دیابت دارید؟با خواندن این مقاله با خیال راحت روزه بگیرید

دیابت دارید؟با خواندن این مقاله با خیال راحت روزه بگیرید

اگر دیابت دارید با خواندن این مقاله با خیال راحت روزه بگیرید

اگر دیابت دارید و می خوهید روزه بگیرید و یا حتی اگر به خاطر رفتن به آزمایشگاه باید ناشتا باشید ، باید خیلی مراقب باشید.   زیرا روزه می تواند تعادل دقیق غذا ، آب و میزان قند خون شما را بر هم بزند.

اول سلامتی بعد روزه داری

فردی که دیابت دارد اگر روزه بگیرد در واقع ریسک کرده است.  روزه گرفتن یک تصمیم شخصی است.  اما باید زیر نظر پزشک معالج خود روزه بگیرید. یک مطالعه نشان داده است  که 43 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 79 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در 13 کشور اسلامی در ماه رمضان روزه می گیرند.  زیرا این افراد روزه گرفتن را وظیفه خود می دانند و حتی با وجود ابتلا به دیابت  و هشدار پزشکان روزه می گیرند.

اغلب پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کند که روزه نگیرند. هر کسی که مبتلا به دیابت باشد باید ابتدا با پزشک خود مشورت کند و پس از آن روزه بگیرد. برخی از کارشناسان توصیه می کنند که بیماران قبل از روزه گرفتن یک ارزیابی پزشکی   انجام دهند تا مطمئن شوند که روزه گرفتن خطری برای آنها ندارد.  کنترل گلوکز خون به طور منظم در طول روزه داری برای جلوگیری از خطرات بهداشتی ضروری است.

از پزشک خود بخواهید برای نحوه مصرف داروها ، تغذیه و نوشیدن آب در ماه رمضان و دوران روزه داری برنامه ای برای شما تهیه کند.

خطراتی که روزه داران دیابتی را تهدید می کند

خطراتی که روزه داران دیابتی را تهدید می کند

در هنگام مصرف انسولین یا سایر داروهای دیابت ، نخوردن غذا ممکن است خطر ابتلا به هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) را افزایش دهد. مطالعه انجام شده در مورد افراد مبتلا به دیابت که در طول ماه رمضان روزه می گرفتند ،  نشان داده است که خطر ابتلا به هیپوگلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع اول  4/7 برابر و 7/5 برابر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می یابد.

روزه داری در دوران بارداری

روزه داری برای زنان باردار و افرادی که دارای سابقه هیپوگلیسمی ، کتواسیدوز (عوارض   قند خون بالا ) و یا عدم کنترل قند خون هستند نیز بسیار خطرناک است.  افرادی که مشاغل سنگین دارند و کارهای دستی سنگین انجام می دهند مانند کارگران ساختمانی یا کارگران معدن نیز در صورت روزه گرفتن ممکن است دچار افت قند خون بشوند.

کم آب شدن بدن در دوران روزه داری می تواند عوارض جدی را در میان افراد مبتلا به  بیماری های کلیوی یا بیماری های قلب افزایش دهد. در موارد شدید ، استفاده از الکترولیت ها می تواند از ضعف و ناراحتی جلوگیری کند.

مشکل دیگر بالا رفتن قند خون در طول روزه داری است.   اغلب افراد مبتلا به دیابت در دوران روزه داری خودسرانه مصرف داروهای خود را کاهش می دهند تا به خیال خود شان خطر ابتلا به افت قند خون را کاهش دهند.

وقتی غذا نمی خورید ، کبد گلوکزهای ذخیره شده  را برای تأمین انرژی بدن آزاد می کند. این کار باعث بالا رفتن قند خون می شود. در یک مطالعه ، محققان دریافتند که هیپرگلیسمی شدید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در طی ماه رمضان روزه دار شده اند  سه برابر افزایش یافته و در افراد مبتلا به نوع 1 افزایش 5 درصدی داشته است.

مراقبت های لازم در صورت افت قند خون

مراقبت های لازم در صورت افت قند خون

شاید مهم ترین بخش روزه داری افراد مبتلا به دیابت این است که بدانید تا چه موقع باید ناشتا بمانید.    کارشناسان توصیه می کنند در صورتی که سطح قند خون تان کمتر از 70 mg / dl باشد و دچار افت قند خون شوید ، خیلی سریع و فوری غذا ها و نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات کم مصرف کنید.

سطح قند خون در ایام روزه داری باید بیش از 300 میلی گرم در دسی لیتر بماند. اگر دیابت دارید و روزه می گیرید ، به زبان بدن خود گوش بدهید.  به عنوان مثال اگر ادرار تیره شود ، این نشانه ای است که آب بدن شما کم شده است.  سردرد شدید ، تهوع و استفراغ ، نشانه هایی است که در صورت بروز این نشانه ها باید بلافاصله چیزی بخورید.  البته روزه گرفتن هیچ خطری برای افراد سالم ندارد اما افراد مبتلا به دیابت باید رعایت حال خود را بکنند.

باورهای دینی افراد دیابتی در باره روزه

بسیاری از مردم کشور ما حتی با وجود ابتلا به دیابت می خواهند که در ایام ماه رمضان روزه بگیرند. با توجه به ماهیت خطرناک روزه داری با دیابت ، این لزوما یک ایده خوب نیست. و دین ما افراد بیماری را که روزه گرفتن برای آنها خطرناک است ، از انجام این وظیفه دینی معاف کرده است.

اگر شما مصمم به گرفتن روزه هستید، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا حداقل یک یا دو ماه قبل از ماه رمضان برای روزه گرفتن شما برنامه ریزی کند. زیرا دوز داروی شما در ایام روزه داری باید بررسی شود.

همچنین زمان آزمایش قند خون تعیین شود و اینکه اگر قند خون شما بالا یا پایین باشد چه کاری باید انجام دهید.  به علاوه زمان بندی مصرف داروها  نیز مهم است. هنگامی که روزه هستید ، زمان خوردن غذا از بعد از اذان مغرب تا اذان صبح است. شما باید داروهای خوراکی برای کنترل قند خون و انسولین خود را در این هنگام مصرف کنید.

دیابت و روزه داری  

در نهایت اگر به هر دلیلی متوجه علائم و نشانه های هیپرگلیسمی و هیپوگلیسمی شدید ، یعنی اگر گلوکز خون بیش از 300 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد ، فوراً چیزی بخورید.

روش های مراقبت از خود در ایام روزه داری  

روش های مراقبت از خود در ایام روزه داری
  • درمان مناسب برای پایین بودن قند خون و یا افزایش قند خون ، از جمله استفاده از قرص های گلوکز، ژل گلوکز یا تزریق گلیکوژن را یاد بگیرید.
  • در هنگامی که روزه هستید چندین بار در روز سطح قند خون خود را اندازه بگیرید.
  • یک دستبند هوشمند طبی هشدار دهنده مخصوص افراد دیابتی تهیه کنید.
  • اطلاعات تماس اضطراری را که دیگران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند ، در خانه نگهداری کنید.

در نهایت ، قبل از مشاوره با پزشک معالج خود از گرفتن هر تصمیمی خودداری کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع برای مطالعه بیشتر 

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا