درباره گردن درد چه می دانید؟

دردهای گردن می توانند به صورت ناگهانی، شدید یا به آرامی در طی زمان رخ دهند. گردن درد ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد یا نداشته باشد. درد در گردن می تواند به جای گردن در نواحی دیگر بالاتنه شروع شود.

گردن شامل مهره ها در قسمت عقب و مجاری انتقال هوا در قسمت جلو است. همچنین گردن یک بافت نرم است که شامل عضلات، رگهای خونی و اعصاب است.

علل معمول گردن درد و درمان آن

اگر هیچگونه بیماری یا آسیبی مسبب گردن درد نباشد، ممکن است یکی از مشکلات زیر وجود داشته باشد:

  • کشیدگی یا رگ به رگ شدن گردن.
  • بد قرار دادن گردن یا به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نگه داشتن.
  • مشکلات استخوانی یا ستون فقرات طولانی مدت.

Neck Pain

کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات یا رباطها در گردن ممکن است بعد از یک فعالیت ورزشی یا بدنی رخ دهد. به خصوص اگرآن فعالیت جدید باشد یا گردن را بیش از حد کشیده شود.

درمانهای اولیه برای کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن همانند دیگر عضلات بدن است. قدمهای اولیه پایه ای عبارتند از:

  • جلوگیری از آسیب بیشتر با متوقف کردن آن فعالیت که سبب گردن درد شده است و عدم انجام آن فعالیت تا زمان بهتر شدن درد.
  • استراحت.
  • استفاده از یخ، که می تواند به رهایی از درد و کاهش تورم کمک کند.

کشیدگی و رگ به رگ شدن می تواند در طی زمان بهبود یابد و برطرف شود. و هیچگونه نیازی به درمانهای پزشکی بیشتر از مراقبت شخصی و احتمالاً مسکنهای در دسترس نیست. در صورتیکه دردهای کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن در طی چند روزز بهبود نیابند و تا یک هفته یا دو هفته ادامه داشته باشند باید به پزشک مراجعه شود.

مراجعه به پزشک حتی اگر پزشک بیماری یا صدمه ای را عامل این درد شناسایی نکند می تواند بنا به دلایل زیر مفید باشد:

  • اطمینان کامل از اینکه هیچگونه عامل جدی وجود ندارد.
  • دوباره حرکت دادن گردن.
  • نحوه قرار دادن بهتر گردن.
  • حرکت و کشش هر زمان که در یک مکان ثابت نشسته اید.
  • کشش و ورزش شامل ورزش درمانی و ماساژ.
  • مسکنها.

 neck2

گردن درد همراه با اسپاسم (گرفتگی) عضله

یکی از دلایل بالقوه اسپاسم عضله همراه با گردن درد، گردن پیچ خورده است. که می تواند بوسیله مراقبتهای شخصی و مسکنها در صورتیکه عوامل دیگر گردن درد توسط پزشک رد شده باشد درمان شود.

درد ناشی از گردن پیچ خورده  معمولاً به مدت چند روز طول می کشد. ممکن است در هنگام ابتلا به این عارضه حذف فعالیتهایی نظیر رانندگی ضروری باشد. این به خاطر این است که گردن نمی تواند به راحتی به سمت راست و چپ بچرخد و دیدن سمت راست و چپ به درستی انجام نمی شود.

گردن درد همراه با احساس کرختی و بی حسی یا ضعف

رادیکولوپاتی (radiculopathy) عارضه ای است که در آن یک عصب به واسطه مشکلات ستون فقرات، تحت فشار قرار دارد و درگیر است که پزشکان می توانند این عارضه را تشخیص دهند و در درمان آن کمک کنند.

دراین عارضه درد در یک سمت گردن، شانه یا بازو و در اطراف یک ناحیه خاص پوستی ممکن است به عنوان رادیکولوپاتی گردن (cervical radiculopathy) شناخته شود. این زمانی است که احساسی عجیب در بافتهای گردن یا پوست وجود دارد یا درعضله گردن، کرختی یا ضعف حس می شود.

به هر حال، این علائم همیشه نشان دهنده رادیکولوپاتی نیستند. در هر نوع از بروز درد در ناحیه گردن، تشخیص پزشکی و مراقبت با توجه به علائم گردن ضروری است.

 

چه زمانی گردن درد مهم است؟

مواردی وجود دارد که گردن درد به دلیل یک عارضه جدی می تواند بوجود آید.

بیماری وخیم

موارد غیر شایعتر گردن درد که نیاز به درمان بی درنگ و سریع دارند، دردهایی هستند که:

  • شدید هستند.
  • با علائم دیگری رخ می دهند.
  • چند روزی بدون بهبودی ادامه می یابند.

 

مشکلات جدی قلبی، همانند حمله قلبی؛ می تواند سبب گردن درد شود. در صورتیکه هرکدام از علائم زیر بروز کنند کمک سریع و فوری برای گردن درد مورد نیاز است:

  • درد قفسه سینه همانند فشار یا گرفتگی
  • درد شدید و تیر کشنده
  • تنفس مشکل

مشکلات قلبی جدی می تواند همچنین سبب شروع درد بازو، شانه و دیگر دردها در قفسه سینه شوند.

عفونت شدید یکی دیگر از مشکلات جدی دربدن است که می تواند منجر به گردن درد شود. عفونت نیز نیاز به کمک پزشکی سریع دارد. عفونتهای شدید همانند مننژیت توسط علائمی همانند موارد زیر خود را نشان می دهند:

  • تب
  • احساس ناخوشی همراه با درد و خستگی عمومی در بدن

 

عفونتهای موضعی در گردن یا نواحی نزدیک به آن نیز می تواند همچنین منجر به گردن درد شود. هر کسی که اخیراً جراحی یا هر نوع جراحتی داشته است باید نسبت به آن هوشیار باشد و از هر نوع عفونت پیشگیری یا در صورت بروز سریعاً درمان شود.

صدمه شدید

در صورتیکه،  آسیب یا صدمه ای گردن را درگیر کرده است ضروری است گردن هرچه سریعتر توسط پزشک معاینه شود حتی اگر صدمه وارده بسیار دردناک نباشد. اگر صدمه به نحوی باشد که  درد زیادی احساس نشود ولی گردن حرکت یا عکس العملی نشان نمی دهد، در این صورت مراقبت پزشکی ضروری است.

صدمات بدنی می تواند به صورتهای مختلفی همانند تصادمهای ورزشی و زمین خوردن افراد مسن ایجاد شود. بعضی افراد بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند ولی حتی افراد سالم و دارای بدن متناسب نیز در هنگام دچار شدن به اینگونه صدمات در ناحیه گردن، باید توسط پزشک معاینه شوند.

کمک های اولیه توصیه شده برای صدمات احتمالی گردن شامل موارد زیر است:

  • درخواست کمک پزشکی، این مورد درصورتیکه گردن حرکت نمی کند و عکس العملی نشان نمی دهد ضروری است.
  • افرادی که از کمکهای اولیه مطلع هستند باید گردن را بررسی و اقدام لازم را انجام دهند.
  • از حرکت دادن بدن و گردن که ممکن است منجر به بدتر شدن صدمه شود جلوگیری شود.
  • گردن و بدن شخص را در همان وضعیتی که شخص صدمه دیده یافت شده نگه داشته شود.

اگر شخص قادر است که سرش را حرکت بدهد خبر خوبی است. به هر حال، مهم است که هر شخصی که درگیر یک تصادف می شود مورد ارزیابی قرار گیرد. بعضی صدمات کوچکتر ممکن است بعد از شوک حادثه قابل توجه تر باشد.

مشکلات طولانی مدت استخوان ومهره های گردن

دلیل گردن درد در بعضی افراد عوارض طولانی مدتی همچون آرتریت است. عارضه دیگری که می تواند مهره های را تحت تاثیر قرار دهد پوکی استخوان است. هر نوع مشکل طولانی مدت در رابطه با گردن درد باید تحت مراقبت یک پزشک باشد.

 

صدمه ضربه شلاقی مانند چیست؟

ضربه شلاقی (whiplash) نوعی از ضربه است که در تصادفات رانندگی رخ می دهد. هر گونه ضربه ای که سبب حرکت ناگهانی و شدید بدن یا گردن شود ممکن است منجر به صدمات ضربه شلاقی شود. صدمات ضربهای شلاقی بیشتر در تصادمات جاده ای با ضربات جانبی رخ می دهند.

neck3

ضربه شلاقی، صدمه ای است که به بافتهای نرم گردن همانند عضلات رخ می دهند. مشخصه های معمول شامل درد در ناحیه گردن است که به شانه ها یا بازو منتشر می شود. سردرد یکی دیگر از علائم ضربه شلاقی است.

بعضی محققان پزشکی ضربه شلاقی را درجه بندی کرده اند. که می تواند شامل صدمه ای که تنها شامل درد، سفتی و گرفتگی باشد بدون اینکه نشانه ای از علائم بدنی یا قابل مشاهده آسیب در آن دیده شود. یا ضربه شلاقی می تواند شدیدتر باشد که سبب محدودیت در حرکت شود یا اثرات عصبی داشته باشد که منجر به تضعیف یا کاهش احساس لامسه شود.

علائم شدیدتر ضربه شلاقی کمتر شایع بوده و نیاز به چک کردن توسط دکتر دارند. این علائم شامل:

  • عدم توانایی در چرخاندن گردن
  • خستگی، سرگیجه، کرختی و بی حسی یا حالت تهوع
  • اسپاسم عضله

 

مشکلات طولانی مدت ضربه شلاقی

یک ضربه شلاقی می تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد. یکی از مطالعات انجام شده روی این عارضه که در سال 2012 منتشر شد مشکلات طولانی مدت ضربه شلاقی را به عنوان سندروم ضربه ثانویه یا LWS (late whiplash syndrome) طبقه بندی کرده است.

در این مطالعه، LWS ضربه شلاقی به معنی عارضه ای است که مردم را از بازگشت به زندگی عادی بازمی دارد احتمالاً مانع رانندگی، انجام کارها، یا انجام سایر فعالیتها در اوقات فراغتشان می شود. این نوع درد در صورتی در دسته LWS قرار می گیرد که  محدودیت حرکتی، یا دیگر علائم گردن درد حداقل به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد.

در صورتیکه درد یا دیگر علائم ناشی از ضربه شلاقی طولانی تر از این حد شد پیشنهاد می شود اولین زمان ممکن سعی شود به فعالیتهای معمول در برگشت. پرهیز یا به تاخیر انداختن برگشت به زندگی معمول می تواند درد و ناتوانی را بدتر نماید.

مراقبت شخصی، مسکنها و دیگر درمانها گاهی اوقات می تواند کمک کننده باشد. افراد با ضربه شلاقی طولانی مدت باید با یک متخصص مراقبت از سلامتی در این باره مشورت نمایند.

نگارنده: زری هاشمی

منبع: Medical News Today

لینک منبع:http://www.medicalnewstoday.com/articles/312111.php

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا