بیماری نقرس ، آرتروز ، درمان نقرس ، داروها

بیماری نقرس ، آرتروز ، درمان نقرس ، داروها و درمان های خانگی

بیماری نقرس ، آرتروز ، درمان نقرس ، داروها

درمان نقرس یک درمان ترکیبی از داروها و تغییرات شیوه زندگی است.

درمان حمله نقرس حاد

اگر می خواهید حمله نقرس حاد را مدیریت کنید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در اسرع وقت داروهای ضد التهاب مصرف کنید ،
  • عضو مبتلا را بالا قرار دهید و روی آن کمپرس یخ بگذارید ،
  • مقدار زیادی مایعات (بدون الکل یا نوشابه های شیرین) بنوشید ،
  • به پزشک معالج خود مراجعه کنید ،
  • آرام باشید ؛ استرس می تواند نقرس را تشدید کند.
  • از دوستان و خانواده خود بخواهید که به شما در انجام کارهای روزانه کمک کنند.

حملات نقرس علیرغم شروع ناگهانی همراه با درد شدید ، معمولاً در عرض یک هفته یا 10 روز پایان می یابد.  36 ساعت اول معمولاً بد ترین حالت است. با این حال ، مهم است که در هنگام شروع حمله به پزشک مراجعه کنید تا سطح اسید اوریک را کنترل کرده و از حملات بعدی نقرس جلوگیری کنید.

یکی از بهترین روش های مراقبت از سلامتی شما در صورت ابتلا به بیماری نقرس نقش پیشگیرانه و مؤثر در درمان خودتان است.  “یک فرآیند به نام خود مدیریتی”

اما خبر خوب در باره بیماری نقرس این است که این بیماری قابل  کنترل می باشد. داروها به دو روش به کنترل نقرس کمک می کنند :

  • دارو ها درد را در طول حمله کاهش می دهند ،
  • دارو ها می توانند باعث کاهش میزان اسید اوریک شوند.

نقرس یک نوع آرتریت التهابی است. در اغلب اوقات اولین علامت حمله  ، درد انگشت شست پا می باشد. معمولاً حمله نقرس در هر بار فقط یک مفصل را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما می تواند به مفاصل دیگر هم سرایت کرده و آنها را قرمز و متورم کند.

وقتی اسید اوریک در بدن شما ایجاد می شود ، می تواند کریستال هایی ایجاد کند که مفاصل شما را ملتهب کنند.  درد ناشی از حمله نقرس معمولاً در عرض 3 تا 10 روز بهبود یابد. اما اگر در حال درمان نقرس باشید ، بهبودی شما خیلی سریع تر صورت می گیرد.

پزشکان درهنگام تجویز دارو برای بیماران مبتلا به نقرس به نکاتی مانند اینکه  کلیه شما چگونه کار می کند ، عوارض جانبی احتمالی ، و دیگر مسائل مربوط به سلامتی بیمار توجه می کند.

داروها در طول حمله نقرس به کاهش درد و تورم مفصل کمک می کنند.

داروهای بدون نسخه برای درمان بیماری نقرس

استفاده از NSAID  ها یا داروهای بدون نسخه در طول حمله نقرس به کاهش درد و تورم مفصل کمک می کنند.  مهمترین داروهای بدون نسخه عبارت هستند از :

  • داروهایی مانند آسپرین ،
  • ناپروکسن ،
  • ایبوپروفن ،

راه های دیگر برای کاهش درد استفاده ازکمپرس یخ ، استراحت ، و بالا گذاشتن مفصل است.

 

داروهای تجویزی برای درمان بیماری نقرس

پزشک شما ممکن است یکی از این داروها را که نمی توانید بدون نسخه تهیه کنید برای شما تجویز کند :

  • ایندومتاسین یک داروی NSAID و ضد درد قوی است.
  • کلشی سین التهاب را کاهش می دهد.
  • استروئیدها (یا کورتیکواستروئیدها ) با التهاب مبارزه می کنند.
  • پروبنسید به کلیه ها کمک می کند تا اسید اوریک را از بدن شما خارج کند.
  • پگلوتیکاز اسید اوریک را از بین می برد.
  • آلوپورینول تولید اسید اوریک را کاهش می دهد.
  • فبوگزوستات باعث کاهش تولید اسید اوریک می شود.
  • Lesinirad کمک می کند تا بدن اسید اوریک را از طریق مدفوع  خارج کند.

بیماری نقرس و درمان های خانگی و طبیعی نقرس

10 درمان طبیعی و خانگی برای نقرس

نقرس یک نوع از آرتریت است که می تواند بر قسمت های مختلف بدن مانند مچ پا ، زانو ، دست ، مچ دست ، و به طور خاص بر انگشت شست پا تأثیر بگذارد.

علائم این بیماری عبارتند از :

  • درد حاد ،
  • التهاب مفاصل ،
  • تورم ،
  • حساسیت به لمس.

بسیاری از مبتلایان به بیماری نقرس داروهای طبیعی خانگی بسیاری را آزمایش کرده اند. منظور از درمان های خانگی این است که با مواد موجود در خانه یک دارو برای بهبود بیماری تهیه کنیم.

داروهای خانگی و طبیعی برای افراد مبتلا به نقرس

داروهای خانگی و طبیعی برای افراد مبتلا به نقرس

در اینجا رایج ترین داروهای خانگی طبیعی برای افراد مبتلا به نقرس عبارت هستند از :

  1. سرکه سیب : مصرف سرکه سیب بهترین درمان طبیعی نقرس در خانه است. مصرف سرکه سیب به بدن شما کمک می کند قلیایی تر شود و اسیدیته آن باعث کاهش درد حملات حاد نقرس می شود.

بسیاری از مبتلایان به نقرس گزارش می کنند که مصرف  1 تا 2  قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک و فیلتر نشده در یک لیوان  آب به بهبود بیماری کمک می کند.  بعضی از افراد روزی 2 تا 3 بار این نوشیدنی را استفاده می کنند تا سریع تر بهبود پیدا کنند.

همچنین از سرکه سیب می توان به عنوان درمان کننده موضعی استفاده کرد.  به این صورت که  شما می توانید پای خود را به مدت 30 دقیقه در یک ظرف پر از 4 فنجان آب گرم و 1 فنجان سرکه سیب قرار دهید. همچنین شما می توانید یک پارچه تمیز و خشک را در سرکه سیب قرار داده و آن را  حدود 15 دقیقه در اطراف منطقه آسیب دیده قرار دهید.

  1. جوش شیرین : یکی دیگر از مواد طبیعی بسیار رایج برای مبتلایان به نقرس جوش شیرین است. جوش شیرین هم مانند سرکه سیب بدن شما را قلیایی تر می کند. یک دوم  قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید و مصرف کنید.  شما می توانید تا 3 قاشق چایخوری جوش شیرین را به همین صورت در یک روز مصرف کنید.

این کار به کاهش اسید اوریک وکاهش درد به طور هم زمان کمک می کند.  اگر فشار خون بالا دارید از خوردن این مخلوط  در خانه خودداری کنید زیرا سدیم موجود در جوش شیرین بسیار زیاد است.  و اگر این داروی خانگی را مصرف می کنید ، سعی کنید میزان مصرف نمک را در وعده های غذایی خود محدود کنید. حداکثر دوز توصیه شده این داروی خانگی 4 قاشق چای خوری در روز است.

  1. گیلاس و آلبالو: گیلاس و آلبالو چه شیرین و چه ترش  به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا در درمان نقرس و کاهش اسید اوریک بسیار مؤثر است. محققان در یک مطالعه انجام شده بر روی  600 فرد مبتلا به نقرس، به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه نصف فنجان آلبالو  (حدود 10 تا 12 عدد ) موجب کاهش خطر ابتلا به حمله نقرس به میزان 35٪ می شود.

برای کسانی که 2 یا حتی 3 وعده در روز گیلاس می خورند، این میزان به  50٪ کاهش می یابد! اما این میوه شکر زیادی دارد که می تواند باعث بیماری های دیگر نیز شود. بهترین توصیه این است که از خواص گیلاس ترش استفاده کنید.

آلبالو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا در درمان نقرس و کاهش اسید اوریک بسیار مؤثر است
  1. زنجبیل و یا زردچوبه : خواص ضد التهابی قدرتمند موجود در ریشه زنجبیل و زردچوبه می تواند در کاهش درد و التهاب حاد مفید باشد.  برای تهیه دمنوش با زرد چوبه یا زنجبیل یک قطعه کوچک را به اندازه 5/2 سانتیمتر برش داده  و حدود 20 دقیقه آن را دم کنید و مانند چای بنوشید.

شما همچنین می توانید زنجبیل و یا زردچوبه را به غذاهای خود اضافه کنید. بعضی از افراد  نیز یک قطعه کوچک ازاین دو ریشه گیاهی را روزانه می خورند.  همچنین می توانید برای کاهش تورم از ریشه زنجبیل یا زردچوبه  با آب به صورت موضعی استفاده  کنید و سپس برای حدود 30 دقیقه آن را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

 

  1. آب : همه ما به راحتی به آب دسترسی داریم. هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. آب به از بین بردن علائم نقرس کمک می کند.  رساندن آب کافی به بدن راهی  مؤثر برای کنترل حملات نقرس است. حداقل 8 لیوان آب در روز بخورید و اگر می توانید تا 12 لیوان آب بنوشید. هر کجا که می روید یک بطری آب با خود ببرید.

 

  1. آب لیمو : آب لیمو یکی دیگر از درمان های خانگی طبیعی است که کمک می کند بدن شما قلیایی شود و در نتیجه اسید اوریک  خون شما با نوشیدن آب لیمو کاهش می یابد.  بسیاری از مبتلایان به نقرس آب نصف لیمو را در یک لیوان آب می ریزند. و روزی دو تا سه بار این محلول را می نوشند.همچنین می توانید آن را با ½ قاشق چای خوری جوش شیرین  ترکیب کرده و مصرف کنید.   به خاطر داشته باشید که آب لیمو همچنین دارای ویتامین C است که به درمان نقرس کمک می کند.

 

  1. تخم کرفس : یکی دیگر از داروهای طبیعی که به کاهش اسید اوریک کمک می کند و از نقرس جلوگیری می کند ، عصاره تخم کرفس است. تخم کرفس به سادگی کلیه های شما را تحریک می کند که بیشتر کار کنند و در نتیجه کلیه ها اسید اوریک بیشتری را از طریق ادرار دفع می کنند.

 

  1. نمک اپسوم : هیچ درمان موضعی بهتر از نمک آپسوم برای درمان حملات نقرس نیست.  از نمک اپسوم برای آرامش عضلات و درد استفاده می شود. نمک اپسوم دارای منیزیم است که به دلیل قلیایی بودن به درمان نقرس کمک می کند. قبل از حمام گرفتن 1 تا 2 فنجان نمک اپسوم را به آب وان اضافه کنید و به مدت حداقل 30 دقیقه  در این آب بمانید.

 

  1. بروملین : بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می شود. آنزیم بروملین اسید اوریک و التهاب ناشی از نقرس را کاهش می دهد و به همین علت به اغلب بیماران مبتلا به نقرس توصیه می شود. همچنین بروملین با ویتامین C  برای نقرس شما مفید است. بروملین به عنوان یک مسکن طبیعی برای  بسیاری از بیماری های دیگر محسوب می شود.

 

  1. ویتامین C : افراد مبتلا به بیماری نقرس نباید ویتامین C را فراموش کنند. مطالعات متعدد نشان داده اند که ویتامین C در کاهش میزان اسید اوریک خون بیماران مؤثر است.
افراد مبتلا به بیماری نقرس نباید ویتامین C را فراموش کنند

سخن آخر

در نهایت فراموش نکنید که اگر در معرض ابتلا به بیماری  نقرس هستید لازم است به اندازه کافی استراحت کنید و از مفاصل خود بیش از حد کار نکشید.  تا هر چه  سریع تر بهبود پیدا کنید.

  • به مفاصل خود کمتر فشار بیاورید.
  • از کمپرس یخ برای تسکین درد مفاصل خود استفاده کنید.
  • یک بسته یخ را برای کمک به کاهش درد و التهاب چندین بار در روز هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه روی مفصل مبتلا بگذارید.
  • بالا بردن پا نیز به کاهش درد کمک می کند و موجب افزایش جریان خون به آن منطقه خاص بدن می شود.
  • نگران نباشید و از یک عصا استفاده کنید تا از فشار غیر ضروری بر روی مفصل آسیب دیده جلوگیری کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا