توان بخشی قلبی

توان بخشی قلبی چیست؟

توان بخشی قلبی به شما می آموزد چگونه فعالتر باشید و تغییراتی در سبک و شیوه زندگیتان بوجود بیاورید که منتهی به قلب قویتر و سلامتی بهتر گردد. توان بخشی قلبی می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید و خطر مشکلات قلبی را در آینده برای شما کاهش دهد.

در توان بخشی قلبی شما با یک تیم از متخصصین سلامتی کار می کنید. اغلب، این تیم شامل یک پزشک، یک پرستار یک مشاور تغذیه یک فیزیوتراپ وهمچنین ورزش درمانگراست. این تیم بر اساس سطح سلامتیتان برنامه ای مختص شما طراحی می کند. سپس آنها حمایتهایی برای کمک به موفقیت شما در این برنامه انجام می دهند.

اگر شما یک مشکل قلبی دارید یا جراحی قلب داشته اید ممکن است از انجام تمرینات ورزشی واهمه داشته باشید. یا اگر شما هرگز تمرینات ورزشی را انجام نداده اید ممکن است ندانید که چطور ورزش را شروع کنید. گروه توان بخش قلبی شما به شما کمک خواهند کرد که ورزش را به  آرامی شروع کنید و تمرینات ورزشی را تا سطحی ادامه دهید که برای قلبتان مفید باشد. بسیاری از بیمارستانها و مراکز توان بخشی برنامه های توان بخشی ارائه می دهند. شما ممکن است یکی از اعضاء یک گروه توان بخش قلبی باشید ولی هر شخص برنامه خودش را دنبال می کند.

چه کسی باید درتوان بخشی قلبی شرکت کند؟

پزشکان اغلب توان بخشی قلبی را برای کسانی که سکته قلبی یا عمل بای پس داشته اند تجویز می کنند. ولی مبتلایان به انواع مختلف بیماریهای قلبی یا عروقی می توانند از توان بخشی قلبی سود ببرند. اگر هر کدام از موارد زیر برای شما رخ داده است توان بخشی قلبی می تواند به شما کمک نماید:

  • ایست قلبی
  • بیماری عروق محیطی
  • پیوند قلبی در گذشته یا قصد پیوند قلبی در آینده
  • آنژیو پلاستی برای باز کردن عروق کرونر
  • نوع دیگری از عمل جراحی قلب همانند تعویض دریچه قلب

اغلب افراد شانس استفاده و امتحان کردن توان بخشی قلبی را ندارند یا احتمالاً آنها یک برنامه را شروع می کنند ولی بدون اتمام رها می نمایند. این به ویژه درباره زنان و افراد مسن تر صادق است که البته خبر خوبی نیست چرا که این افراد نیز می توانند همانند افراد جوانتر از بعضی فوائد توان بخشی قلبی سود ببرند. اگر پزشکتان به شما توان بخشی قلبی را توصیه نمود، تمرینات را انجام و ادامه دهید چراکه شما می توانید به بهترین نتایج برسید.

در توان بخشی قلبی چه رخ می دهد؟

در توان بخشی قلبی شما می آموزید:

  • چطور بیماری قلبی و مشکلاتی همانند فشارخون بالا و کلسترول بالا را مدیریت کنید.
  • چگونه بدون خطر تمرینات ورزشی را انجام دهید.
  • چگونه از رژیمهای سالم برای قلب استفاده نمائید.
  • چگونه سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • چگونه استرس و افسرگی را کاهش دهید.

چطور هرچه سریعتر و با ریسک پائین تر و خطر کمتر به کارتان بازگردید.

تمرین ورزشی نقش مهمی در توان بخشی قلبی دارد. بنابراین قبل از اینکه شما شروع کنید، معاینه و بررسی کامل خواهید شد که ممکن است شامل تستهایی همانند الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) و یک “تست استرس” ( الکترودیاگرام ورزشی) باشد. این تستها نشان می دهد که قلب شما به چه میزان درست کار می کند. این تستها به گروه توان بخشی یاری کننده شما در طراحی یک برنامه ورزشی درست و با ریسک و خطر پائین کمک می کند.

در ابتدا گروه توان بخشی شما از نزدیک بررسی می کند که چطور تمرینات ورزشی قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که شما قویتر می شوید شما خواهید آموخت که چطور ضربان قلبتان را در هنگام انجام تمرینات ورزشی چک کنید و در پایان دوره توان بخشی شما برای ادامه برنامه ورزشی به تنهایی آماده خواهید بود.

فوائد توان بخشی قلبی چیست؟

شروع توان بخشی قلبی پس از یک حمله قلبی می تواند شانس مرگ به واسطه بیماری قلبی را کاهش دهد و کمک کند که شما در خارج از بیمارستان به سر برید. همچنین ممکن است نیازتان برای دارو و درمان را کاهش دهد.

توان بخشی قلبی همچنین ممکن است به شما کمک کند تا:

  • سلامتی عمومی بهتری داشته باشید.
  • وزن از دست بدهید یا وزنتان را پائین نگاه دارید.
  • کمتر احساس افسردگی داشته باشید و رویکرد امیدوارانه تر به زندگی داشته باشید.
  • انرژی بیشتری داشته باشید و در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید.

تغییر عادات قدیمی سخت است. اما در توان بخشی قلبی شما از حمایت کارشناسانی که می توانند به شما در داشتن عادات جدید سلامت زیستن کمک کنند برخوردار هستید و ملاقات کردن دیگر افراد مشابه شما در اینگونه مکانها و گروه های توان بخشی می تواند به شما کمک کند که بدانید تنها نیستید.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: WebMD

لینک منبع:http://www.webmd.com/heart-disease/tc/cardiac-rehabilitation-topic-overview

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا