استئونکروز سر استخوان بازو

استئونکروز سر استخوان بازو
استئونکروز سر استخوان بازو

استئونکروز سر استخوان بازو

یک اختلال است که در آن بخشی از استخوان سر هومروس بالای استخوان بازو مورد حمله قرار میگیرد که با کاهش مقدار جریان خون باعث انهدام  و مرگ و فروپاشی استخوان میشود. بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه استئونکروز سر استخوان بازو در اثر پژوهش استئونکروز استخوان ران حاصل شده است.

این اختلال میتواند در نتیجه ی فروپاشی و انهدام سطح مفصلی سر هومروس و تخریب مفصل باشد. این اختلال ممکن است پس از ضربه یا جراحت جدی به وجود آید و یا حتی ممکن است در شرایطی حادث شود که ضربه یا جراحت جدی نبوده است.در فرم اول احتمال وقوع آن در هر سنی میتواند به علت شکستگی یا در رفتگی رخ دهد. در صورتیکه نکروز استخوان سر بازو در حالت دوم  ممکن است در سن بین 20 تا 60 سالگی رخ دهد.درد به صورت ناگهانی و کم شروع شده و به مرور زیادتر میشود. حرکت باعث پیدایش درد میشود.

شروع این بیماری در مردان 2 برابر زنان است اما در زنانی که از بیماری های سیستم خود ایمنی مانند لوپوس رنج میبرند زودتر از مردان توسعه می یابد. عروق خونی بزرگ زیادی، خون موجود در شانه را تامین میکنند.

شریان های بزرگ به شاخه های کوچکتر تقسیم میشوند و خون را به قسمت های مختلف شانه میرسانند.بنابر این شانه منبع غنی از خون است، اما در صورتیکه این منبع آسیب ببیند هیچ پشتیبانی برای تامین خون وجود ندارد.

ستئونکروز سر استخوان بازو
ستئونکروز سر استخوان بازو
ستئونکروز سر استخوان بازو
ستئونکروز سر استخوان بازو

علائم استئونکروز سر استخوان بازو :

اولین فاکتور تشخیصی استئونکروز درد است.مکان دقیق و واقعی احساس درد نامشخص است.درد ضربان دار و عمیق است و در ابتدا متناوب است اما به تدریج پیشرفت کرده و بدتر میشود.علائم به تدریج ثابت میشوندو درد ممکن است از شانه تا زانو امتداد یابد.

تشخیص استئونکروز سر استخوان بازو: 

دکتر پس از معاینه کامل و انجام آزمایشات بالینی وتاریخچه ی خانوادگی و بررسی نتایج میتواند برای درمان آن اقدام کند. او هم چنین مفاصل دیگر را برای تشخیص مشکلات مشابه مورد آزمایش قرار میدهد.در حدود نیمی از بیماران ، استئونکروز در لگن ، زانو، مچ دست و پا  و آرنج نیز اتفاق می افتد.اشعه ی X و MRI , و رادیوگرافی هم به تشخیص کمک میکند.

درمان استئونکروز سر استخوان بازو:

بر اثر شدت بیماری است، اگر بیماری در مرحله یک باشد تغییرات به وسیله ی اشعه X قابل مشاهده است.در مرحله پنجم استخوان سر بازو و کاملا منهدم شده است.روش های متداول جراحی و غیر جراحی برای درمان استفاده میشود.

روش های غیر جراحی استئونکروز سر استخوان بازو: 

اولین روش غیر جراحی است استفاده از دارو درمانی است که باعث احیا منبع خون شده و باعث رشد استخوان های جدید میشود.

از داروهای کاهنده کلسترول و عوامل گشاد کننده ی عروق خونی نیز استفاده میشود.

متخصصین فیزیوتراپ به شما کمک میکنند تا با آغاز حرکات ورزشی که به تمرینات آونگ معروفند باعث حرکت کامل مفصل شانه شود، این کار باید زیر نظر آنها انجام شود زیرا مفصل شانه نباید کشیده شود.از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید، از استعمال دخانیات و الکل بپرهیزید.

ستئونکروز سر استخوان بازو
ستئونکروز سر استخوان بازو

مقالات بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا