رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا چه علائمی دارد؟

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا چه علائمی دارد؟

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا در اغلب موارد هنگامی اتفاق می افتد که لیگامنت های مچ پا که با بخش بیرونی پا متصل است ، آسیب می بیند. لیگامنت ها نوارهای سفتی هستند که اطراف استخوان را احاطه کرده اند.

یک حرکت غیر نامناسب هنگام قدم برداشتن یا قدم گذاشتن بی توجه بر روی سطح ناهموار ، و یا هنگامی که فشار زیادی به این مفصل وارد می شود ، منجر به رگ به رگ شدن مچ پا می شود. چنین آسیب هایی ممکن است در حوادث ورزشی ، در حال دویدن و یا راه رفتن ، و یا حتی انجام حرکات  ساده از قبیل خارج شدن از بستر برای رباط ها یا تاندون مچ پا اتفاق بیفتد.

آسیب های مچ پا دردناک است و ممکن است موجب شود که فعالیت های روزانه خود را به سختی انجام دهید.

 

علل رگ به رگ شدن مچ پا چیست؟ 

پارگی رباط ها ممکن است منجر به تورم یا کبودی بشود.

رباط هایی که رابط میان استخوان ها و مچ پا هستند ، هنگامی دچار آسیب می شوند که فشار و کشش بیش از حد به آنها وارد شود. یا اینکه مچ پا به طور ناگهانی پیچ بخورد و یا بغلتد ، به صورتی که پا از  موقعیت نرمال خود خارج شود. در طی فعالیت های بدنی ، مچ پا ممکن است در نتیجه حرکت ناگهانی یا غیر منتظره به سمت داخل حرکت کند. این باعث می شود یک یا چند رباط در اطراف مچ پا دچار کشش شده و یا پاره شود.

پارگی رباط ها ممکن است منجر به تورم یا کبودی بشود.  همچنین ممکن است نتوانید وزن تان را بر روی پای آسیب دیده بیندازید. زیرا باعث احساس درد یا ناراحتی می شود. علاوه بر رباط ها ، غضروف ها ، تاندون ها و رگ های خونی نیز ممکن است به علت رگ به رگ شدن مچ پا آسیب ببینند.

این نوع صدمات ممکن است در موارد زیر رخ دهد :

  • توقف ناگهانی در هنگام دویدن ، بالا رفتن یا پایین رفتن از پله ها ، و یا در انجام وظایف ساده مانند خروج از رختخواب.
  • قدم گذاشتن بر روی یک سطح ناهموار ، مانند قرار دادن پا در یک چاله.
  • گذاشتن پای یکی از بازیکنان در طول یک رویداد ورزشی در جلوی پای ورزشکار دیگر.

پیچ خوردگی مچ پا می تواند برای هر کسی در هر سنی اتفاق بیفتد. شرکت در ورزش ، راه رفتن روی سطوح ناهموار و حتی پوشیدن کفش نامناسب می تواند این نوع آسیب را ایجاد کند.

 

علائم رگ به رگ شدن مچ پا چیست؟

علائم رگ به رگ شدن مچ پا چیست؟

هنگامی که مچ پا به علت پیچ خوردگی ، آسیب تاندونی یا شکستگی مجروح شود ، التهاب رخ می دهد. رگ های خونی به علت آسیب نشت می کنند و باعث تجمع مایع در داخل بافت نرم اطراف مفصل می شوند. سلول های سفید خون مسئول التهاب هستند به همین دلیل در این منطقه حاضر می شوند و جریان خون نیز افزایش می یابد.

تغییراتی که به طور معمول با التهاب اتفاق می افتد عبارتند از:

  • تورم به دلیل افزایش مایع در بافت : گاهی اوقات تورم بسیار شدید است. آنقدر که جای فشار دادن انگشت بر روی ناحیه متورم قابل مشاهده است.
  • درد به این دلیل است که اعصاب حساس شده اند: مفاصل ملتهب شده اند و ممکن است استخوان دچار شکستگی شده باشد.  درد با فشار دادن روی ناحیه مصدوم ، و یا با حرکت دادن پا در جهت خاص (بسته به اینکه رباط درگیر است یا خیر) ، یا با راه رفتن یا ایستادن ،  بدتر می شود.
  • قرمزی و گرما ناشی از افزایش جریان خون به منطقه است.

سایر علائم پیچ خوردگی پا عبارتند از :

  • تورم ،
  • حساس شدن ،
  • کبودی ،
  • درد ،
  • ناتوانی در قرار دادن وزن بر روی مچ پای آسیب دیده ،
  • تغییر رنگ پوست ،
  • سفتی .

 

چه موقع لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

  • هنگامی که درد شدید و غیر قابل کنترل است ،
  • قادر به راه رفتن نیستید و یا هنگام راه رفتن درد شدید دارید ،
  • مچ پای شما در عرض 5 تا 7 روز بهتر نمی شود. و درد همچنان باقی است یا شدید تر شده است ،
  • 1 تا 2 هفته پس از آسیب به پزشک مراجعه کنید تا تمرینات انعطاف پذیری و کششی به شما بدهد.

مچ پا می تواند دچار انواع مختلفی از آسیب ها شود.  هنگامی که مشکلی با مچ پا دارید ، مهم است که به پزشک معالج خود مراجعه کنید.  پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا آسیب به علت رگ به رگ شدن است و  یا مورد شدید تری اتفاق افتاده است.

 

تشخیص رگ به رگ شدگی مچ پا چگونه است؟

تشخیص رگ به رگ شدگی مچ پا

برای تشخیص این آسیب پزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد تا تعیین کند که رباط ها پاره شده اند یا خیر.  اگر پزشک مشکوک به شکستگی ، آسیب جدی به رباط و یا آسیب به سطح مفصل مچ پا باشد ، تست های تصویربرداری  مانند اشعه ایکس ، و MRI  نیز ممکن است انجام شود.

 

رگ به رگ شدگی مفصل مچ پا چگونه درمان می شود؟

درمان مفصل مچ پا باعث بهبودی و جلوگیری از ناراحتی بیشتر می شود. مهم است که در هنگام آسیب دیدگی مچ پا ، وزن خود را بر وری پای  آسیب دیده نیندازید.

 

درمان های خانگی

درمان های خانگی برای رگ به رگ شدن مچ پا

شما ممکن است قادر به درمان صدمات خفیف مچ پا در خانه باشید. درمان های توصیه شده برای مراقبت در خانه عبارتند از :

  • استفاده از باند های الاستیک مانند یک باند ACE  برای مچ پا ، اما آن را خیلی محکم نبندید.
  • پوشیدن یک بریس برای حمایت از مچ پا ،
  • استفاده از عصا در صورت لزوم ،
  • پای خود را به منظور کاهش تورم بالا قرار دهید. مثلاً روی یک بالش.
  • مصرف ibuprofen ها از قبیل  Advil یا استامینوفن (مانند تیلنول) برای کنترل درد ،
  • استراحت کردن ،
  • وزن بدن را روی پای آسیب دیده نیندازید.

همچنین برای کمک به کاهش تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. در روز اول ، شما باید سه تا چهار بار در روز هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه از کمپرس یخ ، استفاده کنید. پس از آن تا دو روز هر 4 ساعت یک بار کمپرس یخ را بر روی موضع آسیب دیده قرار دهید.

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کنید از ایستادن بر روی مچ پای آسیب دیده تا زمانی که درد کاهش یابد ، خودداری کنید. در مورد پیچ خوردگی های خفیف ، این وضعیت ممکن است یک هفته تا 10 روز طول بکشد.  در حالی که در مورد پیچ خوردگی های شدید ممکن است مداوای شما تا چند هفته طول بکشد.

 

عمل جراحی

جراحی آرتروسکوپی برای رگ به رگ شدگی مچ پا

جراحی مچ پا به ندرت انجام می شود و نادر است.  این عمل ممکن است زمانی که آسیب وارد شده به رباط ها شدید است و شواهدی از بی ثباتی وجود دارد انجام شود. یا زمانی که آسیب با درمان غیر جراحی بهبود پیدا نمی کند.  گزینه های جراحی عبارت هستند از :

جراحی آرتروسکوپی: در طی عمل  آرتروسکوپی ،  جراح به وسیله آرتروسکوپ درون مفصل را نگاه می  کند تا ببیند که آیا قطعات شکسته استخوانی یا غضروف در آن وجود دارد.

عمل جراحی بازسازی: برای جراحی بازسازی ، پزشک جراح رباط پاره شده را با بخیه زدن ترمیم می کند. ممکن است جراح از دیگر رباط ها یا تاندون های اطراف پا یا مچ پا استفاده کند تا رباط  آسیب دیده را ترمیم  کند.

 

توانبخشی و فیزیوتراپی

توانبخشی و فیزیوتراپی برای رگ به رگ شدگی مچ پا

نوع عمل جراحی مورد نیاز با توجه به شدت پیچ خوردگی مچ پا و سطح فعالیت شما بستگی دارد. پس از جراحی ، توانبخشی بخش مهمی از روند بهبودی را تشکیل می دهد. بیمار باید به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کند.  پیگیری منظم و انجام تمرینات کامل برای بازیابی حرکات و تقویت عضلات مچ پا درمان را کامل می کند.  با توجه به شدت رگ به رگ شدگی مچ پا و نوع جراحی ، توانبخشی ممکن است تا هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا