اسپاسم کمر و گرفتگی عضلات از علت تا درمان

اسپاسم کمر و گرفتگی عضلات از علت تا درمان

اسپاسم کمر و گرفتگی عضلات از علت تا درمان

اسپاسم عضلانی عامل اصلی درد کمراست ، اما علت اصلی آن نیست.

اسپاسم کمر گاهی بدون هشدار قبلی بروز می کند.  به طور مثال شما در حال خم شدن یا بلند کردن یک وسیله سنگین هستید ؛ که ناگهان متوجه می شوید دیگر قادر به حرکت نیستید. اسپاسم عضلانی در کمر به صورت ناگهانی است. در حقیقت ، حدود هشت نفر از هر 10 بزرگسال این درد را در برخی موارد در طول زندگی خود تجربه می کند.

 

علت اصلی اسپاسم عضلات کمر چیست؟  

علت اصلی اسپاسم عضلات کمر چیست؟

علت اصلی اسپاسم عضلانی در اغلب موارد آسیب به ظاهر بی اهمیت به ساختار ستون فقرات کمری است.  به طور کلی ، علت درد و اسپاسم کمر را می توان به استفاده بیش از حد ، تصادف یا آسیب های ورزشی نسبت داد.

اما در اغلب موارد علت اصلی اسپاسم عضلانی ناشی از یک آسیب به ظاهر بی اهمیت به ساختار در ستون فقرات کمری است. توجه داشته باشید که اگر تا به حال یک یا چند مورد از اسپاسم عضلانی را در کمر خود تجربه کرده اید ، احتمالاً این وضعیت دوباره اتفاق خواهد افتاد.

عضلات پایین کمر در هماهنگی با عضلات شکمی هستند. بدون عضلات شکمی ، گسترش و حرکت جانبی ستون فقرات غیر ممکن خواهد بود. همچنین ماهیچه های پشت با حفظ ستون فقرات و حفظ تعادل ، ثبات را اضافه می کنند. این تعادل می تواند زمانی که عضلات به عنوان یک پاسخ ثانویه به حتی یک مفصل یا دیسک کمر در معرض اسپاسم ، برهم بخورد.

 

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضلانی انقباضات خود به خودی یک عضله است. اگر چه  به نظر می رسد حملات گرفتگی کمر دردنک نیست ، اما به طور کلی این اسپاسم به علت یک سری فشار های کوچک به ساختار ستون فقرات که به آرامی در طول زمان توسعه می یابد ، اتفاق می افتد.  پس از آسیب دیدگی ، التهاب به وجود می آید. التهاب به نوبه خود اعصاب را حساس می کند. و باعث می شود که عضلات دچار اسپاسم و گرفتگی بشوند.

 

اختلالات دیسک و اسپاسم عضلانی

بهترین درمان برای فتق دیسک
اختلالات دیسک و اسپاسم عضلانی

بیماری هایی مانند بیماری دیسک دژنراتیو یا فتق دیسک ممکن است منجر به یک گرفتگی حاد کمر شود. یک دیسک ممکن است به فتق و یا انقباض و فشرده شدن ریشه عصب ستون فقرات در اطراف آن مبتلا بشود که باعث تحریک و التهاب خواهد شد.  در چنین وضعیتی بدن تلاش می کند که منطقه آسیب دیده را ثابت نگه دارد تا بتواند درد را با محکم کردن عضلات اطراف آن متوقف کند. و در نتیجه اسپاسم عضلانی دردناکی رخ می دهد.

عضلات می توانند به دلیل عدم تمرین ، تمرین بیش از حد ، عدم تعادل ساختاری ، کم آبی و کمبود الکترولیت ، یا  ترکیبی از چند علت بالا ، دچار گرفتگی بیش از حد شوند. در مقابل  برخی از گروه های عضلانی ضعیف هستند. هنگامی که اختلالات عضلانی مزمن بشوند ، فشار وارده به ستون فقرات انتقال می یابد.

به همین ترتیب ، یک حرکت خارج از محدوده نرمال می تواند  به مفصل ، رباط یا دیسک نخاعی آسیب برساند. که منجر به اسپاسم و درد پشت می شود. در صورتی که این ساختارها از قبل آمادگی نداشته باشند ، رویداد هایی که اسپاسم را ایجاد می کند ، منجر به احساس درد شدید خواهد شد.

اسپاسم عضلانی در کمر به شدت دردناک است و اغلب در کوتاه مدت از بین می رود. در اینجا چندین راه حل وجود دارد که می تواند به شما کمک کند دوباره حرکات عادی خود را انجام دهید.

 

درمان اسپاسم کمر

درمان اسپاسم کمر

درمان اسپاسم کمر سخت نیست و با انجام راهکارهای ساده می توانید این درد را از بین ببرید.

  • 48 تا 72 ساعت اولیه : استفاده از کمپرس یخ به مدت 20 دقیقه  ؛ مجددا هر دو ساعت یک بار در حالی که به پشت دراز کشیده اید.  همیشه از کمپرس یخ استفاده کنید.  هرگز یخ را به طور مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید.
  • پس از 72 ساعت : حرارت مرطوب را اعمال کنید. پد گرمایشی برای این منظور ایده آل می باشد. با فرو رفتن در آب گرم وان حمام نیز ممکن است درد شما تسکین یابد.
  • در حالی که یخ التهاب را کاهش می دهد ، گرما جریان خون را به منطقه افزایش می دهد و عضلات دچار اسپاسم و اعصاب ملتهب را آرامش می بخشد.
  • بالا قرار دادن پاها فشار را از روی ستون فقرات کاهش می دهد و همچنین ممکن است به کاهش درد کمک کند.

 

درمان دارویی برای گرفتگی کمر

استفاده از داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن می تواند به کاهش التهاب و کاهش درد کمک کند. با پزشک معالج خود در رابطه با تجویز نوع دارو و دوز مناسب آن مشورت کنید.  اسپاسم عضلات پشتی ، با درمان های ترکیبی به عنوان مثال استراحت ، کمپرس یخ  و گرما درمانی و همچنین مصرف داروهای ضد اسپاسم به طور کلی نتیجه ای بهتر از یک درمان به تنهایی می دهد.

 

پیشگیری از اسپاسم کمر

پیشگیری از اسپاسم کمر

هنگامی که دوره اسپاسم عضلانی را پشت سر گذاشتید ، و مطمئن شدید که التهاب از بین رفته است ، شروع کنید به تمرکز بر روی آنچه می توانید انجام دهید تا از بروز دوباره آن پیشگیری کنید. برای پیشگیری از بروز دوباره گرفتگی عضلات کمر به نکات زیر توجه داشته باشید :

شروع تمرینات کششی : تمرینات کششی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. فیبرهای عضلانی نیاز به  کشش های ملایم دارند و به همین ترتیب بدن شما نیز به این کشش ها نیاز دارد.  تمرینات پیلاتس یا یوگا را انجام بدهید. همیشه قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید.

فرم دادن به بدن: اگر تا کنون به طور منظم در هیچ ورزشی شرکت نکرده اید ، اکنون زمان شروع است. ورزش ، مزایای بیش از حدی دارد و بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود. در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید.  اهمیت ورزش کردن در تداوم آن است.  همیشه ورزش کنید.

ورزش های  قدرتی: همیشه بخش مهمی از هر ورزشی ، تمرینات قدرتی است. زیرا  نه تنها عضله سازی انجام می شود بلکه می تواند اختلالات عضلانی را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که حرکات عضلات در جهت مخالف با یکدیگر است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هم عضلات کمر و پشت و هم عضلات شکمی شما باید تقویت شوند.

توجه داشته باشید که اولویت شما در ورزش باید بر روی جلوگیری از یک اسپاسم عضلانی دیگر متمرکز باشد. برای تقویت عضلات و افزایش قدرت و انعطاف پذیری شما هرگز دیر نیست. فعالیت هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع برای مطالعه بیشتر

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا