ارتباط بین شکل خواب و سلامت جسمی چیست؟

شکل خواب و سلامت جسمی

همه برق ها را خاموش کرده و برای خواب آماده می شوید. آیا به پشت می خوابید یا به پهلو یا به شکم؟ شکل خواب شما با مشکلاتی مانند کمردرد، خر و پف و دفعات بیدار شدن شما از خواب در ارتباط است. شکل خواب شما در مورد ویژگی های شخصیتی شما نیز چیزهایی را بیان می کند.

به شکم خوابیدن

آیا شما به شکم می خوابید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، در هنگام خواب دچار چه مشکلاتی می شوید؟ این شکل خواب به شما کمکی نمی کند. در این حالت بیشتر دچار بیقراری شده و سعی در تغییر وضعیت و رسیدن به یک حالت راحت تر را دارید. به شکم خوابیدن به گردن و قسمت پایین کمر شما فشار وارد می کند. اگر خوابیدن به شکم را دوست دارید، از یک بالش خیلی نرم استفاده می کنید و یا ممکن است اصلا از بالشت استفاده نکنید تا به این ترتیب گردن شما در وضعیت راحت تری باشد.

حدود 7 درصد مردم به شکم می خوابند، در حالیکه دست های خود را به دور یک بالشت گرفته و سر خود را به پهلو چرخانده اند. برخی محققان معتقدند افرادی که به این شکل می خوابند، افرادی اجتماعی و برون گرا هستند. به علاوه از انتقاد شدن هم زیاد خوششان نمی آید.

به پشت خوابیدن

در برخی افراد به پشت خوابیدن باعث درد در قسمت پایین کمر می شود. و اگر دچار کمر درد باشید، این شکل خوابیدن کمر درد را بدتر می کند. اگر خر و پف می کنید یا دچار آپنه خواب هستید، به پشت خوابیدن این مشکلات را تشدید می کند. اگر هر یک از این مشکلات را دچار هستید و نمی توانید در برطرف کردن آنها کاری کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

8 درصد مردم به پشت می خوابند، در حالیکه دست های خود را در دو طرف و نزدیک به بدن قرار داده اند (مانند یک سرباز). محققان معتقدند افرادی که به این شککل می خوابند، افرادی آرام و درون گرا هستند. به علاوه انتظار آنها از خود و دیگران زیاد است.

حدود 5 درصد نیز به پشت می خوابند، در حالیکه دست هایشان به سمت بالا و در دو طرف سرشان قرار دارد (مانند یک ستاره). محققان معتقدند افرادی که در این وضعیت می خوابند، شنونده های خوبی هستند و تمایلی ندارند که مرکز توجه قرار بگیرند.

به پهلو خوابیدن

شکل های زیادی برای به پهلو خوابیدن وجود دارد، اما راحت ترین آن اینگونه است که فرد زانوهای خود را به سمت سینه خود جمع می کند – حالت جنین.

بیش از 40 درصد مردم به پهلو می خوابند، در حالیکه زانوهای خود را به داخل شکم جمع کرده اند. این شکل خوابیدن در بین خانم ها رایج تر است. افرادی که با این وضعیت می خوابند، افرادی گرم، با رفتاری دوستانه هستند و کمی حساس، اما می توانند یک صدف محافظ در اطراف شما قرار بگیرند.

برخی نیز در حالی که دست های آنها در دو طرف بدن قرار گرفته به پهلو می خوابند. حدود 15 درصد مردم این شکلی می خوابند. تحقیقات نشان داده اند افرادی که به این شکل می خوابند، افرادی اجتماعی، آسانگیر و قابل اعتماد هستند.

حدود 13 درصد افراد نیز در وقتی به پهلو می خوابند، دست هایشان را سمت جلوی بدن خود قرار می دهند. این افراد معمولا دارای ذهن باز هستند، اما مشکوک و لجباز نیز می باشند و بر روی تصمیمی که گرفته اند پافشاری می کنند.

در آغوش گرفتن پارتنر در هنگام خواب ممکن است باعث شود دفعات بیشتری از خواب بیدار شوید، اما نوازش و در آغوش گرفتن برای شما لازم است. زمانی که یکدیگر را در آغوش می گیرید، بدن هورمونی به نام اکسی توسین آزاد می کند که به کاهش استرس کمک می کند. به علاوه در آغوش گرفتن یکدیگر به شما کمک می کند زودتر خوابتان ببرد.

اگر خر و پف می کنید

برای کم کردن سطح صدای خر و پف بهتر است به پهلو بخوابید. اگر به پشت خوابیدن را ترجیح می دهید، ستفاده از بالشتی که کمی بزرگتر است کمک خواهد کرد. اگر خر و پف کردن شما باعث وقفه تنفسی شده و یا روز بعد احساس خستگی می کنید و یا اینکه چند مرتبه از خواب بیدار می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. خر و پف بلند ممکن است نشانه آپنه خواب باشد. آپنه منجر به سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود.

اگر کمر درد دارید

به پهلو خوابیدن به رفع این مشکل هم کمک می کند. برای کم کردن فشار وارد شده به ران ها و کمر می توانید بالشتی را بین دو پای خود قرار دهید. اگر معمولا به پشت می خوابید، بهتر است بالشت را زیر زانوهایتان قرار دهید تا انحنای طبیعی بدن را حفظ کنید.

اگر باردار هستید

در دوران بارداری برای شما نوزادتان بهتر است که به پهلو بخوابید و البته خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است. اگر دچار کمردرد هستید، یک بالشت زیر شکم خود قرار دهید تا از وزن محافظت کند. به علاوه می توانید زانوهای خود را خم کنید و یک بالشت بین پاهایتان قرار دهید.

تشک شما در هنگام خواب چگونه باشد؟

تشکی که در هنگام خواب شکل بدن یا وضعیت خواب شما را به خود می گیرد، باعث بروز مشکلات زیادی می شود. بهتر است تشک به اندازه کافی سفت باشد تا از کمر و شکل خوابیدن شما محافظت کند.

 

[su_button url=” http://www.webmd.com/sleep-disorders/ss/slideshow-sleep-positions” target=”blank” style=”flat” color=”#ffffff” desc=لینک منبع[/su_button]

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا