با مرکز فرماندهی بدن آشنا شوید!(بخش اول)

Image result for ‫مرکز فرماندهی بدن‬‎

با مرکز فرماندهی بدن آشنا شوید!(بخش اول)

مرکز فرماندهی بدن شما از میلیارد ها سلول عصبی به نام نورون ساخته شده است.   سیستم عصبی شما همانی است که در تمام فعالیت‌ های حیاتی بدن موجودات زنده دخالت دارد و همه ی عملکرد های بدن از نفس کشیدن تا خواب دیدن را انجام می دهد.

مرکز فرماندهی بدن یا همان سیستم عصبی دو بخش اصلی دارد:

  • سیستم عصبی مرکزی، که شامل مغز و نخاع می باشد.
  • سیستم عصبی محیطی که شامل تمامی عصب های موجود در بدن ما می شود.

سیستم عصبی ما هم به صورت خودکار و هم با کنترل و به صورت ارادی کار می کند.  سیستم عصبی قابل کنترل عملکردی است که نیاز به  تفکر آگاهانه دارد و ارادی است.  مانند زمانی که  راه می روید و یا دست های خود را بالا می برید.

این عملکرد از اعصاب حرکتی سوماتیک استفاده می کند. عملکرد های غیر قابل کنترل اقداماتی مانند ضربان قلب شما است که بدون دخالت شما انجام می شود.  عملکرد هایی که بدون دخالت شما اتفاق می افتد عملکرد هایی نظیر تپش قلب است که بدون فکر کردن و یا برنامه ریزی قبلی انجام می شود.   این سیستم اتونامیک نام دارد.

سیستم عصبی سمپاتیک

sprinting man

سیستم عصبی سمپاتیک  بخشی از سیستم اتونامیک در بدن شما است که مسئول پاسخ گویی به هیجاناتى مانند خشم و ترس در بدن شما می باشد.

هنگامی که شما در معرض یک تهدید یا خطر قرار می گیرید، سیستم اعصاب سمپاتیک به سرعت   فرآیندهای طبیعی بدن مانند تنفس و ضربان قلب را تغییر می دهد.  به طوری که  انرژی شما افزایش می یابد و برای مواجه با خطر و یا فرار از آن آماده می شوید.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک  

man relaxing at desk

بخش دیگری از سیستم اتونومیک در بدن شما به نام سیستم عصبی پاراسمپاتیک  است که دارای اثرات  متضاد با سیستم سمپاتیک می باشد.  سیستم عصبی سمپاتیک  پدال ترمز سیستم سمپاتیک است.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک موجب ایجاد آرامش و آرام  بدون تنش در انسان می شود.  این سیستم شما را پس از مواجه با خطرات به حالت عادی برمی گرداند.

کاهش هوشیاری مغز  

Image result for ‫کاهش هوشیاری مغز‬‎

استرس موجب می شود که سیستم عصبی سمپاتیک هوشیاری خود را از دست بدهد. و اگر این پروسه طولانی شود،  می تواند منجر به کاهش هوشیاری ذهنی شما بشود.  در نتیجه ممکن است با کندی به کنش ها عکس العمل نشان داده و اشتباهات بیشتری انجام دهید.

استرس بیش از حد همچنین بر سلامت جسمی شما تأثیر می گذارد.  از جمله  سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

نورون ها

close up of neuron connections

نورون ها رابط میان  مغز و بدن شما هستند.  این سلول های عصبی از ارتباطات ویژه ای استفاده می کنند.  آکسون یک ماده شیمیایی به نام انتقال دهنده عصبی یا نوروترانسمیتر تولید می کند که توسط دندریت عصب دیگری دریافت می شود و در آنجا به سیگنال الکتریکی تبدیل می شود.

نورون های حسی به چیزهایی مانند صدا، بو، پاسخ داده و این  اطلاعات را به مغز شما ارسال می کنند.   نورون های حرکتی پیام ها را از مغز به عضلات شما می رسانند.

سلولهای گلیال

glial cells

نام این سلول ها از نام یونانی  گولو به معنی چسب گرفته شده است.   سلولهای گلیال وظیفه حمایت از یاخته های عصبی  را در مغز و نخاع شما بر عهده دارند.  سلولهای گلیال وظایف دیگری را نیز بر عهده دارند.

محققان به تازگی دریافته اند که سلولهای گلیال نقش مؤثری در عملکرد های مغز، بیماری های عصبی و غیره دارند.

مغز

Image result for ‫مرکز فرماندهی بدن‬‎

مغز این عضو فوق العاده پیچیده و حیاتی از 100 میلیارد نورون تشکیل شده است.  مغز حرکات، صحبت کردن، ضربان قلب و نفس کشیدن شما را کنترل می کند.

مغز بانی و ریشه همه افکار و احساسات شما است.  اندازه مغز در حدود دو مشت بسته  و وزن آن حدود 5/1 کیلوگرم می باشد.   مغز شما توسط جمجمه و مایع درون آن  محافظت می شود.

سربریوم

model brain hemispheres

سربریوم بزرگترین قسمت مغز است که  به دو نیمه تقسیم می شود.

سمت چپ، که سمت راست بدن  را کنترل می کند.  نیکره چپ مغز عملکرد هایی مانند صحبت کردن، منطق، محاسبات ریاضی و همچنین استفاده از حافظه  را مدیریت می کند.

نیمکره راست، که سمت چپ شما را کنترل می کند.  نیمکره راست مسئولیت موسیقی، تشخیص چهره و درک موقعیت بدن شما را  نسبت به آنچه در اطراف شما است بر عهده دارد.

این عملکرد ها به عنوان آگاهی فضایی یا هوش دیداری شناخته می شوند.

کورتکس

Related image

لایه خارجی سربریوم دارای چروک ها و پیچ و خم  بسیار و مختلفی است.  در این جا است که شما می توانید “ماده خاکستری” مغز خود را پیدا کنید.   ماده خاکستری مغز اطلاعات را پردازش می کند.

بازال گانگلیا

Image result for ‫بازال گانگلیا‬‎

شما این شبکه مدارهای عمیق را در درون نیمکره مغز  پیدا خواهید کرد.  بازال گانگلیا  حرکات، رفتار و احساسات شما را هماهنگ و کنترل می کند.   بازال گانگلیا  مسئولیت عملکرد هایی را بر عهده دارد که به صورت مداوم اتفاق می افتد.

عملکرد هایی مانند راه رفتن و رقصیدن، الگوهای یادگیری، عادت ها، و جلوگیری از فعالیت ها و سپس شروع به کار جدید.

اگر به بازال گانگلیا  آسیبی برسد، موجب ایجاد بیماری هایی مانند  پارکینسون و هانتینگتون می شود.

سربلوم یا مخچه

Image result for ‫مخچه انسان‬‎

وظیفه سربلوم یا مخچه  نظارت و کنترل حرکات ارادی بدن مانند  شکل دادن به وضعیت بدن و حفظ تعادل بدن می باشد.  سربلوم  همچنین وظیفه هماهنگی گروه های عضلانی مختلف بدن را نیز بر عهده دارد.

حرکاتی مانند مثل ضربه زدن به توپ گلف یا هاکی با وجود سربلوم امکا پیذیر است.   به  دلیل وجود مخچه است که ما می توانیم به راحتی و راست و پیوسته راه برویم. نقش مخچه را در زبان و گفتار نباید فراموش کرد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)


چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا