تومورهای خوش خیم ، علل و انواع آنها !

Image result for ‫تومور خوش خیم‬‎

تومورهای خوش خیم ، علل و انواع آنها !

تومور رشد غیرطبیعی و بی هدف سلول ها است. تومور های خوش خیم سرطانی  نیستند.  و مانند تومور های بدخیم به بافت  نزدیک خود و یا به سایر قسمت های بدن نفوذ نمی کنند.

تومورهای خوش خیم می توانند در هر کجای بدن تشکیل شوند.  اگر یک توده یا جرمی را در بدن خود احساس کردید ، ممکن است فوراً فکر کنید که این تومور سرطانی است.  به عنوان مثال ، زنانی که در هنگام معاینه خانگی متوجه تومور در پستان خود می شوند.

اغلب تومورهای پستان خوش خیم هستند. در واقع ، بسیاری از تومورهایی که در سراسر بدن رشد می کنند ، خوش خیم هستند.

سلول های سرطانی نیز به همان شیوه رشد می کنند.  با این حال ، بر خلاف سلول های تومور خوش خیم ، سلول های سرطانی می توانند به بافت های اطراف حمله کنند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند.

اما تومورهای خوش خیم اگر بر روی ساختارهای حیاتی مثل رگ های خونی یا اعصاب فشار آورند ، خطرناک هستند.  بنابراین ، گاهی اوقات آنها نیز نیاز به درمان دارند.

  • تومورهای خوش خیم وقتی که سلول های بدن تقسیم می شوند و بیش از حد رشد می کنند ، پیشرفت می کنند.
  • تومورهای خوش خیم بر اساس محل طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال ، لیپوم ها از سلول های چربی رشد می کنند.
  • درمان تومورهای خوش خیم همیشه ضروری نیست.

از هر 10 زن  9 نفر آنها مبتلا به تومور خوش خیم  بافت پستان هستند. همچنین ، تومورهای خوش خیم استخوانی نیز بیشتر از تومورهای بدخیم استخوان هستند.

علل ایجاد تومورهای خوش خیم

Image result for ‫تومور خوش خیم‬‎

علت دقیق تومور های خوش خیم اغلب ناشناخته است. هنگامی که سلول های بدن تقسیم می شوند و رشد می کنند ، تعداد آنها  زیاد می شود.

در شرایط عادی بدن قادر به تعادل رشد و تقسیم سلولی است. هنگامی که سلول های قدیمی یا آسیب دیده می میرند، با سلول های جدید و سالم جایگزین می شوند.

اما در مورد تومورها ، سلول های مرده باقی می مانند و  تومور را تشکیل می دهند.

رشد یک تومور خوش خیم ممکن است با علل زیر مربوط باشد :

  • سموم موجود درمحیط زیست ، مانند قرار گرفتن در معرض تابش
  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • استرس
  • آسیب ها یا ضربه ها
  • التهاب یا عفونت

انواع شایع تومورهای خوش خیم

Image result for ‫فیبروم‬‎

انواع مختلفی از تومورهای خوش خیم ناشی از ساختارهای مختلف در بدن وجود دارد.

برخی از انواع رایج تومورهای خوش خیم عبارت هستند از :

  • آدنوم ها در لایه نازک بافت تشکیل می شوند که غدد ، اندام و سایر ساختارهای داخلی را پوشش می دهد. مثلاً شامل پولیپ هایی است که در کولون شکل می گیرند و یا در کبد رشد می کنند. آدنوم ممکن است در غده فوق کلیوی ، هیپوفیز یا غده تیروئید رشد کند.
  • لیپوم ها از سلول های چربی ساخته می شوند و شایع ترین نوع تومور خوش خیم هستند. لیپوم ها اغلب بر روی کمر ، دست و یا گردن یافت می شود.  لیپوم ها معمولاً نرم و گرد هستند و  زیر پوست قرار دارند.
  • میوم ها تومورهای ماهیچه ای هستند که در دیواره عروق خونی رشد می کند. میوم ها همچنین می توانند در عضلات صاف ، مانند  اندام های داخلی از جمله رحم یا معده یافت شوند.  میوم ها ممکن است با دارو و یا جراحی درمان شوند.
  • تومور نوی یا مول توموری است که به صورت غیر طبیعی بر روی پوست رشد می کند و بسیار رایج است.
  • فیبروم ها تومورهایی هستند که می توانند در بافت فیبری موجود در هر عضو رشد کنند.  رشد فیبروم ها در رحم شایع تراست و به نام  فیبروئید رحمی شناخته می شوند.  فیبروئید های رحم می توانند منجر به خونریزی شدید واژینال ، مشکلات مثانه یا درد و یا فشار در ناحیه لگن شوند.
  • همانژیوم ها از سلول های عروق خونی در پوست و یا اندام های داخلی تشکیل می شوند و شبیه به لکه های مادرزادی بر روی پوست هستند که اغلب در سر، گردن یا بدن دیده می شوند.  همانژیوم ها ممکن است  قرمز یا آبی رنگ باشند.  بیشتر همانژیوم ها خود به خود از بین می روند.  بعضی از آنها که با دیدن، شنیدن یا خوردن تداخل دارند ممکن است نیاز به درمان با کورتیکواستروئیدها یا داروهای دیگر داشته باشند.
  • منینگیوما تومورهایی هستند که از غشای اطراف مغز و نخاع ایجاد می شوند. از هر 10 منینگوما 9 تای آن خوش خیم است.  منینگیوما در مقایسه با سایر تومور ها بسیارآرام رشد می کند. درمان این تومور بستگی به محل آن و علائمی است که ایجاد می کند.  علائم ممکن است شامل سردرد و ضعف در یک طرف ، تشنج ، تغییرات شخصیتی و مشکلات بینایی باشد.

Related image

در بسیاری از موارد ، تومورهای خوش خیم با دقت بررسی می شوند.  برای مثال ، پولیپ های  روده بزرگ ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند. بعضی از انواع تومورهای خوش خیم داخلی ممکن است سبب مشکلات دیگر بشوند.

فیبروئید های رحم می تواند درد لگن و خونریزی غیرطبیعی  ایجاد کند و برخی تومورهای داخلی ممکن است یک رگ خونی را محدود یا باعث فشار آوردن به عصب شوند.

تومور خوش خیمممکن است در همه افراد حتی در کودکان  ایجاد شود.  هر چند رشد تومور ممکن است در افراد بزرگسال با بالا رفتن سن افزایش بیشتری داشته باشند.

اگر در بعضی موارد برای برداشتن تومور نیاز به جراحی باشد ، موفقیت عمل بستگی به سن بیمار ، محل تومور و اینکه آیا به بافت اطراف متصل است یا نه دارد.

رادیو تراپی ممکن است برای تومورهای  منینگیوما که نمی توانند برداشته شوند استفاده شود.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

[toggle title=”کلینیک فوق تخصصی شایگان مهر” state=”open” ]

درمان های غیر جراحی درد و بازتوانی مشکلات حرکتی و مفصلی 

کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر تنها مرکز توانبخشی ایران و یا تهران نیست!

ما تلاش میکنیم کمی متفاوت باشیم, علمی تر کار می کنیم و کادر قوی تری داریم.

کلینیک شایگان مهر را یکبار امتحان کنید.

تماس با کلینیک فوق تخصصی درمان های غیرجراحی درد و سایر مشکلات حرکتی (اینجا کلیک کنید)

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا