تمرینات ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل ران

بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران و برگشت به منزل به منظور جلوگیری از عوارض ناخواسته عمل، تقویت قوای بدنی و همچنین بهبود حرکات مفصل ران انجام تمرینات ورزشی ضروری است. انجام تمرینات ورزشی مناسب در بالا بردن سطح فعالیت کمک می کند.

با انجام عمل جراحی، مشکلات مفصل ران برطرف می شود. احتمالاً با توجه به عدم استفاده از عضلات پاها به دلیل مشکلات مفصل ران، این عضلات ضعیف شده اند.

برنامه ورزشی منظم

یک برنامه ورزشی منظم عضلات ضعیف را تقویت می کند. مطمئناً موفقیت در توان بخشی پس از این عمل جراحی تا درجه زیادی به تعهد بیماردر دنبال کردن برنامه ورزشی که توسط فیزیوتراپ ارائه شده است بر می گردد.

بهترین حالت این است که پس از عمل جراحی، این تمرینات هر روز و دو تا سه بار در طی روز انجام شوند.

هر تمرین را ۱۰ بار انجام دهید. اگر در انجام تمرینات راحت هستید تمرینات را تا ۵ بار در طی هفته  و هر بار تا ۲۰ تکرارافزایش دهید.

  • هفته اول: ۱۰ تکرار
  • هفته دوم: ۱۵ تکرار
  • هفته سوم: ۲۰ تکرار

حتماً به نکات و راهنمائیهایی که جراح، فیزیوتراپ یا پرستار در خصوص انجام تمرینات ورزشی و مراقبتهای بعد از عمل به شما گفته شده است توجه و به آنها عمل کنید.

برای راحتی بیشتر تمرینات را در حالت دراز کشیده انجام دهید. تخت خواب بهترین جا برای انجام این تمرینات ورزشی است.

تمرینات مفصل ران

خم و راست کردن مچ پا و حرکت دایره ای

مچ هر دو پا را به سمت بالا خم کنید، انگشتان پا را به سمت بدن بکشید. سپس مچ پا را به سمت پائین خم کنید بطوریکه انگشتان پاها از شما دور شوند. علاوه بر این، هر پا را از مچ، در جهت عقربه های ساعت و در خلاف جهت عقربه های شاعت بچرخانید بطوریکه انگشتان پا به سمت سقف باشند.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران1

 

فشردن ران (مجموعه حرکات عضله چهارسر)

با فشار دادن پشت زانوها به تخت خواب، عضلات جلو ران را سفت کنید. برای پنج ثانیه نگه دارید و رها کنید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران2

فشردن باسن

با فشار دادن عضلات باسن به یکدیگر، عضلات باسن را سفت کنید. برای پنج ثانیه نگه دارید و رها کنید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران2

 

لغزاندن پاشنه ( خم کردن زانو و مفصل ران)

با لغزاندن پاشنه به سمت باسن زانو و مفصل ران را خم کنید در حالیکه پاشنه روی تخت خواب قرار دارد. سپس با لغزاند پاشنه، دوباره پا را به حالت مستقیم اولیه درآورید. در هنگام انجام تمرینات ورزشی کاسه زانو به سمت سقفی نگه دارید. با استفاده از یک کیسه پلاستیکی در زیر پاشنه پا، لغزاندن پاشنه راحت تر انجام می شود. این حرکت را با پای دیگر هم تکرار کنید.

توجه: با توجه به عمل جراحی، ممکن است خم کردن زانو بیشتر از زاویه نود درجه برای شما مضر باشد. بنابراین قبل از انجام این حرکت حتماً با جراح خود در اینباره مشورت نمائید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران3

لغزاندن پا (دور کردن و نزدیک کردن)

پا را به سمت بیرون بلغزانید بطوریکه زانو مستقیم و رو به سقف باشد. سپس پا را به حالت اولیه بلغزانید. در این حرکت نیز استفاده از یک لغزنده، همانند یک کیسه پلاستیکی در لغزاند پاشنه به شما کمک می کند. این حرکت را با پای دیگر هم تکرار نمائید.

توجه: با توجه به عمل جراحی، ممکن است شما این حرکت را نتوانید انجام دهید یا انجام این حرکت برای شما مضر باشد در این رایطه با جراح خود صحبت نمائید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران4

ضربه زدن (لگد زدن) در حالت خوابیده (قوس کوچک عضلات چهار سر)

دراز بکشید. یک پتوی لوله شده یا جسم مشابه را زیر زانو قرار دهید. زانو را به حالت مستقیم درآورید. برای پنج ثانیه نگه دارید. سپس پا را پائین آورده و رها کنید. در طی انجام حرکت زانو نباید از روی پتوی لوله شده بلند شود و پشت زانو همواره باید در تماس با پتو باشد. این حرکت را با پای دیگر انجام دهید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران5

ضربه (لگد زدن) در حالت نشسته (قوس بلند چهارسر)

روی یک صندلی محکم، بنشینید. پا را بلند کنید و تا حدی که می توانید زانو را صاف کنید. برای پنج ثانیه نگه دارید. به آرامی پا را پائین بیاورید و پا را رها کنید. به حالت اولیه برگردید و این حرحکت را با پای دیگر انجام دهید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران6

تمرینات ورزشی اختیاری مفصل ران: پس از عمل جراحی

این تمرینات ورزشی را تنها در صورتیکه توسط جراح یا فیزیو تراپ تائید شوند انجام دهید.

بلند کردن پا به صورت مستقیم

پایی که عملجراحی روی آن انجام نشده است را به نحوی خم کنید که کف پا روی تخت خواب باشد. سپس پائی که روی آن عمل جراحی انجام شده را به صورت صاف بلند کنید (در حدود ۱۲ اینچ). کمی نگه دارید. در صورتیکه در این حرکت پیشرفت کردید تا پنج ثانیه نگه دارید. به آرامی پا را پائین بیاورید و استراحت کنید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران7

مجموعه حرکات همسترینگ (عضلات پشت ران)

زانوی پایی که رو یآن عمل جراحی انجام شده را کمی خم کنید و با فشار دادن پاشنه به تخت خواب، عضله در امتداد پشت ران را منقبض کنید. برای پنج ثانیه نگه دارید و رها کنید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران8

مجموعه حرکات دور کردن

عضلات خارجی ران را با فشار دادن پای جراحی شده به سمت خارج در مقابل یک شی بی حرکت فشار دهید. برای پنج ثانیه نگه دارید و رها کنید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران9

حرکت پل

به آرامی باسن را از تخت خواب بلند کنید  به صورتیکه عضلات شکم را منقبض کرده اید. برای چند ثانیه نگه دارید. در مورد اینکه به مدت چند ثانیهدر حالت پل بمانید با فیزیوتراپ  یا جراح مشورت نمائید. به آرامی باسن را پائین بیاورید و استراحت کنید.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران10

راه رفتن

علاوه بر این برنامه ورزشی، شما باید حتماً مدت زمانی را صرف راه رفتن نمائید. راه رفتن به تقویت و افزایش استقامت بدن کمک می کند. در اطراف منزلتان سه تا پنج بار در طی روز راه بروید. تنها راه رفتن بین اتاق پذیرایی و آشپزخانه و دشتشویی کافی نیست.

پس از پیشرفت در راه رفتن، سعی کنید برای پیاده روی بیرون از منزل بروید.

توجه: با فیزیوتراپ درباره اینکه در هر روز چه مقدار می توانید راه بروید مشورت کنید به این ترتیب از پیاده روی افراط آمیز که برایتان مضر است جلوگیری می شود.

تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران00

نگارنده: زری هاشمی

منبع:AllinaHealth

لینک منبع:  http://www.allinah-program/ealth.org/Health-Conditions-and-Treatments/Health-library/Patient-education/Total-Hip-Replacement/After-surgery/Home-exercise

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا