سندروم سر و گردن به جلو آمده ((Forward head postur))

?‍ در جامعه امروزی سندرم سر و گردن به جلو، شیوع زیادی دارد. در این عارضه به دلیل تغییر در  نشستن و ایستادن به حالت نامناسب، سر و گردن به جلو می رود. این مشکل می تواند خفیف , متوسط و یا شدید باشد و عوامل مختلفی از قبیل نوع کار، سن، آرتروز گردن و عوامل ژنتیکی روی آن تاثیر می گذارند. به دلیل نشستن برای مدت طولانی، طرز نشستن نامناسب در سر کار، کار کردن با رایانه، طرز نشستن نامناسب در هنگام تلویزیون تماشا کردن و در شرایط دیگر، در طول زمان تغییراتی در ستون فقرات ایجاد می شود.شخص مبتلا به گردن به جلو آمده

 

بر روی این موضوع تفکر کنید که چه مدت زمانی به صفحه تلویزیون یا رایانه زل می زنید یا روی یک میز خم می شوید؟ وزن 4، 5 کیلویی سر شما بر روی ستون فقرات به سمت جلو کشیده می شود و به مرور زمان دچار افتادگی گردن می شوید. با گذشت زمان، انحنای نرمال گردن کاهش پیدا می کند، طول ستون فقرات کاهش پیدا می کند و عضلات گردن ضعیف تر می شود. این مساله منجر به علائم متنوعی از قبیل گردن درد و سر درد وحتی مشکلات عصبی که خود باعث ایجاد درد در اندام فوقانی است, می شود. این مشکل معمولا با درمان های فیزیوتراپی گردن بهبود پیدا می کند.

معاینه کامل شخص مبتلا توسط فیزیوتراپیست برای تشخیص بیماری گردن به جلو آمده , قوس گردن یا خم شدن گردن کافی است. آزمایشاتی پاراکلینیکی در مواردی برای حذف بیماری های دیگر ضروری است. نحوه معاینه فیزیکی برای تشخیص مشکل سر به جلو امده از قرار زیر است:

✅ در کنار دیوار بایستید به طوری که سر، کتف و ران شما به دیوار بچسبد و پاشنه پای خود را در حدود 15 سانتیمتر از دیوار فاصله دهید.

تست سر به جلو آمده
✅ از شخصی بخواهید با استفاده از انگشتان خود تعیین کند که بین پشت گردن شما و دیوار چند انگشت فاصله وجود دارد.
✅ در صورتی که فرد می تواند بیشتر از سه انگشت را بین دیوار و گردن شما قرار دهد، گردن شما در حدود 5 سانتی متر از دیوار فاصله دارد و احتمالا دچار مشکل سر به جلو آمده هستید.

?درمان

با فیزیوتراپی می توان طرز نشستن و ایستادن شما را تغییر داد و با گذشت زمان مشکل گردن به جلو را بهبود بخشید. با درمانهای دستی و حرکات کششی، حرکات اصلاحی، ورزش و تمرینات طرز نشستن مخصوص، فیزیوتراپیست تلاش میکند طرز نشستن، استحکام و استقرار گردن شما را بهبود ببخشد. علاوه بر این، فیزیوتراپیست به شما نحوه درست نشستن و ایستادن را می آموزد و روش هایی را به شما یاد می دهد که با استفاده از آنها با محیط کار و خانه خود سازگاری بیشتری داشته باشید و فشار کمتری بر گردن شما وارد شود. فیزیوتراپیست علاوه بر درمان فیزیوتراپی گردن به جلو آمده و قوس گردن توصیه های دیگری را نیز به شما پیشنهاد می دهد، که از قرار زیر هستند:

❇️ در هنگام کار با رایانه، صفحه نمایش را طوری قرار دهید که یک سوم بالایی صفحه هم سطح چشم های شما و در فاصله 46 تا 61 سانتیمتری صورت شما باشد. فاصله دقیق به اندازه صفحه نمایش بستگی دارد، هر چه صفحه نمایش بزرگتر باشد، باید با فاصله بیشتری قرار بگیرد.
❇️ همیشه صاف بنشینید و انحنای قسمت کمر خود حفظ کنید.سعی کنید بر روی صندلی ای بنشینید که تا حدودی از کمر محافظت می کند. استقرار مناسب کمر باعث می شود که سر به طرف جلو حرکت نکند.
❇️ بالشت های اضافی را در طول شب از زیر سر خود بردارید. یک بالشت کفایت می کند. با توجه به این که ما یک سوم از عمر خود را خواب هستیم، طرز خوابیدن مناسب در طول این زمان بسیار مهم است.

برای داشتن یک برنامه مخصوص پیشگیری و درمان عارضه افتادگی گردن با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

⛔️عوارض

? سردرد
? احساس ناراحتی در پشت گردن
?سفتی عضلانی در ناحیه گردن و شانه ها
? ناراحتی در قسمت میانی کمر
? درد، احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست و بازو

 

➖ اگر فقط درد خود را درمان کنید(با داروهای مسکن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی )، اما هرگز به دنبال  درمان مشکل اصلی نباشید این عارضه تشدید شده و خطرات زیادی شما را تهدید خواهد کرد

بیماری قوز گردن یا قوس گردن به دلیل شرایط زندگی موجود (نشستن های طولانی مدت و عادت کردن به حالت اندامی نامناسب) عارضه شایعی می باشد که گاهی علاوه بر علائم ظاهری همراه با گردن درد و سر درد نیز می تواند باشد. با درمان فیزیوتراپی سر و گردن به جلو آمده می توان اقدام به رفع این مشکل نمود. از جمله درمان های فیزیوتراپی گردن می توان به ورزش و حرکات اصلاحی سر به جلو آمده و افتادگی گردن می باشد.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا