آیا می دانید ستون فقرات و پاها چگونه بر هم اثر می گذارند؟

 ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: مقدمه

 

بهترین و موثرترین ماساژ پا برای کاهش درد ستون فقرات: پادرد

سلام به مردم عزیز سرزمین ما ایران. مطلب امروز درباره رابطه بین ستون فقرات-پادرد هست. آیا تا به حال به این فکر کردین که ممکنه درد کمرم به خاطر پاهام باشه. یا اینکه پادردم ریشه در مشکلات ستون فقرات داشته باشه. راستش هیچ بیتی مثل این بیت سعدی در مورد بدن این قدر آشکارا صدق نمی کنه.

کلینیک شایگان مهر

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد:  تثبیت ستون فقرات تضمین کننده سلامت کمر

متن پایین در واقع توصیه ها و توضیحات یکی از پزشکان متخصص برای شما عزیزانست.

نکته: ستون فقرات شامل سیستم اعصاب حیاتی می باشد. این اعصاب پیامهایی بین مغز از یک سو و عضلات، مفاصل و استخوان ها از سوی دیگر رد و بدل می کنند.

 سلامت مغز و ذهن ما  تا حد زیادی با سلامت ستون فقرات ارتباط دارد.  اگر مهره های کمر از حالت طبیعی خارج شوند، سیستم اعصاب نیز درست کار نمی کند. حتی ممکن است سیستم ایمنی ضعیف شده و بیمار شویم.

ایستادن، خوابیدن یا نشستن نادرست به کمردرد می انجامد. رژیم غذایی نادرست، جراحت یا بلند کردن اجسام سنگین نیز مسبب کمردردند.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: هر آبی سرچشمه ای دارد.

اما یک نکته مهم: خیلی ها نمی داانند مشکل کمردرد ریشه در پاها دارد.

اگر گردن درد، کمردرد، زانودرد یا درد باسن دارید، وضعیت سلامت پاهایتان را کنترل کنید.

استخوان های پاها به هم وصل هستند.  استخوان های پاها به باسن متصل هستند و باسن به ستون فقرات.  80 درصد از مردم در سن بیست سالگی تعادل پاهایشان بر هم می خورد. در سن 40 سالگی تقریبا همه ما به نوعی عدم تعادل در پاها گرفتار می شویم.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: جذب شوک

پاها ستون تمام بدن برای تحمل وزن هستند. آنها شوک های وارده به بدن را دریافت و جذب می کنند. یک چهارم استخوان های بدن متعلق به پاها هستند. هر پا 26 استخوان و 19 عضله دارد. هر مشکلی در این ستون به مشکلات قسمت های دیگر در بدن دامن می زند.

از نظر متخصصان اختلالات عصبی-عضلانی، یک رابطه ی اثرپذیری و اثرگذاری میان پاها و ستون فقرات وجود دارد. حرکت یک مفصل سبب حرکت مفاصل دیگر می شود. با گذشت عمر، تعادل ساختار اسکلتی بیشتر بر هم می خورد. در نتیجه، دردهایی در زانو، باسن، لگن، پایین کمر و گردن پدید می آیند. وقتی از عدم تعادل صحبت می کنیم یعنی شوک های بیشتری به بدن وارد می شود. در حالت برهم خوردن تعادل ستون فقرات یا مفاصل دیگر، نیروی شوک منحرف می شود. یعنی، خوب جذب و خنثی نمی شود. این شوک ها به درد منجر می شوند.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: چرخه ی گِیت (gait)


در زمان راه رفتن، پا از یک فرآیند سه مرحله به نام چرخه ی گِیت عبور می کند. در فاز اول، پا بر زمین کوبیده می شود (ضربه پاشنه). فاز دوم کل پا روی زمین است (میانی). و فاز سوم دم بعدی در آستانه برداشتن است (بلند شدن پنجه). در هر سه مرحله، حرکات کوچکی در کمر ایجاد می شود.

بهترین درمان اختلالات ستون فقرات-پادرد: چرخه گیت (gait)
چرخه گیت (gait)

در صورت ایجاد اشکال در هر یک از این سه مرحله، به مرور زمان کمردرد شروع می شود.

عدم تعادل پاها به معنی فشار غیرعادی بر ستون فقرات و کمر است. مشکلات مفصل قوزک  (مچ) پا، شوک اضافه یا طول نامساوی پاها بر ستون فقرات اثر نامطلوبی می گذارد. در تصویر پایین، ببینید که به ترتیب به کجای کف پا در چرخه گیت فشار وارد می شود.

بهترین کلینیک درمان اختلالات رابطه ستون فقرات-پادرد: چرخه گیت
فشار به مناطق مختلف کف پا در چرخه گیت سه مرحله ای

تصویر فوق نشان دهنده نیاز ما به پوشیدن کفش مناسب هست.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: وضعیت پرونیشن (pronation)

بهترین درمان ستون فقرات-پادرد: اختلال پرونیشن pronation
ستون فقرات-پادرد: اختلال پرونیشن pronation

 وضعیتی به نام پرونِیشن (فشار و وزن زیاد به لبه داخلی پاها) (کمانی که بیش از حد تا شده) از توانایی پا برای جذب شوک اضافی می کاهد.

Collapsed arches/Pronation

          موثرترین درمان ستون فقرات-پادرد: اختلال پرونیشن pronation

 

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: ابزار اورتوتیکس (Orthotics) برای اصلاح پاها

مناسبترین ابزار یا کفی های ارتوتیکس برای درمان اختلال ستون فقرات-پادرد
کفی های ارتوتیکس

 ابزاری یا کفی هایی به نام ارتوتیکس (Orthotics) برای اصلاح پاها وجود دارد. که برای مشتری سفارشی ساخته می شوند. ارتوتیکس انعطاف پذیری خاصی داره.

پا سه کمان یا قوس طبیعی دارد. ابزار اورتوتیکس از این قوس ها پشتیبانی می کند.

مناسبترین درمان اختلالات ستون فقرات-پادرد: پشتیبانی از قوس پا با ارتوتیکس
پشتیبانی از قوس پا با ارتوتیکس

با افزایش سن، قوس های پا ممکنه خوب عمل نکنن. زیرا سالها ایستادن، راه رفتن  و پوشیدن کفش اونها رو خسته می کنه.  اورتوتیکس کارش تثبیت و کنترل ساختارِ پاها هست نه محدود کردن اونها. منظور از تثبیت نگهداری تعادل پاها و کنترل مقدار فشارفیزیکی ای هست که  به پاها وارد می شه. البته متخصص از قبل درجه عدم تعادل و مقدار فشار فیزیکی (بسته به بدن خودتون) رو اندازه می گیره.

 

نکته دیگه:  کفی های ارتوتیکس علاوه بر تثبیت تعادل و فشار وارده به پاها، ستون فقرات رو هم اصلاح می کنند.

برای اصلاح عملکرد پاها یا از  weight-bearing cast استفاده می شه. و یا با اسکن دیجیتالی از پاها تصویربرداری میشه تا کفی ارتوتیکس مناسب سفارش داده بشه.

بهترین تحمل کننده وزن: اصلاح و درمان ستون فقرات-پادرد
تحمل کننده وزن (قالب گچ بند) weight-bearing cast

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: نیاز به متخصص برای سفارش کفی های اورتوتیکس

برای بررسی درست حرکات بدن و سیستم عضلانی-اسکلتی بدن باید در حالت ایستاده باشین. یعنی، وزن بدن روی پاها باشه. اینطوری اطلاعات فشار، درجه حرکت و عملکرد مفاصل کامل جمع آوری میشن. یادمون باشه کفی ارتوتیکس برای حمایت از پاهاست. پس توصیه می کنم با راهنمایی متخصص ازش استفاده کنین.
میزان عدم فشار یا تعادل پاها، لگن، یا ستون فقرات فقط توسط فیزیوتراپ-توانبخشی باتجربه یا ارتوپد مشخص میشه.

اگه مشکل ستون فقرات دارین، کفی های اورتوتیکس می تونن به فریادتون برسن. یادمون باشه اول بریم نزد متخصص تا اندازه و ضخامت کفی های مخصوص خود شما رو تعییین کنه.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: چند نکته مهم

نکته: عدم تثبیت ستون فقرات علایمی دارد. برای مثال، سفتی عضلات کمر، درد عضله یا مفصل در کمر، گردن یا بازوها و پاها (اکسترمایتیس)، خستگی یا زخم و جراحت پاها.

نکته: پاها به منزله قلب دوم بدن هستن. پاها کل سیستم عضلانی-اسکلتی بدن رو تحت تاثیر قرار می دن. رابطه پاها وستون فقرات یک رابطه متقابل هست. هر دو برهم اثر می گذارن.

نکته: با گذر عمر، نیروی جاذبه با فشار به بافت ها و مفاصل اونها رو ضعیف می کند. بنابراین، یکی از راههای درمان استفاده از کفی های اورتوتیکس سفارشی مخصوص پاهاتون هست.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: یادآوری مطالب فوق

لوکوموشن (Locomotion) چیست؟

زمانی که پاها را در راه رفتن بر زمین می گذارید (فاز اول چرخه گِیت)، یک سری پاسخ ها در زنجیره جنبشی-حرکتی بدنتان ایجاد می شود. به این واکنش ها لوکوموشن می گویند. پزشکان مغز و اعصاب یا فیزیوتراپی این واکنش ها را بررسی می کنند. تا اختلالات حرکتی-عضلانی یا اعصاب را تشخیص دهند.

بزرگترین اختلال حرکتی در پاها ناشی از وضعیت پرونیشن (انحراف نیروی وارد به پاها با چرخش یا خمش تورفته) است.

در شوک پاشنه پا، نیرویی 5 تا 7 برابر وزن بدن به پاها وارد می شود. اگر پاها در وضعیت نرمال و ریلکس باشند، این شوک تا حد زیادی جذب و خنثی می شود. در جذب شوک، زاویه بین استخوان ها در مفصل زانو کاهش می یابد. تا ساختارهای ستون فقرات یا لگن دچار شوک مفرط نشوند. پرونیشن بیش از حد پاها سبب میشه مکانیزم دفاعی در برابر شوک کم بیاره. در نتیجه، این شوک به ستون فقرات شما انتقال پیدا کنه. بنابراین، باز بر استفاده از کفی های اورتوتیکس تاکید می کنیم. این طوری جذب شوک ها آساون تر و آسیب ها کمتر میشه.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: نیاز حتمی به یک متخصص فیزیوتراپی و توان بخشی

یادمون باشه در زمان آسیب پاها یا ستون فقرات هیچی اندازه توانبخشی در یه مرکز معتبر فیزیوتراپی کمک نمی کنه. درب مرکز فیزیوتراپی و توان بخشی شایگان مهر همیشه به روی بیماران باز هست. پزشکان متخصص و فوق تخصص مغز و اعصاب و روان، ارتوپدی و فیزیوتراپی  شایگان مهر همکاری تنگاتنگی دارن. برای همین، این مرکز بسیار حرفه ای عمل می کنه. یعنی، وقت و پول شما اصلا هدر نمیره.

ارتباط متقابل ستون فقرات-پادرد: تخفیف با عضویت در کانال iropon@

تخفیف هایی هم برای راحتی بیماران در نظر گرفته می شه. در کانال تلگرامی به آدرس  @iropon عضو شوید. تا از تخفیف های خیلی خوبی نه تنها در زمینه پزشکی-درمانی بلکه در همه شغلهای خدماتی شهرتون بهره بگیرین. علامت @ ابتدای آدرس نوشته شود.

لینک منبع

از اینکه مهمان یا عضو دایمی سایت پرشن فیزیو هستین، خوشحالم.

مریم اکبری زاده

برای دیدن مقالات دیگر ستون فقرات به این لینک سری بزنید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا