سکته مغزی وتوان بخشی

get_img

بیمارانی که سکته مغزی را پشت سر گذاشته اند می توانند از درمان و توان بخشی سود ببرند گرچه برخی از ناتوانیهای ایجاد شده توسط سکته مغزی ممکن است دائمی باشد.

آسیب مغزی به دلیل سکته مغزی می تواند نحوه حرکت، احساس کردن، فکر کردن یا صحبت کردن را تغییر دهد. اثرات ناشی ازسکته بویژه درست پس از سکته قابل توجه هستند.

با گذشت زمان بهبودیهایی در بسیاری از افراد بوجود می آید.

توان بخشی سکته مغزی می تواند مکم کننده باشد اگرچه توان بخشی مغزی آسیب مغزی را درمان نمی کند و برنمی گرداند.

اهداف توان بخشی مغزی کمک به کسانی است که از این سکته جان سالم به در برده تا آنهابتوانند تا حد ممکن زندگی مستقل داشته و با محدودیتهای ایجاد شده در اثر سکته مغزی کنار بیایند.

توان بخشی معمولاً یکی دو روز پس از سکته مغزی در بیمارستان شروع می شود. توان بخشی سکته مغزی ممکن است برای ماه ها یا حتی سالها پس از ترخیص از بیمارستان ادامه یابد.

نوع توان بخشی بستگی به این دارد که چه قسمتهایی از مغز در طی سکته مغزی آسیب دیده است.

نجات یافته گان از سکته مغزی ممکن است  به توان بخشیهای زیر نیازمند باشند:

  • گفتار درمانی
  • فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی
  • کار درمانی (آموختن دوباره مهارتهای لازم در زندگی روزمره)
  • مشاوره روانی

 

گفتار درمانی پس از سکته مغزی

افرادی که سکته مغزی را پشت سر گذاشته اند ممکن است در صحبت کردن، یافتن کلمات مناسب یا درک اینکه دیگران چه می گویند دچار مشکل شوند.

آسیب شناس گفتاری ممکن است به افراد مبتلا به گفتار پریشی (زبان پریشی) در  صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن کمک نماید. روش درمانی ممکن است شامل تکرار کلمات و همینطور تمرینات خواندن و نوشتن باشد.

فیزیو تراپی پس از سکته مغزی

سکته مغزی ممکن است مشکلات حرکتی برای شخص ایجاد کند. فلجی و از کار افتادگی عضله بویژه در یک طرف بدن پس از سکته مغزی شایع است. فیزیوتراپی می تواند در بدست آوردن دوباره قدرت، تعادل، هماهنگی و کنترل حرکتی کمک کننده باشد.

کاردمانی پس از سکته مغزی

کار درمانگران یا پرستاران توان بخشی میتوانند  در یاد گیری دوباره بعضی از مهارتهای لازم  برای مستقل شدن بیماران در مراقبت از خودشان کمک کنند.

پرستاران توان بخشی ممکن است در اینکه بیمار چطور خودش را در انجام کارهایی نظیر حمام کردن و شستن خودش مدیریت کند کمک نماید.

همچنین آنها در توان بخشی برای کنترل روده و مثانه و نگه داشتن خودشان کمک کنند.  همچنین کار درمانگران ممکن است در دوباره آموختن فعالیتهایی نظیر اماده کردن غذا، تمیز کردن منزل و رانندگی به بیمار کمک نمایند.

مشاوره روانی پس از سکته مغزی

سکته مغزی می تواند موجب تغییرات شیمیایی در مغز شود و در نحوه فکر کردن، احساس و رفتار شخص تاثیر بگذارد. همزمان توان بخشی سکته مغزی می تواند یک  پروسه طولانی و سخت باشد.

حتی پس از اتمام توان بخشی بسیاری از بیماران در ادامه زندگی با ناتوانائیهای کم و متوسط مواجه هستند.

بسیاری از کسانیکه سکته مغرزی را پشت سر می گذارند نیاز به مشاوره سلامتی روانی و درمانهای روانی برای کمک به مواردی همچون افسردگی، اضطراب، نا امیدی و عصبانیت دارند.

بسیار مهم ات که مسائل مربوط به سلامتی روحی روانی همانند افسردگی به موقع در مرحله بازیابی سلامتی تشخیص داده شده و درمان شود.

احتمال دنبال کردن برنامه های توان بخشی و درمانی پس از سکته توسط بیمارانی که دچار افسردگی هستند بسیار پائین است.

بیمار دچار سکته قلبی در کجا می تواند از برنامه های توان بخشی استفاده کند؟

قبل از ترک بیمارستان معمولاً یک مددکار اجتماعی برای ارزیابی نوع برنامه توان بخشی و شرایط زندگی که بیمار برای بهبودی و بازیایبی توان از سکته لازم دارد با بیمار و هماراهان وی ملاقلات می کند.

برخی از برنامه های توان بخشی سکته مغزی و امکانات عبارتند از:

  • امکانات بستری بودن و مراقبت پرستاری ( این امکانات توان بخشی و مراقبت 24 ساعته ارائه می دهند)
  • امکانات غیر بستری (بیماران معمولاً چندین ساعت از روز را در مکانی مجهز برای توان بخشی می گذرانند و سپس در شب به منزل برمی گردند).
  • برنامه های خانگی (درمانگر توان بخشی به منزل بیمار می رود).

 

نگارنده: زری هاشمی

منبع: Every Day Health

لینک منبع:http://www.everydayhealth.com/stroke/guide/recovery/

 

 

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا