برای داشتن استخوان های سالم این کارها را نکنید!

برای داشتن استخوان های سالم این کارها را نکنید!

مصرف بیش ازحد نمک
هرچه بیشترنمک مصرف کنید کلسیم بیشتری ازدست می دهید و این اصلاً برای استخوان هایتان خوب نیست. مصرف مواد غذایی مانند نان، پنیر، چیپس و غذاهای سرد مانند کالباس که نمک زیادی دارند موجب ازدست دادن کلسیم می شوند.
میزان مصرف روزانه کلسیم برای هرفرد کمتر از 2300 میلی گرم است.

تصویر مرتبط
تماشای زیاد ازحد تلویزیون
نشستن برای ساعت های متمادی وعادت به تماشای تلویزیون موجب بی تحرکی شما می شود. ورزش کردن و تحرک داشتن استخوان ها را قوی می کند. همچنین داشتن پاهای قوی تحمل وزن بدن را راحتترمی کند.

تصویر مرتبط
دوچرخه سواری
دوچرخه سواری درآخرهفته قلب و ریه را قوی ترمی کند اما برخلاف پیاده روی و دویدن تأثیری درتراکم استخوان ندارد.
اگردوچرخه سوارحرفه ای هستید بهتراست گاهی فعالیت هایی مانند تنیس، پیاده روی و شنا داشته باشید. ورزش های آبی استخوان ها را قوی می کند.
ماندن دراماکن سرپوشیده
ویتامین D مورد نیازبدن با نورخورشید تأمین می شود. اگرچند باردرهفته به مدت 10تا 15 دقیقه درمعرض نورخورشید قراربگیرید ویتامین D مورد نیازبدنتان تأمین می شود. بیش ازحد ماندن درنورخورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. سایرعوامل مؤثر عبارتند از
• سن
• رنگ پوست
• محل زندگی
• مصرف ضد آفتاب
افزودن غلات غنی شده، آب میوه، شیر، بادام، سویا، برنج و یا شیرهای گیاهی و همچنین لبنیات کم چرب به رژیم غذایی و درصورت نیازمصرف مکمل ویتامین D درتأمین ویتامین D مورد نیازبدن مؤثراست.

 

مصرف نوشیدنی های الکل دار
برای اینکه استخوان های سالم داشته باشید مصرف الکل را محدود کنید. مصرف بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دونوشیدنی برای مردان توصیه نمی شود. الکل می تواند با جذب کلسیم بدن تداخل ایجاد کند.
مصرف نوشیدنی های گازدار
مصرف بیش از حد سودا و نوشابه های گازداربه استخوان ها آسیب می رساند. برخی از مطالعات نشان داده است که از دست دادن استخوان با مصرف کافئین و فسفر موجود دربعضی ازنوشیدنی مرتبط است. شما می توانید بجای نوشابه ازشیر یا نوشیدنی های دیگر که حاوی کلسیم هستند استفاده کنید. مصرف بیش از حد قهوه یا چای نیزباعث ازدست دادن کلسیم می شود.

تصویر مرتبط

 

 

 

 

 

مصرف سبوس گندم همراه با شیر
آیا چیزی مفید ترازسبوس گندم هم وجود دارد؟ اما زمانی که سبوس گندم با شیرمصرف می شود بدن شما کلسیم کمتری جذب می کند. درمورد مصرف مواد غذایی دیگرمانند نان سبوس دارنگران نباشید.
سیگارکشیدن
هنگامی که سیگارمی کشید بدن قادرنیست براحتی بافت استخوانی را تشکیل دهد. این مشکل با بالا رفتن مصرف سیگارتشدید می شود. اما درصورتیکه سیگارکشیدن را ترک کنید، احتمال خطرپایین می آید هرچند که مدت ها طول بکشد.
مصرف بعضی ازداروها
بعضی از داروها به خصوص اگر برای یک مدت طولانی مصرف شوند تأثیر منفی براستخوان ها دارند. برخی از داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکوئیدها مانند پردنیزون و کورتیزون می توانند موجب از دست دادن استخوان بشوند. داروهای ضد التهابی مانند گلوکوکورتیکوئیدها برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم و بیماری کرون اسفاده می شوند.
کمبود وزن
پایین بودن وزن بدن و شاخص توده بدنی 18.5 یا کمتر به معنی احتمال شکستگی و از دست دادن استخوان است. اگر شما کوچک اندام هستید تمرینات تحمل وزن انجام دهید و درمورد مصرف کلسیم بیشتردررژیم غذایی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

تصویر مرتبط
جست و خیزکردن زیاد
دردوران کودکی جست و خیزکردن زیاد کاری عادی است اما دربزرگسالی و بالا رفتن سن بخصوص اگراستخوانهای ضعیفی دارید ممکن است خطرناک باشد.
التیام شکستگی استخوان ممکن است مدت طولانی زمان ببرد. درافراد مسن گاهی استخوان به شکل اولیه خود بازنمی گردد.
پیاده روی دربیرون و یا داخل خانه آسان ترین روش برای پیشگیری ازافتادن و یا سرخوردن است.
منبع:http://www.webmd.com/

مترجم و نگارنده: مینو شفیعی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا