بررسی طیف وسیعی از تمرینات برای بازیابی شکستگی شانه

بررسی طیف وسیعی از تمرینات برای بازیابی شکستگی شانه
بررسی طیف وسیعی از تمرینات برای بازیابی شکستگی شانه

همان طور که می دانیم شانه از ترقوه، استخوان بازو و استخوان ترقوه تشکیل شده است. ترقوه و استخوان بازو می تواند به راحتی بر اثر یک آسیب و صدمه ی فیزیکی شکسته شود. شانه ای که شکسته می شود، می تواند باعث بی حرکتی بازو در طی چندین هفته شود.

بر اثر شدت آسیب وارد شده و طبق گزارشات آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، یک سری از تمرینات ورزشی برای بازیابی عملکرد شانه ی آسیب دیده تجویز می شود که می تواند در دراز مدت باعث بهبود و سلامت عملکرد از دست رفته شانه شود.

ورزش آونگ در وضعیت دمر: 

بعد از شفا و بهبودی شانه ی شکسته شده، خاصیت انعطاف پذیری آن همانند قبل نمی باشد. شما باید حتما عضلات را به حالت انبساط و شل در آورید تا بتوانید عملکرد اولیه ی حرکتی مفاصل و ماهیچه ها را در محدوده ی طبیعی بازیابی کنید، موسسه ی پزشکی و ورزشی نیکلاس بیان می کند که انجام حرکات آونگ می تواند علاوه بر کاهش درد ناحیه ی آسیب دیده باعث کاهش سفتی آن منطقه و تکان دادن و حرکت دادن ساده تر عضو شانه ی آسیب دیده شود.

چگونگی انجام این ورزش :

روی میز یا تخت دراز بکشید، روی معده خود بخوابید. به طوری که شانه لبه میز یا تخت آویزان باشد. بازو را به صورت عمود بر زمین، میز یا تخت قرار دهید، طوری که انگشتان زمین را لمس کند. شانه ی خود را به عقب و جلو بچرخانید، وسعت میدان حرکتی را افزایش دهید و این کار را آنقدر انجام دهید تا تمام عضلات منبسط شود، هر زمان احساس درد کردید آن را متوقف سازید و موقعیت بازو را مجددا تنظیم کنید، برای مدت 5 دقیقه این حرکت را انجام دهید.

حرکت آونگی در حال ایستاده :

انجام حرکات آونگی در حال ایستاده کمی سخت تر از موقعیت دمر است زیرا که باید به گرانش و جاذبه ی زمین غلبه کنید. کمر خود را 90 درجه خم کنید، بازوها را به صورت مستقیم به سمت جلو بکشید. رو به پایین (انگشتان دست باید جهت گیری به سمت زمین داشته باشند) و به آرامی بازوها را به سمت عقب و جلو (مانند حرکت آونگ) حرکت دهید.

متخصصین فیزیوتراپ می توانند چگونگی انجام صحیح این حرکات را به شما آموزش دهند، در پاره ای موارد نیز می توان با در دست داشتن جسمی سنگین در کف دست حرکت آونگ را انجام داد.

دیوار نوردی: 

توان بخشی شانه ی شکسته می تواند شامل دیوار نوردی هم باشد، اما نگران نباشید دیوار نوردی همیشه با استفاده از یک تخته ی سنگی اتفاق نمی افتد، می توانید رو به روی یک دیوار بایستید، کف دست خود را کاملا روی دیوار قرار دهید و سعی کنید با حرکت انگشتان روی دیوار راه بروید و این کار را تا جایی که می توانید انگشتان را حرکت دهید انجام دهید.

حتما با پزشک و متخصص فیزیوتراپ خود راجع به تعداد دفعات این حرکت صحبت کنید آنان به شما طریقه ی صحیح این حرکت را نشان می دهند. در صورت ایجاد درد حتما حرکت را متوقف کرده و موقعیت بازو را عوض کنید.

به علت عدم حرکت بازوها برای مدت های زیاد، حاصل از آسیب و شکستگی شانه می توانید سفتی و عدم چرخش شانه را به خوبی حس کنید، حرکات چرخشی می تواند باعث بازیابی این توانایی شود، هر دو بازو دست خود را به پشت و نزدیک ناحیه ی باسن ببرید. سعی کنید با بستن دسته ها در ناحیه ی پشت کمر (باسن) ایجاد حلقه کرده و دست ها را از پشت تا ناحیه ی سر بالا بیاورید. این کار حتما باید در موقعیت ایستاده انجام شود، یا می توانید دست ها را از پشت، دور سر خود حلقه کرده به طوری که آرنج ها به بیرون و زاویه ی 180 درجه از هم قرار داشته باشند. آرنج ها را باز و بسته کنید، همانند پرنده ای که در حال پر زدن است.

حتما با متخصصین فیزیوتراپ راجع به نحوه ی انجام این ورزش ها صحبت کنید.

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی شایگان مهر آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان است.

مقالات بعدی ما را دنبال کنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا