رسوب کلسیم در شانه یا تاندونیت کلسیفیک و علائم و درمان آن

رسوب کلسیم در شانه یا تاندونیت کلسیفیک و علائم و درمان آن

 

رسوب کلسیم در شانه یا تاندونیت کلسیفیک و علائم و درمان آن

رسوب کلسیم یا تاندونیت کلسیفیک هنگامی رخ می دهد که رسوب کلسیم در ماهیچه ها یا تاندون ها ایجاد می شود. اگر چه رسوب کلسیم می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد ، اما به طور معمول  در روتاتور کاف رخ می دهد.

روتاتور کاف یک گروه از ماهیچه ها و تاندون هایی است که دست را به سمت شانه شما متصل می کند. ایجاد کلسیم در این منطقه می تواند دامنه حرکت در بازوی شما را محدود کند و همچنین باعث درد و ناراحتی شود.

تاندونیت کلسیفیک یکی از شایع ترین علل درد شانه است. اگر شما حرکاتی مانند بالا بردن دست را انجام می دهید ، حرکاتی از قبیل بلند کردن وسایل سنگین و یا انجام ورزش هایی مانند بسکتبال یا تنیس انجام می دهید ، بیشتر احتمال دارد که تحت تأثیر این عارضه قرار بگیرید.

اگر چه تاندونیت کلسیفیک معمولاً با دارو یا فیزیوتراپی درمان می شود ،  اما هنوز هم باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد ممکن است جراحی ضروری باشد.

 

علائم رسوب کلسیم چیست؟

درد در جلو و یا پشت شانه یا بازو

اگر چه درد شانه شایع ترین علامت رسوب کلسیم می باشد ، اما در حدود یک سوم افراد مبتلا به تاندونیت کلسیفیک علائم قابل توجهی را تجربه نمی کنند. برخی نیز ممکن است متوجه شوند که  نمی توانند دست خود را حرکت دهند و یا حتی به دلیل شدت درد نمی توانند بخوابند.

اگر دچار این عارضه شده اید ، به احتمال زیاد درد را در جلو و یا پشت شانه یا بازوی خود احساس می کنید. این درد ممکن است به صورت ناگهانی یا به تدریج ایجاد شود.

رسوب کلسیم در سه مرحله صورت می گیرد.  آخرین مرحله ، که به نام مرحله جذب شناخته می شود ، به عنوان دردناک ترین مرحله در نظر گرفته شده است. پس از تشکیل رسوب کلسیم به طور کامل ، بدن شروع به جذب کلسیم می کند.

 

علل تاندونیت کلسیفیک چیست و چه کسانی در معرض ابتلا به آن هستند؟

علل تاندونیت کلسیفیک چیست

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد مبتلا به تاندونیت کلسیفیه می شوند هستند و  برخی دیگر این عارضه را تجربه نمی کنند.

تصور می شود که رسوب کلسیم ممکن است به علل زیر اتفاق بیفتد :

  • استعداد ژنتیکی ،
  • رشد غیر طبیعی سلول ها ،
  • فعالیت غیر عادی غده تیروئید ،
  • تولید مؤثر عوامل ضد التهابی توسط بدن ،
  • بیماری های متابولیکی مانند دیابت.

اگر چه این عارضه در افرادی که ورزش می کنند و یا به طور معمول به علل شغلی مجبور هستند دست های خود را بالا و پایین ببرند شایع تر است ، اما تاندونیت کلسیفیک می تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد.

این وضعیت معمولاً در بزرگسالان بین 40 تا 60 ساله دیده می شود. زنان نیز بیشتر از مردان از این عارضه آسیب می بینند.

 

تاندونیت کلسیفیک چگونه تشخیص داده می شود؟

رسوب کلسیم در شانه

اگر شما درد غیر معمول و یا مداوم در شانه خود دارید ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید. پزشک پس از آگاهی در مورد نشانه های شما و به دنبال بررسی سوابق پزشکی تان ، معاینات  فیزیکی را انجام می دهد.  ممکن است پزشک از شما بخواهد بازوی خود را حرکت دهید تا هر گونه محدودیت در دامنه حرکات دست شما را مشاهده کند.

پس از معاینه  فیزیکی ، دکتر شما به احتمال زیاد تست های تصویربرداری را پیشنهاد می کند تا به دنبال یافتن رسوب های کلسیم یا سایر ناهنجاری ها باشد.

انجام اشعه ایکس می تواند ذخایر بزرگ تر کلسیم را نشان دهد. و یک سونوگرافی می تواند به پزشک شما کمک کند که رسوب های کوچک تری را که قابل مشاهده با اشعه ایکس نیست ، پیدا کند.

هنگامی که پزشک شما اندازه رسوب ها  را تعیین کند ، قادر است یک برنامه درمان مناسب به منظور رفع مشکل شما طراحی  کند.

 

چه گزینه های درمانی برای تاندونیت کلسیفیک در دسترس هستند؟

دراکثر موارد رسوب کلسیم  را می توان بدون جراحی درمان کرد. در موارد خفیف ، پزشک ممکن است ترکیبی از دارو درمانی و فیزیوتراپی یا یک روش غیر جراحی را توصیه کند.

دارو درمانی

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) ها  اولین گزینه برای درمان هستند. این داروها در داروخانه ها و بدون نیاز به نسخه در دسترس مردم قرار دارند. و شامل داروهای زیر می باشند :

  • آسپرین (بایر) ،
  • ایبوپروفن (Advil) ،
  • ناپروکسن (آلو) .

برای مصرف این داروها مطمئن شوید که دوز توصیه شده بر روی برچسب را دنبال می کنید. مگر اینکه پزشک شما دوزی به غیر از این را توصیه کند.

پزشک شما همچنین ممکن است تزریق کورتیکواستروئید (کورتیزون) را توصیه کند تا درد و تورم را از بین ببرد.

روش های غیر جراحی

در موارد خفیف تا متوسط رسوب کلسیم ، پزشک ممکن است یکی از روش های درمانی زیر را توصیه کند. این درمان های محافظه کارانه را می توان در مطب دکتر انجام داد.

درمان اضطراب امواج ضربه ای:   پزشک شما از یک دستگاه کوچک دستی برای  دادن شوک به  شانه شما در نزدیکی محل کلسیفیکاسیون استفاده خواهد کرد.

شوک های با فرکانس بالاتر بیشتر مؤثر هستند. اما می توانند دردناک باشند.  اگر این شوک ها ناراحت کننده است با پزشک معالج خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند امواج شوک را به سطحی که برای تان قابل تحمل باشد ، تنظیم کند.

این درمان ممکن است یک بار در هفته به مدت سه هفته انجام شود.

درمان رادیو شوک رادیال:  پزشک شما از دستگاه دستی برای ارائه شوک های مکانیکی کم و متوسط ​​برای قسمت آسیب دیده شانه استفاده خواهد کرد. این روش اثراتی مشابه ESWT را تولید می کند.

درمان اولتراسوند : پزشک شما از یک دستگاه دستی برای هدایت امواج صوتی با فرکانس بالا برای درمان رسوب کلسیم استفاده خواهد کرد. این کار کمک می کند که کریستال های کلسیم تجزیه شود.  درمان اولتراسوند معمولاً بدون درد است.

درمان با سوزن : این درمان تهاجمی تر از سایر روش های غیر جراحی است. پس از انجام بی حسی موضعی به ناحیه ، دکتر از یک سوزن مقداری سرم را به محل تجمع کلسیم تزریق کرده و سپس از طریق همان سوزن کلسیم را بیرون می کشد.  روش درمان با سوزن ممکن است با سونوگرافی انجام شود تا پزشک بتواند سوزن را در موقعیت صحیح قرار دهد.

 

عمل جراحی برای تاندونیت کلسیفیک

عمل جراحی برای تاندونیت کلسیفیک

حدود 10 درصد مردم برای درمان تاندونیت کلسیفیک باید جراحی انجام دهند.

اگر پزشک شما جراحی باز را انتخاب کند ، با استفاده از چاقوی جراحی پوست را به طور مستقیم در بالای محل رسوب کلسیم برش می دهد. سپس رسوب را به صورت دستی حذف می کند.

اگر جراحی آرتروسکوپی ترجیح داده شود ، پزشک یک برش کوچک را در محل تجمع کلسیم انجام می دهد و یک دوربین کوچک را وارد محل می کند. این دوربین ابزار جراحی را در برای از بین بردن رسوب ها هدایت می کند.

میزان بهبودی و ریکاوری شما بستگی به اندازه ، محل و تعداد تاندونیت کلسیفیه ها خواهد داشت. به عنوان مثال ، برخی از افراد پس از یک هفته به عملکرد های عادی خود باز خواهند گشت. و برخی دیگر از افراد ممکن است درد پس از جراحی را تجربه کنند.  که همچنان فعالیت های آنها را محدود می کند. دکتر شما بهترین منبع برای کسب اطلاعات در مورد بهبودی مورد انتظار شما است.

 

آیا فیزیوتراپی به درمان تاندونیت کلسیفیه کمک می کند؟

فیزیوتراپی برای درمان تاندونیت کلسیفیه

افراد با رسوب کلسیم در موارد متوسط و یا شدید به طور معمول به فیزیوتراپی نیاز دارند.  فیزیوتراپی به ما کمک کند تا محدوده حرکت شما را بازگردانیم.  پزشک شما اطلاعات لازم را در مورد ریکاوری از طریق فیزیوتراپی به شما خواهد داد.

 

توانبخشی بدون جراحی

پزشک یا متخصص فیزیوتراپی شما مجموعه ای از تمرینات حرکتی ملایم برای کمک به بازسازی حرکات شانه را به شما آموزش می دهد. تمریناتی مانند حرکت آونگ ، با دامنه نوسان اندکی در بازو ، اغلب در ابتدا تجویز می شود. با گذشت زمان ، شما می توانید تمرینات محدودی از حرکات ایزومتریک و حرکات با وزنه سبک را انجام دهید.

 

توانبخشی بعد از جراحی

زمان بازیابی سلامت پس از جراحی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی موارد ، بازیابی کامل ممکن است سه ماه یا بیشتر طول بکشد. ریکاوری جراحی آرتروسکوپی به طور معمول سریع تر از جراحی باز است.

پس از عمل جراحی باز یا عمل آرتروسکوپی ، ممکن است پزشک شما برای چند روز به شما توصیه کند که با لوازم حمایتی مانند بریس شانه خود را بپوشانید.

شما همچنین باید به مدت شش تا هشت هفته درجلسات فیزیوتراپی حضور داشته باشید. درمان فیزیکی معمولاً با برخی تمرینات کششی و دامنه  بسیار محدودی از حرکات آغاز می شود. در  حدود چهار هفته نیز باید تمریناتی با وزنه سبک انجام دهید.

عوارض تاندونیت کلیسیفیک

عوارض تاندونیت کلیسیفیک

اگر چه رسوب کلسیم ممکن است برای بعضی از افراد دردناک می باشد ، اما احتمال تجزیه سریع کلسیم نیز وجود دارد.  اکثر موارد تاندونیت کلسیفیه را می توان در مطب دکتر درمان کرد. و تنها 10 درصد از مردم به نوعی از روش های جراحی نیاز دارند.

تاندونیت کلیسیفیک در نهایت به صورت خود به خود ناپدید می شود. اما اگر درمان نشود ، ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. این عوارض شامل مواردی مانند پارگی روتاتور کاف و شانه ی یخ زده (فروزن شولدر) می باشد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تاندونیت کلیسیفیک به احتمال زیاد مجدداً باز خواهد گشت.  توصیه ما در این باره درمان های دوره ای برای رفع این عارضه می باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا