیماری COPD ترکیبی از برونشیت مزمن و التهاب ریوی می باشد. انجام تست تنفس، سبک زندگی سالم و دارو درمانی COPD می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند.

لینک منبع

پژوهشگر: مریم اکبری زاده                 بات تلگرامی askq_bot@ پرسش از پزشکان را با دوستان به اشتراک بگذارید!

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا