انواع آرتروز شانه را بشناسید! (بخش دوم)

Related image

انواع آرتروز شانه را بشناسید! (بخش دوم)

روتاتور کاف مزمن آرتروپاتی اشک آور

آناتومی شانه  شامل روتاتور کاف است که تیغه شانه را از طریق مجموعه ای از تاندون ها و عضلات به استخوان بازو متصل می کند .  آسیب های ناشی از روتاتور کاف بسیار شایع هستند و می توانند منجر به آرتریت شانه ای به نام روتاتور کاف مزمن آرتروپاتی اشک آور شوند.

پاره شدن  تاندون روتاتور کاف به طور معمول باعث ایجاد این نوع آرتروز می شود.  آرتروز هنگامی بروز می کند که استخوان شانه که دچار آسیب شده است در خود شانه  رشد می کند.

علائم شامل درد شدید و ضعف عضلانی است که می تواند مفصل شانه را تخریب کند.

نقرس

Image result for ‫نقرس شانه‬‎

نقرس یک نوع از آرتریت است که به علت تجمع بیش از حد اسید اوریک بوجود می آید .  اسید اوریک حاصل زباله های بدن است که در جریان خون گردش می کند.  و به صورت کریستال های اورتان مونو سدیم در بافت های بدن، از جمله مفاصل ذخیره می شود.

اولین علامت نقرس در بسیاری از افراد درد و تورم در انگشت بزرگ است. که اغلب به دنبال یک درگیری، مانند یک بیماری یا آسیب ایجاد می شود.

حملات بعدی نقرس ممکن است در سایر مفاصل ، مانند پا ها ، مچ پا ، دست ، آرنج و زانو رخ دهد .  نقرس در مفصل شانه کمتر رایج است ، اما می تواند رخ دهد.

اختلال پوسیدگی کریستال دی هیدرات کلسیم پلی فسفات (pseudogout)

Related image

اختلال پوسیدگی کریستال دی هیدرات کلسیم پلی فسفات همانند نقرس، وقتی که کریستال ها در داخل مفاصل تشکیل می شوند رخ می دهد .

با این حال ، کریستال ها در اختلال پوسیدگی کریستال دی هیدرات کلسیم پلی فسفات از نمکی به نام دی هیدرات پری فسفات کلسیم تشکیل شده اند .  اگرچه اختلال پوسیدگی کریستال دی هیدرات کلسیم پلی فسفات  اغلب در افراد مسن اتفاق می افتد ، اما ممکن است در جوانان نیز مشاهده شود.

به ویژه اگر دچار مشکلات  دیگر سلامتی مانند نقرس باشند.  اختلال پوسیدگی کریستال دی هیدرات کلسیم پلی فسفات می تواند موجب  درد شدید و تورم شود که اغلب در طول شب بروز می کند.

این بیماری اغلب بر روی مفصل زانو، مچ دست و شانه تاثیر می گذارد.

آرتریت واکنشی  

Image result for ‫انواع آرتروز شانه‬‎

آرتریت واکنشی  یک نوع مزمن از آرتریت است که اغلب پس از عفونت دستگاه تناسلی ، دستگاه ادراری و یا دستگاه گوارش رخ می دهد .

ویژگی های آرتریت واکنشی عبارتند از:

  • التهاب و تورم مفاصل، چشم ها و
  • ساختارهای داخلی دستگاه گوارش و یا دستگاه تناسلی مانند روده، کلیه یا مثانه.

اگر چه مفصاصل مچ پا، زانو و مفاصل پاها اغلب اولین مفاصل تحت تاثیر هستند، اما آرتریت واکنشی همچنین می تواند روی شانه تأثیر بگذارد.

لوپوس

Image result for ‫انواع آرتروز شانه‬‎

لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است.  در این بیماری سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را ایجاد می کند که به بافت های سالم مانند مفاصل ، پوست ، قلب ، ریه ها و کلیه ها حمله می کنند .

مفاصل دورتر بدن ، مانند دست و پا ، نیز اغلب تحت تأثیر لوپوس هستند .  با این حال ، التهاب عضلانی که اغلب همراه با لوپوس است ، معمولاً بر روی شانه ها و همچنین عضلات گردن ، لگن ، ران و سینه  تأثیر می گذارد.

آرتریت عفونی

آرتروز عفونی به نوعی آرتریت اشاره دارد که به علت عفونت در مفصل ایجاد می شود .  آرتریت عفونی اغلب توسط باکتری هایی ایجاد می شود که از طریق جریان خون به مفصل  منتقل می شوند.  آرتریت عفونی گاهی اوقات از طریق ویروس ها یا قارچ ها ایجاد می شود.  آرتریت عفونی ممکن است بر روی شانه ها تاثیر بگذارد. و در صورتی که درمان نشود ، این عفونت می تواند منجر به تخریب مفاصل شود.

پلیموئوزیت Polymyositis

Image result for ‫انواع آرتروز شانه‬‎

پلیموئوزیت به معنی التهاب بسیاری از عضلات است .  پلیموئوزیت یکی از اختلالاتی است که مشخصه التهاب و ضعف عضلانی است. علامت اصلی پلمیوزیت ضعف متقارن عضلات بزرگ نزدیک به تنه است.

در این بیماری ابتدا معمولاً گردن ، ران و شانه ها تحت تأثیر قرار می گیرند .  ماهیچه های کمر ، شانه و لگن به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند.

فرد مبتلا به این ضعف عضلانی ممکن است قادر به بلند کردن  اشیاء سنگین و یا حتی دست خود نباشد و نتواند موهای خود را شانه کنید یا لباس خود را بپوشد.

درماتومیوزیت

درماتومیوزیت یک بیماری التهابی عضلانی مانند پلیموئوزیت است .   درماتوميوزيت تا حدود زیادی  در کودکان و بزرگسالان تأثير دارد . علاوه بر علائم پلیموئوزیت مانند درد و ضعف عضلات اطراف شانه ها و لگن، علائم درماتوميوزيت  شامل موارد زیر می باشد:

  • خارش پوستي ،
  • تغییر رنگ پلک ها متمایل به ارغوانی ،
  • تورم اطراف چشم ،
  • تغيير در اطراف تخت ناخن ،
  • رسوب کلسيم در شانه ، لگن ، و ران  که می تواند حرکات را محدود کند .

بیماری پلی میالژی روماتیکا

Image result for ‫انواع آرتروز شانه‬‎

بیماری پلی میالژی روماتیکا یک اختلال روماتیسمی است که همراه با درد و سفتی گردن ، شانه ها و لگن می باشد.  بیماری پلی میالژی روماتیکا معمولاً به تدریج رشد می کند.  اما گاهی ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد .

بروز این بیماری در افراد در سن کمتر از 50 سالگی نادر است.   اما با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به بیماری پلی میالژی روماتیکا افزایش می یابد.  این بیماری با گذشت زمان و خود به خود درمان می شود.

استئونکروز

استئونکروز یا نکروز آواسکولار یک بیماری است که به علت نرسیدن  موقت یا دائمی  خون به استخوان باعث مرگ و از بین رفتن استخوان می شود.  این عارضه اغلب در استخوانی در نزدیکی مفصل رخ می دهد و موجب از بین رفتن سطح مفصل می شود.

این بیماری در بالای استخوان ران (فمور) شایع است.  سایر قسمت هایی که درگیر می شوند عبارتند از : دست ها، شانه ها، زانوها، و مچ پا.

بیماری لایم

Image result for ‫انواع آرتروز شانه‬‎

بیماری لایم  یکی از بیماری های عفونی است که توسط نیش نوعی کنه منتقل می شود.  اولین نشانه های بیماری لایم شبیه به علائم آنفلوانزا هستند.

اگر بیماری لایم در ابتدا درمان نشود ، علائم بیماری ممکن است به مشکلات قلبی ، سیستم عصبی و مفاصل ، از جمله شانه منجر شود.

بیماری های دیگری که گاهی اوقات موجب درد  شانه ها می شوند ناشی از علل غیر مرتبط با مفصل است.  علل درد  شانه ها می تواند به دلیل سنگ صفراوی ، آبسه کبد ، آنژین صدری یا حمله قلبی ، و یا حتی حاملگی خارج از رحم  متفاوت باشد.

در صورت بروز درد شانه به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

محقق و مترجم: مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع 

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا