ارتباط درد مفاصل با افسردگی چیست؟

Related image

آیا درمان افسردگی به از بین رفتن نشانه های درد مفاصل کمک می کند ؟

هنگامی که مفاصل شما دردناک و متورم هستند،  باید به عامل  تشدید کننده این مشکل توجه داشته باشید.   این عامل روحیه شما است .  البته کاملاً قابل درک است که افراد هنگامی که درد می کشند، احساس افسردگی می کنند . اما تحقیقات نشان می دهد که  خلاف این نیز درست است: افسردگی هم می تواند درد را بدتر کند.

در واقع، یک مطالعه انجام شده توسط مجله استخوان و جراحی مفاصل نشان داد که افسردگی می تواند به شدت بر روی درد زانو درافراد مبتلا به استئوآرتریت (OA)  تأثیر بگذارد.

در حقیقت علت افزایش شدت درد در ارتباط با  افسردگی مشخص نیست.  با این حال ، برخی از تحقیقات نشان داده است که ارتباط معنی داری میان افسردگی و کمر درد وجود دارد. البته  سایر آسیب های جدی و مشکلات  ریشه ای عصبی نیز مستثنی نیستند.

ارتباط میان افسردگی و درد

Image result for ‫افسردگی و درد‬‎

یک فرضیه موجود مبتنی بر ارتباط میان  درد و افسردگی، این مشکلات  را ناشی از تغییرات شیوه های زندگی می داند  که می تواند درد را بدتر کند.  به عنوان مثال، افراد مبتلا به افسردگی معمولاً   فعالیت های بدنی کمتری انجام می دهند. در جوامع اجتماعی مشارکت کمتری دارند و همچنین کیفیت خواب پایینی دارند. این عوامل بر روی درد کمر نیز تأثیر می گذارند .

نظریه دیگری چنین است  که افسردگی شدید ، توانایی فرد را برای مقابله با درد های موجود کاهش می دهد .  بنابراین بر اساس این نظریه،  ادراک افراد در مورد وضعیت درد ناک شان مانند  درد کمر، در مقایسه با افرادی که افسرده نیستند، ممکن است منفی باشد.

علاوه بر این، یک رابطه بیولوژیکی مطمئن حاکی از این است  که هر دو بیماری درد و افسردگی ، مسیرهای بیولوژیکی  و انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و نوراپی نفرین را به صورت اشتراک طی می کنند.

جان ت. جیلز، مددکار و استادیار پزشکی در دانشگاه کلمبیا و روماتولوژیست بیمارستان پروبیوتیک در شهر نیویورک می گوید: احساس درد از طریق مغز به شیوه بسیار

پیچیده ای رانده می شود و با توجه به بعضی ازعوامل شدید و یا ضعیف می شود.

این عوامل عبارت هستند از : استرس،  کم خوابی ، اضطراب و افسردگی .  این عوامل بر میزان درد تأثیر می گذارد.  به نظر می رسد که این انگیزه ها و عوامل درد مفاصل را در افراد تشدید می کنند.  این انگیزه ها و عوامل محرک در افراد بدون فاکتورهای روانی اجتماعی کمتر مؤثر هستند.

درمان افسردگی و درد

Image result for ‫ افسردگی و درد‬‎

از آنجا که افسردگی قادر است  پاسخ های درد در افراد مبتلا به استئوآرتریت و سایر بیماری های اسکلتی –  عضلانی را تشدید کند،   پزشکان باید در صورت لزوم برای تغییر حالت روحیه بیمار نه فقط داروهای ضد مسدود کردن درد بلکه از داروهای ضد افسردگی و سایر درمان ها نیز برای مداوای بیمار استفاده کنند.

داروهای ضد افسردگی علاوه بر خاصیت و اثرات ضد افسردگی دارای اثرات ضد درد نیز می باشند.

افراد مبتلا به بیماری های درد ناک عضلانی –  اسکلتی هنگامی که دچار استرس های عاطفی  و یا علائم دیگری از افسردگی از جمله خستگی، تحریک پذیری و از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های مورد علاقه خود می شوند، باید به پزشک خود مراجعه  کنند تا پزشک با تجویز داروها و درمان های  مناسب  به طور بالقوه افسردگی و درد آنها را بهبود ببخشد.

این مراقبت های برای  بیماران دچار آسیب های روحی و جسمی دردناك بسیار اهمیت دارد.

درد مفاصل

Image result for ‫درد مفاصل‬‎

بر طبق یک مطالعه، افراد مبتلا به فیبرو میالژیا 3.4 برابر بیشتر از افرادی که فیبرو میالژیا ندارند، دچار افسردگی هستند .  البته کاملاً قابل درک است که فرد مبتلا به درد مزمن مفاصل  ممکن است افسرده شود .  وقتی که بالا رفتن از پله ها و یا خم شدن  برای برداشتن وسیله ای از روی زمین همراه با درد شدید باشد، بیمار دچار ناراحتی روحی خواهد شد.

با این حال، نکته قابل توجه این است که  سفتی ، التهاب و آسیب به غضروف ها و مفاصل ممکن است در واقع علائم نشان دهنده افسردگی  و نیز خستگی روحی و روانی  باشد.

کمر درد نیز از بیماری های شایع در میان افرادی است که دچار اضطراب و مشکلات روحی هستند.  خود من متوجه این نکته شده ام که هر زمان استرس و یا اضطراب دارم دچار کمر درد می شوم.  افسردگی باعث می شود که دردی آزار دهنده در طول ستون فقرات احساس کنم که تا بالای گردن و کتف هایم امتداد دارد.  بیشتر این دردها ناشی از فشارها و استرس هایی است که افراد در طول روز تحمل می کنند.

مزایای ماساژ درمانی

Image result for ‫ماساژ درمانی‬‎

ماساژ درمانی به صورت منظم می تواند به جلوگیری از افسردگی کمک کند ، یا حداقل از بدتر شدن آن   جلوگیری کند.  ماساژ درمانی باعث از بین رفتن و کاهش استرس می شود که مشکل دائمی من است.

سلامت روحی شما مساوی است با سلامت استخوان های شما !

نزدیک به یک سوم افراد در جامعه مبتلا به آرتریت هستند.  این افراد  با اضطراب و افسردگی زندگی می کنند .

آیا می دانید  که آسایش شما می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد ؟

هنگامی که شما افسرده نیستید، ممکن است از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید .  ورزش کنید و یا دارو های تان را به طور منظم مصرف کنید.  تحقیقات جدید نشان می دهد که غم و اندوه برای یک دوره طولانی مدت  می تواند بر سلامت استخوان ها و مفاصل زنان و مردان تأثیر منفی داشته باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع 

لینک منبع 

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا