بیماری نقرس و غذاهایی که خوردن آن ممنوع است

 

بیماری نقرس و غذاهایی که خوردن آن ممنوع است

بیماری نقرس و غذاهای ممنوعه

اگر نقرس دارید ، غذاهای خاصی ممکن است باعث افزایش سطح اسید اوریک شما شوند.

غذاهایی که اسید اوریک را افزایش می دهند ،  حاوی پورین (بازهای آلی ) می باشند. هنگامی که پورین در بدن شما هضم می شود ، بدن شما از این ماده زائد اسید اوریک تولید می کند.

تولید اسید اوریک برای افراد سالم نگران کننده نیست زیرا بدن آن را دفع می کند. اما بدن افراد مبتلا به بیماری نقرس قادر به دفع مؤثر اسید اوریک نیست. بنابراین ، یک رژیم غذایی حاوی پورین ممکن است باعث تجمع اسید اوریک شده و موجب حمله نقرس شود.

خوشبختانه تحقیقات نشان می دهد که محدود کردن مصرف غذاهایی که حاوی پورین بالا هستند و هم زمان استفاده از داروهای مناسب از حملات نقرس جلوگیری می کند.

غذاهایی که به طور معمول باعث حملات نقرس می شوند و حاوی مقادیر متوسط ​​تا زیاد پورین هستند عبارتند از :

  • گوشت قرمز،
  • غذاهای دریایی ،
  • الکل و آبجو.

با این حال ، یک استثنا در این قانون وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که سبزیجاتی که حاوی پورین بالا هستند سبب حملات نقرس نمی شوند.

و جالب توجه است که نوشیدنی های حاوی  فروکتوز و نوشابه های شیرین می توانند خطر نقرس و حملات نقرس را افزایش دهند ، حتی اگر حاوی پورین نباشند.  در عوض ممکن است سطح اسید اوریک را با سرعت بخشیدن به چندین فرآیند سلولی افزایش دهند.

یک مطالعه در این زمینه نشان داده است که افرادی که بیشترین میزان فروکتوز را مصرف می کردند ، 62٪ بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به نقرس قرار داشتند.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی کم چربی ، محصولات سویا و مکمل های ویتامین C ممکن است با کاهش سطح اسید اوریک خون از حملات نقرس جلوگیری کنند.  به نظر نمی رسد که محصولات لبنی با چربی بالا بر میزان اسید اوریک تأثیری بگذارد.

غذاها با توجه به میزان پورین موجود در آنها می توانند سطوح اسید اوریک را افزایش یا کاهش دهند.   با این حال ، فروکتوز حتی اگر سرشار از پورین نباشد ، می تواند سطوح اسید اوریک خود را افزایش دهد.

اگر به نقرس مبتلا هستید این غذاها را نخورید

افراد مبتلا به نقرس از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنند؟

اگر شما در معرض حملات ناگهانی نقرس قرار دارید ، از مصرف مواد غذایی حاوی پورین اجتناب کنید.  شما همچنین باید از مصرف مواد غذایی با فروکتوز بالا و مواد غذایی با میزان متوسط پورین و غذاهایی که شامل 150 تا 200 میلی گرم پورین به ازای هر 3.5  اونس می باشد ، اجتناب کنید. زیرا ممکن است موجب حمله نقرس شود.

لیستی که در زیر آمده حاوی غذاهایی است که دارای بیش از 200 میلی گرم پورین به ازای هر  100 گرم می باشند.

  • گوشت اندام های داخلی : شامل جگر ، کلیه ها ، دنبلان و مغز ،
  • گوشت شکار : نمونه هایی از جمله قرقاول ، گوشت گوساله و گوشت آهو ،
  • ماهی : شاه ماهی ، ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن ، ماهی ساردین ، و ….
  • سایر غذاهای دریایی : حلزون ، خرچنگ ، میگو ،
  • نوشیدنی های شیرین : به خصوص آب میوه ها و نوشابه های گاز دار شیرین
  • قند اضافه شده : عسل ، نکتار آگوا و ذرت با فروکتوز بالا ،
  • مخمر : مخمر تغذیه ای ، مخمر آبجو و سایر مکمل های مخمر .

علاوه بر این ، باید از خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید ، کیک و کوکی ها اجتناب شود. اگر چه پورین ها یا فروکتوز موجود در این مواد غذایی زیاد نیست ، اما ممکن است سطح اسید اوریک شما را افزایش دهند.

اگر به نقرس مبتلا هستید این غذاها را بخورید

اگر به نقرس مبتلا هستید این غذاها را بخورید

اگر نقرس دارید  باید از خوردن مواد غذایی مانند گوشت اندام های داخلی ، گوشت شکار ، ماهی و غذاهای دریایی ، نوشابه های شیرین ، کربوهیدرات های تصفیه شده ، قند های افزودنی و مخمر اجتناب کنید.

اگر چه رژیم غذایی برای بیماری نقرس بسیاری از غذاها را ممنوع می کند ، اما بسیاری از غذاهای کم پورین را می توانید مصرف کنید.  غذاهایی که پورین کمتر از 100 میلی گرم به ازای هر 3.5 اونس (100 گرم) دارند را می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

در اینجا لیست برخی از غذاهای کم پورین که خوردن آنها ضرری برای افراد مبتلا به بیمار نقرس ندارد را مشاهده می کنید:

  • میوه ها : همه میوه ها معمولاً برای نقرس خوب هستند. میوه ها حتی ممکن است به کاهش حملات سطحی اسید اوریک و کاهش التهاب کمک کنند.
  • سبزیجات : همه سبزیجات خوب هستند از جمله سیب زمینی ، نخود فرنگی ، قارچ ، بادمجان و سبزیجات با برگ سبز تیره.
  • گیاهان دانه دار : همه گیاهان دانه دار خوب هستند ، از جمله نخود سبز ، لوبیا سبز ، سویا و توفو.
  • آجیل : همه نوع آجیل و دانه ها.
  • دانه های کامل : شامل جو ، برنج قهوه ای و جو دو سر.
  • محصولات لبنی : تمام لبنیات بی خطر هستند اما به نظر می رسد لبنیات کم چرب بسیار مفید باشد ،
  • تخم مرغ ،
  • نوشیدنی ها : قهوه ، چای سیاه و چای سبز.
  • گیاهان و ادویه جات : تمام گیاهان دارویی و ادویه جات .
  • روغن های گیاهی : از جمله روغن کانولا، نارگیل ، زیتون و کتان.
اگر به نقرس مبتلا هستید این غذاها را بخورید

غذاهایی که می توانید به میزان کم مصرف کنید

به غیر از گوشت هایی که در بالا نامبرده شد و برخی از ماهی ها ، بیشتر گوشت ها را می توانید در حد اعتدال مصرف کنید.  شما می توانید 4 تا 6 اونس (115-170 گرم)  گوشت را چند بار در هفته مصرف کنید.

غذاهای زیر حاوی مقدار متوسط ​​پورین هستند که به میزان 100 تا 200 میلی گرم در هر 100 گرم در نظر گرفته می شود. بنابراین  خوردن بیش از حد آنها ممکن است موجب حمله نقرس شود.

گوشت ها :  شامل مرغ ، گوشت گاو ، گوشت خوک و گوشت بره است.

ماهی ها : ماهی سالمون تازه و یا کنسرو شده نسبت به سایر ماهی ها معمولاً حاوی میزان کمتری از پورین است.

غذاهایی که افراد مبتلا به نقرس می توانند بخورند شامل موارد زیر است :

  • تمام میوه ها و سبزیجات ،
  • دانه های غلات ،
  • محصولات لبنی کم چرب ،
  • تخم مرغ ،
  • اکثر نوشیدنی ها .

 

داشتن اضافه وزن ، خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد

روش زندگی خود را تغییر دهید تا حملات نقرس کاهش یابد

علاوه بر کنترل رژیم غذایی شما می توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود حملات نقرس را کاهش دهید. از جمله :

کاهش وزن : داشتن اضافه وزن ، خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد و از دست دادن وزن خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش تعداد کالری و کاهش وزن حتی بدون رژیم غذایی حاوی پورین نیز باعث کاهش سطح اسید اوریک و کاهش تعداد حملات نقرس می شود. از دست دادن وزن همچنین فشار کلی بر روی مفاصل را کاهش می دهد.

ورزش بیشتر : ورزش منظم یک راه دیگر برای جلوگیری از حملات نقرس است. ورزش نه تنها می تواند به شما کمک کند وزن سالم خود را حفظ کنید ، بلکه می تواند سطح اسید اوریک را نیز پایین نگه دارد.

نوشیدن آب کافی : نوشیدن آب به میزان کافی می تواند به کاهش خطر حملات نقرس کمک کند.  به همین دلیل مصرف آب کافی به بدن کمک می کند تا اسید اوریک را از خون بیرون کشیده  و آن را توسط ادرار از بدن خارج کند.

اگر زیاد ورزش می کنید لازم است که آب کافی بنوشید تا بدن تان دچار کم آبی نشود. زیرا در طی تمرینات ورزشی ممکن است آب زیادی را از طریق عرق کردن از دست بدهید.

با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود حملات نقرس را کاهش دهید

محدود کردن مصرف الکل : الکل عامل مهمی برای بروز حملات نقرس است.  به همین دلیل است که بدن خارج کردن الکل را نسبت به اسید اوریک در اولویت قرار می دهد. که در نتیجه اسید اوریک تجمع می یابد و بلورها را تشکیل می دهد.

یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن شراب ، آبجو یا مشروبات الکلی خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. یک تا دو نوشیدنی در روز خطر را به میزان  36٪   و دو تا چهار نوشیدنی در روز با افزایش خطر 51٪  روبرو است.

مکمل ویتامین C مصرف کنید : تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین C ممکن است به جلوگیری از حملات نقرس با کاهش سطح اسید اوریک کمک کند.  به نظر می رسد که ویتامین C با کمک کلیه ها اسید اوریک بیشتری را توسط ادرار از بدن خارج می کند.

تحقیقات در مورد مکمل های ویتامین C برای نقرس جدید است ، بنابراین قبل از نتیجه گیری می بایست مطالعات بیشتری انجام شود.

قهوه : برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف قهوه ​​ممکن است با کاهش خطر نقرس ارتباط داشته باشد ، به ویژه با قهوه حاوی کافئین معمولی. نوشیدن قهوه ممکن است برای سایر بیماری های پزشکی مناسب نباشد.  به همین علت لازم است با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گیلاس : شواهدی وجود دارد که خوردن گیلاس با کاهش خطر ابتلا به نقرس همراه است.

نتیجه گیری کلی در مورد تغییر سبک زندگی برای بیماران مبتلا به نقرس

کم کردن  وزن ، ورزش ، نوشیدن مایعات کافی ، محدود کردن الکل و احتمالاً مصرف ویتامین C   ممکن است به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند.  نوشیدن روزانه 8 تا 16 لیوان مایعات در روز که حداقل نیمی از آن آب باشد.  یک لیوان حاوی  237 میلی لیتر نوشیدنی می باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا