التهاب و ورم مفاصل را با کمپرس یخ کاهش دهید

التهاب و ورم مفاصل را با کمپرس یخ کاهش دهید

التهاب و ورم مفاصل را با کمپرس یخ کاهش دهید

التهاب و ورم مفاصل با کمپرس یخ کاهش پیدا می کند.  کمپرس یخ همچنین به توقف خونریزی کمک کند. سرمای یخ گردش خون را محدود می کند و در نتیجه می تواند درد را از بین ببرد. همچنین سرما درمانی باعث از بین رفتن کبودی ناشی از صدمات و آسیب دیدگی ها می شود.

سرما درمانی یا استفاده از کمپرس یخ تبدیل به یکی از رایج ترین درمان های ارتوپدی برای کاهش التهاب و ورم مفاصل شده است. دلیل اصلی استفاده از کمپرس سرد برای آسیب دیدگی های حاد پایین آمدن دمای بافت آسیب دیده می باشد.  زیرا کاهش دما باعث کاهش میزان متابولیسم بافت شده  و به ترمیم بافت پس از آسیب دیدگی کمک می کند.

 

مزایای کمپرس یخ

 مزایای کمپرس یخ برای التهاب و تورم مفاصل

از کمپرس سرد برای خنک کردن یک منطقه آسیب دیده استفاده می شود. که با کاهش میزان متابولیسم و کاهش تورم در اطراف آسیب بافت بدن عمل می کند.  از کمپرس سرد علاوه بر کاهش التهاب و ورم مفاصل ، اغلب برای درمان آلرژی های چشم و کاهش تورم در اطراف چشم و خارش چشم استفاده می شود.

فشرده سازی سرد می تواند از پارچه ای که در آب سرد به آب شستشو داده می شود تا یک پد یا کیسه آب سرد که در داروخانه ها در دسترس قرار دارد و از طریق انجماد و یا اقدام شیمیایی سرد انجام شود. بسته های سرد معمولاً  بسیار سرد هستند و نباید به طور مستقیم بر روی پوست قرار داده شوند.    فشرده سازی های سرد ، بخش مهمی از درمان ضایعات بافت نرم مانند کبودی و التهاب بورسا و آسیب دیدگی ها را بر عهده دارد.

شما می توانید بسته های سرد فوری را در کیت کمک های اولیه خانه خود و یا در صورت شرایط اضطراری در ماشین خود نگه دارید. بسته های فوری سرد دارای نوعی مواد شیمیایی هستند که وقتی فشار داده می شوند ، فعال می شوند.

شما همچنین می توانید کمپرس سرد را با مواد موجود در خانه خود تهیه کنید. حتی اگر در نوشیدنی های خود از یخ استفاده نمی کنید ، باز هم نگه داشتن یخ اضافی در فریزر می تواند یک ایده خوب باشد. زیرا  یخ می تواند به سرعت ، به راحتی و مقرون به صرفه کمک کند تا فشرده سازی سرد را انجام دهید.

 

چگونه می توان از کمپرس سرد خانگی استفاده کرد

برای ایجاد فشرده سازی سرد به مواد زیر نیاز دارید :

  • یخ (یا سبزیجات منجمد) ،
  • لیف حمام ،
  • آب ،
  • کیسه پلاستیکی ،
  • حوله.

گام 1: تکه های یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. شما  می توانید به جای تکه های یخ ، سبزیجات فریز شده مانند نخود فرنگی را جایگزین کنید. بهتر است از سبزیجات کوچک تر استفاده کنید تا کیسه  انعطاف پذیر باشد و به خوبی بر روی پوست شما قرار بگیرد. اگر از سبزیجات یخ زده استفاده می کنید ، قالب یخ را هم پر کرده و در فریزر قرار دهید تا درد صورت لزوم بتوانید از قطعات یخ نیز استفاده کنید.  اگر یخ یا سبزیجات یخ زده ندارید می توانید از یک حوله استفاده کنید تا کمپرس سرد تهیه کنید.

  • حوله را با آب سرد خیس کرده و آن را در یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف قرار دهید.
  • کیسه را به مدت 15 دقیقه در فریزر بگذارید.

استفاده از فشرده سازی های سرد با حوله های مرطوب ممکن است برای مناطق حساس مانند چشم ها راحت تر باشد.

مرحله 2: یک حوله را با آب سرد خیس کرده و آب آن را بگیرید. و سپس آن را در اطراف کیسه پلاستیکی یخ قرار دهید. شما همچنین می توانید پارچه شستشو را در یک ظرف پر از آب  یخ فرو کنید و بر روی موضع قرار دهید.  البته اگر برای پوست تان خیلی سرد نباشد.

مرحله 3: کمپرس سرد را به مدت 20 دقیقه برروی پوست خود قرار دهید.

مرحله 4: پس از اتمام 20 دقیقه ، پوست خود را با یک حوله خشک کنید. ممکن است پوست شما با کمپرس یخ مرطوب شود.  زیرا یخ به سرعت آب می شود.

 

کاهش التهاب و ورم مفاصل  با کمپرس یخ  

برای کاهش التهاب و ورم مفاصل ، کمپرس سرد را پس از دو ساعت دوباره بر روی موضع قرار دهید. انجام دادن این کار تا زمانی که تورم از بین رود ، بدون مانع است.

 

کمپرس سرد برای آسیب دیدگی

استفاده از کمپرس یخ در هنگام آسیب دیدگی به سرد شدن محل صدمه دیده کمک می کند.  بهتر است این کار در عرض 48 ساعت اول پس از آسیب دیدگی صورت بگیرد.  زیرا درمان سریع بهتر است.

از فشرده های سرد بیش از 20 دقیقه در یک زمان استفاده نکنید. بهتر است بین هر دو بار قرار دادن کمپرس سرد حداقل  20 دقیقه فاصله باشد. و به صورت متناوب از این درمان استفاده شود.  فشرده سازی یخ را تا هر چند روز که لازم است. می توانید بر روی محل آسیب دیدگی قرار دهید.  محدودیت زمانی برای استفاده از کمپرس یخ وجود ندارد.  اما اگر در عرض 48 تا 72 ساعت بهبودی نداشته باشید ، باید از پزشک معالج خود وقت بگیرید.

 

مراحل درمان با سیستم RICE  

ه منظور کاهش التهاب و ورم مفاصل پای خود را بالا قرار دهید

همچنین اگر دچار آسیب دیدگی شده اید ، سایر مراحل درمان با سیستم RICE  را پیگیری کنید :

استراحت

منطقه آسیب دیده را حرکت ندهید. . فقط فعالیت هایی را انجام دهید که بدن شما اجازه می دهد.

کمپرس یخ

در اولین فرصت فشرده سازی سرد را در محل التهاب و ورم مفاصل یا آسیب دیدگی قرار دهید. این کار به کاهش سریع التهاب ، خونریزی و کبودی کمک می کند.

فشرده سازی

مفصل متورم و یا بخش آسیب صدمه دیده را با یک باند ببندید.   برای انجام این کار ، از یک باند الاستیک که همیشه در کیت کمک های اولیه خود نگه می دارید ، استفاده کنید.

بالا بردن

به منظور کاهش التهاب و ورم مفاصل ، محل آسیب دیده را بالا تر از قلب خود نگه دارید. به عنوان مثال ، اگر پای شما آسیب دیده است ، پای خود را بر روی چند بالش قرار دهید. شما می توانید همین کار را برای دست خود نیز انجام دهید.

 

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  

شما همچنین می توانید داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  NSAID مانند ایبوپروفن یا تیلنول مصرف کنید. مصرف NSAID ها هنگام استفاده از فشرده سازی های سرد می تواند به درمان مؤثرتر کمک کند.

 

کمپرس سرد برای تب ، چشم ها و غیره

شما می توانید یک فشرده سازی سرد را در هر جایی از بدن خود قرار دهید. از جمله چشمان تان ، پشت کمر ، پیشانی و غیره. برای درمان مشکلاتی  که خطرناک نیستند ، اغلب می شود از یک فشرده سازی سرد کمک گرفت.  در موارد زیر یخ می تواند درد را از بین ببرد :

  • سردرد ،
  • کشیدگی عضلات ،
  • درد های ناشی از نقرس ،
  • پیچ خوردگی عضلات ،
  • تاندونیت ،
  • تب ،
  • آلرژی های چشمی ،
  • هموروئید.

فشرده سازی های سرد را می توان برای بزرگسالان و کودکان استفاده کرد. با این حال ، هنگام استفاده از بسته یخ برای کودکان ، مراقب باشید.  کودکان ممکن است قادر به تحمل چنین درجه حرارت پایینی نباشند. به جای کمپرس سرد ، یک حوله را زیر آب سرد بگیرید و برای کودکتان کمپرس سرد بگذارید تا کمتر احساس ناراحتی کند.

 

عوارض و خطرات استفاده از کمپرس یخ

سرد یکی از ساده ترین راه های درمان برای کاهش التهاب و ورم مفاصل است

استفاده از فشرده سازی سرد یکی از ساده ترین راه های درمان برای کاهش التهاب و ورم مفاصل و آسیب دیدگی است. با این وجود ، اگر از فشرده سازی سرد به درستی استفاده نکنید ، ممکن است عوارض ناخواسته ای ایجاد شود.

برای درمان بیماری های  طولانی مدت مانند آرتریت ، التهاب  مزمن و سفتی مفاصل ، بهترین روش استفاده از گرما درمانی می باشد. “قانون شش هفته” را در ذهن داشته باشید :

برای هرگونه آسیب هایی که بیش از شش هفته طول کشیده است ، از گرما درمانی برای افزایش جریان خون در محل آسیب استفاده کنید.

 

هشدارها

  • یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید. این کار می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و یا پوست را بسوزاند. در نتیجه باعث آسیب ‌دیدگی بیشتر خواهد شد.
  • یخ را برای مدت طولانی روی محل اعمال نکنید زیرا باعث یخ‌ زدگی خواهد شد.
  • برای آسیب دیدگی های جدی از کمپرس یخ استفاده نکنید. زیرا ممکن است بدن شما مجبور شود تغییرات زیادی را برای استفاده از یخ انجام دهد.
  • کمپرس یخ را برای افرادی که حساسیت پوست شان کم شده است از قبیل افراد مبتلا به بیماری دیابت یا سیندرم رینود قرار ندهید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا