رگ به رگ شدن مفصل ران: علائم تا فیزیوتراپی

رگ به رگ شدن مفصل ران چیست؟

رگ به رگ شدن مفصل ران (hip sprain) یا پیچ خوردن مفصل ران عارضه ای است که به دلیل کشیدگی یا پاره شدن رباطهای (لیگامانهای) مفصل ران رخ می دهد. این عارضه نه تنها منجر به درد می شود بلکه فعالیتهای روزانه را نیز محدود می کند. به هر حال، انواع مختلفی از تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی وجود دارند که به پیشگیری یا درمان رگ به رگ شدن مفصل ران کمک می کنند.

رگ به رگ شدن زمانی رخ می دهد که عضله کشیده شده به صورت ناگهانی منقبض شود. کشش بیش ار اندازه عضله یا وارد شدن ضربه به آن ممکن است به پارگی بافت عضله بینجامد. این نوع از پارگی بافت، رگ به رگ شدن نامیده می شود. صدمات قدیمی، سن بالا و گرم کردن به روش نامناسب قبل از ورزش تنها بعضی از معمولترین دلایل این عارضه هستند. همچنین مفصل ران آسیب دیده ممکن است به کبودی و تورم در محل آسیب دیده بینجامد. رگ به رگ شدن مفصل می تواند در اثر عارضه ای دیگر نظیر آرتریت بوجود آید. در اغلب موارد درد مرتبط با شکستگیها در قسمت مفصل ران، استخوانهای شکسته در داخل این مفصل است که با عمل جراحی قابل درمان است.

تجویز داروهای درمانی برای کاهش تورم و درد به نوع آسیب وارده وابسته است. بالا گذاشتن پا و استفاده از کمپرس به کاهش درد رگ به رگ شدن مفصل ران کمک می کند. برای پیشگیری از صدمات و پارگیهای بیشتر رباطها (لیگامانها) باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد.

تمرینات ورزشی وآمادگی بدنی در اغلب موارد ار صدمات مفصل ران پیشگیری می کنند. افراد دارای عضلات پاهای قوی کمتر در معرض مشکلات مفصل ران هستند. حرکات کششی مناسب نه تنها به افزایش انعطاف پذیری کمک می کند بلکه از رگ به رگ شدنها (پیچ خوردنها) نیز جلوگیری می کند.

انواع رگ به رگ شدن (پیچ خوردگی) مفصل ران

رگ به رگ شدن مفصل ران (پیچ خوردگی) با توجه به عارضه ایجاد شده توسط صدمه وارده به طور عمده به سه دسته تقسیم می شود:

  • رگ به رگ شدن مفصل ران درجه یک یا خفیف
  • رگ به رگ شدن مفصل ران درجه دو یا متوسط
  • رگ به رگ شدن مفصل ران درجه سه یا شدید

هرنوع رگ به رگ شدن مفصل ران علائم و نشانه هایی دارد که در بررسی و ارزیابی صدمه کمک کننده است. وخامت رگ به رگ شدن مفصل ران در بیماران مختلف متفاوت است.

رگ به رگ شدن مفصل ران 2

رگ به رگ شدن مفصل ران درجه یک

در رگ به رگ شدن درجه یک مفصل ران، لیگامان مفصل ران  به صورت خفیف کشیده می شود. با داشتن استراحت کافی و مناسب، رگ به رگ شدن مفصل ران درجه یک، در طی تنها چند هفته بهبود می یابد.

رگ به رگ شدن مفصل ران درجه دو

رگ به رگ شدن مفصل ران درجه دو به عنوان رگ به رگ شدن حد وسط شناخته می شود. رگ به رگ شدن درجه دو از نوع رگ به رگ شدن درجه یک شدیدتر است. رگ به رگ شدن درجه دو اغلب منجر به پارگی جزئی رباطها (لیگامانها) می شود. درمان این عارضه تقریباً دو ماه به طول می انجامد.

رگ به رگ شدن مفصل ران درجه سه

رگ به رگ شدن مفصل ران درجه سه به عنوان رگ به رگ شدن شدید شناخته میشود. رگ به رگ شدن مفصل ران درجه سه طبیعتاً خیلی شدید است و منجر به پارگی کامل رباطها (لیگامانها) می شود. ممکن است برای اتصال مجدد بافت (رباط) ممکن است عمل جراحی ضروری باشد.

رگ به رگ شدن مفصل ران 0

دلایل و عوامل خطرساز رگ به رگ شدن مفصل ران

در بسیاری از موارد، رگ به رگ شدن مفصل ران ناشی از ضربه آسیب زا یا تروما (trauma) به مفصل ران یا حادثه ای همچون افتادن یا تصادم مستقیم و نیرومند است.به عبارت دیگر کوفتگی یا کشش بیش از حد یا استفاده زیاده از حد رباطها (لیگامانها) و عضلات مفصل ران باعث این عارضه می شود. هر کدام از این عوامل خطرساز می تواند منجر به پارگیهای کوچک در تاندونها، لیگامانها و رشته های عضلانی گردد که ممکن است از خفیف به متوسط و سرانجام شدید تبدیل شود. رگ به رگ شدن مفصل ران غالباً در بیمارانی که که سابقاً در این ناحیه آسیب دیده اند یا در اثر استفاده مکرر و گرم کردن نامناسب قبل از ورزش و تمرینات ورزشی است.

علائم و نشانه های رگ به رگ شدن مفصل ران

  • احساس درد در مفصل ران در حین انجام حرکات ناگهانی
  • احساس درد در سمت جلوئی مفصل ران
  • احساس درد در هنگام حرکت دادن پا به سمت عقب
  • حساس شدن
  • تورم و کبودی در موارد شدید

رگ به رگ شدن مفصل ران 2

درمان رگ به رگ شدن مفصل ران

  • استراحت
  • پرهیز از فعالیتهائی که علائم را بدتر می کنند.
  • استفاده از یخ در درمان خونریزی، تورم و درد کمک می کند.
  • استفاده از عصای زیر بغل به راه رفتن بدون درد کمک می کند.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نه تنها به کاهش درد کمک می کنند بلکه تورم و التهاب را کاهش می دهند.
  • فیزیوتراپی همانند ماساژهای ورزشی، گرما درمانی و اولتراسوند به دنبال تمرینات ورزشی کششی و تقویتی ممکن است در بهبود عارضه موثر باشد.
  • بازگشت تدریجی به فعالیت با کاهش علائم این عارضه
  • عمل جراحی تنها در صورتی که پارگی کامل تاندون، عضله و رباط (لیگامان) رخ داده باشد انجام می شود.
  • پیروی از یک برنامه توان بخشی پس از عمل جراحی به منظور به دست آوردن مجدد انعطاف پذیری و نیرو. برنامه توان بخشی نه تنها می تواند سبب بهبود قوای عضلانی شود بلکه به حفظ ثبات و پایداری مفصل ران کمک می کند.

 

تمرینات ورزشی برای رگ به رگ شدن مفصل ران

کشش خارجی مفصل ران

به پشت روی زمین دراز بکشید. بازوها در طرفین شانه عمود بر شانه ها قرار دهید بطوریکه کف دستها روی زمین باشد. سپس زانوی چپ را خم کنید و کف پای چپ را در مقابل پشت زانوی راست قرار دهید. باسن را به سمت راست بچرخانید و پای خمیده چپ را به زمین برسانید و با کمک دست راست به سمت پائین فشار دهید. همین حرکت را درسمت دیگر تکرار کنید.

کشش هیپ فلکسور (عضلات خم کننده مفصل ران) با زانو زدن

این تمرین عضلات خم کننده (flexor) مفصل ران که به تعدادی از عضلات متصل است به کار می گیرد. روی پای چپ زانوبزنید (زانوی پای چپ روی زمین باشد). در حالیکه پای راست به صورت عمود بر زمین و کف پای راست روی زمین باشد. مفاصل ران را به جلو حرکت دهید بطوریکه پای راست کمی خمیده تر شود. در این حالت کشش در پای چپ که به حالت آزاد روی زمین است احساس می کنید. این حرکت را با عوض کردن پاها در سمت دیگر نیز انجام دهید.

رگ به رگ شدن مفصل ران ورزش 2

 

کشش هیپ فلکسور (عضلات خم کننده مفصل ران) در حالت خوابیده

این تمرین با دراز کشیدن به پشت روی نیمکت یا تخت خواب انجام می شود. بطوریکه زانوها خم و در لبه تخت قرار داشته باشند. پای راست را به سمت قفسه سینه بکشید و پای چپ را به سمت زمین پائین ببرید. برای چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. همین حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید. این تمرین مشابه تمرین قبل است چرا که در هر دو تمرین، عضلات یکسانی کشیده می شوند (عضلات فلکسور) بنابراین هر کدام از این دو تمرین می تواند انجام شود.

رگ به رگ شدن مفصل ران ورزش 3

کشش ایلیوتیبیال باند در حالت ایستاده

ایلیوتیبیال (iliotibial) یک تاندون بلند و پهن در سطح خارجی ران است. برای انجام این تمرین، مستقیم بایستید. پای چپ را پشت پای راست بگذارید. بازوی راست را بلند کنید و به بالای سر ببرید. سپس به سمت چپ خم شوید تا زمانیکه یک کشش بدون درد در سمت لگن ران راست احساس کنید. برای چند ثانیه در همین وضعیت بمانید و سپس رها کنید. همین حرکت را در سمت دیگر تکرار نمائید.

 رگ به رگ شدن مفصل ران ورزش 4

آزمایشات برای تشخیص رگ به رگ شدن مفصل ران

معمولاً در تشخیص رگ به رگ شدن مفصل ران، پزشک در ابتدا بیماررا معاینه می کند، با فشار وارد کردن روی نواحی صدمه دیده؛ درد، کبودی وکوفتگی، تورم و حساس شدن را تشخیص می دهد. همچنین پزشک ممکن است از بیمار بخواهد یک سری حرکات خاص انجام دهد تا قدرت عضله، پایداری مفصل، محدودیت دامنه حرکتی همچنین دلیل کاهش و افزایش درد را بررسی کند.

علاوه براین ممکن است آزمایشات دیگری نظیر آزمایشات زیر در ارزیابی شدت این عارضه و حذف احتمال وجود سایر عارضه ها کمک کننده باشد:

  • عکسبرداری اشعه ایکس
  • ام آر آی

دوره بهبود رگ به رگ شدن مفصل ران و زمان شروع ورزش کردن

درد ناشی از رگ به رگ شدن مفصل ران بین 6 تا 10 هفته به طول می انجامد. درمان کامل رگ به رگ شدن مفصل ران که در اثر پارگی تاندون یا لیگامان رخ داده باشد 8 تا 10 هفته بطول می انجامد. در صورتیکه رگ به رگ شدن به دلیل صدمه به عضله بوجود آمده باشد ممکن است 4 تا 6 هفته بهبود یابد. درباره علت بوجود آمدن رگ به رگ شدن مفصل ران با جراح ارتوپدی مشورت کنید. با توجه به علت این عارضه می توانید تمرینات ورزشی را بین 6 تا 8 هفته بعد از درد اولیه شروع کنید. اگر با انجام حرکات ورزشی دچار درد شدید، ورزش را متوقف کنید بویژه اگر این درد دو تا چهار ساعت بطول انجامید حتماً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص درد در این موارد باید دوباره بررسی شود.

 

نگارنده: زری هاشمی

منبع: ePainAssist

لینک منبع:   http://www.epainassist.com/sports-injuries/hip-injuries/hip-sprain

درمان بی خوابی

7 دیدگاه دربارهٔ «رگ به رگ شدن مفصل ران: علائم تا فیزیوتراپی»

  1. سلام ..حدود ۲ماه پیش بود در حال بازی کردن فوتبال بودم و خواستم یک شوت محکم بزنم که احساس درد شدیدی از ناحیه کشاله ران کردم و نتونستم ادامه بدم از درد شدید احساس کردم که چیزی جابه جا شد در ناحیه کشاله ران الان حدود ۲ماه هست که نمیتونم فوتبال بازی کنم و یا حتی بدوم به پزشک استخوان مراجعه کردم و اشعه اکس رای گرفتم گفتن چیزی نیست اما هموز بیش از ۲ماه شده هست که خوب نشدم ایا مشکل از کجاست .ممنون میشوم کمکم کنید با سپاس فراوان

    1. والله منم الان دقیقا مث شما سرم اومده الان خوبید چطورید؟ من برای چند روز دیگه پام رو نیاز دارم برای یه تست خیلی مهم باید برم

  2. سلام
    هفته قبل ۳شنبه فقط انگشت کوچکه پام به کشو برخورد کردبعد سریع یخ گذاشتم ورم کردو بنفش شدالان ک ۱۰ روز گذشته دردمیکنه ودردش به صورت رگ ب رگ شدن ب باسنم میزنه چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      جهت پاسخ دقیق در این خصوص، نیاز به معاینه و ارزیابی طبی شما می باشد.
      چنانچه این حالت طی روزهای آینده بهبود نیافت و یا تشدید گردید توصیه می شود توسط پزشک معاینه شوید.

  3. سلام دوست عزیز شما در رفتگی پا دارید، هرپزشکی هم بری فایده نداره، من پای چپم ازپنج جا در رفتگی داشت این اتفاق توفوتبال برام افتاد، باکوچکترین اشاره یاضربه به پام دردمیگرفت، یه ملایاهمون ریش سفید تومحلمون داریم فقط بایه نگاه کردن متوجه شد که پای من ازپنج جا دررفته، بعدازجاانداختن ویک هفته استراحت مثل روزاولش شد وخداروشکردیگه خوب شدم، همین پارودکتررفتم گفت بایدگچ بگیری…

  4. با سلام حدود ۱ ماه میشه که اسپاسم فیله پشت سمت راست دارم و کم کم ران پای سمت راستم هم درگیر شده و درد دارم ام ار ای کردم کفتند اسپاسم هستش، الان قسمت فیله پشتم کمی دردش ارومتر شده ولی جلوی ران پام هنوز درد داره، ضمنا ۳ جلسه هم نیدل تراپی رقتم ولی اثر چندادنی نداشت، لطفا بگید چیکار کنم؟ ممنونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا