درمان درد مفاصل با مصرف مکمل کلاژن

درمان درد مفاصل با مصرف مکمل کلاژن

درمان درد مفاصل با مصرف مکمل کلاژن

کلاژن چه اثری در کاهش درد مفاصل دارد؟

حتماً شما هم از کارشناسان بهداشت و متخصصین زیبایی و یا حتی از بهترین دوست خود چیزهایی در مورد کلاژن شنیده اید.  کلاژن ماده ای است که اکنون می توان آن را در همه چیز یافت. از کرم ها و لوازم آرایشی ، تا پودرها و مکمل ها.  حقیقت این است که کلاژن ماده ای است که هر چه در باره مزایای آن گفته شده حقیقت دارد.

کلاژن پروتئینی است که به وفور در بدن ما وجود دارد.  کلاژن در عضلات ، پوست ، خون ، استخوان ها ، غضروف ها و رباط های ما موجود است.   کلاژن یک پروتئین حیاتی برای ساختار بدن است. نقش کلاژن در بدن ما چیست؟

  • کلاژن انعطاف پذیری و کشش پوست را افزایش می دهد ،
  • استخوان ها و عضلات شما را حفظ می کند ،
  • از اندام های داخلی شما محافظت می کند ،
  • ساختار مناسب را برای مفاصل و تاندون ها فراهم می کند.

خبر خوب این است که بدن شما به طور منظم کلاژن را تولید می کند. اما میزان  آن با بالا رفتن سن کاهش می یابد.  سایر عادات شیوه زندگی که می توانند تولید کلاژن را کاهش دهند  عبارتند از :

  • سیگار کشیدن ،
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب ،
  • رژیم غذایی نامناسب.

برخی از بیماری ها نیز ممکن است ذخیره  کلاژن بدن شما را کاهش دهد. و بدون این ساختار مهم  ممکن است پوست شما  شروع به چروک شدن کرده و یا حتی شما درد مفاصل را تجربه کنید.

اگر برای بالا بردن کلاژن بدن خود تلاش کنید به این 5 مزیت دست خواهید یافت :

 

کاهش درد مفاصل  

همانطور که با افزایش سن غضروف های شما ضعیف می شود ،  ممکن است احساس خستگی و درد مفاصل شما شروع شود. بالا بردن مصرف کلاژن می تواند به کاهش درد مفاصل و کاهش نشانه های آرتریت کمک کند.

در یک مطالعه انجام شده در سال 2009 شرکت کنندگان یک مکمل کلاژن نوع II ساخته شده از گردن مرغ را به مدت 90 روز دریافت کردند. نتایج نشان داد که علائم استئوآرتریت 40 درصد کاهش یافته و شدت علائم آن نیز تا 33 درصد کاهش یافته است.

در یک مطالعه قدیم که در سال 1993 با همان مکمل کلاژن انجام شد ، شرکت کنندگان مبتلا به آرتریت روماتوئید شدید کاهش تورم و التهاب مفاصل را مشاهده کردند.  4 نفر از 60 شرکت کننده نیز درمان کامل را تجربه کردند.  یکی از مزایای مکمل کلاژن این است که  اسید آمینه موجود در  کلاژن با پردازش و قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد شکسته نمی شود.

 

کلاژن پیری پوست را به تأخیر می اندازد  

یکی از شناخته شده ترین مزایای کلاژن  توانایی آن در روشن و درخشان کردن پوست می باشد.  این پروتئین ضروری ، الاستیسیته یا کشسانی لازم را برای پوست ایجاد می کند. و باعث می شود که پوست جوان تر و سالم تر شود. اما با بالا رفتن سن ،  تولید کلاژن کاهش می یابد. چروک های ریز ظاهر می شوند و پوست شل و خشک می شود. اینجا است که  شما می توانید میزان کلاژن بدن خود را با مصرف مکمل ها افزایش دهید.

 

خاصیت عضله سازی و چربی سوزی کلاژن

خاصیت عضله سازی و چربی سوزی کلاژن

کلاژن جزء مهمی از بافت عضلانی است. بنابراین  جای تعجب نیست که این پروتئین حیاتی می تواند تأثیر زیادی در ایجاد توده عضلانی داشته باشد. علاوه بر این ، کلاژن  دارای مقدار زیادی ماده گلیسین می باشد.  گلسین یک اسید آمینه مؤثر در سنتز کراتین است. و می تواند سوخت مورد نیاز برای قدرت عضلات را از طریق تمرین و ورزش فراهم کند.

تحقیقات زیادی در مورد کلاژن و ورزش وجود ندارد ، اما مطالعه ای در مورد مکمل های کلاژن در 53 مرد مسن مبتلا به سارکوپنیا (از دست رفتن عضلات با پیری) در سال 2015  انجام شد. بعد از 12 هفته ، افرادی که مکمل ها را همراه با انجام تمرین مقاومتی مصرف می کردند ، افزایش وزن و قدرت عضلانی  بیشتری نسبت به سایر مردان مبتلا به سارکوپنیا نشان دادند.

 

کلاژن سلولیت را کاهش می دهد

کلاژن علاوه بر حفظ پوست شما سالم و درخشان ، همچنین ممکن است به بهبود ظاهر سلولیت  کمک کند. سلولیت لایه ای از چربی زیر پوست ، در برابر بافت همبند است. و باعث می شود که پوست ظاهر یکنواختی نداشته باشد.

 

کلاژن مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد

کلاژن در بافت همبند روده موجود است. و می تواند به حمایت و تقویت پوشش محافظ دستگاه گوارش شما کمک کند. این موضوع بسیار مهم است. زیرا هر گونه تغییرات که مانعی در عملکرد  روده هستند ، و به نام سندرم روده تحریک پذیر شناخته شده است ، می تواند ذرات را به جریان خون منتقل کند. سندرم روده تحریک پذیر ممکن است باعث التهاب روده شود.

در واقع ، یک مطالعه انجام شده در سال 2003  که در مورد 170 فرد مبتلا به بیماری التهابی روده انجام شد ،  دریافت که این افراد احتمالاً سطح پایینی از سرم کلاژن دارند. بنابراین نظریه کنونی این است که با افزایش مصرف کلاژن شما می توانید به ساختار بافت هایی که به دستگاه گوارش شما متصل است ، کمک کرده و سلامت روده را افزایش دهید. با این حال ، تحقیقات فعلی در مورد اثرات مستقیم مکمل کلاژن بر سیستم گوارش محدود شده است.

 

چگونه کلاژن را به رژیم خود اضافه کنیم

در اینجا چند روش آسان برای افزودن کلاژن به رژیم غذایی شما  ارائه می دهیم :

 

برای کاهش درد مفاصل آبگوشت بخورید

خوردن آبگوشت به علت وجود استخوان برای کمک به  طعم بهتر و مواد مغذی مفید  نه تنها یک منبع عالی کلاژن است ، بلکه همچنین خوشمزه و تهیه آن آسان است. شما می توانید از آب استخوان برای تهیه سوپ و خورش ها استفاده کنید. همچنین دانه های کامل مانند برنج و کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شما می توانید به راحتی در خانه عصاره استخوان تهیه کنید.  یا پودر استخوان را خریداری کنید.

 

 

برای کاهش درد مفاصل پودر ژلاتین مصرف کنید

ژلاتین اساساً شکل پخته شده کلاژن است. مصرف پودر ژلاتین می تواند یک راه سریع و راحت برای افزایش کلاژن بدن شما باشد. پودر ژلاتین را می توانید به هر مایعی از جمله سوپ ها و خورش ها و گوشت ها اضافه کنید.  شما همچنین می توانید آن را به  یک فنجان قهوه کتوژنیک اضافه کرده و به عنوان یک میان وعده از آن لذت ببرید.

 

 

برای کاهش درد مفاصل مکمل با پپتید های کلاژن مصرف کنید

پپتید های کلاژن یکی دیگر از گزینه های آسان برای دریافت این اسید آمینه مهم است. بیشتر برند ها پپتید های کلاژن هیدرولیز شده را به فروش می رسانند. بدین معنا که اسید آمینه در کلاژن شکسته شده   تا به راحتی قابل هضم و جذب بشوند.

پودر کلاژن همچنین می تواند به کوکی ها، نوشیدنی های گرم یا محصولات پخته شده اضافه شود تا در طول روز برخی از پروتئین های لازم بدن را تأمین کند.

 

نظریه علمی در مورد کلاژن  

مصرف مکمل های کلاژن برای کاهش درد مفاصل

مصرف مکمل های کلاژن برای افزایش حجم عضلات به شرایط فردی و شیوه زندگی شما بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های کلاژن برای افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آرتریت مناسب است. اما برای افراد سالم  با رژیم متعادل ممکن است چنین مزیتی نداشته باشد.

همچنین بسیاری از روش های طبیعی برای دریافت دوز روزانه مناسب از این ماده غذایی فوق ستاره وجود دارد. اگر می خواهید به طور طبیعی از کلاژن استفاده کنید ، یک رژیم حاوی مقادیر پروتئین با پروتئین حیوانی مصرف کنید. کلاژن در گوشت گاو ، مرغ ، ماهی و سفیده  تخم مرغ موجود است.

اما شما نباید این پروتئین را بیش از حد مصرف کنید. بدن شما کلاژن را مانند هر ماده غذایی دیگر اما بدون هدف توزیع می کند. بنابراین استفاده از مکمل های کلاژن باید با انجام تمرینات بسیار همراه باشد.  با این وجود افزایش مصرف کلاژن هنوز هم می تواند مزایایی به همراه  داشته باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا