سرما یا گرما؛ کدامیک برای درد عضلات بهتر است؟

بهترین روش برای تخفیف درد عضلات چیست؟ اگر شما به هر دلیلی دچار این نوع درد شوید آیا در ابتدا از کمپرس سرد استفاده می کنید یا از گرما؟ کدامیک موثرتر است؟ 

طبق تحقیق منتشر شده توسط مایو کلینیک بهترین روش در درمان عضلات دردناک، در ابتدا استفاده از سرما درمانی وسپس گرما درمانی است.

سرما درمانی

اگر دچار تورم یا التهاب مفصلی یا عضلانی شوید، لازم است در ابتدا سعی کنید از انتقال جریان خون به ناحیه آسیب دیده جلوگیری کنید چرا که به این ترتیب مانع انتقال سیگنالهای درد به مغز می شود و شما درد کمتری احساس خواهید کرد. این امر با سرما درمانی کاملاً قابل انجام است.

بعضی از روشهای موثر در استفاده از سرما درمانی عبارتند از:

  • از یک کمپرس سرد در ناحیه ملتب یا متورم استفاده نمائید. برای منظور باید کمپرس سرد را برای حداقل 20 دقیقه، و هر 4 تا 6 ساعت یکبار در ناحیه متورم بکار برید و تا سه روز به همین ترتیب استفاده از کمپرس سرد را ادامه دهید.
  • ناحیه آسیب دیده را در وان آب خیلی سرد فرو ببرید و برای مدتی نگاه دارید (البته باید توجه داشت دمای آب نباید در حد دمای انجماد باشد).
  • از یک بسته سرد شیمیایی استفاده کنید.

cold or heat1

مطالعه منتشر شده در Cochrane Library در سال 2012 پیشنهاد می کند که بعد از تمرینات ورزشی حمام سرد می تواند روشی موثر برای جلوگیری یا کاهش درد عضلانی باشد. به هر حال محققان در آن زمان از عوارض جانبی احتمالی این موضوع مطمئن نبودند. باید توجه داشت که سرما درمانی عمدتاً یک آرام کننده و تسکین دهنده درد است و نه تنها آسیب را درمان نمی کند بلکه گاهی اوقات، اگر درد عضلانی ناشی از گرفتن عضلات باشد، یخ می تواند این اسپاسم را شدیدتر کند.

یخ برای درمان آسیبها و صدمات تازه عالی است به ویژه اگر آسیب دیدگی همراه با داغ شدن باشد. استفاده از یخ برای درد پشت، فایده چندانی ندارد چرا که معمولاً آسیبها و صدمات این ناحیه از بدن آسیبهای تازه ای نیستند و همچنین بافت آسیب دیده در این ناحیه اگر متورم باشد در زیر بافتهای دیگر قرار داشته و به همین دلیل چندان تحت تاثیر کمپرس سرد قرار نمی گیرد.

درد پشت اغلب به دلیل گره و برآمدگی عضلانی رخ می دهد که سرما درمانی آنرا وخیم تر می کند.

گرما درمانی

استفاده از گرما در ناحیه متورم و ملتهب به آزاد و شل شدن عضلات دردناک و سفت شده کمک می کند. علاوه بر این، گرما سبب انتقال و گردش بهتر جریان خون در ناحیه آسیب دیده می گردد و به این ترتیب اسید لاکتیک تولید شده در بافتها سریعتر حذف می شود.

همچنین از دیدگاه روان شناسی، گرما حالت اطمینان بخش داشته و به همین دلیل دارای خواص آرام کننده درد است.

 

cold or heat2

گرما درمانی معمولاً در درمان درد موضعی عضلات یا درد مفاصل ناشی از آرتریت موثرتر از سرما است.

در حقیقت، برخی مطالعات کلینیکی نشان داده اند که گرما درمانی سطح پائین به صورت پیوسته (CLHT) در تخفیف درد مفاصل و عضلات بهتر از مسکنهای خوراکی نظیر استانینوفن و ایبوپروفن عمل می کند.

اشکال موثر استفاده از گرما درمانی عبارتند از:

  • استفاده از بالشتکهای (پدهای) گرم.
  • پیچیدن یک پوشش گرم در ناحیه آسیب دیده (بانداژهای گرم).
  • فرو بردن ناحیه آسیب دیده در وان آب داغ.
  • استفاده از درمان موم پارافینی گرم.
  • استفاده از بطری آب داغ یا کمپرس گرم.

در گرما درمانی، گرما باید به مدت 20 دقیقه (تا سه بار در طی روز) استفاده شود مگر اینکه غیر از این ذکر شده باشد به عنوان مثال در استفاده از پدها و بانداژها یکبار مصرف که گاهی برای 8 ساعت متوالی قابل استفاده اند.

گرما درمانی نیز همانند سرمادرمانی در همه انواع آسیبها قابل استفاده نیست. به عنوان مثال، هر آسیب یا صدمه ای که همراه با داغ شدن ناحیه آسیب دیده باشد همانند عفونتها، سوختگیها یا صدمات تازه؛ از گرم شدن بیشتر سود نخواهد برد و اگر پوست محل آسیب دیده داغ، قرمز یا متورم است؛ معمولاً سرما درمانی انتخاب بهتری است.

برخی افراد از گرمادرمانی اغلب به شکل استفاده از حمام آب گرم برای دفع درد عضلانی تاخیری (DOMS) که معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از تمرین ورزشی سخت رخ می دهد استفاده می کنند. اگرچه شواهدی وجود دارد که گرما درمانی و حمام گرم در این مورد ممکن است تا حدی موثر باشد ولی DOMS به سختی قابل جلوگیری است.

از نظر علمی گرما درمانی و سرما درمانی هر یک فوائد و مضرات خودشان را دارند و هرکدام در موارد خاص خودشان می توانند موثر باشند.

 

منبع: Medical News Today

لینک منبع:http://www.medicalnewstoday.com/articles/29108.php

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا