درد گردن را جدی بگیریم !

درد گردن را جدی بگیریم !

گردن درد یکی از دردهای اسکلتی عضلانی به شمار می رود که امروزه شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است و انواع مختلفی دارد که ممکن است علت درد گردن موارد گوناگونی مانند استرس،تصادف و حوادث، بد نشستن و خوابیدن،دیسک گردن و …می باشد و به صورت درد شدید و مزمن در افراد به وجود آید و با علائم و نشانه هایی از جمله گرفتگی عضلات گردن،سردرد، سرگیجه ،حالت تهوع و بی حسی و خواب رفتن دست ها همراه باشد.بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز گردن، فتق دیسک و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که رفع گردن درد ،  در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

پزشک متخصص پس از مراجعه بیماران  به کلینیک درد با معاینه و استفاده از کلیه روش های تشخیصی برای تعیین علت و محل درد از بهترین روش های درمانی شامل فیزیوتراپی، ورزش های گردن درد و نرمش،دارو،ماساژ،طب سوزنی،و راه های دیگر با صلاحدید خود برای درمان گردن درد استفاده می کند

گردن درد  و درد مهره های گردن چیست؟

دردناحیه گردن یکی ازرایجترین دردهایی است که بیماران به دنبال راه های معالجه آن هستند.درحقیقت میزان شیوع این درددرحدود40 تا70درصداست.اما شما نباید اجازه دهید که این  مشکل دربدن پایدار شودماساژدادن منظم گردن میتواند باعث کنترل درد مخصوصا هنگام بروز درد بعدازآسیب دیدگی ،شود.

دردگردن معمولا بادردناحیه کمرهمراه است وعلائم آن بسیارشبیه به کمردرداست.علائم گردن دردشامل گرفتگی ،سخت شدن،ناراحتی ماهیچه ،محدودیت درحرکت وسردرداست. درد گردن میتواند ناگهانی اتفاق افتد و خفیف باشد و یامی تواند به صورت دائمی ومزمن رخ دهد.دردهای خفیف درصورتی که درمان نشوند می توانند مزمن شوند وباعث کم تحرکی بیمارشود.

گردن درد زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات توسط صدمات، بیماری ها، ساییدگی و همچنین مکانیک ضعیف بدن تحت فشار قرار می گیرد. در بیشتر دامنه های حرکتی، ستون فقرات گردنی مستعد استفاده بیش از حد و آسیب است. گردن درد بسیار رایج است. اگر گردن درد حاد باشد، این درد ناگهانی و شدید ممکن است به سر، شانه ها، بازوها و دست ها منتشر شود. درد معمولا ظرف چند روز یا چند هفته با استراحت، تمرین و همچنین سایر اقدامات خود مراقبتی کاهش می یابد. شما نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان و فرآیند بهبود و تسکین گردن درد بازی می کنید و می توانید بهدرمان درد گردن خود به بهترین شکل کمک کنید. اگر، درد گردن مزمن باشد علیرغم درمان ها باقی خواهد ماند و نیاز به ارزیابی ها و همچنین ملاحظات بیشتری دارد.

عضلات گردن

عضلات ناحیه شانه که به گردن متصل هستند میتوانند براثراستفاده زیاداین مفصل وگرفتگی دچاردردشوند. زمانیکه ازآسیب دیدگی مفصل گردن جلوگیری شود تعدادی ازماهیچه ها ی این ناحیه براثراستفاده زیاد دچارفرسودگی میشوند وماهیچه های دیگرضعیف وغیرقابل استفاده میشود ماهیچه هایی که براثراستفاده زیاد دچارفرسودگی شده اند دچارخستگی میشوند.

درصورتی که ماهیچه های گردن به صورت مساعد کارکند دارای طول طبیعی قدرت ،استفامت ،فشارطبیعی برروی مفصل وتحمل بالا است.

پزشکان فیزیوتراپ دارای تخصص کافی درارزیابی واصلاح تعادل وتناسب ماهیچه هایی که باعث بروز درد شده اند هستند.

عصب اوکسیپتال(استخوان قمحدوه) وگردن

عصب هایی که درناحیه بالای گردن وجوددارد ممکن است براثربیماری آرتروز،برآمدگی دیسک یاتورم دچارفشارشوندودرنتیجه باعث آسیب دیدگی وتحریک عصب ها وکاهش حرکات عصب که به عنوان نئورومکانوسنسیتی neuromechanosensitivityیانئوروداینامیک  neurodynamics غیرطبیعی شناخته شده است.

آسیب دیدگی عصب هایی که درناحیه بالای گردن وجود دارد درد را به عصب های دیگر منتقل میکند و باعث سردرد میشود.

انواع گردن درد

گردن درد بر اساس میزان آسیب از نوع ملایم تا شدید درجه بندی می شود و می تواند حاد یا مزمن باشد.

گردن درد حاد: به صورت اتفاقی روی می دهد و معمولا ظرف چند روز بهبود می بابد. منبع درد معمولا عضلات، لیگامان ها، مفصل ها و دیسک ها هستند.

گردن درد مزمن: بیش از سه ماه طول می کشد و ممکن است همیشه درد وجود داشته باشد یا یا فعالیت های خاصی درد بدتر شود. اگرچه تعیین منبع درد برای رفع درد گردن بسیار مشکل است، فاکتورهای موثر شامل آسیب عصبی، زخمی شدن بافت ها، آرتروز و اثرات روحی روانی درد باشند. کسانی که علائم و نشانه های درد های مزمن را دارند ممکن است که به متخصص درد ارجاع داده شوند.

علائم و نشانه ها

نشانه ها و علایم گردن درد ممکن است شامل سفتی، گرفتگی، درد، سوزش و همجنین درد های تیر کشنده، فشار یا  صدا دادن گردن باشد. ماهیچه ها ممکن است در گردن، صورت  و شانه ها درد داشته باشند.

زمانی که ماهیچه دچار اتقباض شدید می شوند دجار اسپاسم یا گرفتگی می شوند. ممکن است دچار محدودیت حرکتی شوید و نتوانید گردن خود را بچرخانید. اگر عصب ها درگیر شوند، درد، صدا دادن، بی حسی یا ضعف ممکن است به شانه ها بازو ها  همچنین دست ها توسعه پیدا کند.

در چندین موقعیت شما نیاز به توجه و اقدامات پزشکی دارید.اکر فشار روی عصب زیاد است، علائم می توانند شامل درد، بی حسی، درد در بازوها و پاها، از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع، یا کاهش قدرت و مشکلاتی در قابلیت هماهنگی قسمت های مختلف بدن با یکدیگر شود.

گردن درد به همراه سردرد شدید، تب یا حالت تهوع ممکن است علامت عفونت یا خونریزی در مغز باشد. اگر گردن شما آن چنان سفت شده است که چانه شما نمی تواند قفسه سینه شما را لمس کند، به سرعت به دنبال درمان پزشکی باشید.

آناتومی گردن

در شکل بالا ناحیه گردن، ستون فقرات گردنی نامیده شده است که در بین استخوان های ستون فقرات گردنی محافظت می شود. هفت استخوان گردنی که مهره نامیده می شود C1 تا C7 شماره گذاری می شوند. هر استخوان توسط دیسک های ضربه گیر جداسازی شده است. مهره های گردنی توسط عضلات و رباط ها در یک مکان نگه داشته می شوند. اعصاب ستون فقرات از طریق کانال های استخوانی رد می شوند و در گردن و بازوها شاخه شاخه می شوند.

علت و دلایل

علت گردن درد می تواند از آسیب، وضعیت بدنی ضعیف، استرس، سایش طبیعی، بیماری و سایر علت ها باشد. عدم هم ترازی ستون فقرات (برای مثال خمیدگی یا خوابیدن روی شکم) و بلند کردن اجسام سنگین به صورت نادرست بر روی ستون فقرات گردنی فشار وارد می کند و آسیب را محتمل تر می کند. علت گردن درد می تواند موارد زیر باشد:

  • صدمه یا حوادث ناگوار

آسیب کشیده شدن سر به جلو مخصوصا در تصادفات، آسیب های ورزشی و یا افتادن می تواند باعث کشیدگی یا پارگی عضلات و رباط ها شود و علت گردن درد باشد . شکستگی نیز ممکن است اتفاق بیقتد.

  •  دیسک گردن (بیرون زدگی دیسک)

قسمت مرکزی و ژله مانند دیسک ستون فقرات می تواند متورم شود یا توسط یک ناحیه ضعیف در دیوار پاره شود و روی عصب ها فشار آورد.

  • فشار بر روی عصب 

فشرده شدن عصب ستون فقراتی می تواند باعث بروز دردی شود که از ابتدای کانال نخاعی شروع و سپس به سمت بازوها و دست ها و انگشت ها می رود. درد ناشی از فشار بر روی عصب با درد ناشی از سندروم تونل کارپ که معمولا با بی حسی همراه است متفاوت است،.

  • استیوآرتریت 

 با پیر شدن دیسک، دیسک خشک شده و کوچک می شود و ممکن است خارهای استخوانی تشکیل شود. این تغییرات  منجر به تنگی مجرا یا فتق دیسک گردن می شود.

  • تنگی کانال نخاعی

 نازک شدن کانال های استخوانی در ستون فقرات می تواند به طناب نخاعی و عصب ها فشار می آورد و باعث تورم و التهاب آن ها می شود.

نحوه تشخیص

یک بررسی پزشکی دقیق می تواند به نوع و عامل گردن درد شما کمک کند. یک ارزیابی تشخیصی شامل سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی است. در بعضی از موارد از تصاویر اسکن شده ( مانند ایکس ری، سی تی اسکن و ام آر آی) و آزمایش برای بررسی قدرت عضلات و واکنش ها (رفلکس ها) استفاده می شود.

 کند.

درمان های گردن درد
  • درمان بدون جراحی

درمان خانگی و خود مراقبتی و استراتژی های بدون جراحی شروع می شود. (شکل زیر)

درمان گردن درد

هدف تصحیح مشکل، برگشت کارکرد و جلوگیری از آسیب دوباره گردن می باشد.

  • درمان  خانگی و خود مراقبتی

گردن درد اغلب با استراحت، یخ یا گرما، ماساژ و تکسین دهنده های درد و کشش های ملایم بهبود پیدا می کند. با استفاده از بسته یخ به مدت زمان 20 دقیقه و چندین بار در طول روز می توانید التهاب و درد را در 48 ساعت یا 72 ساعت اولیه بهبود دهید. بعد از آن یک دوش آب گرم یا یک بالشتک گرم در پایین گردن ممکن است به عضلات شما آرامش بیشتری دهد. یک دوره زمانی از استراحت در تخت خوب است، اما بیش از چند روز ممکن است آسیب بیشتری بزند. اگر زمان های خودمراقبتی در جند روز اول موثر واقع نشد، به پزشک مراجعه کنید.

  • دارو درمانی

32586_800

 

بسیاری از مردم با استفاده از داروهای بدون نسخه غیراستروئیدی و ضد التهاب مانند قرص آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین تسکین درد پیدا می کنند. داروی شل کننده عضلات ممکن است برای اسپاسم تجویز شود. اگر گردت درد بسیار شدید است، ممکن است به همراه داروهای شل کننده عضلات و داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب داروهای بی حسی تجویز شود.

استروئیدها ممکن است تورم و التهاب اعصاب را کاهش دهند. این داروها به صورت دهانی در طول پنج روز  و یا به صورت تزریق مستقیم در محل درد ( تزریقات اپیدورال استرودیدی یا تریقات در مفصل فاست). استروئیدها ممکن است ظرف مدت 24 ساعت درد شدید شما را فورا کاهش دهند.

  • فیزیوتراپی

Neck-pain

در بیشتر گردن دردها، ما از همان ابتدا یک زمانبندی تقریبا عادی را توصیه میکنیم. فیزیوتراپی برای رفع گردن درد می تواند به برگشت سریع و کامل فعالیت کمک کند و از آسیب دوباره جلوگیری کند.

درمان های متفاوت توسط پزشک فیزیوتراپ توصیه میشود.این درمان هاشامل تمرینات کششی عضلات ،استفاده ازگرما وسرما وحفظ استحکام عضلات است . همچنین عده ای ممکن است از یوگا، درمان دستی کایروپرتیک و طب سوزنی بهره ببرند.میزان تاثیرهرکدام ازاین درمان ها قطعی نیست وباید درنظرگرفت که عملکرد هرکدام ازاین درمان ها برای هربیمارچگونه است.

اگرچه نکته ای که بسیاراهمیت داردتوصیه پزشک فیزیوتراپ برای انجام تمرینات حرکتی درخانه است.

پزشک فیزیوتراپ توصیه میکنددرابتدا ازداورهای مسکن استفاده کنند تمرینات آرام گردن را انجام دهندواگرعلائم بیماری بعدازحدودیک هفته بهبودنیافت بیمار به مراکزفیزیوتراپی ارجاع داده میشود تاباعث کاهش دردبیمارشوند وحرکات خاص گردن را به آنها آموزش دهند.

درمان ها متفاوت هستندوشما بابروزعلائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

1-   اگردردشدیدترشود

2-   اگردرددرحدود4تا6 هفته دربدن ماندگارشد

3-   اگرعلائم دیگری مانند بی حسی ،کرختی ،ضعف وسوزن سوزن شدن دریک ناحیه ازبازوودست ایجادشودهمانطورکه قبلاتوضیح داده شد.

روش های دیگر کاهش درددرصورت پایدارشدن درددربدن باید انجام شود یک برنامه مدیریت دردبرای کنترل دردوتحمل دردهمراه با فعالیت های روزانه باید به بیمارپیشنهادشود.دردهای مزمن گردن معمولا براثراضطراب وافسردگی ایجاد میشودونیازبه درمان دارد.

  • ورزش و نرمش

ورزش-کارمندان-17

تمرینات و ورزش گردن درد باعث حفظ تحرک این ناحیه میشود.تاجایی که امکان داردسعی کنید گردن خود را فعال نگه دارید ازبی حرکتی آن جلوگیری کنید.دردناحیه گردن در ابتدا بسیارسخت است و شما ممکن است چند روزبه استراحت نیازداشته باشید.

اگر چه باید از بی تحرکی این مفصل جلوگیری شود و ورزش گردن را به آرامی شروع کنید واجازه ندهید که این ناحیه سخت شود وبه تدریج انجام تمرینات حرکتی را افزایش دهید و هرچندساعت یکبار گردن خود را در جهات مختلف بچرخانید و سپس چندین بار در یک روز این کار را انجام دهید و تاجایی که ممکن است این حرکات را همراه با حرکات طبیعی انجام دهید گردن شما همراه با انجام تمرینات حرکتی دچارآسیب دیدگی نخواهدشد.

  • درمان با پماد

مسکن ها می توانند برای کاهش درد ناشی از آرتروز و آرامش عضلات موثرباشند شما میتوانید کرم و پمادهای مسکن را مستقیما بر روی موضع درد بمالید و درد این ناحیه را تسکین دهید.

چندین نوع درمان دیگر وجود دارد که شامل درمان های گرم ،سردو Bengayاست که می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید.همچنین ممکن است پزشک درمان های قوی تری مانندZostrix, Capzasin-P   ، Menthacinبرای درمان دردهای ناشی ازآرتروز و دردهای شدید برای شما تجویز کند هر کدام از مسکن ها دارای موادخاصی هستند پس هنگام مصرف هرکدام ازمسکن ها حتما باپزشک مشورت کنید.

  • درمان با ماساژ

masaje-gardan

ماساژ یکی ازدرمان هایی است که بدون این که بیمارنقشی درانجام آن داشته باشد باعث کاهش گردن درد می شود ماساژ یکی از درمان های دستی است که بااستفاده ازدست ومشت ومال دادن بدن باعث کاهش فشارواسترس ماهیچه ها و و دیگر بافت های نرم بدن میشوند.اگر چه ماساژ بر روی همه نواحی بدن تاثیر می گذارد اما معمولا برای درمان ماهیچه ها ، افزایش گردش خون،درمان سیستم اعصاب بدن استفاده میشود.

ترکیب روش ها که معولا توسط متخصصین ماساژ درمانی انجام می شود می تواندباعث کاهش گردن درد وبهبود بیمارشود. انواع ماساژهایی که برای کاهش درد وجود داردشامل ماساژسوئدی،ماساژعمیق بافت ها ،ماساژنقاط ماشه ای یاتریگروماساژشیاتسو Shiatsu است.

  • ماساژسوئدی

دراین روش ماساژ از روش ها و تکنیک های مختلف ماساژدرمانی با ایجادفشار بر روی ماهیچه ها باعث کاهش فشار و آرامش عضلات می شوند این نوع ماساژ برای کاهش فشارهای روانی وفشارهایی که باعث بروز گردن درد شده اند موثراست.

  • ماساژعمیق بافت ها

ماساژعمیق بافت ها همراه با ماساژسوئدی برای آرام کردن عمق ماهیچه ها وکاهش فشاربافت های اتصال گردن وناحیه فوقانی کمرانجام میشود.در ماساژعمیق بافت ها ،ایجادفشارهای اضافی به بافت ها بامشکل مواجه میشود واین ماساژفقط برای کاهش فشاربافت های اتصال وبافت های آسیب دیده که باعث بروزدردشده اندانجام میشود.

  • ماساژنقاط تریگریاماشه ای

بوسیله این نوع ماساژ،بااستفاده ازفشارهای زیادی که ایجاد میشودمتیوان باعث کاهش گرفتگی عضلات وافزایش جریان خون دریک ناحیه بشویم وبه بهبودی بیمار کمک کنیم.معمولانقاط خاصی درناحیه پشت گردن و شانه وجود دارد که منشا درد است با ماساژ این نقاط که به آنها نقاط ماشه ای یا تریگرگفته میشودمیتوان باعث کاهش گردن درد شویم.

  • شیاتسو

شیاتسویک نوع ماساژکره ای است که درآن ازوزن بدن به تدریج برای فشارنقاط استفاده میکنند ومتخصصان بوسیله تحریک رگ های بدن باعث افزایش انرژی دربدن میشوند متخصصان ماساژشیاتسو بوسیله تحریک نقاطی ازبدن که به آن Ki گفته میشود باعث کاهش درددربدن میشود.

  • طب سوزنی

images

مطالعات نشان میدهد که طب سوزنی درکاهش درد ناحیه گردن بسیارموثراست مخصوصا آسیب دیدگی هایی که براثرتصادف رخ داده اند.تعدادی ازمطالعات نشان میدهدطب سوزنی میتواند دردرمان اختلالات گردن مانند آنکیلوزینگ اسپوندیلوزیس ankylosingspondylosis واسپوندیلوزیس spondylosis گردن (تغییرات استخوانی که براثرفشارعصب ایجادمیشود)مفیدباشددربیشترموارد طب سوزنی برای بیمارانی که بوسیله درمان های دیگر بهبودنیافته اندموثراست.

درمان های گیاهی معمولا همراه باترکیب طب سوزنی برای درمان گردن درد استفاده میشود.با انجام طب سوزنی میتوان باعث کاهش گرفتگی مفاصل و درد و ایجاد آرامش واحساس مطلوب دربدن شد.براساس شرایط بیمار میتوان با کاربرد موادخاص گیاهی باعث بهبودجریان خون وکاهش فشارماهیچه ها شویم.

  • درمان خانگی

مصرف داروهای بدون تجویزپزشک مانندایبوپروفن(ادویل،مورتین)یااستامینوفن (تایلنول)میتواند درکاهش دردموثرباشد.

با اضافه کردن کمپرس گرم وسرددرناحیه آسیب دیده میتوان باعث کاهش دردشدازکمپرس یخ در48تا72 ساعت اولیه استفاده کنیدوسپس بعدازآن ازکمپرس گرم استفاده کنید درمان بوسیله گرما میتواند بوسیله یک دوش آب گرم،کمپرس گرم،پدهای گرم انجام شود برای جلوگیری ازآسیب دیدگی پوست همراه باپدهای گرم وکمپرس یخ برروی موضع نخوابید.

درروزاول ازانجام فعالیت فیزیکی خودداری کنید.این اقدام باعث کاهش علائم والتهابات میشود.

تمرینات حرکتی آرام را شروع کنید این حرکات شامل چرخاندن سربه سمت بالاوپایین،طرفین ازگوش سمت راست تاگوش سمت چپ است این تمرینات باعث کشش آرام مفصل گردن میشود.ازیک نفربخواهید تاناحیه دردناک را ماساژدهد برروی یک تشک محکم بدون استفاده ازبالش وکاربردبالش خاص برای گردن بخوابید.

درمورداستفاده ازگردنبندهای طبی باپزشک خودصحبت کنید ازگردنبدهای طبی برای درازمدت استفاده نکنید زیرا استفاده مکررازگردنبندباعث ضعف ماهیچه های گردن میشود.

شما ممکن است فعالیت های خودرا درچندروزاول کاهش دهیدوسپس به آرامی فعالیت های طبیعی خودراشروع کنید ازبرداشتن هرجسم سنگین ویاچرخاندن کمروگردن خود در6 هفته ابتدایی بعدازبروزدردجلوگیری کنید.

پزشک فیزیوتراپی به شما خواهدگفت که چه زمانی تمرینات حرکتی وکششی راانجام دهید وطرزصحییح انجام آنها رابه شما آموزش میدهد.

  • توانبخشی

بیشتر مردم که از گردن درد حاد رنج می برند سریعا به درمان پاسخ می دهند. یک رویکرد مثبت، فعالیت منظم، و یک برگشت سریع به کار همگی عناصر اصلی توانبخشی را تشکیل می دهند. اگر وظایف عادی شغلی در ابتدا قابل انجام نیستند، وظایف اصلاح شده (سبک یا محدود شده) برای مدت زمان محدودی تجویز می شود.

  • درمان های دیگر

درمان های دیگری که پیشنهادمیشود شامل مواردزیراست.

طرزقرارگیری صحیح مفصل درموقعیت های مختلف بسیارمهم است. حتما طرزقرارگیری بدنتان درموقعیت های مختلف مانند نشستن هنگام کارویانشستن پشت کامپیوتررا کنترل کنید ودقت کنید که هنگام نشستن پشت کامپیوترسرتان به سمت جلونباشد وکمرتان قوزشده باشد وکاملاصاف بنشینید انجام یوگا،پلاتس و روش الکساندرمیتواندباعث بهبود حالتهای گردن درموقعیت های مختلف شود اما میزان اثربخشی آن قطعی نیست  استفاده ازبالش های محکم باعث حفاظت ازمفصل گردن درافراد هنگام خواب میشود وسعی کنید ازبیشترازیک بالش استفاده نکنید.

  •  درمان با عمل جراحی

جراحی معمولا کمتر نیاز می شود مگر اینکه شما ضعف عضلات یا فتق دیسک، فشردگی طناب نخاعی گردن، مشکلات تعادل و هماهنگی، یا درد شدیدی که پس از گذشت مدت زمانی منطقی از شروع درمان های بدون جراحی وجود دارد داشته باشید.

گردن درد و سردرد

1472h

سردردهایی که ناشی ازگردن درد است معمولا به عنوان سردردهای سرویکاگنیک Cervicogenic (سردردناشی ازگردن درد)شناخته میشودکه دومین اختلالی است که باعث  سردرد می شود به عبارت دیگر سردرد بر اثر مشکلات مفصل گردن ایجاد می شود.

درصورتی که مشکل گردن بیمار بهبود یابد سردردهای او هم کاهش میابد.محقیقین معتقدندکه سردردهایی که ناشی از گردن درد است بین 4تا22 درصد دربین سردردهای معمولی نیازبه فوریت های پزشکی دارد.

معمولا سردردهای ناشی ازگردن درد به درستی تشخیص داده نمی شود و با سردرد میگرنی اشتباه گرفته می شوند و به دلیل اینکه نواحی درد این دو عارضه یکی است در بعضی از مواقع درتشخیص آن دچار اشتباه می شوند.به تفسیر پزشک فیزیوتراپ به دلیل یکسان بودن علائم سردردهای مختلف بایکدیگر باید هنگام تشخیص سردرد معاینه فیزیکی انجام شود.

علائم سردردهای ناشی ازگردن دردشامل مواردزیراست.

ضعف درناحیه بالای گردن و مرکز جمجمه

درحین معاینات فیزیکی توسط پزشک فیزیوتراپ، سختی مفصل گردن،میزان تحرک این ناحیه مواردی است که باید موردارزیابی قرارگیرد.

تشخیص تفاوت بین سردردهای میگرنی و سردردهای ناشی از گردن درد موردی است که پزشکان فیزیوتراپ باید به درستی انجام دهند و براساس آن بتوانند این سردرد را مهار کنند.

گردن درد در حاملگی

دردهای ناحیه گردن که در ابتدا خفیف است بسیار به سرعت در زنان باردار پیشرفت می کند همراه با کمردرد ،گردن درد هم بروز میکند که ممکن است این گردن درد به دلیل دردکمر باشد و یا خود به خود ایجادشود گردن درد یکی ازدردهایی است که باعث جلوگیری ازخواب شبانه خانمه ای باردار می شود و به لیست دردهای دیگری که درهنگام بارداری ایجادمی شود اضافه میشود.اگردرد ناحیه گردن درمراحل اولیه بارداری رخ دهدنشان دهنده شرایط نامطلوب است ونیازبه توجه جدی دارد.

یکی ازعلائم بارداری اکتوپیک ectopic(خارج ازرحم) دردناحیه شانه است که براثرخونریزی که باپارگی دیافراگم اتفاق می افتد ایجادمیشود بارداری (tubalدهانه رحم) معمولا به سختی تشخیص داده میشود وتازمانیکه خونریزی ودردشدید اتفاق نیفتد ممکن است تشخیص داده نشود.پزشکان ماما به همه خانمها درموردهرگونه درد و خونریزی و درد گردن و شانه هشدار می دهند چون این علائم ممکن است نشانه های بارداری  ectopic (خارج رحم)باشد.

گردن درد و بی حس شدن دست

یکی از عوامل گزگز و بی حس شدن دست گردن درد می باشد. که البته تشخیص آن با پزشک میباشد.

پزشک با انتخاب یکی از روش های معالجه از جمله ورزش آرتروز گردن باعث بهبود گردن درد شما می شود. و اینگونه شما بهبود و کمتر شدن علائم بی حس شدن دست ، کتف ،پشت شانه ، پشت گوش و سر و.. را در خود مشاهده میکنید.

پیشگیری از گردن درد

56

پیشگیری از رخداد دوباره گردن درد بسیار کلیدی است:

1- تکنیک های حمل و جابجایی وسایل

2-وضعیت بدنی صحیح هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن

3- تمرین منظم همراه با کشش و تقویت عضلات گردن

4- محیط کار ارگونومیک

5-تغذیه سالم، وزن مناسب و آب کردن چربی های اضافی بدن

6-     مدیریت استرس و روش های به آرامش رسیدن

7-    سیگار نکشیدن

نتیجه گیری

امیدواریم که ارائه این مقاله  و اطلاعات آن به آشنایی بیشتر شما بازدید کنندگان گرامی در مورد گردن درد و علت و دلایل به وجود آمدن درد آن مانند دیسک گردن، حوادث و تصادفات،بد نشستن و خوابیدن ، بارداری و دیگر عوامل و همچنین علائم و نشانه های آن از جمله گرفتکی عضلات گردن ،سردرد و سرگیجه،بی حسی و خواب رفتگی دست ها و… کمک کرده باشد.تا مبتلایان به گردن درد بتوانند با مراجعه به موقع به پزشک متخصص و بهترین روش های درمانی شامل دارو،فیزیوتراپی گردن ،ورزش،ماساژ،و عمل که هر کدام با صلاحدید پزشک برای شما در نظر گرفته می شود استفاده کرده و  گردن درد را درمان کنند و روزهای پر از سلامتی و نشاط را سپری کنند…

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا